КУЛЬТУРОЛОГІЧНА ПАРАДИГМА В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ІДЕЇ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ
ТУШЕВА Вікторія Володимирівна –
доктор педагогічних наук, доцент, професор
кафедри теорії і методики мистецької освіти
Харківського національного педагогічного
університету імені Г. С. Сковороди
e-mail: [email protected]
Анотація
В статті обґрунтовується необхідність застосування культурологічної парадигми, яка закладає теоретичне і методологічне підгрунття для переходу мистецької освіти у новий культурний вимір і виступає головним стратегічним напрямом її модернізації. Висвітлені різні концепції культури, що розширюють розуміння культурологічної освіти, взаємозвʼязок культури й освіти та культури й мистецтва. Розкриті методологічно значущі принципи культуротворчості, культуровідповідності, полікультурності. Окреслені можливі зміни у змісті мистецької освіти, що спричинюють корегування освітніх технологій на нормативному рівні.
Ключові слова: культура, культурологічна парадигма, культура особистості, культуровідповідність, культуротворчість, полікультурність, мистецька освіта, мистецтво, культуро-освітнє середовище.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Библер В. С. От наукоучения – к логике культуры: Два философских введения в двадцать первый век / В. С. Библер. – М. : Политиздат, 2008. – 413 с.
2. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / С. И. Гессен. – М. : Школа–Пресс, 2005. – 448 с.
3. Запесоцкий А. С. Культурология образования // Методологические и технологические основы образовательной деятельности / А. С. Запесоцкий. – СПб: Издательство СПб ГУП, 2012. – С. 120–183.
4. Тушева В. В. Культурологічні основи вищої педагогічної освіти // Педагогіка і психологія професійної освіти / В. В. Тушева. – 2005. – № 5. – С. 25–35.
5. Философия культуры. Становление и развитие / Под ред. М. С. Кагана, Ю. В. Петрова, В. В. Прозерского. – СПб: Издательство «Лань», 2008. – 448 с.