Про експертне оцінювання академічної доброчесності на семінарі Міждисциплінарного наукового центру прикладних досліджень
Чергове спільне засідання двох семінарів: Міждисциплінарного наукового центру прикладних досліджень (Interdisciplinary Scientific Center Applied Research – ISCAR), та «Актуальні проблеми навчання математики, інформатики та економіки», що відбулося 05 грудня 2023 року, було присвячене актуальній темі – Експертне оцінювання академічної доброчесності в закладах вищої освіти за допомогою нечіткої логіки. Спікером спільного семінару був магістрант-випускник освітньої програми «Організація освітнього процесу: управління та експертиза» Артем Харченко. Зміст доповіді розкривав основні положення його власного магістерського дослідження, результати якого Артем буде захищати на атестації для присвоєння кваліфікації магістра.
У засіданні, крім постійних учасників обох семінарів – професорів та доцентів Юлії Ботузової, Анни Дефорж, Наталі Пасічник, Рената Ріжняка, Миколи Садового, Ірини Сальник, Олени Трифонової, Тетяни Фурсикової, Юлії Харченко, Катерини Акбаш, Ольги Рєзіної, Марії Луньової – взяли участь колеги з Криворізького державного педагогічного університету професор Володимир Корольський, завідувач кафедри математики та методики її навчання доцент Дмитро Бобилєв, а також студенти цього університету.
Спікер семінару детально розглянув методи та моделі оцінювання рівня академічної доброчесності в закладах вищої освіти в Україні та в світі, навів практики провідних університетів щодо забезпечення якості освітнього процесу, проаналізував політики, кодекси та законодавство щодо академічної доброчесності різних закладів вищої освіти.
В основній частині доповіді Артем Харченко розглянув фактори, що впливають на рівень академічної доброчесності під час освітнього процесу, навів описи існуючих моделей оцінювання академічної доброчесності, продемонстрував методологію розробки експертних систем за допомогою нечіткої логіки, вказав переваги та недоліки застосування методів нечіткої логіки для оцінювання рівня академічної доброчесності.
Для демонстрації практичної частини дослідження спікер навів розроблену математичну модель оцінювання рівня академічної доброчесності у закладах вищої освіти з урахуванням неповноти даних та різних думок експертів за допомогою методів нечіткої логіки типу-2. Тестування моделі було виконано на базі спеціальностей факультету математики, природничих наук та технологій Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка. У виступі Артем Харченко звернув увагу на рекомендації щодо удосконалення розробленої математичної моделі, зокрема в умовах невизначеності та неповноти даних.
Детальніше зі змістом виступу Артема Харченка можна ознайомитися з презентації виступу, а також з тексту роботи, який буде викладено для вільного доступу в інституційному репозитарії університету.
Спікеру були поставлені уточнюючі питання щодо предмета дослідження. В обговоренні представленої доповіді виступили Володимир Корольський, Анна Дефорж, Наталя Пасічник, Юлія Ботузова, Олена Трифонова, Ренат Ріжняк, Катерина Акбаш:
- особливості методів та моделей оцінювання рівня академічної доброчесності в закладах вищої освіти в Україні;
- практики провідних університетів щодо забезпечення якості освітнього процесу;
- основні проблеми та фактори, що впливають на рівень академічної доброчесності під час освітнього процесу;
- описи наявних форм оцінювання академічної доброчесності;
- варіанти математичних моделей оцінювання рівня академічної доброчесності у закладах вищої освіти.
Ці та інші питання стали предметом конструктивного обговорення під час засідання спільного семінару.
Результатом наукової дискусії був висновок про важливість представленого спікером дослідження як у напрямку розвитку перспективних міждисциплінарних наукових пошуків, так і в контексті пропагування формування доброчесного навчання та наукових досліджень на факультеті та в університеті.
Професор кафедри математики та цифрових технологій Р. Я. Ріжняк