Accessibility Tools

Вітчизняний та зарубіжний досвід розвитку природничої, технологічної та професійної освіти.

Керівник секції: Калініченко Надія Андріївна (доктор педагогічних наук, Кіровоградський державний педагогічний університет іменя Володимира Винниченка)

Секретар секції: Єжова Ольга Володимирівна (кандидат технічних наук, Кіровоградський державний педагогічний університет іменя Володимира Винниченка)

ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ (Х – перша половина ХІХ ст.)

Оксана Тур (м. Полтава, Україна)

Анотація.Стаття присвячена вивченню вітчизняного та зарубіжного досвіду формування комунікативно компетентної особистості  у період протягом ІХ – першої половина ХІХ століть. Відзначено епохи Середньовіччя, Відродження, Нового часу. Особливу увагу звернено на ідеї таких діячів, як: Ф.Бекон, Ж.Руссо, Дж. Локк І. Кант, Г. Гегель, Я. Коменський, Г. Гердер, В.Гумболдта, М. Ковалевський, Е.Мейо, Д. Морено, Г.Тард, Ч. Кулі, Г.Сковорода.

Ключові слова: комунікативна компетентність, спілкування, Середньовіччя, Відродження, Новий час, І. Кант, Г. Сковорода, Е. Мейо.

Оксана Тур

Проблема формирования коммуникативной компетентности личности (Х – первая половина ХІХ в.)

Аннотация. Статья посвящена изучению отечественного и зарубежного опыта формирования коммуникативной компетентности личности  на протяженииІХ – первой половины ХІХ веков. Отмечены эпохи Средневековья, Возрождения, Нового времени.  Особое внимание уделено идеям таких деятелей, как: Ф.Беккон, Ж.Руссо, Дж. Локк И. Кант, Г. Гегель, Я. Коменський, Г. Гердер, В.Гумболдта, М. Ковалевський, Э.Мэйо Д. Морено, Г.Тард, Ч. Кули, Г.Сковорода.

Ключевые слова: коммуникативная компетентность, общение, Средневековье, Возрождение, Новое время, И. Кант, Г. Сковорода, Э. Мэйо.

Oksana Tur

The problem of formation of communicative competence of personality (9th – first half of 19th centu)

Abstract:At the present stage of development of society by the main task there is an education of the educated and humane person, education of the harmonious developed personality who is capable to live and work fully in the conditions of modern society, adequately and effectively to communicate in collective.Process of reforming of the highest provides education not only introduction of various innovations, but also use of the best traditions of domestic and foreign science. The article analyzes domestic and foreign experience of formation of communicative competence of personality in the period during 9th –  first  half of 19th of centuries. Marked the middle Ages and the Renaissance. Pay special attention to the main ideas of the figures of the New  time (the philosophers I.Kant, W. Humboldt; the sociologists M.Kovalevsky, E.Mayo, G.Tarde; psychologists D.Moreno, C.Hooley). The special attention is paid to categorical imperatives of I. Kant which remain actual and necessary in the interpersonal relations now – treat people as you wants that people treated you.Development of linguistics as sciences was important for formation of communicative competence of the personality. On development of science about language views of V. Humboldt who marked out social character of language and proved objectivity of its existence were of great importance, I allocated functional kinds of language and presented language as system. Having studied relationship of various social groups of E.Meyo becomes the founder of "the theory of the human relations". K.Rogers, A. Maslou, E.Erixon E. Fromm's works in which the value of the person is considered, the right for realization of his requirements and interests is defined behind it have special value.  Attention is also paid to the problem of formation of communicative skills of young people of Kiievan Rus’, the ethics of communication of the next generations (Galicia-Volyn chronicle, polemic works and others), puts more emphasis on the outstanding role Skovoroda for formation of communicative competence of personality. In article on the basis of theoretical methods of studying of scientific and historical literature, a citing method, and also methods of the analysis of synthesis and generalization the conclusion is drawn that during the studied period the special attention was paid to language as to means of achievement of social interaction, and also the principles of humanity, partnership and tolerance.

Keywords: communicative competence, communication, Medieval, Renaissance, modern times, I. Kant, G Skovoroda, E. Mayo.

Генеза трудової підготовки сільських школярів у 60-80-і роки ХХ століття

Надія Калініченко (Кіровоград, Україна)

Анотація. Стаття присвячена аналізу  теоретичного узагальнення генези трудової підготовки учнів у сільських школах протягом  60-80-их років  ХХ століття як перспективної структурної складової розвитку регіональних систем освіти. У дослідженні використано взаємодоповнюючі методи: історико-логічний аналіз і систематизація наукової літератури, архівних джерел, хронологічно-системний і проблемно-пошуковий методи для  наукового обґрунтування еволюції вітчизняної системи трудової підготовки учнів сільської школи. У практиці роботи сільської школи  цього періоду система підготовки учнів до праці в сільському господарстві включала: трудове навчання, факультативні курси, роботу в учнівських виробничих бригадах і шкільних лісництвах, позакласні гурткові заняття, суспільно корисну працю в сільському господарстві. Така система відслідковувалася у роботі багатьох сільських шкіл України. Але найбільш ефективною вона була у школах Кіровоградської області: Павлиській, Богданівській, Комишуватській, Новопразькій, Новгородківській, Гайворонському міжшкільному навчально-виробничому комбінаті.

 Ключові слова: генеза, 60-80-ті роки ХХ століття, сільська школа, трудова підготовка учнівської молоді.

Аннотация. Статья посвящена анализу теоретического обобщения генезиса трудовой подготовки учащихся в сельских школах в течение 60-80-х годов ХХ века как перспективной структурной составляющей развития региональных систем образования. В исследовании использованы взаимодополняющие методы: историко-логический анализ и систематизация научной литературы, архивных источников, хронологически системный и проблемно-поисковый методы для научного обоснования эволюции отечественной системы трудовой подготовки учащихся сельской школы. В практике работы сельской школы этого периода система подготовки учащихся к труду в сельском хозяйстве включала: трудовое обучение, факультативные курсы, работу в ученических производственных бригадах и школьных лесничествах, внеклассные кружковые занятия, общественно полезный труд в сельском хозяйстве. Такая система отслеживалась в работе многих сельских школ Украины. Но наиболее эффективной она была в школах Кировоградской области Павлышской, Богдановской, Камышеватской, Новопражской, Новгородковской, Гайворонском межшкольном учебно-производственном комбинате.
 Ключевые слова: генезис, 60-80-е годы ХХ века, сельская школа, трудовая подготовка учащейся молодежи.

Nadezhda Kalinichenko

Genesis rural labor training students in the 60-80-years of the twentieth century

Abstract. The paper analyzes the genesis of theoretical generalization labor training students in rural schools for 60-80-ies of XX century as promising structural component of regional educational systems. The study used complementary methods: historical and logical analysis and systematization of scientific literature, archival sources, chronological, systematic and problem-search methods for scientific study of the evolution of the national system of labor training of students in rural schools. In the practice of rural school system that period prepare students to work in agriculture included: employment training, elective courses, work in a student production brigades and forestry school, extracurricular classes study-circle, socially useful labor in agriculture.   The leading objective of an 8-year school is determined enhance labor training and orientation of polytechnic education. New programs provided for students mastering basic knowledge in materials technology, electrical engineering, agrobiological basics of agriculture, formation of skills using the simplest tools for woodworking and metal, agricultural implements. Introduction to machining wood and metal for turning, drilling, milling and planing machines. Students have to learn to make products from multiple wood and metal parts (composite materials), equipment for use in teaching and research sites, perform check for serviceability and repair household appliances, to take part in practical feasible agricultural labor. Drawing attention to students mastering the skills of self-service, participation in technical and industrial circles contents socially useful work in agriculture. All these measures were aimed at labor education of students, preparing it for a successful direct involvement after the 8-year school in productive activities.  Th Were substantially revised curricula and programs. In the eight-year school 50% of teaching time, resulting in the transition to junior high school eight-year period of training given to labor training. Its graduates are focused on continuing education in full-time secondary school education with production or included in productive work. Secondary school was designed to give young people a common polytechnic education and provide training. Graduates can enter both higher education and work in different sectors of the economy.e system is monitored in the many rural schools in Ukraine. 

Key words: genesis, 60-80-th years of the twentieth century, rural areas, employment training youth.

ПІДГОТОВКА КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ ШВЕЙНОЇ ГАЛУЗІ В УКРАЇНІ (ХІ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)

Ольга Єжова

(Кіровоград, Україна)

Анотація. Проаналізовані основні етапи розвитку системи підготовки кваліфікованих робітників швейної галузі в Україні. Узагальнена інформація щодо програм навчання рукоділля в жіночих навчальних закладах, починаючи з ХІ століття. Встановлено, що з початку ХІХ століття в Україні відкривались ремісничі училища для дітей нижчих чинів, які навчали швейній справі. Обґрунтовано, що до кінця ХІХ століття в підготовці кравців переважало учнівство, як передавання професійного досвіду від майстра до учня. Встановлено, що перший період розвитку системи професійної підготовки робітників швейного профілю (кінець 80-х рр. XIX століття – 1920 р.) характеризується обов’язковістю навчання швейної справи всіх дівчат на рівні побутових потреб, та появою жіночих професійних шкіл з фаховим вивченням крою та шиття.

Ключові слова: професійно-технічна освіта, кравець, швейний профіль, учнівство, рукоділля, модель.

Ежова О. В. Подготовка квалифицированных рабочих швейной отрасли в Украине (ХІ – начало ХХ в.)

Аннотация. Проанализированы основные этапы развития системы подготовки квалифицированных рабочих швейной отрасли в Украине. Обобщена информация относительно программ обучения рукоделия в женских учебных заведениях, начиная с ХІ века. Установлено, что с начала ХІХ века в Украине открывались ремесленные училища для детей низших чинов, которые обучали швейному делу. Обосновано, что к концу XIX века в подготовке портных преобладало ученичество, как передача профессионального опыта от мастера к ученику. Установлено, что первый период развития системы профессиональной подготовки рабочих швейного профиля (конец 80-х гг. XIX века – 1920 г.) характеризуется обязательностью обучения швейному делу всех девушек на уровне бытовых потребностей, и появлением женских ремесленных школ с профессиональным изучением кройки и шитья.

Ключевые слова: профессионально-техническое образование, портной, швейный профиль, ученичество, рукоделие, модель.

Yezhova O.V. Training of skilled workers of sewing branch in Ukraine (ХІ – the beginning of the 20th century)

Annotation. Article is devoted to the analysis of the main stages of development of system of training of the qualified sewers in Ukraine. Research is actual for creation of dynamic models of training of skilled workers of sewing branch Information concerning programs of training of needlework in women's educational institutions, since ХІ is generalized centuries.Methods of the analysis of scientific literature and archival materials are applied to research. It is established that since the beginning of ХІХ century in Ukraine vocational schools for children of the lowest ranks which trained in sewing business opened.Analyzed «the statute of women's professional education»of 1879, which recognized the need for the establishment of vocational schools and courses for training women. Decided to organize 4-year course of school, with a choice of specialization in third grade. While needlework has established a requirement for all students. Among the compulsory subjects noted needlework for everyday life: knitting, sewing, cutting, mending. Women offered 4 jobs in the sewing and needlework: seaming; sewing and tailoring; fashion; embroidery; weaving and knitting. It is proved that by the end of the 19th century in training of tailors the apprenticeship as transfer of professional experience from the master to the pupil prevailed. It is established that the first period of development of system of vocational training of workers of a sewing profile (the end of the 80th of the 19th century – 1920) is characterized by obligation of training in sewing business of all girls at the level of household requirements, and emergence of women's craft schools with professional studying of dressmaking.It is established that training in the knowledge and crafts useful in life was the purpose of professional education of women in the 19th century and capable to provide to women independent earnings.

Keywords: vocational training, tailor, sewing profile, apprenticeship, needlework, model.

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ КОНСУЛЬТУВАННЯ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ З РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ

Світлана Алєксєєва  (м. Київ)

Анотація. Стаття присвячена проблемі використання інформаційних технологій консультування майбутніх дизайнерів з розвитку професійної кар’єри, актуальність яких зумовлена специфічними особливостями дизайнерської діяльності.  Обґрунтовано використання мережі Інтернет у процесі підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри, зокрема: необхідністю популяризації дизайн-продукту, презентації власної творчості у віртуальному середовищі, створення й використання творчого портфоліо тощо. Проаналізовано можливості і виявлено основні переваги впровадження мережі Інтернет у процес підготовки майбутніх дизайнерів. Розкрито роль інформаційних технологій на формування професійної свідомості майбутніх дизайнерів щодо усвідомлення власних можливостей у професійній кар’єрі, планування та прогнозування кар’єрної перспективи. Охарактеризовано можливості використання  хмарних сервісів й блогів у процесі консультування майбутніх дизайнерів з розвитку професійної кар’єри.

Ключові слова: професійна кар’єра, інформаційні технології, мережеві технології, хмарні сервіси, блоги.

Светлана Алексеева

ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КОНСУЛЬТИРОВАНИЯ БУДУЩИХ ДИЗАЙНЕРОВ  ПО РАЗВИТИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КАРЬЕРЫ

Аннотация. Статья посвящена проблеме использования информационных технологий консультирования будущих дизайнеров в развитиипрофессиональной карьеры, актуальность которых обусловленаспецифическими особенностями дизайнерской деятельности.Обосновано использование сети Интернет в процессе подготовки будущих дизайнеров к развитию профессиональной карьеры, в частности: необходимостью популяризации продукта дизайна, презентации собственного творчества в виртуальной среде, создание и использование творческого портфолио. Проанализированы возможности и выявлены основные преимущества использованиясети Интернет в процессе подготовки будущих дизайнеров. Раскрыта рольвлиянияинформационных технологий на формирование профессионального сознания будущих дизайнеров, что определяетосознание собственных возможностей в профессиональной карьере, планирования и прогнозирования карьерной перспективы. Охарактеризованы возможности использования облачных сервисов и блогов в процессе консультирования будущих дизайнеров из развития профессиональной карьеры.

Ключевые слова: профессиональная карьера, информационные технологии, сетевые технологии,  облачные сервисы, блоги.

Svіtlana Alekseeva

INFORMATION TECHNOLOGIES OF ADVISING OF FUTURE DESIGNERS  ON DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL CAREER

Abstract: The article is sanctified to the problem of the use of information technologies of advising of future designers in development of professional career, actuality of that is conditioned by the specific features of designer activity.Professional career as a trajectory of the motion is created by personality and it is important to prepare future specialists to successful realization, to teach them objectivity of self-appraisal of individual skills, business internal’s, rightness of determination of aims of career.

Preparation of future designers to development of professional career requires the use of plenty of evident materials and interactive facilities that in turn positively assist quarry activity in the field of a design during professional life. The use of information technologies of advising from development of professional career in the process of preparation of future designers will assist providing of the personality oriented and differentiated approach, increase of cognitive activity due to various audio to information, to the use in the studies of achievements of the newest technologies of design, selection of the, to the improvement of skills of independent work in an informative network the Internet, possibilities of realization of self-control.The use of network is reasonable the Internet in the process of preparation of future designers to development of professional career, in particular: by the necessity of popularization of design product, presentations of own work in a virtual environment, creation and use of creative portfolio.

Possibilities are analysed and basic advantages of the use of network are educed the Internet in the process of preparation of future designers.The role of influence of information technologies is exposed on forming of professional consciousness of future designers, that determines realization of own possibilities in a professional career, planning and prognostications of quarry prospect. Possibilities of the use of cloudy services and blogs are described in the process of advising of future designers from development of professional career.The use of far of additions of design from clouds needs from future specialists knowledge of cloudy technologies and presence of practical skills of work with modern business-additions and informative systems in clouds, and thus must be plugged in the program of preparation to development of professional career.

Keywords: professional career, information technologies, network technologies, cloudy services, blogs.