Довга Тетяна Яківна
доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри
Освіта:
Кіровоградський державний педагогічний інститут ім. О. С. Пушкіна (1977р.). Спеціальність: Педагогіка і методика початкового навчання. Кваліфікація: вчитель початкових класів СШ
Напрями наукової та професійної діяльності: теорія і практика початкової освіти; професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи; співпраця з провідними фахівцями початкової освіти; дослідження проблеми особистісно-професійного розвитку та шляхів формування особистісно-професійного іміджу майбутніх педагогів; участь у вітчизняних і зарубіжних наукових конференціях; підготовка монографій, навчальних посібників та статей у фахові видання; залучення студентів до науково-дослідної діяльності.
Тема кандидатської дисертації: «Формування організованості молодших школярів у навчальній роботі» (1984р.)
Тема докторської дисертації: «Теоретичні засади і технології формування особистісно-професійного іміджу майбутнього вчителя початкової школи» (2021р.)
Транслітерація імені: Tetiana Dovha
ORCIDiD: 0000-0002-4219-0194
Профілі: Scopus , Web of Sciense, Google Scholar
Відзнаки:
Грамоти: Почесна грамота МО України (1996 р.); Почесна грамота АПН України (2006 р.).
Нагрудні знаки:«Відмінник освіти України» (1999 р.); «Василь Сухомлинський» (2009 р.)
Медалі: Медаль НАПН України «Ушинський К. Д.» (2019 р.)
Знаки: «Почесний працівник університету» (2021 р.); «Науковий потенціал університету» (2022 р.)
Дисципліни, які викладає: Вступ до спеціальності. Теорія та методика виховання в початковій школі. Основи наукових педагогічних досліджень. Методологія педагогічних досліджень. Методологія науково-педагогічних досліджень. Інноваційні технології початкової освіти. Імідж сучасного педагога
Основні публікації
Монографії:
Одноосібні:
- Довга Т. Я. Особистісно-професійний імідж майбутнього вчителя початкової школи: теоретико-технологічний аспект: монографія. Дніпро: Середняк Т. К., 2020. 484 с.
Колективні:
- Довга Т. Педагогіка дитячого здоров’я як реалія дошкільної та початкової освіти. Актуальні проблеми сучасного дитинства: монографія / О. Радул, Т. Довга, О. Ткаченко, Т. Прибора, Н. Цуканова, І. Баранюк, С. Мельничук, Н. Андросова, Т. Шарапова, С. Куркіна / [За ред. О. Радул]. Харків: Мачулін, 2022. С. 51–88.
- Довга Т. Имидж-дизайн личности педагога как ресурс повышения качества образовательного процесса. Педагогический дизайн – ресурс качества образования: проблемы, решения, перспективы. Коллективная монография, под ред. д.п.н., проф. А. Клим-Климашевской и д.п.н., проф. Л. Кондрашовой, Седльце: [i] WN IKRiBL. С. 222–266.
- Довга Т.Я. Український педагог на шляху до європейської освітньої спільноти: професійні актуалітети. Сучасна освіта в Україні: інтеграція в європейський освітній простір: колективна монографія. Кропивницький, 2023. С. 304–327.
- Довга Т. Я. Оновлення виховного середовища під впливом змін в освітньому просторі. Дошкільна і початкова освіта в умовах реформ та викликів: [монографія] / за заг. ред. О. В. Лобової, С. М. Кондратюк. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка 2024. С. 192–222.
- ДовгаТ. Я. Професійний профіль викладача вишу на фоні надзвичайного віддаленого навчання. Сучасна освіта в Україні: особливості розвитку в умовах воєнного стану та повоєнні перспективи: колективна монографія [електронне видання] / за заг. редакцією проф. Я. В. Галети; наук. ред. проф. Т. Я. Довга. Дніпро: Середняк Т. К., 2024. С. 51–73.
- Довга Т. Я. Нова українська школа як царина системних перетворень на тлі реформувальних процесів в освіті. Сучасна освіта в Україні: виклики та інновації в ХХІ столітті: колективна монографія [електронне видання] / за заг. редакцією проф. Я. В. Галети; наук. ред. проф. Т. Я. Довга. Дніпро: Середняк Т.К., С. 23–45.
Мультиавторські:
- Довга Т. Технолого-методический аспект формирования имиджа будущего учителя начальной школы. Еdukacja dorosłych w ХХІ wieku: Monografia wieloautorska [Redakcja naukowa: Elżbieta Jaszczyszyn]. Siedlce: [i]WN IKRiBL, 2020. С.51– 61.
- Довга Т. Актуальные ориентиры личностно профессионального развития будущего учителя начальной школы. Różnorodność w edukacji dorosłych XXI wieku: Monografia wieloautorska [Redakcja naukowa Jolanta Szada-Borzyszkowska, Emilia Jakubowska]. Siedlce: [i]WN IKRiBL, 2021. S. 113–124.
- Довга Т. Визуализация образа преподавателя в ракурсе педагогического дизайна. Wielowymiarowość edukacji XXI wieku. Тom III Edukacja dorosłych. Monografia wieloautorska pod redakcją naukową Anny Klim-Klimaszewskiej i Sabiny Wieruszewskiej-Duraj. Седльце: [i] WN IKRiBL. С. 227–236.
Навчальні посібники:
- Довга Т. Я. Інноваційні технології початкової освіти: посібник для дистанційного навчання та самостійної роботи студентів [Електронне видання] / Авт.-укл. Т.Я. Довга. Дніпро: Середняк Т.К., 160 с.
- Довга Т. Я. Імідж сучасного педагога : Курс лекцій: навчальний посібник. [Електронне видання]. Дніпро : Середняк Т. К., 2025. 234 с.
Наукові публікації у періодичних виданнях, включених до наукометричних баз, рекомендованих МОН, зокрема Scopus або Web of Science Cоre Collection:
-
Tetiana Plachynda, Tetiana Dovga, Dolores Zavitrenko, Iryna Snisarenko, Olena Myrhorodska. University Student’s Image: Features of Formation and Development / Ad Alta. Journal of Interdisciplinary Research / 13/01-XXXIV, 2023. Р. 72–76. https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/130133/PDF/130133.pdf
2. Dovga, T. Y. ., Plachynda, T. S. ., Zavitrenko, D. Z., & Snisarenko, I. Y. (2023). Image-design of the teacher’s personality in the educational environment of the university (Diseño de imagen de la personalidad del docente en el entorno educativo de la universidad). Apuntes Universitarios, 13(3), 1–12. https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/1518
3. Plachynda, Tetiana 1*, Dovga, Tetiana 2, Zavitrenko, Dolores 3, Snisarenko, Iryna 4, Pavlenko, Olena 5. The Power of Social Media: Shaping and Reshaping Student Image. Diversitas Journal. Volume 9, Issue 3 (Jul./Sep. 2024) p. 1441 – 1458. https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal
Статті у наукових фахових виданнях України:
- Довга Т. Технологія формування іміджу майбутнього вчителя початкової школи: інтерактивний інструментарій. Витоки педагогічної майстерності: журнал: Серія: Педагогічні науки / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2020. Випуск 25. С. 87–91.
- Dovha T., Haleta Y., Habelko О.Сontent-process aspects of professional self-creation of future education manager. Pedagogy and Education Management Review (PEMR) . Issue 4 (6). 2021. P.51–61
- Довга Т. Я. Імідж-дизайн особистості викладача в освітньому середовищі університету. Педагогічні науки: теорія та практика. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», 2022. № 2 (42). С. 146–153.
- Довга Т. Я. Імідж-дизайн особистості педагога як елемент педагогічного дизайну. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. Збірник наукових праць / Гол. ред. Т. С. Плачинда. Кропивницький: «Поліум», 2022. Вип. 11. С. 50–57.
- Довга Т.Я. Навчання успіхом як ресурс оптимізації підготовки майбутніх учителів початкової школи до превентивної діяльності з учнями. Педагогічний альманах: Збірник наукових праць/ редкол. В.В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». 2024. Вип. https://doi.org/10.37915/pa.vi55.505
- Довга Т.Я.Превентивно-виховний потенціал інтегрованого освітнього середовища. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2024. Випуск 213. С. 266–271. DOI: 10.36550/2415-7988-2024-1-213-266-271
- Довга, Т. Я. (2025). Парадигма особистісної ментальності: ментальний портрет педагога. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 9-15. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-01
Статті в закордонних наукових виданнях:
- Довга Т., Скляренко И. Имиджевое взаимодействие в системе «преподаватель – студент» как средство повышения качества профессионального образования. Взаимодействие на преподавателя и студента в условията на университетското образования: актуални проблеми, съвременни изследования, опит: Сборник с научни доклади. Габрово (Болгария): Изд-во «ЕКС-ПРЕС», 2020. Четвърта книга. С. 45–51.
- Довга Т.Особенности имиджевой коммуникации в диаде «преподаватель – студент». Педагогическое образование в условиях трансформационных процессов: пространство самореализации личности = Тeacher education in the context of transformation processes: the space of personality self-realization : сб. науч. ст. / [под науч. ред. А. В. Позняк]. Минск (Беларусь): Белорус. гос. пед. ун-т им. М. Танка, 2020. С.35–39.
- Довга Т. Имидж-дизайн личности дошкольного педагога как элемент профессиональной деятельности. Национален и международен опит на университетското образование в поликултурното общество: проблеми, противоречия, решения: Сборник с научни доклади. Шеста книга. Габрово: Изд-во «ЕКС-ПРЕС», 2022. С. 45-51.
- Довга Т.Я. Самопроцессы как ресурс личностно-профессионального развития педагога. Международный научно-методический рецензируемый журнал «Образование в 21-ом веке». Ереван, 2022, №2 (8). С. 35–47.
- Tetiana Plachynda , Tetiana Dovga , Dolores Zavitrenko , Iryna Snisarenko , Olena Pavlenko. Enhancing The Student Image In Higher Education Institutions: Current Status And Future Outlook. Journal of Namibian Studies: 34 S1 (2023): 381-398.
- Довга Т., Завітренко Д. Психолого-педагогічний супровід та підтримка батьків у вихованні дітей з особливими освітніми потребами. Wielowymiarowość edukacji XXI wieku. Tom IV: Teoria i praktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / Redakcja naukowa Anna Klim-Klimaszewska. Siedlce 2024. С. 172–181.