Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

УПРАВЛІНСЬКІ ТА КОНТРОЛЬНІ ПОВНОВАЖЕННЯ ГОЛОВИ СУДУ

УДК 342.9

Гірський Б.О.,

здобувач Тернопільського національного економічного університету

Анотація

Статтю присвячено аналізу теоретичних засад адміністративної діяльності, адміністративно-правового статусу голови суду, а також управлінських повноважень в його діяльності.

Управлінська діяльність голови суду пов’язана із визначенням і здійсненням ним системи адміністративних процедур, спрямованих на упорядкування внутрішньоорганізаційних процесів у конкретно взятому суді за допомогою виконавчо-розпорядчих, індивідуально-владних рішень, що надані йому в межах управлінської компетенції з метою забезпечення ефективного функціонування суду та здійснення якісного правосуддя в ньому. Виокремлено три основні блоки у повноваженнях голови будь-якого суду, згідно з якими виокремлюємо і потребу у правовому забезпеченні цих блоків: процесуальні повноваження, випливають із загального правового статусу судді; управлінські (адміністративні) повноваження що прямо визначено законодавством; повноваження, що прямо не передбачені законодавством, але органічно випливають із двох попередніх. Природа управлінських повноважень характеризує діяльність голови суду як керівника, менеджера, координатора адміністративних процесів, що відбуваються в суді, а також апараті суду. На відміну від інших правоохоронних органів або органів кримінальної юстиції, чи публічної адміністрації, судові інституції практично позбавлені зовнішньоорієнтованих функцій (адже їх основою функцією виступає правосуддя), тому управлінські повноваження носять в першу чергу внутрішньо-організаційний зміст і спрямовані на упорядкування процесів, що відбуваються в самому суді.

Ключові слова: управлінська діяльність, судове управління, адміністративно-правовий статус, суддя, голова суду.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Великий енциклопедичний юридичний словник / за редакцією акад. НАН України Ю.С. Шемшученка. К.: ТОВ «Вид-во «Юридична думка». 2007. 992 с.
  2. Філософський енциклопедичний словник. К.: Абрис. 2002. 742 с.
  3. Саленко О.В. Судове адміністрування в Україні крізь призму міжнародних стандарті.Прикарпатський юридичний вісник. 2017. Вип. 3. С. 132-137, с. 132-133.
  4. Авдєєнко Є. В. Адміністративні повноваження судів. Наше право. 2014. № 8. С. 69-74
  5. Про судоустрій та статус суддів: Закон України від 02.06.2016 № 1402-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#n84.
  6. Москвич Л.М. Проблеми підвищення ефективності судової системи: дис. ... д-ра юрид. наук: спец. 12.00.10. Х., 2011. 485 с.
  7. Голобутовський Р. З. Особливості повноважень голови суду з адміністрування публічною службою в суді. Держава та регіони. Серія: Право. № 1 (63). С. 76-79.
  8. Золотарьова Я.С. Адміністративні посади та їх правовий статус у судовій системі України. Юридична наука. № 10(52). С. 46-51.
  9. Сушко Л.П. Організаційно-правові засади здійснення судового контролю в Україні: дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07. К., 2009. 180 с.

ПОНЯТТЯ ДОКАЗІВ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ: ДЕЯКІ СУПЕРЕЧЛИВІ ПИТАННЯ ЗАКОНОДАВЧОГО ВИЗНАЧЕННЯ

УДК 351:341.338.24

Авраменко О.,

здобувач Науково-дослідного інституту публічного права

https://orcid.org/0000-0001-5600-8632

Анотація

Стаття присвячена вивченню поняття доказів в адміністративному судочинстві та деяким суперечливим питанням законодавчого визначення. У статті проаналізовано законодавче, наукове трактування поняття «доказів» в адміністративному судочинстві як будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Автором розкривається проблематика визначення поняття «докази» посередництвом терміну «дані». У зв’язку з цим в межах наукової праці аналізуються позиції науковців, законодавство та судова практика з позиції формування понятійного апарату у досліджуваній сфері та вироблення уніфікованого підходу до формування поняття доказів в адміністративному судочинстві. Автором приведено доктринальні бачення щодо розуміння поняття «інформація»  як такого, що охоплює практично усі види доказів, які можуть визнаватися такими в адміністративному судочинстві. У статті звернуто особливу увагу на межуючи правові категорії, які в цілому дозволяють сформувати поняття та зміст доказів, які застосовуються в адміністративному судочинстві. Акцентовано увагу на необхідності і доцільності заміни терміну «дані» на термін «інформація» для визначення поняття доказів, що є достатньо обґрунтованою пропозицією. Досліджено питання щодо визнання висновків експертів та показання свідків як докази. У дослідженні автором актуалізована наукова позиція щодо труднощів при розмежуванні письмових і речових доказів.

Ключові слова: докази, доказування, адміністративне судочинство, позов, інформація, данні, суд, види доказів, експерт, свідок.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Кодекс адміністративного судочинства України : Кодекс України; Кодекс, Закон від 06 липня 2005 р. № 2747-ІV URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15
  2. Словник української мови : Академічний тлумачний словник: в 11 томах. Т. 2, к. : 1971. 650 с.
  3. Міжнародна Конвенція про адміністративну допомогу у сфері митних відносин : Рада митного співробітництва; Конвенція, Міжнародний документ від 27.06.2003. URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/976_011/ed20030627/find?text=%B2%ED%F4%EE%F0%EC%E0%F6%B3%FF
  4. Угода між урядом України та урядом Сполучених Штатів Америки про взаємну допомогу між митними адміністраціями : Угода Кабінету міністрів України; США; Міжнародний документ від 23.05.2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/840_001-16
  5. Про інформацію : Закон України від 02.10.1992 № 2657-ХІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12
  6. Цивільний кодекс України : Кодекс України; Закон, Кодекс від 16.01.2003 № 435-ІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15
  7. Про затвердження Положення про подання заяв  про попереднє отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію суб’єктів господарювання : Антимонопольний комітет; Розпорядження, Положення від 19.02.2002 № 33-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0284-02
  8. Руда Т. В. Докази і доказування в цивільному процесі України і США: порівняльно-правовий аналіз : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03. Київ, 2012. 24 с.
  9. Мельник М. П. Поняття доказів в адміністративному судочинстві Україні. Держава і право. 2010. Вип. 48. С. 269-274.
  10. Кодекс адміністративного судочинства України : Кодекс України; Кодекс, Закон від 06 липня 2005 р. № 2747-ІV. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15
  11. По судову експертизу : Закон України від 25.02.1994 № 4038-ХІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4038-12
  12. Про затвердження Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та [...] : Наказ Міністерства юстиції України; Інструкція, Рекомендації від 08.10.1998 № 53/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98
  13. Пихтін М. П. Правова регламентація доказів в адміністративному судочинстві: теоретичні аспекти. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2017. № 29. Т. 1. С. 52-54.

ПРИНЦИП ЗМАГАЛЬНОСТІ СТОРІН В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ

УДК 342.951

Скрипченко В.О.,

суддя Одеського апеляційного адміністративного суду

Анотація

Стаття присвячена дослідженню принципу змагальності сторін в адміністративному судочинстві. У статті встановлено, що змагальність сторін, диспозитивність та офіційне зясування всіх обставин у справі віднесено до основних засад адміністративного судочинства. Проаналізовано, різні доктринальні підходи вітчизняної юридичної науки щодо класифікацій принципів, закріплених в Кодексі адміністративного судочинства України в одній статті – змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з’ясування всіх обставин у справі. Зафіксовано, що у наукових класифікаціях, розроблених у науці адміністративного права, їх віднесено як до однієї, так і до різних груп принципів.

З’ясовано, що змагальність сторін та диспозитивність є загальними або міжгалузевими принципами судочинства, офіційне з’ясування всіх обставин у справі – галузевим, спеціальним принциом, характерним суто для адміністративного судочинства. Автором підкреслюється, що змагальність це можливість сторін розпоряджатися своїми процесуальними правами, не зловживаючи ними, активно впливати на результат вирішення справи, доводити перед судом свою позицію у справі під час розгляду справи в судовому засіданні, безпосередньо у процесі з’ясування обставин справи і дослідження доказів, у судових дебатах, у тому числі, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження. Змагальність сторін пов’язана з диспозитивністю. Зауважується, що комплексна реалізація в адміністративному судочинстві принципів змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з’ясування всіх обставин у справі є обов’язковою умовою всебічного розгляду справи, дотримання якої сприяє у виконання завдання адміністративного судочинства.

Ключові слова: адміністративне судочинство, принципи, прицнип змагальності, сторони, адміністративні суди.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Кодекс адміністративного судочинства України : Кодекс України; Кодекс, Закон від 06 липня 2005 р. № 2747-ІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15
  2. Писаренко Н. Б. Концептуальні основи адміністративного судочинства в Україні : автореф. дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Харків, 2019. 33 с.
  3. Баранчик П. О. Принципи адміністративного права : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2012. 19 с.
  4. Джафарова М. В. Адміністративне процесуальне право України: питання теорії : автореф. дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Харків, 2018. 45 с.
  5. Конституція України : Верховна Рада України; Конституція, Закон від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр
  6. Про судоустрій і статус суддів : Закон України від 02 червня 2016 р. № 1402-VІІІ (в редакції від 01 січня 2020 р № 193-ІХ). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19
  7. Посібник зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Право на справедливий суд (кримінальний процесуальний аспект). І частина (пункти 1-299). (Оновлене видання станом на 31.04.2019 р.) / пер. з англ. О. Дроздов, О. Дроздова. URL: https://unba.org.ua/assets/uploads/96a0f2399c11b6f75587_file.pdf
  8. Капля О. М. Принципи адміністративного судочинства України: теорія та практика реалізації : автореф. дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2018. 38 с.
  9. Захист права на справедливий суд відповідно до Європейської Конвенції з прав людини : Посібник для юристів. Рада Європи. Вид. 2-ге. / Укл. Д. Віткаускас, Г. Диков. Київ : Pronto Print, 2018. 190 с. URL: https://www.echr.com.ua/wp-content/uploads/2018/06/spravedlyviy-sud-ECHR_UKR.pdf
  10. Правова позиція Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 814/218/14 (щодо недопустимості зловживання процесуальними правами) : Постанова від 13 березня 2019 р. № 814/218/14, № К/9901/25199/18; Верховний Суд. Касаційний адміністративний суд. URL: https://verdictum.ligazakon.net/document/80481133
  11. Монаєнко А. Зловживання процесуальними правами в адміністративному судочинстві. Юридична газета. № 28-29 (682-683). 09 липня. URL: http://yur-gazeta.com/publications/practice/sudova-praktika/zlovzhivannya-procesualnimi-pravami-v-administrativnomu-sudochinstvi.html
  12. Кухар М. Змагальність як принцип адміністративного судочинства України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Херсон, 2014. 22 с.

ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЗОРОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ АРМА

УДК 342.951

Давидюк А.М.,

адвокат

Анотація

У статті проаналізовано стан та перспективи удосконалення правового забезпечення прозорості АРМА, виходячи з таких системоутворюючих елементів та процедур даного процесу: публічна кадрова політика; статус та процедури обрання Голови АРМА, персональна відповідальність Голови за прозорість АРМА; підзвітність, публічний аудит АРМА; Громадська рада; Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні та його роль у забезпеченні прозорості.

Запропоновано авторське бачення напрямку удосконалення правового забезпечення прозорості АРМА шляхом розробки рекомендаційних положень до Проекту наказу про затвердження Положення про Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні (в частині забезпечення прозорості політики обліку арештованих активів).

Запропоновано авторське бачення прозорості АРМА як феномену, засади, що супроводжує інституційну та функціональну діяльність Голови АРМА, його посадових осіб, спрямованої на забезпечення публічності та загальнодоступності до відомостей про процеси публічного адміністрування кримінальними активами через обізнаність громадськості та можливість бути залученою до прийняття управлінських рішень.

Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні – це публічний загальнодержавний електронний реєстр відомостей про активи, які арештовані в кримінальних провадженнях.

Ключові слова: АРМА, прозорість, публічність, правове забезпечення прозорості АРМА, активи, реєстр активів.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Звіт про діяльність Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів за 2018 рік. URL: https://arma.gov.ua/zvit-pro-robuty
  2. Співак Д. П.Інститут транспарентності у діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Політологічні записки. 2011. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Polzap_2011_4_48
  3. Христинченко Н.П. Принципи відкритості у діяльності органів виконавчої влади: проблеми реалізації. Наше право. 2013. №7. С.47-52. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Nashp_2013_7_10.pdf
  4. Конвенція Організації Об'єднаних Націй проти корупції (укр/рос) : Конвенція; ООН від 31.10.2003 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/995_c16
  5. Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів : Закон України від 10.11.2015 № 772-VIII // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/772-19
  6. Реєстр активів, на які накладено арешт в кримінальному провадженні : відомості із офіційного веб-сайту АРМА. URL: https://arma.gov.ua/register-of-seized.
  7. Тендерна документація щодо процедури закупівлі: відкриті торги, предмет закупівлі: послуги щодо системи баз даних ДК 021:2015 48610000-7 (ліцензійне програмне забезпечення (система керування базами даних) для створення Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні). URL: https://prozorro.gov.ua
  8. Про затвердження Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження : Наказ Міністерства юстиції України; Положення, Перелік від 05.08.2016 № 2432/5 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z1126-16
  9. Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень : Рішення; Вища рада правосуддя від 19.04.2018 № 1200/0/15-18 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/v1200910-18

АДВОКАТ ЯК СУБ’ЄКТ НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ВТОРИННОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ: ПИТАННЯ ЮРИДИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

УДК 342.7(477)

Валко П.,

науковий співробітник

Науково-дослідного інституту публічного права

[email protected]

Анотація

В статті досліджено наукові позиції вчених щодо розуміння правової природи юридичної відповідальності адвоката як суб’єкта надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві та здійснено аналіз видів юридичної відповідальності останніх.

Констатовано, що адвокат як суб’єкт надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві може бути притягнутий до традиційних видів юридичної відповідальності (а) дисциплінарна відповідальність; б) цивільно-правова відповідальність; в) адміністративна відповідальність; г) кримінальна відповідальність) при цьому маючи певні процедурні аспекти його здійснення.

Визначено, що юридична відповідальність адвоката як суб’єкта надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві становить собою врегульовану нормами діючого законодавства правовідносини, які виникають між суб’єктом, уповноваженим застосовувати заходи державно впливу та адвокатом, у зв’язку з порушенням професійних обов’язків, щодо настання негативних наслідків для адвоката, що виражаються у відповідних стягненнях.

Доведено, що особливостями юридичної відповідальності адвоката як суб’єкта надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві є: 1) наявність спеціального суб’єкта юридичної відповідальності – адвокат; 2) об’єкт юридичної відповідальності становить професійні обов’язки адвоката щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві; 3) наявність уповноваженого суб’єкта щодо здійснення відповідного провадження стосовно притягнення до відповідальності – кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури; 4) становить особливий процесуальний порядок, який виникає між суб’єктом, уповноваженим накладати притягати до відповідальності та адвокатом, внаслідок порушення останнім своїх професійних обов’язків, визначених нормами діючого законодавства України; 5) настання негативних наслідків для адвоката, що виражаються у стягненнях, які накладаються уповноваженими суб’єктами; 6) процедурний аспект притягнення до відповідальності адвоката врегульовано адміністративним процесуальним законодавством та Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Ключові слова: адвокат, юридична відповідальність, професійна відповідальність, адміністративне судочинство, безоплатна правова допомога, правнича допомога.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Про Стратегію реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки : Указ Президента України від 20.05.2015 № 276/2015. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/276/2015.
  2. Грек Т.Б. Правова природа юридичної відповідальності : поняття, принципи та види. Адвокат. № 10 (121). С. 41-45.
  3. Лисенко Ю.О. Юридична відповідальність представника в адміністративному процесі. Науковий вісник публічного та приватного права. 2017. Випуск 6. Том 2. С. 21-26.
  4. Заборовський В.В. Правовий статус адвоката в умовах становлення громадянського суспільства та правової держави в Україні : дис. ... доктора юрид. наук : 12.00.10. Київ, 2017. 577 с.
  5. Вільчик Т.Б. Дисциплінарна та цивільно-правова відповідальність адвокатів. Інформація і право. 2015. № 3 (15). С. 115-122.
  6. Волошина Л.О. Поняття та види юридичної відповідальності адвоката. Вісник кримінального судочинства. № 2. С. 129-135.
  7. Божков В.В. Поняття дисциплінарної відповідальності адвоката. Юридичний науковий електронний журнал. № 3. С. 167-170.
  8. Сущенко В. М. Професійна відповідальність юриста : деонтологічні та правові проблеми. Наукові записки. Юридичні науки. № 3. Т. 20. С. 4-6.
  9. Слободчиков Н.А. О позитивном содержании юридической ответственности. Юридическая ответственность : проблемы теории и практики : сб. науч. тр. Минск, 1996. С. 28-34.
  10. Про адвокатуру та адвокатську діяльність Закон України від 05.07.2012 № 5076-VI URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/5076-17.
  11. Правила адвокатської етики : затверджені звітно-виборним з’їздом адвокатів України 09 червня 2017 року. Київ, 2017. 34 с.
  12. Про затвердження Порядку і умов укладення контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі, та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі : постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2012 № 8. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/8-2012-%D0%BF#n10.
  13. Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/2747-15