Наші в Австралії
14 листопада 2009 року група студентів факультету іноземних мов Кіровоградського державного педагогічного університету ступила на австралійську землю. Група стала справжніми першопрохідцями, оскільки до цього жоден із наших студентів не бував в цій далекій країні. Але повернемось трохи назад.
Як відомо, українська діаспора в Австралії є однією з найчисельніших та культурно й організовано розвинутих у світі. Українці за кордоном об’єднуються в спільноти, організації, започатковують фонди та активно займаються громадською діяльністю. Один із напрямків – сприяння збереженню та розвитку української мови та культури в Україні та за її межами. Фундація Українознавчих Студій в Австралії на чолі з теперішнім головним директором Марком Шумським вже багато років підтримує програми україністики при університетах Австралії, призначає стипендії українським студентам на навчання в Україні та Австралії, сприяє у видавництві українських книжок. 2009 року радою директорів Фундації було прийняте рішення спонсорувати програму культурного обміну «Australian Language and Culture» для студентів провінційного навчального закладу, тобто надати можливість студентам із невеликого міста побувати на австралійській землі та ознайомитись із стилем життя, особливостями мови та культури. Після ретельного аналізу та дискутування програми дирекція прийняла рішення, підтримати наш університет, і ось настав вирішальний момент вже для всіх студентів факультету іноземних мов.
Кандидати повинні були не лише бездоганно володіти
англійською мовою, а і знати досконало рідну українську мову та мати її
в повсякденному вжитку. Також студенти повинні були мати гарні
результати навчання та відзначатись гарними моральними якостями. Перед
викладачами стояло нелегке завдання – обрати 8 студентів, котрі мали б
показати нашим колишнім співгромадянам, що Україна таки має велике
майбутнє, якщо воно буде побудоване саме такою молоддю. І ось рішення
було прийняте – майбутні викладачі Стариченко С., Трищук М., Гребінь
І., Нікітенко А., Кротова О., Котелянець Ю. та майбутні перекладачі
Головченко О. та Кірічкова В. були обрані серед великої кількості
кандидатів.
Процесом підготовки документів та анкет на візи до
Австралії займалося міграційне агентство Svitlo Migration Services, яке
знаходиться в Сіднеї (див: www.visasvit.com.au). Тому що квитки на
літак вже були замовлені, в нас лишалося мало часу на отримання віз. Не
зважаючи на низку перепон, Svitlo Migration Services швидко й ефективно
підготувало всі потрібні документи й австралійське посольство в Москві
повідомило про позитивний результат вже через 7 робочий днів після
отримання наших заяв на візи. Тривалий переліт з Києва до Бангкоку (Таїланд), а потім із Бангкока до
Сіднею не злякав жодного з нас, тому що попереду чекали два тижні
цікавих пригод у найбільшому та найстарішому місті Австралії на березі
Тихого океану під гарячим сонцем австралійського літа. Поселились ми у
люб’язно наданій нам українською молодечою організацією ПЛАСТ Пластовій домівці (PLAST) у
Лідкомбі, районі, де можна знайти і «Банк Карпати», і видавництво
газети «Вільна Думка», і українську школу, і українську католицьку церкву.
Одна із студенток,
Кротова О., мала день народження наступного дня по приїзді, тож його
вона святкувала за австралійським часом та з традиційним австралійським
тортом «Павлова».
У Сіднеї студенти планували не лише відпочивати. Більшу частину часу було відведено на навчання в коледжі (Metro English College, GCA), де вся наша група за результатами тестування пройшла відразу на вищий рівень (Upper-Intermediate Level of General English Course). Навчання в коледжі здебільшого орієнтоване на емігрантів з інших країн, які знаходяться в Австралії за студентською або робочою візою, і обов’язковою умовою їхнього перебування в країні є оволодіння англійською мовою. Ми мали змогу, наприклад, навчатись поряд із студентами з Перу, Індонезії, Таїланду, Непалу, Індії та Іорданії. Українські студенти вразили викладачів та співучнів не лише рівнем володіння англійською мовою, але також і надзвичайною старанністю та активністю під час занять. Було цікаво та корисно не лише вдосконалювати знання англійської мови, але й дізнаватись про традиції та стиль життя різних країн. Методика викладання також зацікавила майбутніх вчителів. Здивувала легкість та невимушеність на заняттях, майже ігрова форма представлення нового матеріалу, та велика кількість мультимедійного забезпечення. Як своїх майбутніх колег, українських студентів запросили на методичне засідання викладачів англійської мови, де ми мали чудову нагоду ознайомитись з новими видами роботи, які постійно вводяться викладачами Metro English College на заняттях. Оллі Крауч із Англії, Вікі Блейн та Кріс Харріс із Австралії кожного разу змушували наших студентів забувати про час, допомагаючи відточувати знання з англійської, вивчаючи звички акул, або порівнюючи сімейні цінності європейців та азійських народів. До того ж, кожної середи коледж влаштовував екскурсії до визначних місць Сіднею. Так, 18 листопада разом з іншими студентами та викладачами коледжу ми відвідали Музей Сучасного Мистецтва (Museum of Contemporary Art) та Музей Портового Мосту (Harbour Bridge). Під час екскурсії кожен студент повинен був виконати низку завдань, пов’язаних із історією місць, які відвідувались, а також звичайно з базовими знаннями англійської граматики та лексики. Під час ланчу після екскурсії викладач обов’язково збирав роботи студентів та визначав переможця. Наступного тижня морська екскурсія була організована через Darling Harbour до Карантинної станції. Шлях нашого парому пролягав повз Оперний Театр, колишньої Військової бази, Зоопарку та пляжу Менлі. І знову студенти виконували завдання, та змагались один з одним у знаннях з граматики, лексики та спелінгу. Наші студенти Головченко О. та Кротова О. в складі міжнародних команд поділили між собою перше місце, за що і були нагороджені солодкими призами. По закінченню двотижневого курсу навчання всі українські студенти отримали сертифікати від Metro English College. Як викладачам, так і студентам, страшенно не хотілось з нами розлучатись. До того ж, наших хлопців Стариченка С. та Трищука М. запросили зіграти в складі команди коледжу у футбол, тож вони мали нагоду показати ще і український футбол, а також поспілкуватись за кухлем австралійського пива із викладачами та студентами, які захоплюються улюбленою грою всіх українців.
Звичайно, два тижні – це зовсім мало, особливо коли хочеш дослідити
кожну вуличку величезного мегаполісу, в якому поряд живуть англієць і
абориген, маорі і таєць, українець і індус. Архітектура міста дивує
гармонійним поєднанням будівель вікторіанської епохи та надсучасних
хмарочосів. На якусь мить забуваєш, що знаходишся на іншому боці
планети, бо серед центрального парку застигаєш перед озерцем, над яким
похилилась українська верба, але тут же дивуєшся, наскільки незвичайною
та різноманітною є унікальна австралійська природа, бо кожна квітка чи
дерево мають цікаву форму, забарвлення та назву, і скоро розумієш, що
всього запам’ятати та побачити ти просто не в змозі. У Сіднеї студенти планували не лише відпочивати. Більшу частину часу було відведено на навчання в коледжі (Metro English College, GCA), де вся наша група за результатами тестування пройшла відразу на вищий рівень (Upper-Intermediate Level of General English Course). Навчання в коледжі здебільшого орієнтоване на емігрантів з інших країн, які знаходяться в Австралії за студентською або робочою візою, і обов’язковою умовою їхнього перебування в країні є оволодіння англійською мовою. Ми мали змогу, наприклад, навчатись поряд із студентами з Перу, Індонезії, Таїланду, Непалу, Індії та Іорданії. Українські студенти вразили викладачів та співучнів не лише рівнем володіння англійською мовою, але також і надзвичайною старанністю та активністю під час занять. Було цікаво та корисно не лише вдосконалювати знання англійської мови, але й дізнаватись про традиції та стиль життя різних країн. Методика викладання також зацікавила майбутніх вчителів. Здивувала легкість та невимушеність на заняттях, майже ігрова форма представлення нового матеріалу, та велика кількість мультимедійного забезпечення. Як своїх майбутніх колег, українських студентів запросили на методичне засідання викладачів англійської мови, де ми мали чудову нагоду ознайомитись з новими видами роботи, які постійно вводяться викладачами Metro English College на заняттях. Оллі Крауч із Англії, Вікі Блейн та Кріс Харріс із Австралії кожного разу змушували наших студентів забувати про час, допомагаючи відточувати знання з англійської, вивчаючи звички акул, або порівнюючи сімейні цінності європейців та азійських народів. До того ж, кожної середи коледж влаштовував екскурсії до визначних місць Сіднею. Так, 18 листопада разом з іншими студентами та викладачами коледжу ми відвідали Музей Сучасного Мистецтва (Museum of Contemporary Art) та Музей Портового Мосту (Harbour Bridge). Під час екскурсії кожен студент повинен був виконати низку завдань, пов’язаних із історією місць, які відвідувались, а також звичайно з базовими знаннями англійської граматики та лексики. Під час ланчу після екскурсії викладач обов’язково збирав роботи студентів та визначав переможця. Наступного тижня морська екскурсія була організована через Darling Harbour до Карантинної станції. Шлях нашого парому пролягав повз Оперний Театр, колишньої Військової бази, Зоопарку та пляжу Менлі. І знову студенти виконували завдання, та змагались один з одним у знаннях з граматики, лексики та спелінгу. Наші студенти Головченко О. та Кротова О. в складі міжнародних команд поділили між собою перше місце, за що і були нагороджені солодкими призами. По закінченню двотижневого курсу навчання всі українські студенти отримали сертифікати від Metro English College. Як викладачам, так і студентам, страшенно не хотілось з нами розлучатись. До того ж, наших хлопців Стариченка С. та Трищука М. запросили зіграти в складі команди коледжу у футбол, тож вони мали нагоду показати ще і український футбол, а також поспілкуватись за кухлем австралійського пива із викладачами та студентами, які захоплюються улюбленою грою всіх українців.
Звичайно, вирушивши оглядати визначні місця та пам’ятки, ми в першу чергу пішли до Сіднейського театру опери, який вже більше двадцяти років є неофіційним символом Австралії та Сіднею зокрема. Його унікальна архітектурна форма нагадує вітрила перших кораблів, які дістались узбережжя Terra Australis в далекому 1788 році. Коли стоїш на сходах перед Sydney Opera House, нарешті починаєш вірити, що твоя заповітна мрія таки збулась, – і ось ти в самому Сіднеї стоїш серед великої кількості таких же вражених красою будівлі туристів з усього світу.
Відвідини Національної Галереї Мистецтв також стали приємним сюрпризом. Вразили не лише роботи видатних митців різних часі та стилів. Кожен студент факультету іноземних мов пам’ятає такі імена, як Constable, Gainsborough, Turner. Так ось, саме тут, в цій галереї ми на власні очі мали змогу насолодитись спогляданням витворів, репродукції яких ми могли бачити раніше лише в підручнику з англійської мови за ІІІ курс. Блукаючи численними залами галереї, ми мали змогу переконатись, що австралійці цінують мистецтво в його різних проявах.
Відвідини музеїв, парків (National Botanical Gardens, Hyde Park, Central Park, Kensington Gardens), відпочинок на пляжі, поїздка до зоопарку (Taronga Zoo) та Голубих гір (The Blue Mountains) – все це неповний перелік того, що студенти нашого факультету змогли побачити під час свого перебування в Сіднеї. Проте цікавою та важливою була зустріч із людьми, завдяки яким наша поїздка стала можливою. До Пластової Домівки на зустріч з кіровоградським студентством завітали Юрій Суховерський, Марко Шумський, Христина Бейлі-Сивенька, Роман Круцько та інші члени ради директорів ФУСА. Наші колишні співгромадяни хотіли ближче познайомитись та поспілкуватись із студентами, котрим вони зробили такий гарний подарунок. Всі наші нові друзі гарно говорять українською мовою, хоча вона і відрізняється дещо від мови, звичної для сучасного українця. Це обумовлене тим, що багато членів Фундації або їхні батьки покинули Україну ще в середині минулого століття. І з того часу наша мова розвивалась законсервовано, у закритій спільноті. Також багато слів є запозиченими з англійської мови, наприклад, моні – гроші, вакації – канікули, секурація – страховий поліс та ін. Українські слова, незвичні для нас, були «знимка» (світлина), «відбиванка» (волейбол), «членка» (жінка – член організації), «клюб» - клуб, «склеп» - магазин та ін. Проте всі члени української діаспори, незважаючи на майже повну асиміляцію в австралійське суспільство, зберігають українські традиції та мову, а своїм дітям та онукам, які народились та проживають в Австралії, прищеплюють любов до країни, яка залишається в їхньому серці назавжди.
На жаль, час нашого перебування в Сіднеї сплив дуже швидко, і настав час повертатись до України, яка в день приїзду нас вітала початком зими, у той час як в Австралії 1 грудня святкують перший день літа. Спакувавши австралійські сувеніри та кинувши монетку з Harbour Bridge, ми пообіцяли собі спробувати повернутись ще до країни, яка так радо колись давно прийняла наших співгромадян і стала для них другою батьківщиною.
Юлія Верещак, викладач кафедри
практики германських мов
практики германських мов