ПЛОХОТНЮК Олександр Сергійович –
кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри інструментально-виконавської майстерності
Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті автором розглянуто можливості впровадження педагогічних умов формування професійно ціннісних орієнтацій студентів-музикантів. Висвітлено теоретично обґрунтовані педагогічні умови формування зазначеної якості особистості та досліджено особливості їхнього впровадження у процесі музично-виконавської діяльності.
Ключові слова: цінності, професійно ціннісні орієнтації, музично-виконавська діяльність, педагогічні умови.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гинзбург Л. С. О работе над музыкальным произведением / Гинзбург Л. С. – [4е изд., доп]. – М.: Музыка, 1981. – 143 с.
2. Котляревська О. В. Варіативний потенціал музичного твору: культурологічний аспект теорії інтерпретації та проблеми музичної педагогіки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: 17.00.01 «Теорія і історія культури» / О. В. Котляревська. – К., 1996 – 21 с.
3. Плохотнюк О. С. Формування професійно ціннісних орієнтацій студентів мистецько-педагогічних спеціальностей у процесі музично-виконавської діяльності: дис. кандидата пед. наук: 13.00.04 / Плохотнюк Олександр Сергійович. – Луганськ, 2009. – 244 с.
ПРОВОРОВА Євгенія Михайлівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, докторант
кафедри теорії та методики музичної освіти, хорового співу і диригування
Національного педагогічного університету
імені Михайла Драгоманова
е-mail: [email protected]
Анотація
У статті на основі аналізу, систематизації, узагальнення наукових джерел, аналізу педагогічного досвіду окреслено роль і специфіку організації майстер-класу як технологію активного навчання у методичній підготовці майбутнього вчителя музики крізь призму праксеологічного підходу. Доведено, що майстер-клас – це особлива форма навчального заняття, яке грунтується на «практичних» діях вирішення певної проблемної професійної задачі чи професійної ситуації спільно зі студентами і спрямована на формування у них відповідних умінь, відчуття радості і естетичного задоволення від процесу пізнання мелодії пісні..
Ключові слова: майбутній вчитель музики, співацька діяльність, методична підготовка, технологія інтерактивного навчання, майстер-клас, постановка голосу, праксеологічний підхід.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бобряшова О. В. Мастер-класс и творческая мастерская как педагогические технологии активного обучения будущих дизайнеров / О. В. Бобряшова // Вестник ОГУ. – 2011. – № 11. – С. 169–175.
2. Зубова Н. И. Творческие мастерские / Н. И. Зубова // Профессиональное образование. – 2006. – № 6. – С. 21
3. Зязюн І. А. Педагогічна майстерність – технологія педагогічної дії / Іван Андрійович Зязюн // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Теорія і практика підготовки майбутніх учителів до педагогічної дії», 20–21 травня 2011 р., м. Житомир. – Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – С. 6–12.
4. Игна О. Н. Технологизация профессиональной подготовки учителя иностранного языка / О. Н. Игна. – Томск: Издательство Томского государственного педагогического университета, 2012. – 188 с.
5. Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: [монографія] / А. В. Козир. – К.: НПУ імені М. Драгоманова, 2008. – 378 с.
6. Лабунець В. М. Інтегроване навчання майбутніх учителів музики: теорія та практика / Лабунець В. М., Карташова Ж. Ю., – Кам’янецьПодільський, 2013. – 200 с.
7. Нова українська школа [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0 %B8%D0%BD%D0%B8%202016/08/17/mon.pdf
8. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / Олена Миколаївна Пєхота, Алевтина Зосимівна Кіктенко, Ольга Миколаївна Любарська та ін. / за заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
9. Проворова Є. М. Методична підготовка майбутнього вчителя музики у вимірах професійно-творчої самореалізації: праксеологічний підхід / Самореалізація пізнавально-творчого і професійного потенціалу особистості в інноваційній освіті: [монографія] / [за ред.. проф. М. О. Лазарєва]. – Суми: ФОП Цьома С. П., 2016. – С. 105–119.
10. Проворова Є. М. Праксеологічні цінності методичної підготовки майбутнього вчителя музики до співацької діяльності / Є. М. Проворова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – Вип. № 3 (57). – С. 429– 439.
11. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві [Текст] / Василь Олександрович Сухомлинський. – К.: Рад. шк., 1988. – 304 с.
СВЕЩИНСЬКА Наталя Василівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
e-mail:[email protected]
Анотація
Стаття присвячена питанням теоретичних основ формування ціннісних орієнтацій особистості під час навчання на музично-педагогічних та мистецьких факультетах у вищих навчальних закладах. Суспільні перетворення призводять і до зміни педагогічних завдань та цілей навчання, спрямуванням на індивідуальноціннісне ставлення до мистецтва та до майбутньої професії. Діалогічна парадигма музичної освіти полягає у співтворчості в процесі ціннісної взаємодії між творцем та його творіння через співпереживання та співтворчість.
Ключові слова: ціннісні орієнтації, особистість, музично-педагогічний процес.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности / К. А. АльбухановаСлавская. – М: Наука, 1980. – 334 С.
2. Выготский Л. С. Психология искусства / Л. С. Выготский. – М.: Педагогика, 1987. – 341 с.
3. Дряпіка В. І. Орієнтації студентської молоді на цінності музичної культури (соціальнопедагогічний аспект) / В. І. Дряпіка. – Київ – Кіровоград: державне Центрально-Українське видво. 1997. – 215 С.
4. Дряпіка В. І. Теорія і практика формування ціннісних орієнтацій педагогамузиканта / В. І. Дряпіка. – Київ: «Ліра», 2000. – 227 С.
5. Кирьякова А. В. Ориентации личности в мире ценности / А. В. Кирьякова. – Оренбург, Изд– во Ор. ГУ, 1996. – 188 С.
6. Лосев А. Ф. Основной вопрос философии музыки. // Философия. Мифология. Культура / А. Ф. Лосев. – М.: Политиздат, 1991. – С. 315–335.
7. Лосев А. Ф. Форма. Стиль. Выражение / А. Ф. Лосев. – М.: Мысль, 1995. – 944 с.
8. Малюков А. Н. Формирование художественной культуры подростка в процессе воспитания ценностного отношения к искусству. Автореф. дисс…доктора пед. наук / А. Н. Малюков. – М., МПГУ, 1996. – 39 С.
СТЕФІНА Надія Василівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри хорового диригування, вокалу та методики музичного навчання
Сумського державного педагогічного університету
імені А. С. Макаренка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті узагальнюються і обґрунтовуються теоретичні положення щодо розвитку музичних здібностей учнів початкових класів як провідної умови формування музичної культури особистості молодшого школяра.
Ключові слова: «здібності», «задатки», «музичні здібності», «музикальність», «структура музичних здібностей», «структура музикальності».
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Апраксина О. А. Методика музыкального воспитания в школе / О. А. Апраксина / Учеб. пособие. – М.: Просвещение, 1983. – 224 с.
2. Асафьев Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании / Б. В. Асафьев. – Л., 1973. – 144 с.
3. Ветлугина Н. А. Музыкальное развитие ребенка / Н. А. Ветлугина. – М.: Просвещение, 1967. – 354 с.
4. Кабалевский Д. Б. Прекрасное пробуждает доброе / Д. Б. Кабалевский. – М.: Просвещение, 1973. – 336 с.
5. Ковалев А. Г., Мясищев В. Н. Психологические особенности человека. / А. Г. Ковалев, В. Н. Мясищев. – М., 1960. – Т. 2. – 246 с.
6. Краткий психологический словарь / Под ред. А. В. Петровского. – М., 1985. – 425 с.
7. Тарасов Г. И. Психологические
особенности музыкального обучения младших школьников / Г. Тарасов // Музыка в школе. – 1983. – № 2 – С. 14–18.
8. Теплов Б. М. Психология музыкальних способностей / Б. М. Теплов. – М. : Музыка, 1947. – 345 с.
ЧЕБОТАРЕНКО Ольга Валеріївна –
кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент
кафедри музикознавства, інструментальної та хореографічної підготовки
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail:[email protected]
Анотація
Музичний текст як культурологічний феномен знаходиться у центрі інтересів як музикантів-виконавців і педагогів, так і музикознавців, філософів і культурологів. Як специфічна символічна мова, текст композиторського твору має складну багаторівневу структуру. З одного боку, він представляє собою нотний текст, який включає вербальні та графічні виконавські знаки; з іншого він має жанрово-стильову програмність. Аналіз текстів композиторських творів в контексті історичного підходу виявив зростання кількості і якості виконавських знаків. Опора на виконавські традиції дає можливість не тільки глибоко вивчати композиторський текст, але й визначати смислові межі виконавських знаків, особливо, якщо твір виконує сам композитор.
Ключові слова: музичний текст, виконавський знак, жанр, стиль, інтерпретація.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Арабкерцева С. Б. Особенности исполнительского воплощения авторского замысла в музыке на основе информационного подхода / С. Б. Арабкерцева // Эмпирическая эстетика: информационный подход: Материалы Международного научного симпозиума. – Таганрог: ТРТУ, 1997. – С. 48–50.
2. Арановский М. Текст как междисциплинарная проблема [электронный ресурс] / Марк Арановский. – 2006. – режим доступа к ресурсу: http://opentextnn.ru/music/Perception/?id=1101.
3. Аркадьев М. О величии нотного письма и европейской ритмике [электронный ресурс] / Михаил Аркадьев. – доступ к ресурсу: http://arkadev.com/array/music/musicologist#!prettyP hoto[iframes]/5/.
4. Бобровский В. П. Тематизм как фактор музыкального мышления: Очерки: Вып. 1 / В. П. Бобровский. – Москва: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2010. – 272 с.
5. Ковалев В. Ф. Краткий итальянско-русский и русско-итальянский словарь / В. Ф. Ковалев, Г. А. Красова. – Москва: Рус. яз., 1991. – 655 с.
6. Корыхалова Н. П. Музыкальноисполнительские термины: Возникновение, развитие значений и их оттенки, использование в разных стилях / Наталья Корыхалова. – СПб.: Композитор, 2000. – 272 с.
7. Михеева Л. Музыкальный словарь в рассказах / Л. Михеева. – Москва: 1984. – 168 с.
8. Москаленко В. Г. Творческий аспект музыкальной интерпретации (к проблеме анализа). Исследование / В. Москаленко. – Киев, 1994. – 157 с.
9. Самойленко А. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога: Монография / Александра Ивановна Самойленко. – Одесса: Астропринт, 2002. – 244 с.
10. Суханцева В. К. Музыка как мир человека (От идеи вселенной – к философии музыки) [электронный ресурс] / Виктория Суханцева. – доступ к ресурсу: http://www.countries.ru/library/music_culture/mkm3. htm.