Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

НАУКОВА ОСВІТА ЯК ІННОВАЦІЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ УКРАЇНИ

ПОЛІХУН Наталія Іванівна –

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник Інституту обдарованої дитини НАПН України

ORCID ID 0000-0002-0176-0752

e-mail: [email protected]

СЛІПУХІНА Ірина Андріївна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри загальної фізики Національного авіаційного університету

ORCID ID 0000-0002-9253-8021

e-mail: [email protected]

ЧЕРНЕЦЬКИЙ Ігор Станіславович –

кандидат педагогічних наук, завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань Національного центру «Мала академія наук України»

ORCID ID 0000-0001-9771-7830

e-mail: [email protected]

Анотація

    Проведено аналіз філософських засад наукової освіти. Досліджено її соціально-економічну ґенезу і визначено зміст. Виявлено біфункціональну природу поняття наукової освіти. З’ясовано, що наукова освіта орієнтована на розвиток здібностей до наукової творчості і має виражену пропедевтичну функцію. Виявлено, що STEM підхід у навчанні формує природничо-наукову грамотність і корелює з розвитком наукової освіти. Базисними компонентами спеціалізованої наукової освіти є інтегрована освітня система, метод наукового пошуку та навчально-наукове, інноваційне освітнє середовище. Її метою є оволодіння науковим та інженерним методами дослідження і набуття компетентностей, необхідних для подальшої дослідно-експериментальної, конструкторської та винахідницької діяльності. Результатом спеціалізованої наукової освіти є набуття природничо-наукової грамотності. Перспективним напрямом є розроблення стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування.

Ключові слова: наукова освіта, STEM освіта, природничо-наукова грамотність, міждисциплінарний підхід.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вознюк О. В. Синергетична парадигма креативної педагогіки: монографія / за ред. Н. В. Гузій. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – С. 3-22.

2. Гоцуляк Ю. В. Наукова освіта в Україні: теоретичний та нормативно-правовий контекст / Ю. В. Гоцуляк, М. С. Гальченко. – Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2016. – №4. – С. 5–11.

3. Енциклопедія освіти / [Бех І. Д., Бібік Н. М., Биков В. Ю. та ін.]; гол. ред. В. Г. Кремень. – К : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

4. Карпов А. О. Принципы научного образования / А. О. Карпов.– Вопросы философии.– 2004.– № 11.– С. 89–102.

5. Карпов А. О. Современная теория научного образования: проблемы становления / А. О. Карпов. – Философия и общество.– 2010.– С. 15–24.

6. Леднев В. С. Научное образование: развитие способностей к научному творчеству / В. С. Леднев.– М.: МГАУ, 2002.–120 с.

7. Пономарьов О. С. Філософія освіти, синергетика і нова освітня парадигма / О. С. Пономарьов. [Електронний ресурс]. – НТУ «Харківський політехнічний інститут».– Режим доступу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/200809/08pasnep.pdf

8. PISA: природничо-наукова грамотність / уклад. Т. С. Вакуленко, С. В. Ломакович, В. М. Терещенко, С. А. Новікова; перекл. К. Є. Шумова. – К. : УЦОЯО, 2018. – 119 с.

9. Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України від 25.11.2015 № № 848-VIII. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/848-19/page

10. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145VIIІ [Електронний ресурс]. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page

11. Ронжин И. В. Научное образование как фактор развития научного творческого мышления личности / И. В. Ронжин.– Общество: социология, психология, педагогика. – 2011, № 3-4.– С. 116–120.

12. Стрижак О. STEM-освіта: основні дефініції / О. Стрижак, І. Сліпухіна, Н. Поліхун, І. Чернецький Information Technologies and Learning Tools [Електронний ресурс]. – К.:ІІТЗН НАПН України, 2017. – Т. 62. – № 6. – С. 16-33. – Режим доступу: URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1753/1276

13. Report to the european commission of the expert group on science education, Science education for Responsible Citizenship. [Online]. Available: http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/ KI-NA-26-893-EN-N.pdf . Accessed on: July, 12, 2017.

14. The Human Capital Report 2016 / World Economic Forum [Online]. Available: http://www3.weforum.org/docs/HCR2016_Main_Report.pdf

15. The New Ukrainian School [Online]. Available: http://mon.gov.ua/Новини%202017/02/17/book-final-eng-csupd-16.01.2017.pdf.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись