• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

СИНЕСТЕЗІЙНІСТЬ У ТВОРЧІЙ МУЗИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

РАХМАНОВА Оксана Кахрамонівна

аспірант кафедри теорії та методики

музичного мистецтва Інституту мистецтв Київського

університету імені Бориса Грінченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена темі актуалізації художньо-творчої синестезійності молодших школярів в теорії і художній практиці педагогічної освіти. Важлива увага приділяється синестезійності як елементу комплексного впливу мистецтв, що виступає в якості метафор. Визначається поняття кольорово-музичної синестезії, що виникає у процесі асоціативної візуалізації більш глибокого руху почуттів і емоцій викликаних музикою. Синестезійність є потужним механізмом формування художньо-творчих здібностей молодших школярів на основі вербальних і невербальних (візуальної, аудіальної, кінестетичної) систем.

    Ключові слова: синестезія, синестезійність, творчість, художньо-творча синестезійність, музична діяльність, метафора, інтегрований урок музичного мистецтва, молодші школярі.

Повний текст:

         Adobe Acrobat Pro PDF

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Галеев Б. М. Синестезия и музыкальное пространство. Музыка − культура – человек / Б. М. Галлеев. – Свердловск: УрГУ, 1991. – С. 36−43.

2. Зеленина Е. О. Синестезия как проблема педагогики музыкального воспитания и образования: развитие слухо−зрительных интермодальных ассоциаций / Е. О. Зеленина. – М., 2010. – 87 с.

3. Ленский Г. С. Изобразительное искусство в системе начального образования. Вопросы художественного развития школьников на занятиях изобразительным искусством / Г. С. Ленский. – М.: АПН СССР, 1981. – 328 с.

4. Лукьянец Н. Г. Интеграция цвета и музыки в цветомузыку, её восприятие / Н. Г. Лукьянец. – М: КИнЭУ, 2006. – 269 с.

5. Ражников В. Г. Школа настроения – методика развития художественного сознания детей / В. Г. Ражников. – Москва, 1993. – 135 с.

6. Томашева А. А. Развитие синестезии у детей в учебном процессе музыкальной школы. Ценностно−смысловые ориентации и стратегии управления развития образовательных учреждений: материалы всерос. науч.−практ. конф. «Четвёртые Чередовские чтения», 29 октрября 2006 г. Омск / А. А. Томашева. – ОмГПУ, 2006. – С. 118–147.

7. Янышин П. В. Эмоциональный цвет. Эмоциональный компонент в психологической структуре цвета / П. В. Яшин. – Самара: СамГПУ, 1996. – 218 с.

8. А. Gunnar Ásgeirsson, M. Nordfang, T. Alrik Sørensen Components of Attention in Grapheme − Color Synesthesia: A Modeling Approach. PLoS ONE. Sience. 2015. 10(8). р 179. doi: 10.1371/journal.pone. 0134456.

ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ МУЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ПРОЦЕСІ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

РУДА Галина Станіславівна

аспірантка кафедри педагогіки мистецтва і

фортепіанного виконавства

Національного педагогічного університету

імені М. П. Драгоманова

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкриваються педагогічні умови ефективного розвитку музичних здібностей молодших школярів в процесі ігрової діяльності. Обґрунтовано, що ефективність процесу розвитку музичних здібностей сприяє активізація мотиваційної спрямованості молодших школярів до музичної діяльності; забезпечення психологічного комфорту дітей під час музичних занять; забезпечення комплектування груп у позакласній роботі, повʼязаних з врахуванням вікових особливостей; опора на інтереси і потреби дітей в музичній діяльності.

   Ключові слова: педагогічні умови, молодші школярі, музична діяльність, ігрова діяльність.

Повний текст:

           Adobe Acrobat Pro PDF

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аникеева Н. П. Психологический климат в колективе / Н. П. Аникеева. – М.: Просвещение, 1989. – 224 с.

2. Братанич О. Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи / О. Г. Братанич. – Кривий Ріг, 2008. – 20 с.

3. Бурлина Е. Я. О понятии «музыкальный интерес» / Е. Я. Бурлина. – Л., Музыка. 1975. – 56 с.

4. Бушуєва Н. О. Педагогічні умови формування навчальної мотивації дітей шестирічного віку / Н. О. Бушуєва. – Кривий Ріг, 2008. – 45 с.

5. Масол Л. М. Концепція загальної мистецької освіти / Л. М. Масол // Мистецтво та освіта. – № 1, 2004. – С. 12–14.

6. Нечволд Л. І. Педагогічні умови впровадження робочих зошитів з друкованою основою в процесі індивідуалізації навчання школярів / Л. І. Нечволд. – Харків, 2002. – С. 20– 41.

7. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г. М. Падалка. – Київ: Освіта України, 2008. – 274 с.

8. Сіліна Г. О. Педагогічні умови формування психосоціальної компоненти здоровʼя молодших школярів / Г. О. Сіліна. – Київ, 2008. – 243 с.

9. Теорія та методика мистецької освіти. Наукова школа Г. М. Падалки: [колективна монографія] / під наук. Ред.. А. В. Козир. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – С. 168–181.

10. Теплов Б. Избранные труды: В 2 т. / Б. Теплов. – М.: Педагогика, 1985. – Т. 1. – 328 с.

КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ СФОРМОВАНОСТІ ХУДОЖНЬО-ГЕРМЕНЕВТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ

викладач кафедри музичного мистецтва і хореографії

Південноукраїнського національного педагогічного

університету ім. К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена проблемі розробки критеріального апарату в музично-педагогічних дослідженнях. Представлено результати розробок критеріїв та показників, відповідних компонентній структурі досліджуваного явища. Означено критерії та показники, що цілеспрямовані на діагностику сформованості художньо-герменевтичної компетентності студентів - майбутніх викладачів музики чи хореографії.

    В результаті контекстного аналізу наукових джерел та узагальнення педагогічного досвіду визначено сутність художньо-герменевтичної компетентності майбутніх учителів музики чи хореографії. Структура означеної моделі складається з перцептивного, мотиваційного, ідентифікаційного, когнітивного, художньомоделювального і вербально-експлікаційного компонентів. Кожен компонент включає вміння, відповідні професійним якостям досліджуваного явища. Обрані критерії та показники є відповідними до специфіки кожного компоненту та дозволяють діагностувати рівень сформованості художньо-герменевтичних вмінь студентів.

    У статті висвітлено перспективи подальших досліджень з акцентом на напрямках використання визначених компонентів, визначення діагностичних та кореляційних можливостей обраних критеріїв та показників у науково-педагогічній діяльності. Подальші дослідження орієнтовані на виявлення педагогічних умов для ефективного розвитку компонентів художньо-герменевтичної компетентності.

    Ключові слова: художньо-герменевтична компетентність, герменевтичні уміння, компоненти, критерії, показники.

Повний текст:

          Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гронлунд, Норман Е. Оцінювання студентської успішності / [Електроний ресурс] // Норман Е. Гронлунд, Оцінювання студентської успішності. Практ. посіб. – Київ: 2005 /Режим доступу www.library.kpi.ua/recs_kpi/.../KMA02.000190124.ht ml

2. Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методы психологопедагогического исследования // Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методы психологопедагогического исследования: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. – 208 с. – 2-е изд. – Москва: 2005 / Режим доступу www.twirpx.com

3. Линенко А. Ф. Герменевтичний підхід у підготовці вчителя музики / А. Ф. Линенко // Науковий вісник ПДПУ імені К. Д. Ушинського. – Одеса, 2006. – Спец. випуск. – С. 15–21.

4. Полатайко О. М. Герменевтичний підхід до формування естетичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва / О. М. Полатайко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання: зб. наук. праць. – Вип. 1 (7) / гол. ред. Ніколаї Г. Ю. – Суми: видавничо-виробниче підпріємство «Мрія», 2016. – С. 3–11.


5. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька / [Електроний ресурс] // О. П. Рудницька. Педагогіка: загальна та мистецька. Навч. посібник – 270 с. – К., 2002. / Режим доступу www.twirpx.com

6. Степанова Л. В. Компонентна структура художньо-герменевтичної компетентності майбутніх викладачів музики та хореографії. / Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць УДПУ ім. П.Тичини. – Умань: ВПЦ Візаві, 2017 – вип.16. – C. 175–183.

7. Шип С. В. Герменевтика произведений искусства и актуальные задачи украинской художественной педагогики // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: матер. Міжнарод. наук.-пркт. конф., 16– 17 жовт. 2014 р. / МОН України… – Київ: Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 87–95. / [Електроний ресурс]/ Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: матер. Міжнарод. наук.-пркт. конф., 16–17 жовт. 2014 р. /Режим доступу http://kubg.edu.ua/prouniversitet/news/podiji/2577mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiiaprofesiina-mystetska-osvita-i-khudozhnia-kulturavyklyky-khkhi-stolittia.html

8. Шип С. В. О семиотических основаниях музыкально-педагогической герменевтики / С. В. Шип // Наука і освіта / Науково-практичний журнал Південного наукового центру АПН України. – Одеса, № 4–5, 2004. – С. 210–214.

 

 

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ФОРМИРОВАНИЮ ЦЕЛОСТНОГО ПРЕДСТАВЛЕНИЯ О МУЗЫКАЛЬНОМ ПРОИЗВЕДЕНИИ У БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ МУЗЫКИ

ЧЕНЬ ЦЗИЦЗЯНЬ

аспирант кафедры музыкального искусства

и хореографии Южноукраинского національного

педагогического университета им. К. Д. Ушинского

e-mail: [email protected]

Анотація

     В роботі вирішується завдання визначення педагогічних підходів до формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх вчителів музики загальноосвытных школ та викладачів спеціальних навчальних закладів. Викладено основні теоретичні положення, що визначають сутність феномену цілісного уявлення про музичний артефакт. Пояснюються загальні властивості і характеризуються особливості діяльнісного, системно-структурного, холістичного, експериментального і професійно-орієнтованого педагогічних підходів. Намічаються педагогічні принципи і деякі методичні конкретизації позначених підходів.

    Ключові слова: педагогічний підхід, музичний твір, цілісність, система, цілісне уявлення, вчитель музики.

Повний текст:

        Adobe Acrobat Pro PDF

 

СПИСОК ИСТОЧНИКОВ

1. Берталанфи Л. фон. История и статус общей теории систем / Л. фон Берталанфи // Системные исследования. Ежегодник. – М.: Наука, 1973. – С. 20–37.

2. Блауберг И., Юдин Э. Системный подход / И. В. Блауберг, Э. Г. Юдин // Философский энциклопедический словарь. – М.: Советская энциклопедия, 1983. – 453 с.

3. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психол. очерк; Книга для училтеля / Л. С. Выготский. – М.: Просвещение, 1991. – 93 с.

4. Костюк О. Г. Сприймання музики і художня культура слухача / О. Г. Костюк. – К.: Наукова думка, 1965. – 123 с.

5. Кузнецов Ю. Ф. Деятельностный подход к учению и основные категории педагогики / Кузнецов Юрий Федорович // Специальное образование. – 2006. – №6. – С. 29–38.

6. Леонтьев А. Н. Некоторые проблемы психологии искусства // Избранные психологические произведения. В 2-х т. Т. ІІ / А. Н. Леонтьев. – М.: Педагогика, 1983. – С. 232– 239.

7. Маккиннон Л. Игра наизусть / Л. Маккиннон. – Л.: Музыка, 1967. – 144 с.

8. Москаленко В. Г. Лекции по музыкальной интерпретации: учебное пособие / Виктор Москаленко. – К.: 2012. – 272 с.

9. Москаленко В. Г. Творческий аспект музыкальной интерпретации (К проблеме анализа) / В. Г. Москаленко. – К.: Мин. культ. Украины, КГК. 1994. – 157 с.

ТРАДИЦИОННЫЙ ТАНЕЦ КИТАЯ КАК ПРЕДМЕТ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ И ОСВОЕНИЯ

ЧЖАН ЮЙ

аспирант кафедры музыкального искусства и

хореографии Южноукраинского национального

педагогического университета им. К. Д. Ушинского

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена педагогічній проблемі освоєння вчителем танців національної хореографічної традиції. Розглядаються загальні культурно-виховні та освітні цілі вивчення учнівською молоддю національного танцювального мистецтва, а також спеціальні завдання хореографічного навчання, які зумовлюють необхідність даного напрямку педагогічної роботи. Розʼяснюється сутність термінологічного виразу «освоєння традиційної хореографії». На прикладі старовинного традиційного китайського «танцю лева» (північний та південний варіанти) продемонстровано аналітичний підхід, необхідний вчителю хореографії для підготовки автентичного відтворення хореографічного артефакту, або до творчого використання його елементів у побудові власної оригінальної танцювальної композиції.

    Ключові слова: хореографічна освіта, національне традиційне мистецтво, китайська культура, мова танцю, «танець лева».

Повний текст:

         Adobe Acrobat Pro PDF

 

СПИСОК ИСТОЧНИКОВ

1. Андрощук Л. М. Методика впровадження інноваційної моделі формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії / Л.
М. Андрощук, О. В. Бикова, І. С. Грошовик. – Умань: ФОП Жовтий О. О., 2016. – 260 с.

2. Демʼянко Н. Ю. Формування національної культури в педагогічній спадщині В. М. Верховинця: монографія / Н. Ю. Демʼянко. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2010. – 272 с.

3. Куценко С. В. Педагогічна майстерність майбутнього вчителя хореографії як гарант ефективності формування його творчого потенціалу / С. В. Куценко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання: збірник наукових праць: випуск 1–2. – Суми: Мрія, 2015. – С. 113– 121.

4. Лю Цяньгун. Культура КНР. Искусство / Лю Цяньгун. – Пекин: Межконтинентальное издво Китая. 2015. – 212 с.

5. Мартиненко О. В. Теорія і методика роботи з дитячим хореографічним колективом: дошкільний вік: [навчальний посібник] / Олена Мартиненко. – Бердянськ: Видавець БДПУ, 2014. – 301 с.

6. Розвиток художньо-естетичного світогляду майбутніх вчителів хореографії на основі інтегративного підходу: колективна монографія / за заг. ред. О. В. Мартиненко. – Бердянськ: Видавець Ткачук О. В., 2015. – 337 с.

7. Чернишова А. М. Модель професійнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів до викладання хореографії // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. http://eprints.zu.edu.ua/24937/1/31.pdf

8. Шабалов М. П. Основы культурной политики Китая // Культура и безопасность. [Електроний ресурс]. – Режим доступа: // http://sec.chgik.ru/osnovyi-kulturnoy-politiki-kitaya2/

9. Шариков Д. Мистецтвознавча наука хореологія як феномен художньої культури [Електроний ресурс]. – Режим доступу: // http://www.gup.ru/newumk/manuals/AFHome/DancD ept/tmetko/Shilinexp.ed14.pdf. – Назва з екрану.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись