КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ У КОНТЕКСТІ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ НАЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ США)
ПАНИЧ Ганна Анатоліївна –
викладач кафедри іноземної філології Київського національного університету культури і мистецтв
https://orcid.org/0000-0001-7244-0628
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті викладено сутність основних концептуальних положень становлення та розвитку вищої освіти в контексті розвитку полікультурної нації на прикладі Сполучених Штатів Америки. Стаття містить глибокий аналіз вітчизняних та зарубіжних джерел, який дав змогу виокремити основні філософські концепції становлення та розвитку вищої освіти в контексті розвитку багатокультурної спільноти Сполучених Штатів Америки. Виявлено, що важливу роль у розвитку вищої професійної освіти у США відіграли філософські концепції ідеалізму, реалізму, позитивізму, гуманізму, екзистенціалізму, матеріалізму, утилітаризму, прагматизму, інструменталізму, конструктивізму, популізму та прогресизму. Головними концепціями становлення освіти у США стали теорії утилітаризму та прагматизму, в основі яких лежить принцип корисності. У подальшому це дало поштовх до створення доступної для всіх верств населення (незалежно від соціального статусу, раси, статі) дійсно народної освіти, якому суттєвим чином сприяли і демократичні реформи, ініційовані урядом країни.
Ключові слова: полікультурність, мультикультурне суспільство, вища освіта, професійна освіта, філософська концепція.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бєланова Р. А. Гуманізація та гуманітаризація освіти в класичних університетах Україна-США / Р. А. Бєланова. – [2-е вид., випр. і доп.]. – К.: Університетське вид-во «Пульсари», 2002. – 216 с.
2. Бондаренко В. Ф. Основні філософські теорії в розвитку вищої аграрної освіти США / В. Ф. Бондаренко // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО. Серія «Філологія. Педагогіка. Психологія». – 2007. – Вип. 14. – К.: Видавничий центр КНЛУ. – С. 146–152.
3. Бондаренко В. Ф. Демократизація вищої освіти США / В. Ф. Бондаренко // Зб. наук. праць. Вісник КНУКіМ. Серія «Педагогіка». – 2006. – Вип. 15. – К.: КНУКіМ. – С. 22–29.
4. Кудін В. О. Освіта в інформаційному суспільстві / В. О. Кудін. – К.: Телепрескорпорація «Республіка», 1998. – 152 с.
5. Михайлова И. В. Феномен поликультурности в образовании [Електронный ресурс ] / И. В. Михайлова // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. – 2014. – Вип. 4 (19). – Режим доступу: https://journal.tltsu.ru/rus/index.php/VNSPP/article/vie w/2931
6. Мордань О. І. Полікультурне виховання в сучасній школі [Електронний ресурс ] / О. І. Мордань // Режим доступу: http://nauka.zinet.info/6/mordan.php.
7. Очкасова М. П. Особливості розвитку приватної вищої освіти в Україні: соціол. аналіз: автореф. дис. ... канд. соціол. наук: 22.00.06 – соціологія науки, культури та освіти / Марія Петрівна Очкасова. – Харків, 2001. – 18 с.
8. Професійна освіта: Словник-навч. посібник / [за ред. Ничкало Н. Г.] – К. : Вища школа, 2000. – 380 с.
9. Brubacher John Modern Philosophies of Education / John Brubacher. – New York: McGraw-Hill Book Company, 1969.
10. Brunner Henry Land-grant Colleges and Universities / Henry Brunner. – Washington: USA Government Printing Office, 1992.
11. Campbell John Reclaiming a Lost Heritage: land-grant and Other Higher Education Initiatives for the Twenty-First Century / John Campbell. – Ames, Iowa : Iowa State University Press, 1998.
12. Dewey, John. Democracy and Education. URL: https://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852h.htm
13. Moore, Gary. A Philosophy Primer for Agricultural Educators / Gary Moore // The Agricultural Education Magazine. – 61.6 (1998) – Pp. 15-17.
14. Multiculturalism and the Welfare state: Recognition and Redistribution in Contemporary Democraties / [Ed. by K. Bangting, W. Kymlicka]. - Oxford : Oxford University Press, 2006.
15. Tocqueville, de Alexis. Democracy in America. English Edition / Alexis de Tocqueville. URL: https://oll.libertyfund.org/titles/democracy-in-americaenglish-edition-vol-1