STEM-ОСВІТА: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ
САКУНОВА Ганна Василівна –
магістр, студентка кафедри фізики та методики навчання фізики Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
ORCID ID 0000-0002-4737-4822
e-mail: [email protected]
МОРОЗ Іван Олексійович –
доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фізики та методики навчання фізики Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
ORCID ID 0000-0002-4965-1352
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто сутність STEM-освіти, розкрито переваги та недоліки впровадження STEM в освітній процес, проаналізовано зарубіжний досвід інтеграції STEM-освіти та сучасні перспективи вітчизняної науки й освіти з цього напряму. Відзначається, що одним із пріоритетних напрямів модернізації освіти в Україні, згідно Закону України «Про освіту» від 2015 року, є STEM у навчанні, який базується на міждисциплінарному підході та навчально-проектній діяльності при вивченні природничо-математичних та інженерно-технічних дисциплін. Реформування освіти та Концепція Нової української школи дозволять створювати інтегровані уроки, предмети чи курси із використанням STEM-підходу. У статті підкреслюється важливість STEM-освіти для «нової економіки» як рушійної сили у побудові конкурентоспроможної держави у світовому просторі й перспективного розвитку науки та технологій.
Ключові слова: STEM-освіта, навчання, STEM-підхід, міждисциплінарний підхід, інновація.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Весела Н. О. STEM-освіта як перспективна форма інноваційної освіти в Україні / Весела Н. О. – Тернопіль, 2017. – С. 25-28.
2. Коваленко О. STEM-освіта: досвід впровадження в країнах ЄС та США / О. Коваленко, О. Сапрунова. – 2016. – С. 46-49. – (Рідна школа, №4)
3. Концепція Нової української школи [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://osvita.ua/ school/ reform/54276/
4. Лист про впровадження напрямків STEM-освіти [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2015/09/01/list-imzo-vid-31-08-2015-2-110-14-pro-vprovadzhennya-napryamkiv-stem-osviti/
5. Методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017/2018 навчальний рік [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/56880/
6. Наказ МОН України № 708 від 17.05.2017 року ««Про проведення дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Науково-методичні засади створення та функціонування Всеукраїнського науково-методичного віртуального STEM-центру (ВНМВ STEM-центр)» на 2017-2021роки» [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2017/05/19/nakaz-mon-vid-17-05-2017708-pro-provedennya-oslidno-eksperymentalnoji-robotyvseukrajinskoho-rivnya-za-temoyu-naukovo-metodychniasady-stvorennya-ta-funktsionuvannya-vseukrajinskohonaukovo-m/
7. Наказ ІМЗО №58 від 23.11.2017 року «Про організацію та проведення «Web-STEM-школи - 2018» [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2017/11/24/nakaz-imzo-vid-23-11-201758-pro-orhanizatsiyu-ta-provedennya-web-stem-shkoly-2018/
8. Наказ ІМЗО № 13 від 19.02.2018 року «Про проведення Всеукраїнських змагань «Роботрафік – 2018» [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2018/02/20/nakaz-imzo-vid-19-02-201813-pro-provedennya-vseukrajinskyh-zmahan-robotrafik-2018/
9. Наказ ІМЗО № 14 від 22.02.2018 року «Про проведення змагань з моделювання «розумних» пристроїв «STEAM-House» [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/pozashk_osv/59686/
10. Обласний семінар «STEM-освіта: стан упровадження та перспективи розвитку» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.soippo.edu.ua/ index.php/home/ 2694-oblasnij-seminar-stem-osvita-stanuprovadzhennya-ta-perspektivi-rozvitku
11. Патрикеєва О.О. Сучасний стан впровадження STEM-освіти в Україні / О. О. Патривеєва, О. В. Лозова, С. Л. Горбенко. – 2016. – С.152-155. – (Проблеми освіти)
12. План заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні на 2016-2018 роки [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqB M0APKQmc4LUd2MmVFckk/viewhttps://imzo.gov.ua/2015/ 09/01/list-imzo-vid-31-08-2015-2-1-10-14-provprovadzhennya-napryamkiv-stem-osviti/
13. Створення STEAM-центру на базі КУ Сумська спеціалізована школа №7 ім. М. Савченка [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://pb.smr.gov.ua/projects/19
14. Чернецький І. С. Мультидисциплінарний підхід у формуванні STEM орієнтованих навчальних завдань [Електронний ресурс] / І. С. Чернецький, І. А. Сліпухіна, Н. І. Поліхун. – Режим доступу: http://phm.kspu.kr.ua/ojs/index.php/NZPMFMTO/article/view/1355
15. STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – К.: ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017. – 160с.
16. Граськин С. С. Методология применения STEMобразования в триаде «Школа-Вуз-Предприятие» / С. С. Граськин. – М., 2017.
17. Инновационные технологии: STEM-технологии в образовании [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://infourok.ru/ innovacionnye_ tehnologii_stem_tehnologii_v_obrazovanii-466748.htm
18. Ногайбаева Г. Развитие STEM-образования в мире и Казахстане [Електронний ресурс] / Г. Ногайбаева. – Режим доступу:http://iac.kz/ru/ publishing/razvitie-stemobrazovaniya-v-mire-i-kazahstane
19. Что такое STEM-образование? [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://anrotech.ru/blog/chtotakoe-stem-obrazovanie/ 20. STEM Ukrainian Education Fesrival-2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sogischool.com.ua/252-stem-osvita.html
21. STEM Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.eun.org/focus-areas/stem
22. Teaching STEM [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://teach.com/become/what-can-i-teach/stem/