Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

МІСЦЕ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В СИСТЕМІ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ

УДК 342.34

Титикало Роман Сергійович,

асистент кафедри менеджменту охорони здоров’я

Інституту післядипломної освіти НМУ імені О.О. Богомольця,

кандидат юридичних наук, адвокат

https://orcid.org/0000-0002-6406-8800

Анотація

У даній статті здійснено дослідження місця та ролі органів місцевого самоврядування в системі органів державної влади.

Зазначено, що публічній владі приманні ряд особливостей. Зокрема, легітимність публічної влади; функціональність спрямованість публічної влади; організуючий вплив; об’єктом публічної влади є публічно-правові суспільні відносини; наявність владних та підвладних суб’єктів влади. В системі публічної влади роль кожного з елементів системи влади не є стабільною, й окремі з них залежно від обставин можуть займати положення домінуючих ланок у цій структурі; можливість владного суб’єкта застосовувати заходи впливу.

Під місцевим самоврядуванням автор запропонував розуміти нормативно регламентована діяльність представницьких органів місцевого самоврядування, виконавчих органів рад, органів самоорганізації населення, яка спрямована на врегулювання, управління та вирішення питань в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці в інтересах відповідної територіальної громади. 

Визначено, що місце місцевого самоврядування в системі публічної влади зумовлено наступним: 1) є особливою гілкою публічної влади, якій не властива ієрархієзованість; 2) є формою волевиявлення організованої громадськості, що направляє свої зусилля на розвиток бізнесу, охорони здоров’я, освіти, культури, жкх та інших сфер на місцевому рівні; 3) не дивлячись на відсутність ієрархічного підпорядкування органам державної влади, контроль за своєчасним виконанням ними дій та рішень здійснюють органи публічної адміністрації; 4) свої повноваження здійснює в межах певної адміністративно-територіальної одиниці; 5) поява місцевого самоврядування спричинена прагненням суспільства оптимізувати модель публічної влади в умовах децентралізації; 6) є вираженням приватної волі індивіда в публічно-правовій сфері; 7) є наслідком взаємодії та зближення держави та суспільства; 8) наявна певна автономія в межах делегованих повноважень; 9) поєднуються самоврядні і державницькі засади, що співіснують між собою, доповнюючи одна одну; 10) має матеріальну і фінансову автономію, що представлено у наявності органів місцевого самоврядування рухомого і нерухомого майна, доходів місцевих бюджетів, інших коштів, землі, природних ресурсів, як власності територіальних громад, а також об’єктів спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, формування місцевими радами органів виконавчої влади та власних контрольних органів).Визначено, що місце місцевого самоврядування в системі публічної влади зумовлено наступним: 1) є особливою гілкою публічної влади, якій не властива ієрархієзованість; 2) є формою волевиявлення організованої громадськості, що направляє свої зусилля на розвиток бізнесу, охорони здоров’я, освіти, культури, жкх та інших сфер на місцевому рівні; 3) не дивлячись на відсутність ієрархічного підпорядкування органам державної влади, контроль за своєчасним виконанням ними дій та рішень здійснюють органи публічної адміністрації; 4) свої повноваження здійснює в межах певної адміністративно-територіальної одиниці; 5) поява місцевого самоврядування спричинена прагненням суспільства оптимізувати модель публічної влади в умовах децентралізації; 6) є вираженням приватної волі індивіда в публічно-правовій сфері; 7) є наслідком взаємодії та зближення держави та суспільства; 8) наявна певна автономія в межах делегованих повноважень; 9) поєднуються самоврядні і державницькі засади, що співіснують між собою, доповнюючи одна одну; 10) має матеріальну і фінансову автономію, що представлено у наявності органів місцевого самоврядування рухомого і нерухомого майна, доходів місцевих бюджетів, інших коштів, землі, природних ресурсів, як власності територіальних громад, а також об’єктів спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, формування місцевими радами органів виконавчої влади та власних контрольних органів).

Ключові слова: публічна влада, механізм держави, місцеве самоврядування, публічно-правова сфера, публічне адміністрування.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Белых А.К. Управление и самоуправление. Л.: Изд-во “Наука”, 1972. 208 с.1. Белых А.К. Управление и самоуправление. Л.: Изд-во “Наука”, 1972. 208 с.
  2. Мушкин А.Е. Государство и право – исторические разновидности органов и норм управления обществом. Ленинград: Изд-во Ленингр. ун-та, 1969. 78 с.
  3. Тихомиров Ю.А. Власть и управление в социалистическом обществе. М.: Юрид. лит., 1968. 199 с.
  4. Державне управління: теорія та практика / За заг. ред. докт. юрид. наук, проф. Авер’янова В.Б. Київ: Юрінком Інтер, 1998. 432 с.
  5. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. Відом. Верхов. Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
  6. Цейтлин С.Т. Об основных элементах государственной власти в СССР. Вестник Ленингр. ун-та. Серия экономики, философии и права. Вып. 1. 1958. № 5. с. 85-91.
  7. Чиркин В.Е. Государственная власть в развивающихся странах. М.: Наука, 1990. 238 с.
  8. Конституційне право України / За ред. доктора юридичних наук, професора В.Ф. Погорілка. К.: Наукова думка, 1999. 734 с.
  9. Черданцев А.Ф. Теория государства и права. М.: Юрайт, 1999. 432 с.
  10. Юридична енциклопедія: в 6 т. / Редкол.: Ю.С. Шемчушенко (відп. ред.) та ін. К.: “Укр. енцикл.”, 1998. Т.1 : А-Г. 672 с.
  11. Загальна теорія держави і права / За ред. М.В. Цвіка, В.Д. Ткаченка, О.В. Петришина. Харків: Право, 2002. 432 с
  12. Керимов Д.А. Методология права (предмет, функции, проблемы философии права). М.: Аванта+, 2000. 560 с.
  13. Батанов О.В. Деякі теоретичні проблеми співвідношення місцевого самоврядування та державної влади. Часопис Київського університету права. 2002. №2. С.21-30.
  14.  Баймуратов М.А., Григорьев В.А. Муниципальная власть: актуальные проблемы становления и развития в Украине: Монография. Одесса: «Юридична література”, 2003. 248 с.
  15. Щебетун И.С. Организационно-правовые гарантии местного самоуправления в Украине: Монография. Донецк.: Дельта, 2002. 208 с.
  16. Трачук П. А. Місцеве самоврядування у системі публічної влади України. Закарпатські правові читання. Том 1. С. 176-180. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/13600/1/%D0%9C%D0%86%D0%A1%D0%A6%D0%95%D0%92%D0%95%20%D0%A1%D0%90%D0%9C%D0%9E%D0%92%D0%A0%D0%AF%D0%94%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF.pdf
  17. Костицький В. Місцеве самоврядування як окрема гілка публічної влади. Вісник АПСВТ. 2018. №1. С.48-50. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Visnyk_1_2018-48-50.pdf
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись