КУЗЬМЕНКО Ольга Степанівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізико-математичних дисциплін Льотної академії Національного авіаційного університету, докторант кафедри фізики та методики її викладання Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
ORCID ID 0000-0003-4514-3032
e-mail: [email protected]
ШУЛЬГІН Валерій Анатолійович –
кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри обслуговування повітряного руху, декан факультету льотної експлуатації Льотної академії Національного авіаційного університету
ORCID ID 0000-0001-7938-8383
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена особливостям вивчення курсу фізики та дисциплін професійного спрямування з урахуванням сучасних тенденцій розвитку освіти, а саме впровадження STEM-освіти у навчальний процес закладів вищої освіти технічного профілю. Важливою дидактичною проблемою є теоретичне обґрунтування та розробка методики навчання фізики з урахуванням інтегрованого підходу, використовуючи технологій STEM-навчання у вищій школі, і зокрема при вивченні природничо-математичних та інженерних дисциплін. Метою статті є розгляд інженерно-технічної складової STEM-освіти, що використовується у навчальному процесі фізики та дисциплін професійного напряму як інтегрованого підходу у процесі вивчення динаміки руху літака. Перспективи подальших досліджень полягають в розробці методики навчання фізики з використанням інноваційних STEM-технологій з урахуванням сучасних тенденцій розвитку освіти.
Ключові слова: STEM-освіта, фізика, симетрії, навчальний процес, літальний апарат, центр мас, заклади вищої освіти, інтегрований підхід.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Аржанников Н.С. Аэродинамика летательных аппаратов. / Н.С. Аржанников, Г.С. Садекова. – М.: 1983. – 359 с.
2. Будний Б.Є. Теоретичні основи формування в учнів системи фундаментальних фізичних понять: автореф. дис. на здобуття ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика)» / Б.Є. Будний. – К., 1997. – 51 с.
3. Вигнер Е. Этюды о симметрии / E. Вигнер. – М.: МИР,1971. – 318 с.
4. Ганиев Р.М. Групповая симметрия в множестве мировоззренческих высказываний / Роберт Маликович Ганиев.-Владикавказ: Северо-Осетинский гос. ун-т им. К.Л.Хетагурова, 2001. – 108 с.
5. Грин Б. Элегантная Вселенная. Суперструны, скрытые размерности и поиски окончательной теории / Б. Грин. – М. : URSS ; КомКнига, 2007. – 286 с.
6. Элиот Дж. Симметрия в физике / Дж. Элиот П. Добер; Соч. в 2-х т. – Т. 1. – М : Мир, 1983. – 364 с.
7. Илларионов С.В. Принципы симметрии в физике элементарных частиц /С.В. Илларионов, Е.А. Мамчур // Философские проблемы физики элементарных частиц (тридцать лет спустя) / Отв. ред. Ю.Б. Молчанов. – М.: РАН, 1994. – С. 167-199.
8. Ковалев И.З. Учение о симметрии в курсе физики средней школы: автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения (физика)» / И.З. Ковалев. – К., 1976. – 24 с.
9. Матвеев Ю.И. Траекторные задачи динамики полета гражданских воздушных судов / Ю.И. Матвеев – Л.: ОЛАГА, 1981. – 110 с.
10. Мултановский В.В. Курс теоретической физики / Мултановский В.В. – М. : Просвещение, 1988. – 304 с.
11. Николаев Л.Ф. Аэродинамика и динамика полета транспортных самолетов: eчеб. для вузов. – М.: Транспорт, 1990. – 392 с.
12. Урманцев Ю.А. Симметрия природы и природа симметрии / Ю.А. Урманцев. – М.: Мысль, 1974. – 229 с.
13. Петров К.П. Аэродинамика элементов летательных аппаратов / К.П. Петров – М.: Машиностроение, 1985. – 271 с.
14. Садовий М.І. Окремі питання сучасної та традиційної фізики: навч. посібн. для студ. пед. навч. закл. осв. / М.І. Садовий, О.М. Трифонова – Кіровоград: Видавництво ПП «Каліч О.Г.», 2007. – 138 с.
15. Feynman R.. The character of physical Law. – London, 1965.
ЛІСКОВИЧ Олена Володимирівна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії й методики природничо-математичної освіти та інформаційних технологій, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті висвітлено актуальну проблему сучасної освіти, що стосується впровадження компетентнісного підходу в навчанні, зокрема використання компетентнісно орієнтованих задач із фізики. Автором запропоновано визначення компетентнісно орієнтованої задачі з фізики як прикладної задачі, пов’язаної з реальними ситуаціями навчального, побутового чи суспільного змісту, розв’язання якої потребує практичного застосування фізичних знань як у стандартних так і нестандартних умовах. З урахуванням сутності компетентнісного підходу та структури компетентності визначено критерії відбору компетентнісно орієнтованих задач: тісний зв’язок із реальними життєвими ситуаціями різного характеру, об’єктами живої та неживої природи, техніки тощо; практичне застосування знань і навичок із фізики для розв’язання особистісних чи суспільно значущих проблем; міжпредметний, цікавий зміст; особистісна цінність для учня.
Ключові слова: компетентнісний підхід, навчання фізики, ключова компетентність, фізична задача, компетентнісно орієнтована задача з фізики.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бургун І.В. Класифікація фізичних задач в контексті компетентнісної освіти / І.В. Бургун // Наукові записки. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2016. – Вип. 10, Ч. ІІІ. – С. 35-38.
2. Ліскович О. В. Формування предметної компетентності учнів основної школи у процесі розв’язування якісних фізичних задач / О. В. Ліскович // Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Інноваційні технології як чинник оптимізації педагогічної теорії та практики». Вип. 15 / Наук. ред. Юзбашева Г. С. – Херсон 2012. – С. 215–219.
3. Мельник Ю.С. Компетентнісно орієнтована система задач у сучасному підручнику фізики старшої школи / Ю.С. Мельник // Проблеми сучасного підручника. – 2015. – Вип. 15(2). – С. 22-30. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2015_15(2)__4.
4. Морзе Н. В. Компетентнісні задачі з інформатики / Н.В. Морзе, О.Г. Кузьмінська // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерноорієнтовані системи навчання. – 2008. – №6 (13). – С. 3138.
5. Муравський С.А. Формування предметної компетентності у студентів у процесі розв’язування фізичних задач : автореф. на здобуття наук. ступ. канд. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика)» / С. А. Муравський. – Х., 2015. – 24 с.
6. Пінчук О.П. Формування предметних компетентностей учнів основної школи в процесі навчання фізики засобами мультимедійних технологій: автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02. «Теорія та методика навчання (фізика)» / О. П. Пінчук. – Інститут інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України. – К., 2011. – 17 с.
7. Хуторской А. В. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования / А. В. Хуторской, Л. Н. Хуторская // Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода: Межвузовский сб. науч. тр./Под ред. А. А. Орлова. – Тула: Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л. Н. Толстого, 2008. – Вып. 1. – С. 117–137. Режим доступа: http://www.khutorskoy.ru/books/2008/A.V.Khutorskoy_L.N.Khuto rskaya_Compet.pdf.
8. Шарко В. Д. Методична підготовка вчителя фізики в умовах неперервної освіти : [монографія] / Шарко В. Д. – Херсон : Вид.-во ХДУ, 2006. – 400 с.
ЛІТВІНОВА Марина Борисівна –
кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри інформаційних технологій та фізико-математичних дисциплін Херсонської філії Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, м.Херсон Scopus аuthor's ID: 55937925000
e-mail:[email protected]
Анотація
У статті розкрито сутність понять «критерій» і «показник». У відповідності до структурних компонентів методичної компетентності (мотиваційно-особистісного, змістового, діяльнісного) майбутніх учителів визначені наступні критерії: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-інтелектуальний, практичнодіяльнісний. Для діагностики сформованості методичної компетентності до кожного критерія визначені відповідні показники. Теоретичне й практичне дослідження процесу формування методичної компетентності дозволило виявити послідовні рівні: низький, середній, достатній і високий.
Ключові слова: структурні компоненти методичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи; мотиваційно-ціннісний, когнітивно-інтелектуальний, практично-діяльнісний критерії; показники; рівні сформованості методичної компетентності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Богданов І.Т. Методика навчання загальної фізики на факультетах нефізичних спеціальностей у вищих навчальних педагогічних закладах: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук: 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика)» / І.Т. Богданов. – Київ, НПУ ім. М. Драгоманова, 2003. – 20 с.
2. Коробова І.В. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу: дис… д-ра пед. наук: 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика)» / І.В. Коробова. – Київ, 2017. – 561 с.
3. Літвінова М.Б. Системний підхід до профільного викладання природничих дисциплін у технічних ВНЗ / М.Б. Літвінова // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки – 2017. – № 4 (59). – С. 317-322.
4. Літвінова М.Б. Вплив форми надання навчального матеріалу з фізики на успішність його опанування студентами з різними стилями мислення / М.Б. Літвінова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи: збірник наукових праць. – 2017. – Вип. 59. – С.85-91.
5. Літвінова М.Б. Ігрова методика проведення модульного контролю знань з фізики у ЗВТО / М.Б. Літвінова // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. – 2018. – Вип. 81. – С. 146-154.
6. Подопригора Н.В. Методична система навчання математичних методів фізики у педагогічних університетах: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика)» / Н.В. Подопригора Наталія Володимирівна – Кіровоград, 2016. – 589 с. 7. Проект «Національна система забезпечення якості і взаємної довіри в системі вищої освіти України (TRUST)» [Електронний ресурс]; Режим доступу: http://www.dovira.eu/
ЛОГВІНОВА Ярослава Олексіївна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики фізичного виховання Центральукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена аналізу педагогічних можливостей інтерактивних технологій для формування екологічної компетентності студентів. Екологічно компетентна особистість має високий рівень екологічних знань, розвинене екологічне мислення, у своїй поведінці керується пріоритетністю екологічних цінностей, розглядає свою професію як дієвий засіб покращення стану навколишнього середовища та вирішення екологічних проблем. Обґрунтовано тлумачення понять «активність», «інтерактивні технології навчання» та «інтерактивне навчання». Розкрито значення використання інтерактивних методів навчання у процесі підготовки майбутнього вчителя фізичного виховання. Наведено приклади застосування інтерактивних методів і технологій навчання під час вивчення дисципліни «Гігієна та основи екології». З’ясовано, що використання інтерактивних методів і технологій дозволяє інтенсифікувати засвоєння і творче застосування теоретичного матеріалу; дає можливість змоделювати особистістю життєві екологічних ситуації; залучити студентів до вирішення екологічних проблем, прийняття ними природовідповідальних рішень, набуття досвіду екологічної діяльності.
Ключові слова: екологічна компетентність, активність, самостійна навчально-пізнавальна діяльність, інтерактивні технології, екологічна діяльність.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У.Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.
2. Комар О. А. інтерактивні технології у ВНЗ / О.А. Комар. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/375/1/int eraktuvni_tehn_VNZ.pdf
3. Пометун О. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / П О. Пометун, Л. Пироженко. – К., 2002. – 135 с.
4. Стефанків О.М. Раціоналізація природокористування в АПК та формування екологічної свідомості населення: монографія / О.М. Стефанків, О.М. Максимович. – Івано-Франківськ: Сімик, 2012. – 180 с.
5. Сучасний тлумачний словник української мови: 65 000 слів; / за заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В.В. Дубічинського. – Х.: Школа, 2006. – 1008с.
ЛУНГОЛ Ольга Миколаївна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри фізики та інформаційних технологій №2 Донецького національного медичного університету, м. Кропивницький.
ORCID ID 0000-0001-8128-0072
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті порушено проблему важливості використання фізичних задач медичного спрямування для забезпечення опанування студентами-медиками високого рівня фахових знань та якісного рівня підготовки майбутніх випускників. У роботі проведено аналіз галузевих стандартів вищої медичної освіти на визначення місця медичної й біологічної фізики в навчанні студентів напряму підготовки 1201 «Медицина». Згідно з вимогами освітньо-кваліфікаційних характеристик кінцевими цілями навчання дисципліни «Медична і біологічна фізика» є: формування у студентів системи знань про базові фізичні принципи та підходи до дослідження процесів у живій природі, фізико-технічні принципи функціонування медичних пристроїв, використання математичних методів в біомедичних дослідженнях, які складають основу предметних компетентностей з медичної та біологічної фізики і є невід’ємною складовою професійної компетентності майбутнього фахівця галузі охорони здоров’я, а також підґрунтям для вивчення фахово орієнтовних природничих та клінічних дисциплін у вищих медичних навчальних закладах України Описані вимоги, яким мають відповідати фізичні задачі медичного спрямування: фізичне явище, що досліджується, повиненно мати широке застосування у відповідному професійному напрямку; в задачах слід використовувати реальні дані про медичні прилади, фізичні явища та процеси в медицині тощо; задачі мають містити такі питання, які зустрічаються в професійній діяльності; матеріал задач має бути безпосередньо пов’язаний з програмним матеріалом занять з предмету «Медична та біологічна фізика» або фахових предметів тощо. Наведено ознаки для класифікації біофізичних задач (за змістом: абстрактні і конкретні, з медичним і медико-технічним змістом; за дидактичним цілям: тренувальні, контрольні, творчі; за способом задання умови: текстові, графічні, задачі-малюнки, задачі-досліди; за ступенем складності: прості, складні, комбіновані; за характером і методом дослідження: кількісні, якісні, експериментальні) й представлені відповідні приклади. Запропоновано алгоритм рішення якісних фізичних задач медичного спрямування, а також використання евристичного прийому. Особлива увага приділена графічним, експериментальним задачам та задачам медичного спрямування з неповними даними. Вказані етапи, які має включати комплексний підхід до планування змісту і виконання експериментальних завдань на заняттях з медичної й біологічної фізики.
Ключові слова: фізика, задачі, медична й біологічна фізика, медична освіта, студент, фахові компетентності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Medical and biological physics (2017): texbook for the students of higher mediсal establishments of the IV accred. Level. Vinnytsia
2. Antonov, V.F. (2006) Biofizika: Uchebnik dlya studentov vysshih uchebnyh zavedenij [Biophysics: A Textbook for Students of Higher Educational Institutions] Moskow.
3. Belous, I.V., Stuchynska, N.V., Tkachenko, M.M. (2016) Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnoho likaria v protsesi vyvchennia fizyko-tekhnichnykh osnov promenevoi diahnostyky [Formation of the professional competence of the future doctor in the process of studying the physical and technical foundations of radiation diagnosis]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia : Pedahohichna.
4. Bilyak, N.S. (2016) Osnovy biofiziki [Fundamentals of Biophysics]. Sbornik zadanij dlya samostoyatel’noj raboty studentov medicinskogo fakul’teta special’nost’ «Laboratornaya diagnostika». Zaporozh’e.
5. Derzhavnyi standart vyshchoi medychnoi osvity [The state standard of higher medical education]. Ofitsiinyi sait Donetskoho natsionalnoho medychnoho universytetu.
6. Kosherov, EH.ZH., Iskakova, L.T., Esentureeva, G.D., Izbasarova, G.B. (2015) Ispol’zovanie kachestvennyh zadach biofizicheskogo soderzhaniya v obuchenii fizike i biologii. [The use of qualitative problems of biophysical content in the teaching of physics and biology] Mezhdunarodnyj zhurnal prikladnyh i fundamental’nyh issledovanij.
7. Lunhol, O.M. (2015) Metodyka navchannia elektrodynamiky uchniv vyshchykh profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Methodology of teaching electrodynamics of students of higher vocational schools]. Kirovohrad.
8. Lungol, O.N., Suhovirskaya, L.P., Suhomlin, A.N. (2018) Fizicheskie osnovy fizioterapevticheskoj apparatury: metodicheskie ukazaniya k laboratornym rabotam po discipline «Medicinskaya i biologicheskaya fizika» [Physical basis of physiotherapy equipment: methodical instructions for laboratory work on the discipline «Medical and Biological Physics»]. Kropivnickij.
9. Morozova, O.M., Batiuk, L.V., Knihavko V.H. (2016) Poshuk standartiv vyshchoi medychnoi osvity dlia udoskonalennia systemy okhorony zdorovia [Search for higher medical education standards to improve the health system]. Aktualni pytannia yakosti medychnoi osvity: materialy XIII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu. Ternopil.
10. Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «Medychna ta biolohichna fizyka» napriamu pidhotovky 1201 «Medytsyna» (2017) [Work program of the discipline «Medical and Biological Physics» in the direction of preparation 1201 «Medicine»] Skladena na pidstavi typovoi
prohramy, zatverdzhenoi TsMK z vyshchoi osvity MOZ Ukrainy vid 3 zhovtnia 2016 r. Zatverdzhena Pershym prorektorom DonNMU prof. P.H. Kondratenko.
11. Sukhovirska, L.P., Lunhol, O.M. (2018) Osnovy hidrodynamiky i hemodynamiky: metodychni vkazivky dlia studentiv (ukrainskoiu, rosiiskoiu ta anhliiskoiu movamy) [Fundamentals of hydrodynamics and hemodynamics: methodological instructions for students (in Ukrainian, Russian and English)] Kropyvnytskyi.
12. Sadovyy, M.I., Serhiyenko, V.P., Tryfonova, O.M., Slipukhina, I.A., Voytovych, I.S. (2011) Metodyka i tekhnika eksperymentu z optyky [Methodology and technique of optics experiment]. Posibn. dlya stud. fiz. spets. vyshch. ped. navch. zakl. ta vchyteliv fizyky. Luts’k.