РЕДУКЦІЯ ЗМІСТУ НАВЧАННЯ МОНІТОРИНГУ СТАНУ ВОДНИХ РЕСУРСІВ СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ
БЄЛІКОВА Надія Володимирівна –
доктор економічних наук, доцент, учений секретар
Науково-дослідного центру індустріальних проблем розвитку
Національної академії наук України
https://orcid.org/0000-0002-5082-2905
e-mail: [email protected]
ШМАТКОВ Даніїл Ігорович –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізики,
електротехніки і електроенергетики
Української інженерно-педагогічної академії
http://orcid.org/0000-0003-2952-4070
e-mail: [email protected]
ШЕЛКОВИЙ Олександр Олександрович –
аспірант кафедри фізики, електротехніки і електроенергетики
Української інженерно-педагогічної академії
http://orcid.org/0000-0002-8486-090X
e-mail: [email protected]
Анотація
На підставі теоретичного аналізу науково-технічної та науково-методичної літератури, вивчення і узагальнення досвіду розробки методів дидактичної редукції, із застосуванням методів математичної статистики розроблено метод вертикальної дидактичної редукції змісту навчання моніторингу стану водних ресурсів середовища існування. Метод відповідає характерним ознакам дидактичної редукції – допомагає надати змісту певної форми і узгодити його із нормованим часом, а також забезпечує формування обсягу достатньої інформації для оволодіння конкретним аспектом моніторингу стану водних ресурсів середовища існування. При цьому достатність змісту обґрунтовано, перевірено та підтверджено методами математичної статистики, що дозволило трансформувати якісні змінні «достатньо» та «важливо» у кількісні змінні. Застосування методу призводить до зменшення часу на проведення вимірювань, розрахунків, аналізу за отримання наближеного результату при статистично малих похибках, що дозволяє максимізувати інформацію щодо отриманих результатів в умовах обмеженого часу на навчання моніторингу стану водних ресурсів середовища існування, а також в умовах обмеженого часу його безпосереднього здійснення у майбутній професійній діяльності.
Ключові слова: дидактична редукція, зміст навчання, моніторинг середовища існування, водні ресурси, математична статистика, вимірювання, екологія, навчальний час.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Статистический анализ многомерных объектов произвольной природы / В. И. Васильев, В. В. Красильников, С. И. Плаксий, Т. Н. Тягунова. – М.: Издательство ИКАР, 2004. – 382 с.
2. Статистичний збірник Довкілля України за 2017 рік / За редакцією О. М. Прокопенко – К.: Державна служба статистики України, 2018. – 225 с.
3. Проблемы устойчивого развития социальноэкономических систем / Н. В. Беликова, В. В. Криворотов, О. И. Никонов, В. П. Ануфриев. – М.: «Экономика», 2012. – 556 с.
4. Grüner G. Die didaktische Reduktion als Kernstück der Didaktik / G. Grüner // Die Deutsche Schule. – 1967. – Nr. 59. – S. 414–430.
5. Pat. CN206541498 (U), IPC G09B23/00. River environment monitoring experiment teaching system in laboratory is come into in river / Hei Engfei et al.; applicant Univ Minzu China. – Appl. № CN201621454997U; filed 28.12.2016; pub. date 03.10.2017.
6. Ruhm K. H. From Verbal Models to Mathematical Models – A Didactical Concept not just in Metrology / K. H. Ruhm // Joint International IMEKO TC1+TC7+TC13 Symposium August 31st – September 2nd, 2011. – Jena, Germany. – Access mode: http://www.dbthueringen.de/servlets/DerivateServlet/ Derivate24167/ilm1-2011imeko-002.pdf.
7. Shmatkov D. The use of causal maps as interdisciplinary didactic reduction method / D. Shmatkov // Advanced Education. – 2016. – Is. 6. – P. 16–21.
8. Wilson A. Entropy in Urban and Regional Modelling (Routledge Revivals). – Routledge, 2013. – 178 p