КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ СФОРМОВАНОСТІ ХУДОЖНЬО-ГЕРМЕНЕВТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ
викладач кафедри музичного мистецтва і хореографії
Південноукраїнського національного педагогічного
університету ім. К. Д. Ушинського
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена проблемі розробки критеріального апарату в музично-педагогічних дослідженнях. Представлено результати розробок критеріїв та показників, відповідних компонентній структурі досліджуваного явища. Означено критерії та показники, що цілеспрямовані на діагностику сформованості художньо-герменевтичної компетентності студентів - майбутніх викладачів музики чи хореографії.
В результаті контекстного аналізу наукових джерел та узагальнення педагогічного досвіду визначено сутність художньо-герменевтичної компетентності майбутніх учителів музики чи хореографії. Структура означеної моделі складається з перцептивного, мотиваційного, ідентифікаційного, когнітивного, художньомоделювального і вербально-експлікаційного компонентів. Кожен компонент включає вміння, відповідні професійним якостям досліджуваного явища. Обрані критерії та показники є відповідними до специфіки кожного компоненту та дозволяють діагностувати рівень сформованості художньо-герменевтичних вмінь студентів.
У статті висвітлено перспективи подальших досліджень з акцентом на напрямках використання визначених компонентів, визначення діагностичних та кореляційних можливостей обраних критеріїв та показників у науково-педагогічній діяльності. Подальші дослідження орієнтовані на виявлення педагогічних умов для ефективного розвитку компонентів художньо-герменевтичної компетентності.
Ключові слова: художньо-герменевтична компетентність, герменевтичні уміння, компоненти, критерії, показники.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гронлунд, Норман Е. Оцінювання студентської успішності / [Електроний ресурс] // Норман Е. Гронлунд, Оцінювання студентської успішності. Практ. посіб. – Київ: 2005 /Режим доступу www.library.kpi.ua/recs_kpi/.../KMA02.000190124.ht ml
2. Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методы психологопедагогического исследования // Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методы психологопедагогического исследования: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. – 208 с. – 2-е изд. – Москва: 2005 / Режим доступу www.twirpx.com
3. Линенко А. Ф. Герменевтичний підхід у підготовці вчителя музики / А. Ф. Линенко // Науковий вісник ПДПУ імені К. Д. Ушинського. – Одеса, 2006. – Спец. випуск. – С. 15–21.
4. Полатайко О. М. Герменевтичний підхід до формування естетичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва / О. М. Полатайко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання: зб. наук. праць. – Вип. 1 (7) / гол. ред. Ніколаї Г. Ю. – Суми: видавничо-виробниче підпріємство «Мрія», 2016. – С. 3–11.
5. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька / [Електроний ресурс] // О. П. Рудницька. Педагогіка: загальна та мистецька. Навч. посібник – 270 с. – К., 2002. / Режим доступу www.twirpx.com
6. Степанова Л. В. Компонентна структура художньо-герменевтичної компетентності майбутніх викладачів музики та хореографії. / Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць УДПУ ім. П.Тичини. – Умань: ВПЦ Візаві, 2017 – вип.16. – C. 175–183.
7. Шип С. В. Герменевтика произведений искусства и актуальные задачи украинской художественной педагогики // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: матер. Міжнарод. наук.-пркт. конф., 16– 17 жовт. 2014 р. / МОН України… – Київ: Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 87–95. / [Електроний ресурс]/ Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: матер. Міжнарод. наук.-пркт. конф., 16–17 жовт. 2014 р. /Режим доступу http://kubg.edu.ua/prouniversitet/news/podiji/2577mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiiaprofesiina-mystetska-osvita-i-khudozhnia-kulturavyklyky-khkhi-stolittia.html
8. Шип С. В. О семиотических основаниях музыкально-педагогической герменевтики / С. В. Шип // Наука і освіта / Науково-практичний журнал Південного наукового центру АПН України. – Одеса, № 4–5, 2004. – С. 210–214.