СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ
ПОЛЯКОВА Ганна Анатоліївна –
кандидат педагогічних наук, доцент,
керівник відділу забезпечення якості освіти та інноваційного розвитку
Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця
e-mail: [email protected]
Анотація
Розглядається система соціально-психологічних досліджень освітнього середовища у закладі вищої освіти, яка виконує функцію інформаційно-аналітичного супроводу для розв’язання завдань досягнення стандартів якості освіти у національному та європейському просторі вищої освіти. Розкривається її структура та зміст, а саме: цілі, змістовні концепти, особливості організації, підходи до вивчення результатів освіти. Актуалізується її значення для менеджменту якості у закладі вищої освіти.
Ключові слова: освітнє середовище закладу вищої освіти, якість освіти, соціально-психологічні дослідження, забезпечення якості освіти.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бохонкова Ю. О. Соціально-психологічна адаптація до освітнього середовища у вищих навчальних закладах / Ю. О. Бохонкова, В. В. Третьяченко //Теоретичні і прикладні проблеми психології. – 2004. – № 2. – С. 30–36.
2. Василькова Н. В. Роль досліджень задоволеності студентів у підвищенні якості освітніх послуг / Н. В. Василькова // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. молодих учених та аспірантів / М-во освіти і науки України, ДЗВО «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» ; відп. ред. С. І. Дем’яненко. – Київ : КНЕУ, 2012. – Вип. 28. – С. 118–127.
3. Гура С. О. Психологічний моніторинг освітнього середовища національного університету цивільного захисту України з критерію соціальної безпеки курсантів різних курсів / С. О. Гура, М. В. Кіневич // Проблеми інженерно-педагогічної освіти». – 2015. – № 48–49. – С . 296–306.
4. Дружиніна І. В. Навчально-виховний аспект використання соціологічних опитувань / І. В. Дружиніна, Л. М. Сорокіна // Збірник наукових праць «Славута». – 2013. – Випуск № 6 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://slavutajournal.com.ua/arxiv-nomeriv/slavutavipusk-6-2013/navchalno-vixovnij-aspektvikoristannya-sociologichnix-opituvan/
5. Канищева Л. Н. Оценка социальной комфортности полинациональной образовательной среды вуза: поиск инструментария / Л. Н. Канищева // Современное образование. – 2014. – № 4. – С. 64–71.
6. Кисляков П. А. Психологический мониторинг образовательной среды вуза по критерию социальной безопасности студентов / П. А. Кисляков // Инновации в образовании Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского, 2014. – № 2 (1). – С. 47–54.
7. Подоляк Л. Г. Психологія вищої школи : Навчальний посібник для магістрантів і аспірантів / Л. Г.Подоляк, В. І. Юрченко. Психологія вищої школи : Навчальний посібник для магістрантів і аспірантів. – К. : ТОВ «Філ-студія», 2006. – 320 с.
8. Тавлуй І. П. Моніторинг задоволеності студентів як елемент системи управління якістю ЗВО / І. П. Тавлуй., В. О. Дубровін // Науковий вісник НУБіП України. – 2011. – Вип, 166. Ч. 2. – (Сер. Техніка та енергетика АПК). – С. 79-86.
9. Alderman, L. Student feedback systems in higher education: a focused literature review and environmental scan. / L. Alderman , S. Towers, S. Bannah // Quality in Higher Education. – 2012. – 18(3). – P. 261–280.
10. Astin A. W. Achieving Educational Excellence: A Critical Assessment of Priorities and Practices in Higher Education / A.W. Аstin. – San Francisco: Jossey-Bass,1985. – 254 p.
11. Belash O. Research on University Education Quality Assurance: Methodology and Results of Stakeholders’ Satisfaction Monitoring. Procedia / O. Belash, M. Popov, N. Ryzhov, Y. Ryaskov, S. Shaposhnikov, M. Shestopalov // Social and Behavioral Sciences. – 2015. – 214. – P. 344–358.
12. National Student Survey National Student Survey. Retrieved from http://www.thestudentsurvey.com/about.php.
13. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). – К.: CS Ltd., 2015. – 32 p.
14. Vlăsceanu L., Grünberg L., Pârlea D. Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and definitions. Bucharest: UNESCO, Bucharest, 2007. Retrieved from: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001346/134621e.pdf