Наукові досягнення професора Ткаченко О. М.
У монографії «Етнопедагогічна компетентність педагога», підготовленої доктором педагогічних наук, професором Ткаченко Ольгою Михайлівною, представлено результати досліджень актуальної характеристики педагога – етнопедагогічної компетентності.
Психологи звертають увагу на те, що процеси глобалізації економіки, міграції населення, нестабільність сучасного життя актуалізують звернення до етнічних цінностей, етнічну самоідентифікацію як захисну реакцію людської психіки. Ігнорування зазначених явищ, наявних стереотипів у поведінці та розвитку людини, що мають культурно-історичну зумовленість, нехтування етнічними педагогічними традиціями призводять до неякісної організації процесів навчання й виховання покоління, яке підростає, загострюють негативні тенденції в суспільстві, у системі освіти (зниження рівня успішності навчання, зменшення показників розвитку особистості учнів, збільшення кількості конфліктних ситуацій у спілкуванні вчителів із батьками школярів; омолодження дитячої злочинності, зростання рівня дитячої захворюваності тощо).
Соціально-економічні зміни в суспільстві, тенденції гуманітарної конверсії загострили потребу в діяльності педагога, спроможного осмислити закономірності соціалізації особистості з огляду на традиції та трансформацію соціокультурного простору, організувати на цій основі культуровідповідне освітнє середовище, усі компоненти якого наповнені людським сенсом, допомогти дитині та молодій людині самореалізуватися, виявити власний творчий потенціал у всіх сферах життєдіяльності. Не випадково в педагогіці вищої школи серед принципів оновлення сучасної системи освіти фігурують принципи народності, культуровідповідності, інноваційності в поєднанні з традиційністю, диференціації навчання й виховання.
Інтеграція української системи вищої професійної освіти до світового освітнього простору, потреба в розв’язанні глобальних проблем входження людини в соціальний світ, що пов’язані з тенденціями до етнічного відродження, інтенсифікації міжетнічних контактів, адаптації людини в багатонаціональному світі, зумовлюють необхідність підготовки компетентного фахівця в галузі освіти, що є носієм своєї національної культури та спроможний ураховувати у професійній діяльності педагогічні надбання різних народів.
Підготовка фахівця, готового до реалізації життєтворчої та культуротворчої місії, передбачає формування в нього різних видів професійної компетентності, зокрема й етнопедагогічної. Учитель зі сформованою етнопедагогічною компетентністю, проаналізувавши багатовіковий народний педагогічний досвід, осмисливши освітні реалії, схарактеризувавши традиції та інновації в певних педагогічних системах, їхні елементи, може реалізувати вимоги описаних принципів в умовах діалогічного педагогічного спілкування, запропонувати власні трансформації та втілити їх у життя з урахуванням етнічної належності певного контингенту школярів.
Формування етнопедагогічної компетентності майбутнього вчителя, відповідає сучасним тенденціям і принципам оновлення освітнього простору, модернізації вищої освіти України, є важливою умовою підготовки фахівців у галузі освіти, спроможних зважати на різноманітні соціальні процеси в суспільстві, виявляти повною мірою власний творчий потенціал, готових до міжнародного співробітництва у сфері педагогіки.
У представленій монографії висвітлюються історичні витоки цієї проблеми, обґрунтовуються методологічні підходи до її вивчення, упорядковується термінологічний апарат теорії етнопедагогічної компетентності. В роботі представлена авторська модель змісту, структури етнопедагогічної компетентності майбутнього педагога, які визначають систему її формування в умовах педагогічного університету.
Монографія матиме цінність для наукових працівників, викладачів вищих навчальних закладів, аспірантів і магістрантів.
Джерело: Ткаченко О. М. Етнопедагогічна компетентність педагога: монографія / Ольга Михайлівна Ткаченко. – Кіровоград: «Імекс-ЛТД», 2012. – 414 с.