Accessibility Tools

filfak_logo

Факультет української філології, іноземних мов та соціальних комунікацій

Авангард міжнародної співпраці

Тетяна Дацька, доцент кафедри германської філології

 

МІЖНАРОДНА ШКОЛА АМЕРИКАНОЗНАВСТВА – 2011


 
congress.jpg
Середина червня… Чим, на Вашу думку, займаються студенти й викладачі у цей час? Українці скажуть, що вони викладають і вчаться, складають іспити, хтось готується закінчити університет і розпочати самостійне життя, а дехто думає про відпустку, яка ось-ось почнеться…

І ця відповідь буде правильною стосовно інших країн світу також, але… разом із тим, у цей час 18 університетських викладачів у різних країнах світу мають іншу турботу – разом із підбиттям підсумків академічного року вони пакують валізи, а  в голові – рядки з пісні Френка Сінатри Нью-Йорк – «…Хочу бути частиною Нью-Йорка...» Хоча ні… Не зовсім так. У першу чергу, ці викладачі думають: «Хочу бути частиною Літньої школи американознавства» – 6-тижневої програми академічного обміну, яка спонсорується Бюро освітніх і культурних справ Державного департаменту США. Цього року ця школа проходила з 11 червня по 24 липня на базі Нью-йоркського університету. Ви вже, певно, здогадалися, що авторка цих рядків була її учасницею.

Нью-йоркський університет, на базі якого проводилася школа, заснований 1831 року і в наш час є одним з найбільших приватних університетів США. Його факультети і коледжі розташовані переважно на Манхеттені, а також в Африці, Азії, Європі та Південній Америці. Серце Нью-йоркського університету – кампус, який знаходиться на площі імені Джорджа Вашингтона, у тій частині Нью-Йорка, яка має назву Ґринвіч-Віллідж. Коли перебуваєш у цьому районі міста, то здається, що майже на кожній будівлі є прапор фіолетового кольору – прапор Нью-йоркського університету!

  group-in-class.jpg

У самому університеті Літню школу американознавтва називають Міжнародною школою американознавства, і, як зазначалося в оголошенні конкурсу на участь у цій школі, мета цієї школи – розглянути, як різноманітні культури виразили себе в американському суспільстві в етнічному, расовому, економічному, політичному і релігійному контекстах, як ці культури вплинули на формування громадських рухів та історичних епох протягом американської історії. Забудьте про свої сумніви, що цієї мети неможливо досягнути за такий короткий час – із такою організацією та підготовкою, яку було проведено професором Ф. Хосе, директором Міжнародної школи американознавства, і його командою, це абсолютно реально!

Протягом програми учасників забезпечили різноманітними матеріалами для читання, у нас були цікаві дискусії та презентації з різних аспектів життя в США (Ось де можна сказати, як добре знову відчути себе студенткою!) З екскурсіями група побувала в середній частині Манхеттену, в Гарлемі, в Чайнатауні, у Квінсі. Нью-Йорк сам по собі вже є гарним містом для дослідження розмаїтості культур США! Більше того, можливості глибше дослідити історичне та географічне різноманіття надали нам поїздки до таких великих міст як Вашингтон, Бостон, а також невеликих населених пунктів – Діерин, що в штаті Нью-Гемпшир, та міста Санта-Фе у штаті Нью-Мексіко. Відвідання театральної та оперної постановок, бродвейського мюзиклу допомогло відчути багатство культурного життя США.

Також ми відвідали бейсбольний матч між командами «Метс» і «Янкі» із м. Нью-Йорка. Виявляється, бейсбол не тільки допомагає підтримувати здоров’я у формі, а й об’єднує американську націю. Уявіть собі, ми грали в бейсбол на одному з полів у Центральному парку. Дивовижне відчуття, навіть для людини неспортивної!

  liberty.jpg

Слід додати, що ця школа не тільки поглиблює знання про США як країну, вона вчить більш уважно ставитися до інших країн і розмаїтих культур, які складають різноманіття світу й різноманіття Міжнародної школи американознавства. Цього року, наприклад, представники таких країн як Афганістан, Бангладеш, Камерун, Коморські острови, Індонезія, Ірак, Японія, Йорданія, Киргизстан, Перу, Філіппіни, Росія, Того, Туніс, Туреччина, Україна, Уругвай і Палестинських територій створювали це унікальне явище, яке називається Міжнародна школа американознавства.
 

group-_wash_square.jpg
Не можу не згадати у цій статті тих, без кого моя участь у цій академічні програмі була б неможливою, і хочу висловити подяку Лілії Шило, представниці Відділу освіти і культури Посольства США в Україні, а також моїм колегам в Кіровоградському державному педагогічному університеті: Людмилі Сергіївні Гаркуші за підтримку на шляху до досягнення моєї мрії, Людмилі Федорівні Грицюк та Олені Охапкіній, які потурбувалися про моїх студентів. Величезне спасибі також усім колегам, які не забували мене та слали свої вітання за океан!

Надія Іваненко, доцент кафедри практики германських мов

ЗБАГАЧЕННЯ ДОСВІДУ


У серпні 2011 року я отримала грант від Міжнародної спілки англійської мови для проходження тренінгу в Міжнародному освітньому центрі Шекспірівського театру «Глобус» у Лондоні. Після двох турів конкурсу було відібрано 19 учасників з усього світу, які прослухали лекції про особливості англійської мови і культури Шекспірівської епохи, взяли участь у практичних заняттях з аналізу текстів, пройшли підготовку в семінарах із пластики рухів, постановці голосу та інших заходах, що мають виняткове освітнє значення. Нас навчали відчувати зв’язок між актором і глядачем, враховуючи, як він може вплинути на  наше розуміння взаємозв’язку між викладачем і студентом у класі. Нашими викладачами були висококваліфіковані спеціалісти, які вкрай віддані особистості Шекспіра і всьому тому, що представляє «Глобус». Вони ділилися з нами своїми знаннями та досвідом із винятковою увагою до найменших деталей.

england_2011_124.jpg
Започатковані в 1992 році, культурні семінари спрямовані головним чином на тих, хто зацікавлений у зміцненні культурних зв’язків між Великою Британією і своєю власною країною. Фактично, це викладачі гуманітарних дисциплін, багато з яких беруть безпосередню участь в управлінні національними спілками англійської мови. Як через збагачення знань про британську культуру й історію, так і за допомогою англійської мови тренінг дозволяє учасникам обмінятися досвідом і знаннями культур.


Викладання Шекспіра в класі часто може бути складним завданням. Міжнародний освітній центр театру «Глобус» в Лондоні пропонує інтенсивний тиждень лекцій, семінарів, практичних занять, перегляду п'єс. Усе це що направлене на вирішення певних проблем при вивченні Шекспіра. Освітній центр працює з викладачами, щоб розробляти нові й захоплюючі способи проведення досліджень робіт Шекспіра, які допомагають «оживити» тексти геніального письменника.

 england_2011_199.jpg

Курс культурних семінарів дає викладачам унікальну можливість обмінюватися ідеями щодо викладання Шекспіра у вищій школі. Проект також  спрямований на озброєння вчителів активними, практичними підходами до творчого викладання Шекспіра в класі, які будуть надихати студентів, зміцнювати і розвивати ідеї на практиці. На зустрічах з акторами і працівниками театру «Глобус» була унікальна можливість дізнатися про задуми та постановки шекспірівських п’єс. Делегати також мали можливість обговорити роль творів Шекспіра у своїх країнах і на заняттях, враховуючи Шекспіра в перекладі і з точки зору включення його праць у навчальні програми.

Микола Верезубенко, викладач кафедри практики германських мов

«Організація за програмою молодіжного і студентського стажування за кордоном»


Баварська земля прекрасна і дивна своїми контрастами. У ній поєднано стародавні традиції і найсучасніші досягнення. Яскравим доказом цього є її столиця – Мюнхен. Особливі принади міста – Марієнплатц і ратуша – задовольнять вимоги найвибагливіших відвідувачів.

 

Ви не знайдете уdsc01137.jpg Мюнхені, як і у всій Баварії, висотних будинків, які своїми розмірами принижують невеликі помешкання, виконані у традиційно німецькому стилі. Здається, консервативні баварці плекають досягнення своїх попередників і не збираються зраджувати своїм традиціям. Незабутнє враження справляє також Англійський сад – найбільший парк Європи, який є справжнім куточком дикої природи посеред сучасного мегаполісу.

За 100 км на південь від Мюнхена розташовані інші рукотворні й нерукотворні принади баварської землі: Нойшванштайн – замок короля Людвіга ІІ і найвища вершина Німеччини – Цушпітце.

Проте найбільшою цінністю Баварії є люди, які тут живуть. А це представники усіх континентів, що мають різні культури, віросповідання і традиції. Але всіх їх об’єднує німецька мова – засіб міжкультурної та міжнародної комунікації. Звичайно, чим більше мов ви знаєте, тим впевненіше ви почуваєтеся, але навіть володіючи лише німецькою мовою, ви не будете чужим не тільки в Європі, а й у всьому світі.

SUNY Plattsburgh. Стажування за програмою підтримки адміністрування університетів

lyashuk_us.jpgЗ 25 вересня по 22 листопада 2010 року заступник декана факультету іноземних мов нашого університету, доцент кафедри практики германських мов Анна Миколаївна Ляшук працювала у державному університеті міста Плацбург штату Нью-Йорк (SUNY Plattsburgh) над дослідженням організації прийому студентів до університетів США.
Державний університет у місті Плацбург був заснований у 1889 і відкритий у 1890 році. Університет входить до єдиної системи університетів штату Нью-Йорк, яка складається з 64 навчальних закладів, що готують бакалаврів, магістрів та деякі мають акредитацію для підготовки аспірантів. SUNY Plattsburgh має 6 214 студентів серед яких є представники 70-ти країн, з яких 5 567 навчаються у бакалавраті. Університет має 35 корпусів, що розташовані у центрі міста Плацбург, у долині Шамплейн, яка омивається озером Шамплейн та річкою Саранак і оточена Адирондакськими горами. Дістатися до найближчого великого su_vermont.jpgаеропорту (міста Берлінгтон, штат Вермонт) можна тільки через озеро Шамплейн на паромі. Плацбург знаходиться на кордоні Сполучених Штатів із Канадою і тільки 50 миль відділяють його від канадського мегаполісу – Монреаля.
Стажування у вищому навчальному закладі Америки стало результатом отримання гранту Фонду Карнегі в Нью-Йорку, США, для участі у програмі підтримки адміністрування університетів. Програма підтримки адміністрування університетів (UASP) координується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX), проводиться за підтримки Корпорації Карнегі й діє в Україні згідно з міжурядовою угодою. Програма підтримки адміністративного управління університетів (UASP) надає гранти представникам адміністрації 13 вищих vermont.jpgнавчальних закладів України для проходження 8-тижневого стажування у державних університетах США. До списку українських університетів, обраних Корпорацією Карнегі у 2010 році, входять окрім Кіровоградського державного педагогічного університету: Харківський національний університет, Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов, Київський національний університет, Львівський національний університет, Національний університет “Києво-Могилянська академія” та інші.
У рамках програми кожен учасник працює в парі з представником американського університету за темою свого champlain_valley_hall_the_oldest_building_on_campus.jpgпроекту у сфері вдосконалення управління університетами (наприклад: управління роботою кафедри, міжнародні відносини, фінансування і бюджетне планування університету) і до кінця стажування надає докладний звіт у форматі захисту дослідницької роботи про результати свого дослідження та можливості використання набутого досвіду в Україні.
Програма має на меті сприяти покращенню адміністрування в університетах України і пропонує її учасникам ознайомитися з американським досвідом управління університетами. У разі плідної праці учасників проекту над темою свого дослідження та поданні на конкурс пілотного проекту з впровадження змін у ВНЗ IREX надає додаткову фінансову підтримку на здійснення проектів з удосконалення системи управління тим учасникам програми, які розробили найбільш цікаві пропозиції для забезпечення найвищої якості організації діяльності свого університету, і заручилися підтримкою керівництва вишу.

Незабутні враження про Падую

yushchenko_1.jpgЗ 27 вересня по 26 листопада 2010 року завідувач кафедри практики германських мов КДПУ імені В. Винниченка Ганна Ющенко перебувала на стажуванні в університеті м.Падуя, що на півночі Італії неподалік від Венеції. Таку можливість було надано програмою академічних обмінів Групи Коімбра, яка охоплює 39 найкращих університетів Європи. Метою цієї програми є інтернаціоналізація освіти, сприяння розвитку академічних відносин між університетами, наукова співпраця і розширення меж освітнього простору.

Університет м.Падуя (Universita degli Studi di Padova, UNIPD), як один із найстаріших і найбільш престижних університетів Європи, є постійним членом Групи Коімбра, сприяючи міжнародному академічному обміну студентів і викладачів та розвитку партнерських відносин. Університет був заснований у 1222 році групою студентів і професорів Болонського університету. Вражаючим є поєднання давньої і сучасної архітектури, численні бюсти і барельєфи, фрески, вишукані зали та затишні двори, середньовічні надписи. Тут можна побачити кафедру, з якої читав лекції сам Галілео Галілей, а також монумент першої в світі жінки, яка в 1687 році отримала університетський диплом. Стіни університету прикрашають герби ректорів і всіх знаменитих випускників цієї alma mater.

З 15 до 18 ст. університет був відомий своїми дослідженнями особливо в галузях медицини, астрономії, філософії та закону. Анатомічний театр з’явився тут раніше, ніж будь-де. Завдяки Венеціанській республіці університет став відносно незалежним від впливу Римо-католицької церкви. У цей час було прийнято такий латинський девіз: Universa universis patavina libertas, що означає «Свобода Падуї, всезагальна і для всіх». Зараз спостерігається тенденція до децентралізації університету, виникнення нових лабораторій і розширення кампусів за межами Падуї.yushchenko3.jpg

На 13 факультетах університету навчається більше 65 тисяч студентів. Ганна Олександрівна працювала на факультеті англо-германської і слов’янської філології з професором фонетики англійської мови Марією Грацією, відвідувала практичні заняття, брала участь у семінарах і тренінгах. Основним завданням дослідження було простежити ефективність застосування комп’ютерних програм для навчання інтонації англійського мовлення. Інтонаційна система мови, як відомо, є найбільш важкою в оволодінні іноземною мовою і саме тим аспектом, який створює іншомовний акцент у мовленні. Можливість візуалізації інтонаційного контуру дає змогу правильно відтворити інтонаційні моделі і покращити вимову. Цікавим також було порівняння особливостей звукової будови української і італійської мов, які виявляють спільні риси в інтонаційному і ритмічному оформленні.

Найбільш захоплюючим проектом, на нашу думку, є тандем навчання, який заплановано на другий семестр поточного року. Тандем навчання дає можливість носіям різних мов удосконалювати навички іноземної мови шляхом комунікації. Крім того, це шанс пізнати іншу культуру, знайти нових друзів і просто розважитись. Так, у наступному семестрі студенти другого курсу факультету іноземних мов КДПУ будуть спілкуватись через Інтернет зі студентами факультету англо-германської філології університету м.Падуя.

yushchenko_2.jpgІталійські студенти мають досить активне соціальне життя. Дійсно, у місті Падуя кожного дня відбуваються різноманітні події: політичні дебати і публічні виступи в центрі міста; музичні концерти різних жанрів, опера, театр, кіно. До речі, перегляд історичних фільмів є дуже популярним серед молоді. Не можна не згадати численні виставки італійських художників, особливо Джотто, Джорджоне та ін. Зазвичай, середа – улюблений день студентів, коли традиційно всі вони збираються на площі Делле Ербе і спілкуються, співають, відпочивають. На початку жовтня в Падуї проходив Європейський форум з питань демократизації освіти, де обговорювалися питання стандартів освіти, права на освіту, покращення умов навчання, перспективи на майбутнє. Студенти брали участь в обговореннях і конкурсах, спортивних змаганнях, а закінчилося це феєричне дійство пошуком скарбів у місті.

Сподіваємося, що цей короткий візит стане першим кроком на шляху побудови плідного довготривалого співробітництва між університетами, розвитку партнерських відносин, відкриття можливостей нового наукового пошуку і подальших перспектив інтеграції у європейське товариство.
 
З повагою
Ющенко Г.О.,
зав.кафедри практики германських мов
КДПУ імені В.Винниченка

О. М. Білоус: візит до США за грантом IREX

Шановні колеги! Дорогі студенти!

З 28 вересня по 20 листопада 2009 року  я перебував на стажуванні у США за Грантом від організації IREX (Рада міжнародних досліджень та наукових обмінів).
dsc08883.jpgПрограма, за якою я подавав заяву на участь у конкурсі, називалася «Підтримка університетського адміністрування»,  а основним спонсором цієї програми виступив всесвітньо відомий Нью-Йоркський Фонд імені Карнегі.
IREX було засновано у 1968 році задля співпраці в галузі освіти і науки між США, Радянським Союзом та країнами Східної Європи. За останні 40 років плідної роботи співробітники IREX зробили вагомий внесок в розбудову та зміцнення громадських організацій і  взаєморозуміння в усьому світі.  Нині IREX втілює в життя понад 70 проектів у більш ніж 100-а країнах світу. Це й покращення освіти, і підвищення кваліфікації учителів та викладачів ВНЗ, надання допомоги школам у технічному устаткуванні, залучення до співпраці університетських учених, надання стипендій для наукових досліджень,  сприяння демократизації засобів масової інформації та підвищення рівня розвитку громадянського суспільства у світі.
Тож, головними темами програми «Підтримка університетського адміністрування» були: дослідження принципів кадрового добору у ВНЗ США; наукова та дослідницька робота ВНЗ США; спонсорська допомога у ВНЗ США; навчання іноземних студентів у ВНЗ США; розвиток академічних програм у ВНЗ США; вступна кампанія у ВНЗ США.
Тема моєї дослідницької роботи (Case Study) – «Вступ до вищих навчальних закладів США: служби й підрозділи з прийому абітурієнтів та їхні заходи щодо успішної реалізації набору потенційних студентів dsc08469.jpg/на прикладі вступної кампанії в Монтклерському державному університеті штату Нью Джерсі, США/».
Перебування в США розпочалося 29 вересня 2009 року із п’ятиденної навчально-методичної програми, яку для переможців програми проводила Рада міжнародних досліджень та наукових обмінів у своєму офісі у Вашингтоні. Це були лекції з питань освіти в США, зустрічі з представниками Міністерства освіти США, з провідними професорами Вашингтонського університету, різноманітні практичні семінари, і, звичайно ж, цікаві екскурсії Вашингтоном та його музеями.
 У програмі «Підтримки університетського адміністрування» брали участь дев’ять переможців (за оцінкою відбіркової комісії IREX/США) із п’яти держав пострадянського простору.
Після п’ятиденного навчання в IREX/Вашингтон усі дев’ять учасників направилися в університет, який був обраний IREX для кожного окремо з метою проведення дослідження на місці. Тож, із 3-го жовтня до 16-го листопада я перебував у Монтклерському державному університеті (МДУ), де зустрівся з керівниками та представниками всіх служб, пов’язаних зі вступною кампанією МДУ, відвідав заходи, які проводили ці служби у межах вступної кампанії, dekan_us1.jpgпобував на багатьох засіданнях робочих груп цих служб, відвідав понад 30 лекційних та практичних занять з лінгвокраїнознавства США, сучасної літератури США, менеджменту, з німецької мови, побував на ярмарку коледжів штату Нью-Джерсі у двох середніх школах (High school) міста Монтклера, був учасником трьох міжнародних конференцій із питань освіти університетів Нью-Йорка, Бостона та Монтклера.
   Із 17-го до 18-го листопада 2009 року у Вашингтонському офісі IREX кожен учасник програми публічно захищав свою дослідницьку роботу (CASE STUDY) перед представницькою атестаційною комісією. Усі учасники успішно захистили свої роботи й отримали сертифікат про підвищення кваліфікації.

Шановні колеги! Дорогі студенти! 
Для отримання більш детальної інформації щодо вступної кампанії та навчання в Монтклерському державному університеті, штат Нью-Джерсі/США, запрошую Вас ознайомитися із моєю дослідницькою роботою (Case Study).


З повагою
О.М.Білоус,
декан факультету іноземних мов КДПУ ім. В.Винниченка,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри перекладу
та загального мовознавства