ПОГЛЯДИ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО НА ТРУДОВЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ НА ЗЛАМІ ЕПОХ
САДОВИЙ Микола Ілліч –
доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності
Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
ORCID ID: 0000-0001-6582-6506
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі формування всебічно розвиненої особистості інформаційного суспільства, де праця лежить в основі життєдіяльності людей. Неоднозначність відношення до трудового виховання, яка появилася на початку 90-х років минулого століття уже привела до значного нівелювання трудового навчання у закладах середньої та вищої освіти. Причому науково-педагогічного обґрунтування зведення трудового виховання нанівець через ніби то привабливіші форми не зроблено. Визнані світом науковцівчителі мали інші погляди на проблему. Яскравим прикладом такого підходу ми розглядаємо через аналіз науково-педагогічної та громадської діяльності визначного українського вченого В. О. Сухомлинського, у якому цілісно поєднувалися наступні складові: громадянин, син, брат, батько, чоловік, товариш, науковець громадський діяч і саме головне великий вчений-педагог, який серце віддав дітям сповна. На основі досліджень В. О. Сухомлинського ми узагальнили принципи та функції трудового виховання і визначили їх зміст для нинішніх умов. До них ми віднесли неоднорідність видів праці, раннє залучення до продуктивної праці, праця як поєднання функцій розуму і рук, процес переходу продуктивної праці дорослих у дитячу, інноваційний характер праці, єдність праці та духовного життя, посильність трудової діяльності, розвиток індивідуальності у праці, єдність і цілісність трудового виховання і загального розвитку, спадкоємність змісту трудової діяльності, системний характер продуктивної праці, всебічно розвинена особистість в праці.
Ключові слова: трудове виховання, В. О. Сухомлинський, принципи, цінності, особистість.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Врецьона Г. З. Воспитуюча наука / Г. З. Врецьона // Шкільна Часопись. – 1881. – Ч. 9. – С. 26–27.
2. Садовий М. І. В. О. Сухомлинський – учитель, директор школи, вчений школі // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – Вип. 52, Ч. І. – С. 75–78.
3. Садовий М. І. Діяльнісний та системний підхід у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського // Наукові записки – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 304–318.
4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: [в 5-ти томах] / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 4. – С. 306–358.
5. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу / В. О. Сухомлинський. //Педагогіка: [хрестоматія; укл.: А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко]. – К., 2003. – С. 436.
6. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – 654 с.
7. Трифонова О. М. Сучасна концепція всебічно-розвиненої особистості й В. О. Сухомлинський / О. М. Трифонова // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 352–356.