Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ТВОРЧІСТЬ СУХОМЛИНСЬКОГО ЯК ОБ’ЄКТ КРИТИКИ: ТОДІ І НИНІ

СУХОМЛИНСЬКА Ольга Василівна –

доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, головний науковий співробітник ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського

ORCID iD: 0000-0002-2033-285X

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті розглядається творчість Василя Сухомлинського через аналіз феномену критики як одного з факторів розвитку науки, складовою якої виступає опонентське коло, тобто науковці, які надають оцінні характеристики висловлюваним ідеям. Через опонентське коло представлена прижиттєва критика Сухомлинського, характерною особливістю якої є відгуки на твори, що тільки-но з’являлися. Аналізується таке поширене радянське явище як редакційна критика на твір, який офіційна педагогіка не хотіла бачити опублікованим або ж змушушувала автора вносити зміни переважно політико-ідеологічного характеру, а також ті, що торкалися сутності поглядів Сухомлинського: самоцінності розвитку особистості, інший погляд на колектив, пропонування методик виховного впливу, що спиралися на ідеї вільного розвитку дитини, єдність людини і природи («Серце віддаю дітям», «Павлиська середня школа») . Встановлено, що посмертна критика Сухомлинського стала продовженням прижиттєвої критики його ідей, але стосувалася усієї його творчості й носила характер заперечення ідеї людяності, загальнолюдських цінностей з позиції класової, догматично-офіційної педагогіки, при цьому для аргументації опонентами використовувалася така постать як Макаренко. Розкрито, як у незалежній Україні критикуються ідеалістичні й романтико-утопічні ідеї педагога в контексті негативного ставлення до всього радянського періоду. В статті доводиться, що в радянській період Сухомлинський отримував критику від ідеологів – догматиків від педагогіки, а в пострадянський – від радикально і пронаціонально налаштованих освітян. Аналіз критики ідей Сухомлинського надав можливість прослідкувати, як в надрах однієї педагогічної парадигми зароджується новий дискурс, який допомагає зрозуміти розвиток науки, надає можливість її побачити не однолінійно і спрощено, а диференційовано і багатовекторно, що в цілому сприяє як поглибленому вивченню Сухомлинського, його перепрочитанню, так і усвідомленню того шляху, яким розвивається вітчизняна педагогічна наука.

Ключові слова: В. Сухомлинський, критика, опонентське коло, виховання, монографії, А. Макаренко, колектив, особистість, гуманізм, рецензія, редакторський висновок, боротьба, виховний ідеал, сприйняття, розвиток, полеміка, діалог.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Богуславський М. В. Век образования / М. В. Богуславський, Н. К. Гончаров. – Режим доступу: http://biblio.narod.ru/gyrnal/vek/vek38/1938l.htm

2. Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження. Біобібліографія. – Вінниця: Твори, 2018. – С. 62–65.

3. Вишневський О. Актуальні акценти у патріотичному вихованні О. Вишневський. – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/543aktualni-aktsenti-u-patriotichnomu-vikhovanni

4. Вишневський О. Виховний ідеал в образі «порядного комуніста» / О. Вишневський // Вишневський О. Український виховний ідеал: національний характер (витоки, деформації і сучасні виклики). – Дрогобич, 2010. – С. 93–101.

5. За творческое развитие марксистсколенинской этики // Вопросы психологии. – 1963. – № 2. – С. 7.

6. Лист О.Г. Дзверіна від 28.06.1972. – Домашній архів Сухомлинського.

7. Листування з видавництвом «Радянська школа». В кн: Василь Сухомлинський. Серце віддаю дітям. – Харків: Акта, 2012. – С. 505-524.

8. Лихачев Б. Т. Социология воспитания и образования / Б. Т. Лихачев. – Рязань, 1999. – С. 229.

9. Лихачев Б. Т. Философия воспитания: спец. курс / Б. Т. Лихачев. – М., 1995. – 280 с.

10. Обсуждение книги В.А. Сухомлинского «Формирование коммунистических убеждений у молодого поколения» // Советская педагогика. – 1962. – № 6. – С. 156–160.

11. Педагогические апокрифы. Этюды о В. А. Сухомлинском / упоряд. О. Сухомлинська. – Харьков: Акта, 2008. – 436 с.

12. После Сталина. Позднесоветская субъектность (1953-1985). Сб. ст. / под. ред. А. Пинского. – Санкт-Петербург, 2018. – С. 9–10.

13. Рецензия на рукопись «Павлышская средняя школа», подписана зав. редакцией В. Долиным и ст. редактором Д. Тарасовым 31 січня 1968 р. – 20 с. – Домашній архів Сухомлинського.

14. Русаков А. Соловейчик и Сухомлинский. Два решения «Педагогики для всех» / А. Русаков – Режим доступу: http://www.altruism.ru/sengine.cgi/5/7/8/22/1/1

15. Сухомлинский В .А. Воспитание коллективизма у школьников. Из опыта сельской средней школы / В. А. Сухомлинский; под ред. Н. И. Болдырева. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956. – 272 с.

16. Сухомлинська О. В. В пошуках справжнього. Вступна стаття до книги «Серце віддаю дітям» / О. В. Сухомлинська. – Харків: Аста, 2012. – С. 22.

17. Сухомлинський В. Серце віддаю дітям / В. Сухомлинський; упоряд. О. Сухомлинська. – Харків: Акта, 2012. – 537 с.

18. Учительская газета. – 18 мая 1967 г.

19. Ямбург А. Е. Педагогика нон-фикшн / А. Е. Ямбург // Национальный психологический журнал. – 2013. – № 4(12) – С. 11–19.


20. Ярошевский М. Г. Оппонентский круг и научное открытие/ М. Г. Ярошевский // Вопросы философии. – 1983. – № 10. – С. 49–62.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись