ЛУКАШОВА Ніна Іванівна –
доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри хімії
Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто педагогічне проектування як засіб підготовки студентів ВНЗ до здійснення проблемного підходу в навчанні хімії, що виступає важливою умовою формування дослідницької компетентності майбутніх учителів хімії.
Ключові слова: методика навчання хімії, компетентність, педагогічне проектування, проблемне навчання, дослідницькі уміння і навички.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Буринська Н. М. Методика викладання хімії (теоретичні основи) / Н. М. Буринська. – К.: Вища шк., Головне вид-во, 1987. – 255 с.
2. Вернидуб Р. Формування дослідницької компетентності студентів-бакалаврів педагогічних університетів / Р. Вернидіб // Рідна школа – 2012. – № 6 (990). – С. 58–62.
3. Грабовий А. К. Педагогічне проектування як чинник експериментально-методичної підготовки майбутніх вчителів хімії / А. К. Грабовий // Вісник ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки //
Зб. наук. праць. – Випуск 120 / Редкол.: М. О. Носко (головний редактор) та ін.. – Чернігів: ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка, 2014. – С. 50– 53.
4. Коробова І. В. Проектувальна компетенція учителя фізики як складова його методичної компетенції / І. В. Коробова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології // Науковий журнал. – № 5 (23) / Відпов. за вип. А. А. Сбруєва. – Суми: СумДПУ, 2012. – С. 367–376.
5. Лукашова Н. І. Становлення і розвиток методики навчання хімії в загальноосвітніх школах України (монографія) / Н. І. Лукашова. – Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2010. –
315 с.
6. Момот Ю. В. Організація проектнодослідницької діяльності з хімічних дисциплін у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах: монографія / Ю. В. Момот, Н. В. Гнітій. – Полтава: РВВ ПУСКУ, 2008. – 163 с.
7. Муравьева Г. Е. Проектирование образовательного процесса в школе: дисс. док. пед. наук: спец. 13.00.01 / Муравьева Галина Евгеньевна. – Шуя, 2003. – 400 с.
8. Пак М. Основы дидактики химии: учеб. пособие / Мария Пак. – СПб: Из-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2004. – 307 с.
КУЧАЙ Олександр Володимирович –
доктор педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки
Національного університету біоресурсів і природокористування України e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглядаються теоретичні основи лідерства у вихованні особистості студента. Наголошено на тому, що виховання лідерських якостей студентів насамперед повинно базуватися на засадах діяльнісного підходу. Визначено, що лідерство розглядається як унікальне явище, що може бути втілене шляхом домінування однієї особи над іншими, як загальнодоступний стан максимальної творчої, професійної самореалізації людини, з позицій ведучого фахівця в обраній галузі або провідного організатора виробничих чи невиробничих процесів.
Ключові слова: лідер, виховання, студент, освітній процес.
Повний текст:
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Бабенко О. М. Розвиток лідерських якостей особистості за рахунок участі в органах студентського самоврядування вищого навчального закладу // Науковий вісник
Полтавського університету економіки і торгівлі. – 2011. – № 4 (49). – С. 289–293.
2. Кайдалова Л., Щокіна Н., Альохіна Н. Формування лідерських якостей студентів на основі інноваційних методів навчання // Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal). – 2016. – Pedagogika № 7. – С. 34–37.
3. Кравченко І. Роль лідера студентської групи у навчально виховному процесі вищої школи – Електронний ресурс. – [Режим доступу]:
http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2353/1/Kravchen.pdf
4. Сопівник Р. В. Методологічні засади виховання лідерських якостей майбутніх фахівців 29
агропромислового комплексу. – Наукові записки. Серія: Педагогіка. – № 4. – Київ, 2012. – С. 32–37.
5. Сушик Н. Теоретичні основи формування лідерських якостей учнівської молоді // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – 2013. – № 7. – С. 110–115.
БИРКА Маріан Філаретович –
доктор педагогічних наук, доцент кафедри математичного моделювання
Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича
e-mail: [email protected]
Антотація
У статті вивчено теоретичні основи розробки компетентнісних завдань з природничо-математичних дисциплін. Охарактеризовано типи, форми, види та вимоги до формування змісту компетентнісних завдань. Деталізовано особливості викладання природничо-математичних дисциплін. Визначено сутність поняття «технологія» та виділено специфічні ознаки технології розробки компетентнісних завдань з природничоматематичних дисциплін. Проаналізовано алгоритми проектування компетентнісних завдань, які наявні у сучасній науковій літературі. Запропоновано технологію розробки компетентнісних завдань з природничоматематичних дисциплін та окреслено особливості її використання.
Ключові слова: завдання, компетентнісні завдання, природничо-математичні дисципліни, алгоритм конструювання, технологія.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бирка М. Ф. Система професійного розвитку вчителів природничо-математичних дисциплін у післядипломній освіті: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04 / Маріан Філаретович Бирка. – Класичний приватний університет: Запоріжжжя, 2016. – 438 с.
2. Бондар В. І. Дидактика / В. І. Бондар. – К.: Либідь, 2005. – 264 с.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ – Перун, 2009. – 1736 c.
4. Вішнікіна Л. П. Компетентнісно-орієнтовані завдання з географії / Л. П. Вішнікіна, І. О. Діброва // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2015. – Т. 1. – Вип. 3(32). – С. 10–13.
5. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремінь. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
6. Ковальчук В. І. Методичні рекомендації до курсу «Інформаційні технології» у ПТНЗ. Професія – «Кравець» (форма навчання – ТУ) / В. І. Ковальчук, М. Ф. Бирка. – Київ, 2010. –136с.
7. Компетентностно-ориентированные задания в системе высшего образования /
А. А. Шехонин, В. А. Тарлыков, И. В. Клещева [и др.] . – СПб: НИУ ИТМО, 2014. – 98 с.
8. Кривонос О. М. Компетентнісно-орієнтовані завдання в курсі «Програмування» / О. М. Кривонос // Науковий часопис
Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 47: збірник наукових праць / за заг. ред.проф. В. Д. Cиротюка. – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – С. 138–144.
9. Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / За заг. ред. О. І. Локшиної – К.: К.І.С, 2004. – 128 с.
10. Морзе Н. В. Компетентснісні задачі з інформатики / Н. В. Морзе, О. Г. Кузьмінська // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2: комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – № 6 (13).– С. 62–69.
11. Павлова Н. С. Компетентнісно-орієнтовані завдання у професійній підготовці вчителів інформатики початкової школи / Н. С. Павлова, А. А. Романюк // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – 2016. – Вип. 135. – С. 120– 123.
12. Ревчук С. Розробка компетентнісних завдань з української літератури / С. Ревчук // Укр. л-ра в загальноосвіт. шк. – 2012. – № 6/7. – С. 32–36.
13. Скрипник М. І. Система навчально-творчих завдань для підготовки аспірантів,здобувачів у післядипломній педагогічній освіті /
М. І. Скрипник // Післядипломна освіта в Україні. – 2014. – №2. – С. 53–58.
14. Фасоля А. Компетентнісно зорієнтовані завдання: новація? імітація? // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – № 5. – С. 14–20.
АНІСІМОВ Микола Вікторович –
доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри
теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності
ЦДПУ імені Володимира Винниченка, доктор філософії з професійної педагогіки
Міжнародної Академії проблем Людини в авіації і
космонавтиці, член-кореспондент Аерокосмічної Академії
України e-mail: [email protected]
Анотація
У статті проведений системний аналіз викладання дисциплін «Метрологія», «Стандартизація, сертифікація й керування якістю продукції» у вищих навчальних закладах. Виділені особливості викладання цих дисциплін у педагогічних навчальних закладах. Обґрунтована й практично перевірена нова технологія навчання «метрології й стандартизації» за професією «Технологічна освіта». Розроблено й видано новий навчальний посібник для студентів і викладачів трудового навчання.
Ключові слова: метрологія, стандартизація, технологія навчання, сертифікація, трудове навчання.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Анісімов М. В. Стандартизація, метрологія і сертифікація в галузі освіти: навч. посіб. / М. В. Анісімов. – Кропивницький: Поліграфічне Підприємство «ПОЛІУМ», 2017. – 172 с.
2. Анісімов М. В. Стандартизація, метрологія і сертифікація в галузі освіти: навч. посіб. для студ. пед. навч. закл. – Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір України № 70817. – дата реєстрації 03.03.2017. – К.
3. Анісімов М. В. Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей у професійнотехнічних навчальних закладах: [монографія] / М. В. Анісімов. – Київ-Кіровоград: Поліграфічне підприємство «ПОЛІУМ», 2011. – 464 с.
4. Анісімов М. В. Системний аналіз літератури середніх професійних навчальних закладів / М. В. Анісімов // Вища освіта України №3 (додаток 2) – 2014 р. Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології».– Т. 2. – С. 8–12.
5. Анісімов М. В. Креслення: підруч. / М. В. Анісімов, Л. М. Анісімова. – К.: Вища шк., 1998. – 239 с.
6. Анісімов М. В. Системний аналіз літератури з креслення для середніх професійних навчальних закладах / М. В. Анісімов // Наукові записки. – Вип. 7. – Сер. Проблеми методики фіз.-мат. і технол. освіти. Час. 1 – КДПУ. 2015. – С. 114–118.
7. Анисимов М. В. Освітлення і силове електроустаткування: лабораторний практикум: навч. посіб. / М. В. Анисимов. – К.: Либідь, 1997. – 144 с.
8. Анисимов М. В. Елементи електронної апаратури та їxнє застосування: навч. посіб. / М. В. Анисимов. – К.: Вища шк., 1997. – 223 с.
9. Орнатский П. П. Теоретические основы информационно-измерительной техники. / П. П. Орнатский – К: Изд. объединение «Вища школа», 1976. – 432 с.
10. Салухіна Н. Г. Стандартизація та сертифікація товарів і послуг: підруч. / Н. Г. Салухіна, О. М. Язвінська. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 336 с.
11. Саранча Г. А. Метрологія, стандартизація, відповідність, акредитація та управління якістю: підруч. / Г. А. Саранча. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 672 с.
12. Сидоренко В. К. Креслення: підруч. для учнів загальноосвіт. навч-вихов. закл. / В. К. Сидоренко. – К.: Школяр, 2009. – 239 с., 254 іл.
13. Цюцюра В. Д. Метрологія, основи вимірювань, стандартизація та сертифікація: навч. посіб.– 3-тє вид., стер. / В. Д. Цюцюра, С. В. Цюцюра. К.: Знання, 2006. – 242 с.
ТУЛЕБИЕВ Абдуали Тулегенович –
заслуженый деятель культуры, член Союза художников и
Союза дизайнеров Республики Казахстан, профессор,
профессор Казахской Головной архитектурно-строительной Академии
e-mail: akbaeva [email protected]
АКБАЕВА Шолпан Абильгазиевна –
доцент, доцент кафедри теории и методики
изобразительного искусства и декоративно-прикладного
искусства Казахского национального педагогического университета им. Абая,
кандидат педагогических наук e-mail: akbaeva [email protected]
Анотація
У статті презентовано культурно-історичне минуле, з позицій компаративного аналізу узагальнено і систематизовано історіографічний матеріал, який представляє наукову і практичну цінність.
Ключові слова: Передня Азія, мистецтво Дворіччя, архітектура, образотворче мистецтво.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Агапов П., Кадырбаев М. Сокровища древнего Казахстана / П. Агапов, М. Кадырбаев. – Алматы, 1979. – 282 с.
- Акишев К. Қазақстанның көне алтыны / К. Акишев. – Алматы, 1983. – 236 с.
- Кусаинов А. А. Архитектурно-строительная элита Казахстана. Выпуск I. Энциклопедия / А. А. Кусаинов. – Алматы, 2005. – 372 с.
- Мухтарулы С. Шоқан және өнер / С. Мухтарулы. – Алматы, 1985. – 182 с.
- Шимунек Е. Эстетика и Всеобщая теория искусства / Е. Шимунек. – Москва, 1980. – 321 с.