PHYSICAL TASKS OF MEDICAL DIRECTION AS A FACTOR FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF MEDICAL STUDENTS
ЛУНГОЛ Ольга Миколаївна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри фізики та інформаційних технологій №2 Донецького національного медичного університету, м. Кропивницький.
ORCID ID 0000-0001-8128-0072
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті порушено проблему важливості використання фізичних задач медичного спрямування для забезпечення опанування студентами-медиками високого рівня фахових знань та якісного рівня підготовки майбутніх випускників. У роботі проведено аналіз галузевих стандартів вищої медичної освіти на визначення місця медичної й біологічної фізики в навчанні студентів напряму підготовки 1201 «Медицина». Згідно з вимогами освітньо-кваліфікаційних характеристик кінцевими цілями навчання дисципліни «Медична і біологічна фізика» є: формування у студентів системи знань про базові фізичні принципи та підходи до дослідження процесів у живій природі, фізико-технічні принципи функціонування медичних пристроїв, використання математичних методів в біомедичних дослідженнях, які складають основу предметних компетентностей з медичної та біологічної фізики і є невід’ємною складовою професійної компетентності майбутнього фахівця галузі охорони здоров’я, а також підґрунтям для вивчення фахово орієнтовних природничих та клінічних дисциплін у вищих медичних навчальних закладах України Описані вимоги, яким мають відповідати фізичні задачі медичного спрямування: фізичне явище, що досліджується, повиненно мати широке застосування у відповідному професійному напрямку; в задачах слід використовувати реальні дані про медичні прилади, фізичні явища та процеси в медицині тощо; задачі мають містити такі питання, які зустрічаються в професійній діяльності; матеріал задач має бути безпосередньо пов’язаний з програмним матеріалом занять з предмету «Медична та біологічна фізика» або фахових предметів тощо. Наведено ознаки для класифікації біофізичних задач (за змістом: абстрактні і конкретні, з медичним і медико-технічним змістом; за дидактичним цілям: тренувальні, контрольні, творчі; за способом задання умови: текстові, графічні, задачі-малюнки, задачі-досліди; за ступенем складності: прості, складні, комбіновані; за характером і методом дослідження: кількісні, якісні, експериментальні) й представлені відповідні приклади. Запропоновано алгоритм рішення якісних фізичних задач медичного спрямування, а також використання евристичного прийому. Особлива увага приділена графічним, експериментальним задачам та задачам медичного спрямування з неповними даними. Вказані етапи, які має включати комплексний підхід до планування змісту і виконання експериментальних завдань на заняттях з медичної й біологічної фізики.
Ключові слова: фізика, задачі, медична й біологічна фізика, медична освіта, студент, фахові компетентності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Medical and biological physics (2017): texbook for the students of higher mediсal establishments of the IV accred. Level. Vinnytsia
2. Antonov, V.F. (2006) Biofizika: Uchebnik dlya studentov vysshih uchebnyh zavedenij [Biophysics: A Textbook for Students of Higher Educational Institutions] Moskow.
3. Belous, I.V., Stuchynska, N.V., Tkachenko, M.M. (2016) Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnoho likaria v protsesi vyvchennia fizyko-tekhnichnykh osnov promenevoi diahnostyky [Formation of the professional competence of the future doctor in the process of studying the physical and technical foundations of radiation diagnosis]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia : Pedahohichna.
4. Bilyak, N.S. (2016) Osnovy biofiziki [Fundamentals of Biophysics]. Sbornik zadanij dlya samostoyatel’noj raboty studentov medicinskogo fakul’teta special’nost’ «Laboratornaya diagnostika». Zaporozh’e.
5. Derzhavnyi standart vyshchoi medychnoi osvity [The state standard of higher medical education]. Ofitsiinyi sait Donetskoho natsionalnoho medychnoho universytetu.
6. Kosherov, EH.ZH., Iskakova, L.T., Esentureeva, G.D., Izbasarova, G.B. (2015) Ispol’zovanie kachestvennyh zadach biofizicheskogo soderzhaniya v obuchenii fizike i biologii. [The use of qualitative problems of biophysical content in the teaching of physics and biology] Mezhdunarodnyj zhurnal prikladnyh i fundamental’nyh issledovanij.
7. Lunhol, O.M. (2015) Metodyka navchannia elektrodynamiky uchniv vyshchykh profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Methodology of teaching electrodynamics of students of higher vocational schools]. Kirovohrad.
8. Lungol, O.N., Suhovirskaya, L.P., Suhomlin, A.N. (2018) Fizicheskie osnovy fizioterapevticheskoj apparatury: metodicheskie ukazaniya k laboratornym rabotam po discipline «Medicinskaya i biologicheskaya fizika» [Physical basis of physiotherapy equipment: methodical instructions for laboratory work on the discipline «Medical and Biological Physics»]. Kropivnickij.
9. Morozova, O.M., Batiuk, L.V., Knihavko V.H. (2016) Poshuk standartiv vyshchoi medychnoi osvity dlia udoskonalennia systemy okhorony zdorovia [Search for higher medical education standards to improve the health system]. Aktualni pytannia yakosti medychnoi osvity: materialy XIII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu. Ternopil.
10. Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «Medychna ta biolohichna fizyka» napriamu pidhotovky 1201 «Medytsyna» (2017) [Work program of the discipline «Medical and Biological Physics» in the direction of preparation 1201 «Medicine»] Skladena na pidstavi typovoi
prohramy, zatverdzhenoi TsMK z vyshchoi osvity MOZ Ukrainy vid 3 zhovtnia 2016 r. Zatverdzhena Pershym prorektorom DonNMU prof. P.H. Kondratenko.
11. Sukhovirska, L.P., Lunhol, O.M. (2018) Osnovy hidrodynamiky i hemodynamiky: metodychni vkazivky dlia studentiv (ukrainskoiu, rosiiskoiu ta anhliiskoiu movamy) [Fundamentals of hydrodynamics and hemodynamics: methodological instructions for students (in Ukrainian, Russian and English)] Kropyvnytskyi.
12. Sadovyy, M.I., Serhiyenko, V.P., Tryfonova, O.M., Slipukhina, I.A., Voytovych, I.S. (2011) Metodyka i tekhnika eksperymentu z optyky [Methodology and technique of optics experiment]. Posibn. dlya stud. fiz. spets. vyshch. ped. navch. zakl. ta vchyteliv fizyky. Luts’k.