Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

СУЧАСНА ТОПОГРАФІЧНА ПІДГОТОВКА ПРАВООХОРОНЦІВ ЯК УМОВА УСПІШНОГО ПРОВЕДЕННЯ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ ОПЕРАЦІЙ ТА ЕФЕКТИВНОГО РОЗСЛІДУВАННЯ ПРАВОПОРУШЕНЬ

УДК 351.75 : 528.425

Степаненко В.В.,

кандидат юридичних наук, доцент кафедри професійних та

спеціальних дисциплін Херсонського факультету,

Одеський державний університет внутрішніх справ

https://orcid.org/0000-0003-4144-2182

Вайда Т.С.,

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри

спеціальної фізичної та вогневої підготовки Херсонського факультету,

Одеський державний університет внутрішніх справ

https://orcid.org/0000-0002-4355-5685

 

Анотація

У статті розглянуто одне з актуальних питань забезпечення належного функціонування правоохоронних органів – вдосконалення сучасної топографічної підготовки органів (підрозділів) міліції Національної поліції України (далі – НПУ).

Узагальнено види інформації, зафіксованої у вигляді графічних зображень на робочих картах (планах) територіальних управлінь НПУ та їх підрозділів - розміщення сил та засобів міліції та інших оперативних даних для забезпечення РРО та громадської безпеки; характеристика криміногенної ситуації в населеному пункті (місця вчинення соціально-резонансних злочинів, місцезнаходження злочинних груп тощо); складаються схеми (плани) обслуговування району, призначеного для працівників міліції; вказуються межі території, яка обслуговується підрозділом (відділенням) міліції; зображуються місця конкретної події (злочин, дорожньо-транспортна пригода тощо); висвітлюється об’єкт, що обслуговується підрозділами поліції та ін.

Роз'яснюється роль та значення місцевості, а також необхідність врахування його тактичних властивостей під час виконання служби працівниками міліції із забезпечення громадського порядку та забезпечення громадської безпеки, що може ускладнити або полегшити виконання оперативні та службові завдання поліції.

Розглянуто сучасні вимоги до топографічної підготовки працівників міліції, що забезпечить правоохоронцям необхідний обсяг знань та навичок для точної орієнтації на місцевість, навичок використання офіційних топографічних карт та складання графічних документів при підготовці та проведенні поліцейські операції, розслідування правопорушень тощо. Привертається увага до необхідності вдосконалення методичного забезпечення правильного проведення топографічної підготовки працівників міліції, важливості використання сучасних технічних засобів навчання, встановлення та використання тісного зв’язку топографічних знань з практична діяльність підрозділів НПУ тощо.

Проведено узагальнення потенційних можливостей вищезгаданого змістового модуля дисципліни «Тактико-спеціальна підготовка» для вдосконалення тактичної підготовки працівників міліції та виховання важливих особистих професійних якостей правоохоронців.

Ключові слова: курсанти закладів вищої освіти МВС України, професійна підготовка, працівники поліції, органи Національної поліції, правоохоронна діяльність, топографічна підготовка, поліцейські операції, розслідування правопорушень.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Про Національну поліцію : Закон України від 02 липня 2015 року № 580-VIII. URL: http: //zakon3.rada.gov.ua/laws/show/580-19/conv/page1-4
  2. Про затвердження Положення про Національну поліцію: постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 р. № 877. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/877-2015-%D0%BF
  3. Про затвердження Інструкції про організацію та порядок проведення поліцейських операцій з розшуку і затримання озброєних та інших осіб, які вчинили суспільно небезпечне діяння : Наказ МВС України від 09.10.2017 року № 841 дск.
  4. Кримінальний процесуальний кодекс України : Закон України від 13 квітня 2012 року № 4651-VI (із змінами станом на 17.03.2020). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4651%D0%B0-175.
  5. Про оперативно-розшукову діяльність : Закон України від 18 лютого 1992 року № 2135-XII (із змінами та доповненнями станом на 02.01.2020). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2135-12
  6. Вайда Т.С., Удовиченко І.Є. Організація навчання з топографії в системі підготовки слідчих органів внутрішніх справ : навчально-методичний посібник. Херсон: ХЮІ НУВС, 2003. 108 с.
  7. Вайда Т.С. Педагогічні можливості топографії в системі професійної підготовки майбутніх слідчих. Актуальні проблеми розбудови кримінально-процесуального судочинства : збірник статей. Херсон: Мрія, 2003. С. 193-198.

КІНОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ ЯК ОБ’ЄКТ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ

УДК 342.951: 351.82

Селюков В.С.,

кандидат юридичних наук, доцент

доцент кафедри поліцейської діяльності та

публічного адміністрування факультету № 3

Харківського національного університету внутрішніх справ

https://orcid.org/0000-0002-6690-6484

[email protected]

Анотація

Кінологічне забезпечення правоохоронної діяльності є за своєю природою дуже складним багатоаспектним явищем, яке до нині маже не досліджувалось у вітчизняних наукових джерелах. В статті розглянуто зміст таких понять як правоохоронна діяльність, проведений аналіз термінів «забезпечення» і «кінологічне забезпечення» та надано авторське визначення поняття «кінологічне забезпечення правоохоронної діяльності», яке розуміємо у двох аспектах: як організацію кінологічного забезпечення, тобто створення належних умов для функціонування системи кінологічних підрозділів з одного боку, а з іншого – як здійснення з використанням кінологів та службових собак певних заходів спрямованих на надання своєрідної допомоги іншим підрозділам.

Запропоноване власне розуміння правоохоронної діяльності. Пропонується використовувати поняття «правоохоронна діяльність» як діяльність уповноважених органів, підрозділів або служб держави, а також недержавних організацій спрямована на забезпечення належного стану реалізації населенням своїх прав та свобод, охорони суспільства і держави від протиправних посягань, підтримання взаємовідносин у безпечному та упорядкованому стані (мається на увазі забезпечення публічної безпеки та порядку), а також будь-яка інша сервісна діяльність спрямована на охорону та забезпечення прав і свобод людини.

Також доведено, що більшість напрямів кінологічного забезпечення правоохоронної діяльності забезпечується засобами адміністративно-правового регулювання. Тобто саме норми адміністративного права чинять найвагоміший вплив на процес організації та здійснення кінологічного забезпечення. Саме тому кінологічне забезпечення правоохоронної діяльності є об’єктом адміністративно-правового регулювання. Крім цього варто наголосити на тому, що така діяльність має міждисциплінарний характер, а тому не тільки норми права визначають особливості такої діяльності. Норми природничих наук, що визначають принципи та закономірності застосування собак роблять вагомий внесок і є підґрунтям для правових засад кінологічного забезпечення правоохоронної діяльності.

Ключові слова: кінологічне забезпечення; службова кінологія; правоохоронна діяльність; забезпечення правоохоронної діяльності; службовий собака.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Безпалова О.І. Адміністративно-правовий механізм реалізації правоохоронної функції держави: монографія. Х.: Харківський національний університет внутрішніх справ, 2014. 544 с.
  2. Білас А.І. Правоохоронна діяльність країн ЄС: порівняльно-правове дослідження. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07 / Нац. акад. внутр. справ. Київ, 2016. 227 с.
  3. Болотіна Н. Б. Право людини на соціальне забезпечення в Україні: проблема термінів і понять. Право України. №4. С. 37–39.
  4. Брусаков К.В. Адміністративно-правове забезпечення проходження служби працівниками органів внутрішніх справ у складі міжнарожних миротворчих підрозділів: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. / Держ.. наук.-дослідний інститут МВС України. Киїів, 2007. 20 с.
  5. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. К. ; Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2005. 1728 с.
  6. Галунько В. В. Теорія держави та права : конспект лекцій / В. В. Галунько, Г. О. Пономаренко, В. К. Шкарупа; за заг. ред. В. К. Шкарупи. Херсон, 2008. 280 с.
  7. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. Т.4 / В.И. Даль. М.: Рус. яз., 1980. 680 с.
  8. Лапутіна Ю. А. Законодавче забезпечення правоохоронної функції держави: методологічні аспекти вдосконалення. Стратегічна панорама. №1. С. 26-28.
  9. Мартыненко И. Э. Правоохранительная деятельность в сфере культурного наследия: цель, понятие, формы реализации. Вестник Воронежского государственного университета. Сер. Право. 2015. № 3. С.39-52. URL: https://elib.grsu.by/doc/12294
  10. Матвійчук А. Визначення адміністративно-правового регулювання у сфері забезпечення регуляторної політики. Підприємництво, господарство і право. № 11 С. 121-124.
  11. Микитенко В. В. Теоретико-правові аспекти правоохоронної діяльності органів внутрішніх справ України. Підвенноукраїнський правничий часопис. № 3. С. 240-242. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pupch_2014_3_76
  12. Мытник П.В. Правоохранительная деятельность и правоохранительные органы как предмет дисциплины «Судоустройство». Вестник Академии МВД Республики Беларусь. 2015. № 2 (30) С. 123-130.
  13. Панова О.О. Забезпечення публічної безпеки в Україні: адміністративно правовий аспект: монографія. Харків: ФОП Панов А.М. 510 с.
  14. Полковніченко О. М. Сутність та зміст правоохоронної функції держави. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2011. № 3. С. 39-43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnuvs_2011_3_8.
  15. Про затвердження Інструкції з організації діяльності кінологічних підрозділів Національної поліції України: наказ МВС України від 01.11.2016 № 1145 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1544-16
  16. Про затвердження Інструкції з організації кінологічного забезпечення в Державній прикордонній службі України: наказ МВС України від 26.03.2018 № 234 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0459-18
  17. Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України: постанова Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 227 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/227-2019-%D0%BF
  18. Про кінологічне забезпечення в Державній фіскальній службі України: наказ МінФін України від 15.12.2015 № 1147 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1664-15
  19. Савюк Л.К. Правоохранительные органы : учебник. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Норма, 2007. 704 с.
  20. Селюков В.С. Поняття кінологічного забезпечення. зб. тез доп. на міжнар. наук.практ. конф. до 25-річчя створення ун-ту «Харківський національний університету внутрішніх справ: 25 років досвіду та погляд у майбутнє (1994-2019 рр.). Харків: Харківський національний університет внутрішніх справ. С. 420-421.
  21. Студеникин В. Е. Понятие, признаки и основные виды правоохранительной деятельности. Право : теория и практика. № 13 (28). URL: http://www.yurclub.ru/docs/pravo/1303/8.html
  22. Шай Р.Я. Окремі аспекти дослідження генезису правоохоронної функції держави. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Юридичні науки. № 824. С. 357-362. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnulpurn_2015_824_58.
  23. Шемшученко Ю.С. Правоохоронна діяльність. Юридична енциклопедія: в 6т. / редкол.: Ю.С. Шемшученко (голова ред. кол.) та ін. К. : Українська енциклопедія, 1998 Т. 5, 2003. 736 с.
  24. Юрко С.С. Недержавна охоронна і правоохоронна діяльність в Україні: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.10. Одеса, 2017. 21 с.

ПРОБЛЕМИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЛІЦЕНЗУВАННЯ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З МЕДИЧНОЇ ПРАКТИКИ

УДК 351.77

Муляр Г.В.,

кандидат історичних наук, доцент,

доцент кафедри кримінального права, процесу та криміналістики

Академії праці, соціальних відносин і туризму

https://orcid.org/0000-0003-2636-0509

[email protected]

Анотація

Стаття зосереджена на вивченні нормативно-правових актів, що регулюють ліцензування господарської діяльності на медичну практику.

Встановлено, що господарську діяльність з медичної практики можуть здійснювати медичні установи, а також підприємці. Проаналізовано підходи законодавця до теоретичного визначення поняття "медична установа"; визначено доцільність вдосконалення змісту концепції. Особлива увага приділяється тому, що підприємець в даний час є фізичною особою, яка здійснює свою діяльність без створення юридичної особи, одночасно виконуючи весь комплекс спеціальних заходів та послуг медичного характеру, притаманних закладам охорони здоров'я та створивши необхідну для цього логістичну базу, в той же час не може набути статусу, відповідного статусу медичних закладів.

Проаналізовано порядок отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики та умови ліцензування на провадження господарської діяльності з медичної практики. Визначено логічну невідповідність різних положень Умов ліцензування на провадження господарської діяльності з медичної практики, оскільки наявність чи відсутність фактичного місця проходження медичної практики не впливає на надання первинної медичної допомоги за місцем проживання (перебування) пацієнтів. Доведено, що для суб’єктів господарювання створюється непотрібне регулювання, оскільки вони повинні виконувати вимоги, не обґрунтовані з точки зору організаційних, кадрових чи технологічних потреб у наданні первинної медичної допомоги.

Автор підтримав пропозицію щодо можливості виділення фізичних осіб-підприємців в окрему категорію тих, хто шукає ліцензіатів на надання первинної медичної допомоги та виключає положення, пов’язані з вимогою надання обов'язкових даних про фактичне місце проходження медичної практики.

Ключові слова: ліцензійні умови, медична практика, заклад охорони здоров’я, приватна медична практика, анулювання ліцензії, адміністративна відповідальність.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Про ліцензування видів господарської діяльності: закон України від 02.03.2015 № 222-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19 (дата звернення 20.10.2019).
  2. Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики: постанова Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 285. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/285-2016-%D0%BF (дата звернення 19.10.2019).
  3. Основи законодавства України про охорону здоров’я: закон України від 19.11.1992 № 2801-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12 (дата звернення 21.10.2019).
  4. Господарській кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (дата звернення 20.10.2019).
  5. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15 (дата звернення 21.10.2019).
  6. Про затвердження правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах: постанова Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 № 1570. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1570-2004-%D0%BF (дата звернення 11.10.2019).
  7. Кущ Л.К вопросу о понятии субъекта медицинской практики. Підприємництво, господарство і право. 2002. № 8. С. 11–14. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/Pchdu_2013_2_11.pdf (дата звернення 19.10.2019).
  8. Гладун З. Заклад охорони здоров’я: основи правового статусу. Право України. 2003. № 6. С. 100–105.
  9. Пашков В.М. Еволюція правового статусу закладів охорони здоров’я. Медичне право. 2017. № 3. С. 104–110.
  10. Про зайнятість населення: Закон України від 05.07.2012 № 5067-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 (дата звернення 17.10.2019).
  11. Про внесення змін у додаток 2 до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики: постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1105. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1105-2017-%D0%BF (дата звернення 11.10.2019).
  12. Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики: проект постанови Кабінету Міністрів України від 25.04.2017. URL: http://www.drs.gov.ua/wp-content/uploads/2017/05/4266-26.04.2017.pdf (дата звернення 21.10.2019).
  13. Про затвердження Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження певних видів господарської діяльності в галузі охорони здоров’я, що ліцензуються: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 10.02.2011 № 80. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0634-11 (дата звернення 17.10.2019).
  14. Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 02.02.2011 № 49. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0171-11 (дата звернення 19.10.2019).
  15. Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади: розпорядження Кабінету міністрів України від 10.03.2017 № 169-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/169-2017-%D1%80 (дата звернення 21.10.2019).
  16. Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності: Закон України від 05.04.2007 № 877-V. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/877-16 (дата звернення 20.10.2019).
  17. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 07.12.1984 № 8073-X. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10 (дата звернення 17.10.2019).
  18. Bentley v. Bureau of Professional and Occupational Affairs State Board of Cosmetology. Available from: https://caselaw.findlaw.com/pa-commonwealth-court/1890642.html (дата звернення 17.10.2019).
  19. Ohio State Board of Cosmetology – Ohio Administrative Rules. Available from: https://ohiosalonassociation.com/advocacy/rules/ (дата звернення 11.10.2019).
  20. Schedule of civil penalties – cosmetologists, nail technicians, estheticians, natural hair braiders, salons. Available from: https://www.pacode.com/secure/data/049/chapter43b/s43b.5.html (дата звернення 21.10.2019).
  21. Теремецький В.І., Матвійчук А.В., Музичук О.М., Щербаковський М.Г., Одерій О.В. Особливості правової охорони медичних винаходів: сучасність та перспективи. Патологія. Т. 16, № 3 (47), 2019. С. 417–423.

НАУКОВЕ ПІЗНАННЯ: ІСТОРИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ ОКРЕМИХ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ СУЧАСНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВА

УДК 001:342.9

Куркова К.М.,

кандидат юридичних наук, старший дослідник

завідувач відділу науково-правових експертиз

та законопроектних робіт

Науково-дослідного інституту публічного права

https://orcid.org/0000-0002-4259-5511

[email protected]

Анотація

У статті здійснено аналіз розвитку і становлення науки як засобу, завдяки якому здійснюється якісна перебудова нашої цивілізації, створюються передумови для правильного та ефективного використання науки в інтересах як держави і суспільства, так і окремої людини. Акцентується увага, що у сучасному світі завданням науки є не тільки пізнання дійсності, акумуляція та систематизація об’єктивних знань про неї, а й забезпечення сталого розвитку суспільства, створення умов для покращення загального добробуту. Наука в цілому, враховуючи науку адміністративного права, є дієвим інструментом, головним завданням якого є сприяння перебудові суспільного буття, створення гідних умов життя людини. Підкреслюється важливість історії наукової думки з метою розуміння загального процесу інтелектуального та культурного розвитку людини та цивілізації в цілому, критичного аналізу та переоцінки існуючих наукових доктрин, концепцій, гіпотез, моделей, розуміння їх впливу на формування сучасної наукової картини світу. Розвиток науки, в першу чергу, залежить від ставлення держави (посадових осіб органів державної влади) до науки в цілому та членів наукового співтовариства, зокрема. Основним завданням адміністративного права, як невід’ємної складової правової системи України, є створення належних організаційних умов для реалізації проголошених Конституцією України гарантій, що стосуються загальнодержавних програм економічного, науково-технічного, соціального і культурного розвитку України. Окреслено цілі та завдання представників органів державної влади, на яких відповідно до конституційних приписів покладено обов’язок опікуватися суспільними справами, зокрема наукою.

Ключові слова: наука, наукове пізнання, історія науки, адміністративне право, представники органів державної влади, обов’язки, відповідальність.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Петрушина Т.О. Стан науки в Україні (за оцінками вітчизняних та зарубіжних експертів). Вісник Національної академії наук України. 2017. № 11. С. 66-80.
  2. Бернал Дж. Наука в истории общества. Москва: Издательство иностранной литературы. 1956. 735 с.
  3. Аристотель. Сочинения: Т. 4. М.: «Мысль», 1983. 830 с.
  4. Вернадский В.И. Философские мысли натуралиста. М.: Наука. 1988. 520 с.
  5. Вернадский В.И. Труды по всеобщей истории науки. Москва: «Наука». 1988. 332 с.
  6. Вернадский В.И. Научная мысль как планетное явление. М.: Наука, 1991. 271 с.
  7. Вернадский В.И. Биогеохимические очерки. 1922-1932 гг. Москва; Ленинград: Изд-во АН СССР. 1940. 249 с.
  8. Хайек Ф. Право, законодательство и свобода: Современное понимание либеральных принципов справедливости и политики. М.: «ИРИСЭН». 2006. 644 с.
  9. Брэбан Г. Французское административное право. М.: «Прогресс», 1988. 488 с.
  10. Борхардт Ю. Экономическая история Германии. Ч. 2. Ленинград: Издательское товарищество «Книга». 1924. 270 с.
  11. Гурней Б.  Введение в науку управления. М.: Прогресс.  1969. 430 с.
  12. Авер’янов В.Б., Додін Є.В., Ківалов С.В. Адміністративне право України. Одеса: «Юридична література». 2003. 887 с.
  13. Авер’янов В.Б., Андрійко О.Ф., Битяк Ю. П. Адміністративне право України. Академічний курс: Підруч.: Том I. Загальна частина. К.: Видавництво «Юридична думка», 2004. 584 с.
  14. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. доповн. та CD). уклад. і голов. ред. В.Т.Бусел. К.: ВТФ «Перун», 2007. 1736 с.
  15. Файоль А. Общее и промышленное управление. М.: Журнал «Контроллинг», 1992. 151 с.
  16. Ллойд Д. Идея права. М. :«ЮГОНА». 2002. 416 с.

ДО ХАРАКТЕРИСТИКИ СТАНУ ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ В УКРАЇНІ

УДК 342.9

Іщук Д.О.,

кандидат юридичних наук.

докторант Науково-дослідного інституту публічного права

 Анотація

Стаття присвячена характеристиці актуальних питань щодо стану протидії корупції в Україні. У статті, на основі аналізу наукових поглядів вчених обґрунтовано, що поняття «протидії корупції» є вужчим аніж «запобігання корупції». Відзначено, що протидія охоплює менше коло суб’єктів та, традиційно, представлена спеціальними органами державної влади, дослідженню адміністративно-правового статусу.

У статті досліджено на підставі аналізу наукової літератури та статистичних даних те, що Україна займає одне із провідних міст у Світовому антирейтингу за рівнем корупції. Доведено, що вже протягом багатьох останніх років законодавець постійно проголошує різні концепції та стратегії, які спрямовані на протидію корупції, окрім того, у більшості передвиборних агітаціях саме протидія корупції є одним із перших лозунгів. Однак, при цьому автором наголошено, що реальних позитивних зрушень у цьому контексті ще й досі не має. Зауважено, що існує широке і вузьке розуміння терміна «протидія корупції». Із змісту антикорупційного законодавства зроблено висновок, що законодавець також не ставить знак рівності між «запобіганням» і «протидією», а навпаки, розмежовує їх у часі та за суб’єктами на два самостійні терміни. Серед причин підвищення рівня корупції автором зауважено недосконалість нормативного забезпечення антикорупційної діяльності; вибіркове застосування антикорупційних норм; низький рівень соціальної культури; наявне корупційне середовище тощо. Автор підкреслює, що підвищення кримінальної відповідальності за корупційні дії не є вирішенням проблеми корупції та акцентує, що результативними шляхами боротьби з корупцією є її профілактика та адміністративні методи, які є більш дієвими.

Ключові слова: корупція, протидія корупції, запобігання корупції, законодавство, державна Стратегія.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Закалюк А.П. Курс сучасної української кримінології: теорія і практика: У 3-х кн. Київ: Видавничий Дім „Ін Юре”, 2007. Кн. 1: Теоретичні засади та історія української кримінологічної науки. 424 с.
  2. Михайленко Д.Г. Концепція кримінально-правової протидії корупційним злочинам в Україні: дис. на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю: 12.00.08. Одеса, 2018. 505 с.
  3. Изотов М.О. Коррупция в современной России: социокультурные основания и формы проявления: автореф. дисс. … канд. филос. наук: спец. 09.00.11. Иваново, 2012. 21 с.
  4. Литвиненко В.І. Концепція адміністративно-правового забезпечення протидії корупції в Україні : дис. … докт. юрид. наук : спец. 12.00.07. Київ. 2016. 485 с.
  5. Бусол О.Ю. Протидія корупційній злочинності в Україні у контексті сучасної Антикорупційної стратегії : автореф. дис. … докт. юр. наук : спец. 12.00.08. Київ. 2015. 479 с.
  6. Мельник М.І. Корупція – корозія влади (соціальна сутність, тенденції та наслідки, заходи протидії): монографія. Київ : Юрид. думка, 2004. 400 с.
  7. Голіна В.В. Державне програмування і регіональне планування заходів запобігання злочинності в Україні / [В.В. Голіна, С.Ю. Лукашевич, М.Г. Колодяжний; [за заг. ред. В.В. Голіни]]. Харків. Право, 2012. 304 с.
  8. Українська правда. Українці хочуть асоціюватися із заможною країною – опитування (назва з екрена). URL: https://life.pravda.com.ua/society/2015/08/21/198947/
  9. Прес-реліз. Ризики, що пов'язані з шахрайством та корупцією, стримують розвиток компаній на міжнародному ринку; прагнення до збільшення виручки і доходів призводить до протиправної поведінки. Ernst & Young LLC. https://eba.com.ua/static/members_reviews/EY-Press-release-Global-Fraud-2015-Ukr_20052015.pdf
  10. В Україні за 2 роки значно погіршилася ситуація з корупцією – E&Y. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2017/04/10/7140803/
  11. Індекс сприйняття корупції-2019. Трансперенсі Інтернешнл Україна. URL: https://ti-ukraine.org/research/indeks-spryjnyattya-koruptsiyi-2019/
  12. Костенко О. Щодо антикорупційного потенціалу «людського фактору», або про «камінь, яким зневажили будівничі». Право України. 2015. №12. С. 14–21.
  13. Костенко О. Корупція в Україні у світлі політичної кримінології. Політичний менеджмент: Український науковий журнал. № 1. С. 49–54.
  14. Гусаров С.М. Кримінально-правовий вимір протидії корупції: доцільність, ефективність, досконалість. Кримінально-правові та кримінологічні засади протидії корупції: збірник матеріалів ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків 3 квіт. 2015 р.) / МВС України; Харківський нац. ун-т внутрішніх справ; Кримінол. асоц. України. Харків, 2015. С. 12–17.
  15. Вітвіцька В.В. Корупція як відображення стану соціальної системи України. Кримінально-правові та кримінологічні засади протидії корупції в Україні: матеріали наук.-практ. конф (19 квітня 2013 року, м. Харків)/ ХНУВС. Харків.: Золота миля, 2013. 322 с.
  16. Живко З.Б. Корупція: теоретико-методологічні засади дослідження: монографія. Львів: ЛьвДУВС, 2011. 220 с.