СІМ БАЗОВИХ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКОНІВ ЕФЕКТИВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛЯ
БИРКА Маріан Філаретович –
доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки,
психології та теорії управління освітою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті уточнено сутність поняття «професійний розвиток», окреслено його мету та завдання у системі післядипломної педагогічної освіти. Виділено сім законів ефективного професійного розвитку вчителя, які визначено емпіричним шляхом. Запропоновано практичні поради щодо їх реалізації в професійній діяльності вчителя.
Ключові слова: вчителі, професійний розвиток, концептуальні засади, закони розвитку, підвищення ефективності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бабанский Ю. К. Педагогика / Ю. К. Бабанский. – М.: Просвещение, 1988. – 478 с.
2. Бирка М. Ф. Система професійного розвитку вчителів природничо-математичних дисциплін у післядипломній освіті: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04 / Маріан Філаретович Бирка. – Класичний приватний університет: Запоріжжя, 2016. – 438 с.
3. Бодалев А. А. Психология личности / А. А. Бодалев. – М.: Изд-во МГУ, 1998. – 188 с.
4. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с.
5. Глазьев С. Ю. Закономерности социальной эволюции: вопросы методологии / С. Ю. Глазьев // Анализ систем на пороге ХХI века: теория и практика. – Мат. межд. конф. 27-29.02.1996. в 4-х томах. / Сост. Т. Е. Сафонова. – М.: Интеллект, 1996. – Т.2. – С. 3–16.
6. Коротяев Б. И. Педагогика как совокупность педагогических теорий / Б. И. Коротяев. – М.: Просвещение, 1986. – 208 с.
7. Підласий І. П. Практична педагогіка або три технології: [інтеракт. підруч. для пед. ринкової системи освіти] / І. П. Підласий. – К.: Слово, 2004. – 616 с.
8. Чарнецкі К. Психологія професійного розвитку особистості: автореф. дис... д-ра психол. наук: 19.00.07 / К. Чарнецкі; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – К., 1999. – 44 с.
9. Avalos B. Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years // Teaching and Teacher Education. – 2011. – Vol. 27. – Pp. 10–20.
10. Byrka M. F. Blended learning strategy in teacher training programs / M. F. Byrka // Information Technologies and Learning Tools. – 2017. – Vol. 62. – No 6. – Pp. 216–224. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/18 02/1277/
11. Girvan C., Conneely C., Tangney B. Extending experiential learning in teacher professional development // Teaching and Teacher Education. – 2016. – Vol. 58. – Pp. 129–139.
12. Kennedy M. M. How Does Professional Development Improve Teaching? // The Review of Educational Research. – 2016. https://doi.org/10.3102/0034654315626800
13. Lofthouse R. Coaching in education: a professional development process in formation // Professional Development in Education. – 2018. https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1529611.
14. Mizell H. Why professional development matters. – Learning Forward, 2010. – 28 p.
15. Schaap H., Louws M., Meirink J. et al. Tensions experienced by teachers when participating in a professional learning community // Professional Development in Education. – 2018. – 18 p. DOI: 10.1080/19415257.2018.1547781
16. Sedova K., Sedlacek M., Svaricek R. Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk // Teaching and Teacher Education. – 2016. – Vol.57. – P. 14–25.