УДК 342.9
Денищук Денис Євгенійович,
науковий співробітник
науково-дослідної лабораторії з проблем забезпечення діяльності поліції
Харківського національного університету внутрішніх справ
e-mail: [email protected]
https://orcid.org/0000-0002-0285-8831
Анотація
У науковій статті наголошено на термінологічній різноманітності іменування Державної кримінально-виконавчої служби України, що зустрічається навіть в нормативно-правових актах з охорони державної таємниці. Зроблено припущення, що така особливість зумовлена особливостями історичного розвитку, чим і обґрунтовано доцільність проведення дослідження.
В роботі послідовно розглянуто: особливості перебігу історичного розвитку пенітенціарної системи України; формування національної правової бази з врегулювання проблем охорони державної таємниці; проаналізовано зв’язок цих двох історичних явищ та виявлено їх особливості. Автором охарактеризовано причини, якими викликана необхідність трансформацій та реформування системи Державної кримінально-виконавчої служби України, запропоновано класифікацію етапів розвитку пенітенціарної системи, надано стисле визначення кожного з них. Доведено, що формування як Державної кримінально-виконавчої служби України, так і правової система охорони державної таємниці досі незавершені й відбуваються паралельно та взаємопов’язано. Запропоновано низку рекомендацій щодо удосконалення охорони державної таємниці в Державної кримінально-виконавчій службі України.
Ключові слова: Державна кримінально-виконавча служба України (ДКВС України); Державний експерт з питань таємниць; звід відомостей, що становлять державну таємницю (ЗВДТ); охорона державної таємниці; пенітенціарна система; режимно-секретний орган (РСО); секретність.
Повний текст статті:
Список використаних джерел:
1. Про Державну кримінально-виконавчу службу України : Закон України від 23.06.2005 р.
№ 2713-IV (із змінами). Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2005, № 30, ст. 409. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2713-15
2. Про затвердження Зводу відомостей, що становлять державну таємницю : Наказ Служби
безпеки України від 12.08.2005 р. № 440 (із змінами). Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.08.2005 р. за № 902/11182. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0902-05#top
3. Про затвердження Змін до Зводу відомостей, що становлять державну таємницю : Наказ Служби безпеки України від 23.07.2010 р. № 405. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06.08.2010 р. за № 621/17916. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-10#Text
4. Про затвердження Змін до Зводу відомостей, що становлять державну таємницю : Наказ Служби безпеки України від 06.12.2019 р. № 1898. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.12.2019 р. за № 1295/34266. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1295-19#Text
5. Ягунов Д.В. Пенітенціарна система України: історичний розвиток, сучасні проблеми та
перспективи реформування : монографія / Д.В. Ягунов ; Державна пенітенціарна служба України. 4-те вид., перероб. та доп. Одеса : Фенікс, 2011. 446 с.
6. Лісіцков О.В. Пенітенціарна система України: історія та сучасність : Видання до 15-ої річниці
утворення центрального органу виконавчої влади з питань виконання покарань. Київ : Державна пенітенціарна служба України, 2013. 265 с.
7. Матеріали лекцій з дисципліни «Історія пенітенціарної системи» для підготовки фахівців на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти за напрямом підготовки 6.030402 «Правоохоронна діяльність» / Л.П. Шумна. Кафедра теорії та історії держави та права, конституційного права Юридичного факультету Академії Державної пенітенціарної служби Міністерства юстиції України. Чернігів, 2016. 47 с.
8. Про проголошення незалежності України : Постанова Верховної Ради Української РСР від 24.08.1991 р. № 1427-XII. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1991, № 38, ст. 502. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-12#Text
9. Деякі питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції :
Постанова Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 р. № 343 (із змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/343-2016-п#Text
10. Про схвалення Концепції реформування (розвитку) пенітенціарної системи України : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 р. № 654-р. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/654-2017-р#Text
11. Про утворення Державного департаменту України з питань виконання покарань : Указ Президента України від 22.04.1998 р. № 344/98 (із змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/98
12. Про Положення про Державний департамент України з питань виконання покарань : Указ Президента України від 31.07.1998 р. № 827/98 (із змінами). Указ втратив чинність на підставі Указу Президента № 532/2009 від 10.07.2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/827/98
13. Про виведення Державного департаменту України з питань виконання покарань з підпорядкування Міністерству внутрішніх справ України : Указ Президента України від 12.03.1999 р. № 248/99 (із змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/248/99#Text
14. Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади : Указ Президента України від 09.12.2010 р. № 1085/2010 (із змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1085/2010
15. Про затвердження Положення про Державну пенітенціарну службу України : Указ Президента України від 06.04.2011 р. № 394/2011. Указ втратив чинність на підставі Указу Президента № 419/2019 від 20.06.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/394/2011
16. Про утворення територіальних органів Державної пенітенціарної служби : Постанова Кабінету
Міністрів України від 20.10.2011 р. № 1062. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1062-2011-п
17. Про Концепцію державної політики у сфері реформування Державної кримінально-виконавчої
служби України : Указ Президента України від 08.11.2012 р. № 631/2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/631/2012
18. Про затвердження Положення про Міністерство юстиції України : Постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 р. № 228 (із змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/228-2014-п
19. Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції : Постанова Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 р. № 348 (із змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/348-2016-п
20. Про утворення міжрегіонального територіального органу Міністерства юстиції з питань
виконання кримінальних покарань : Постанова Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 р. № 709. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/709-2017-п
21. Денищук Д.Є. Історичний розвиток та сучасний стан системи охорони державної таємниці в Державній кримінально-виконавчій службі України. Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих учених : тези доп. учасників наук.-практ. конф. (м. Харків, 16 травня 2019 р.). Харків, 2019. С. 64-68. URL: http://univd.edu.ua/general/publishing/konf/16_05_2019/pdf/15.pdf
22. Ботвінкін О. Система охорони державної таємниці в Україні. Історичний аспект. Правове, нормативне та метрологічне забезпечення системи захисту інформації в Україні. 2006. Вип. 2 (13). С. 83-88.
23. Про державну таємницю : Закон України від 21.01.1994 р. № 3855-XII (із змінами). Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1994, № 16, ст. 93. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3855-12/ed20240101#tophttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3855-12/ed20240101#top
24. Про розвідку : Закон України від 17.09.2020 р. № 912-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/912-20/ed20230331#top
25. Про внесення змін до Переліку посадових осіб, на яких покладається виконання функцій державного експерта з питань таємниць : Указ Президента України від 09.02.2017 р. № 29/2017. Указ втратив чинність на підставі Указу Президента № 190/2020 від 19.05.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/29/2017/ed20200521#Text
УДК 342.9
Ільєнков Олександр Олегович,
здобувач Науково-дослідного інститут публічного права
e-mail: [email protected]
https://orcid.org/0009-0000-0570-2579
Анотація
В науковій статті досліджено питання здійснення державного контролю за реалізацією прокуратурою своїх функцій, оскільки цьому питанню приділяється увага як з боку науковців, так і правозастосвчої практики, в частині підвищення рівня ефективності діяльності останньої. Здійснення державного контролю за діяльністю органів прокуратури має систематичний, всебічний та прозорий характер, в частині здійснення останніми своїх функцій. В цілому контроль за діяльність органів прокуратури доцільно класифікувати на: державний, громадський та судовий. Основна мета здійснення державного контролю полягає у забезпечення реалізації основних прав та свобод людини та громадянина, та недопущення порушення останніми через використання різних правових інструментів. Предметом здійснення державного контролю за діяльністю прокуратури в частині реалізації функцій є: 1) інституціональна складова; 2) функціональна складова; 3) інструментальна складова; та 4) організаційна складова.
Ключові слова: контроль, державний контроль, судовий контроль, демократичний цивільний контроль,
функції, прокуратура.
Повний текст статті:
Список використаних джерел:
1. Про затвердження Стратегії розвитку прокуратури на 2021-2023 роки : наказ Генерального прокурора від 16.10.2020 № 489. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/v0489905-20.
2. Банах С.В. Адміністративно-правове забезпечення функціонування органів прокуратури України: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2020. 372 с.
3. Демків Д.М. Адміністративно-правове забезпечення взаємодії Спеціалізованої антикорупційної прокуратури з іншими правоохоронними органами: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Тернопіль, 2019. 256 с.
4. Севрук Ю.Г. Адміністративно-правове забезпечення реалізації функцій прокуратури України в контексті реформування органів кримінальної юстиції: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2020. 197 с.
5. Кальчук О.М. Адміністративно-правове регулювання правозахисної діяльності органів прокуратури України : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 217 с.
6. Кобилянський О.М. Адміністративно-правові відносини, що виникають за участю органів прокуратури : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 221 с.
7. Махніцький О.І. Судовий контроль за діяльністю органів прокуратури як гарантія дотримання прав людини. Юридична наука. 2019. № 6. С. 109–117.
8. Стефанчук М.М. Теоретико-методологічні та організаційно-правові засади реалізації прокуратурою України представницької функції : дис. … доктора юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2017. 471 с.
9. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин сьомої, дев’ятої, пункту 2 частини шістнадцятої статті 2368 Кримінально-процесуального кодексу України : Рішення Конституційного суду Україн від 30.06.2009 № 16-рп/2009 URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/v016p710-09.
10. Курко Н.М. Адміністративно-правове регулювання антикорупційної діяльності прокуратури: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 191 с.
11. Про загальні засади організації роботи в органах прокуратури України : наказ Офісу Генерального прокурора від 07.08.2020 № 365. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/v0365905-20.
12. Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування : Указ Президента України від 07.02.2008 № 109/2008. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/109/2008.
13. Котляревська Г.М. Адміністративно-правове забезпечення механізму звернення громадян в Україні : автореф. дис. доктора юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2020. 34 с.
14. Про організацію роботи органів прокуратури з особистого прийому, розгляду звернень і запитів та забезпечення доступу до публічної інформації : наказ Генерального прокурора від 06.08.2020 № 363. URL : https://old.gp.gov.ua/ua/file_downloader.html?_m=fslib&_t=fsfile&_c=download&file_id=230573
15. Про національну безпеку України : Закон України від 21.06.2018 № 2469-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/2469-19.
16. Про прокуратуру : Закон України від 14.10.2014 № 1697-VII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/1697-18.
УДК 342.9
Іщенко Іван Володимирович,
кандидат юридичних наук,
начальник ГУНП у Вінницькій області
e-mail: [email protected]
https://orcid.org/0000-0003-0873-5207
Анотація
В науковій статті наголошується, що превентивна функція держави відображає головне призначення права, яке полягає в забезпеченні та дотриманні основних прав та свобод людини та громадянина. Через призму реалізації превентивної функції держави уповноважені органи публічної адміністрації беруть на себе головну роль у здійсненні заходів щодо недопущення порушень основоположних прав та свобод людини та громадянина. Встановлюючи у суспільстві відповідний превентивний механізм тим самим держава бере на себе зобов’язання у визначенні та закріпленні юридичних засобів, спрямованих на запобігання соціальним конфліктам та порушенням прав людини. Саме система юридичних засобів забезпечується уповноваженими учасниками суспільних відносин і включає в себе логічно узгоджені, динамічні способи та процедури. З метою з’ясування превентивної функції держави як об’єкт адміністративно-правового дослідження здійснено з’ясування семантику термінів «функція», «функція держави», «превентивна функція держави», що сприяло досягненню поставленої мета даної наукової праці в контексті діяльності органів публічної влади щодо охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави, забезпечення публічної безпеки і порядку, а також недопущення вчинення правопорушень на відповідній адміністративній території тощо.
Ключові слова: функція, функція держави, превентивна функція, превентивна діяльність, профілактика,
запобігання, органи публічної адміністрації.
Повний текст статті:
Список використаних джерел:
1. Могил С.К. Сучасна держава в екстремальних ситуаціях: нормативи, органи, функції : дис. …канд. юрид. наук : 12.00.01. О., 2003. 190 с.
2. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/580-19.
3. Теорія держави та права України: підручник для курсантів та студентів вищих навч. закл. / О. М. Бандурка, М. Ю. Бурдін, О. М. Головко та ін. Харків: Майдан, 2018. 436 с.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Укладач і гол. ред. В.Т. Бусел. К., Ірпінь: ВТФ „Перун”, 2001. 1440 с.
5. Теорія держави та права : навч. посіб. / [Є. В. Білозьоров, В. П. Власенко, О. Б. Горова, А. М. Завальний, Н. В. Заяць та ін.] ; за заг. ред. С. Д. Гусарєва, О. Д. Тихомирова. Київ : НАВС, Освіта України, 2017. 320 с.
6. Кельман М. С., Мурашин О. Г. Загальна теорія держави та права: підручник. Київ : Кондор, 2005. 609 с.
7. Джураєва О.О. Функції сучасної держави : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.01. О., 2006. 190 с.
8. Про сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні : Указ Президента України від 26 лютого 2016 № 68/2016. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/68/2016.
9. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-24) від 07 грудян 1984 № 8073-X. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/80731-10.
10. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію національної безпеки України» : Указ Президента України від 14 вересня 2020 № 392/2020. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/392/2020
11. Крижна В.В. Окремі аспекти дослідження генезису правоохоронної функції держави. Правоохоронна функція держави: теоретико-методологічні та історико-правові проблеми : тези доп. учасників міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 17 трав. 2019 р.). Харків : ХНУВС, 2019. С. 110-111.
12. Парханов Г. Р. Адміністративно-правові засади превентивної діяльності Національної поліції України : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2019. 238 с.
13. Медведєва О.В. Поняття превентивної функції цивільного права в контексті запобігання злочинності. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/50594396.pdf.
14. Батан Ю. Д. Вплив превентивного механізму права на неправомірну поведінку. Правовий вплив на неправомірну поведінку: актуальні грані : монографія / за ред. О. В. Козаченка, Є. Л. Стрельцова. Миколаїв : Іліон, 2016. С. 625-6421. Могил С.К. Сучасна держава в екстремальних ситуаціях: нормативи, органи, функції : дис. …
канд. юрид. наук : 12.00.01. О., 2003. 190 с.
2. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/580-19.
УДК 342.9
Павловська Наталія Володимирівна,
кандидат юридичних наук, доцент
доцент кафедри теорії та історії права
ДВНЗ «Київського національного економічного університету
імені Вадима Гетьмана»
https://orcid.org/0000-0003-3311-0364
Анотація
У даній статті розкрито поняття та особливості реєстраційних інструментів публічного адміністрування ветеринарної справи в Україні. Відзначено, що процеси реєстрації ветеринарних препаратів регулюються Департаментом ветеринарної медицини, який, на основі висновків Державної фармакологічної комісії та експертизи проведеної Агентством ветеринарних препаратів та кормових добавок або Агентством ветеринарних імунобіологічних препаратів, приймає остаточне рішення щодо реєстрації чи відмови у реєстрації. Реєстраційний процес передбачає не лише первинну реєстрацію, але й можливість повторної реєстрації ветеринарних препаратів, що гарантує постійний контроль за їхньою якістю та безпечністю на протязі всього часу їх використання. Окрім того, існують процедури спрощеної реєстрації для препаратів, які вже довели свою ефективність і безпечність у інших країнах або для препаратів, аналогічних вже зареєстрованим в Україні. У контексті державного контролю, особлива увага приділяється імпорту ветеринарних препаратів, які не зареєстровані в Україні, забезпечуючи, що такі препарати використовуються виключно для цілей, що не суперечать національним інтересам у сфері здоров'я та безпеки. Таким чином, система реєстрації ветеринарних препаратів утворює комплексний механізм контролю, який забезпечує високий рівень захисту здоров'я тварин та людей, підтримуючи при цьому стандарти якості та безпеки ветеринарних препаратів. Застосування тимчасових спрощених процедур має на меті забезпечити оперативне реагування на виклики, з якими стикається галузь, та допомогти в відновленні господарської діяльності. Потреба у спрощенні процесу отримання дозвільних документів стає особливо актуальною, щоб допомогти бізнесу швидше адаптуватися до складних військових умов і сприяти швидкому відновленню ветеринарної безпеки та контролю за здоров'ям тварин. Також важливо підкреслити необхідність покращення міжвідомчої взаємодії та інформаційного обміну між усіма залученими структурами для ефективнішого впровадження нововведень у ветеринарній сфері. При цьому важливо врахувати потреби постраждалих від війни господарств та вжити заходів для їх підтримки та допомоги у відновленні. Спрощення процедур має бути збалансовано з необхідністю забезпечення ветеринарної та санітарної безпеки, щоб не допустити поширення захворювань серед тварин, які можуть мати серйозні наслідки для здоров'я людей і економіки в цілому.
Ключові слова: ветеринарна медицина, ветеринарна справа, дозвільна система, дозвільне провадження,
свідоцтво в галузі ветеринарної медицини.
Повний текст статті:
Список використаних джерел:
- Дубцов Г. Г. Товарознавство харчових продуктів. К. : Майстерність: ВШ, 2001. 264 с.
- Сибірна Р.І., Сибірний А.В., Хомів О.В. Особливості проведення ветеринарно-санітарних
експертиз. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/aug/5782/vnulpurn201685082.pdf - Судова ветеринарно-санітарна експертиза / А. А. Кунаків, І. Г. Серьогін, Г. А. Таланов. К. : Колос, 2007. 216 с.
- Експертиза товарів / І. В. Ємченко, А. П. Батутіна. К. : ЦУЛ, 2013. 278 с.
УДК 342.951:336 (477)
Дмитренко Сергій Олександрович,
Прокурор Офісу Генерального прокурора,
ORCID ID: 0000-0002-1668-8896
Анотація
У статті встановлено, що правоохоронна функція, як і всі інші функції, має свій механізм реалізації, основу якого становлять сукупність правових, організаційних, економічних та матеріальних елементів. Система таких елементів має відповідати завданням, що ставляться перед країною на сучасному етапі державотворення. Обґрунтовано, що адміністративно-правове забезпечення реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування є специфічним видом правового впливу адміністративно-правових форм та засобів, які у своїй сукупності становлять механізм адміністративно-правового регулювання реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування, на діяльність відповідних суб’єктів з метою забезпечення їх нормального функціонування та ефективного виконання покладених на них обов’язків у сфері підтримання законності та правопорядку, охорони та захисту прав і свобод громадян, протидії правопорушенням під час застосування податкового законодавства. З’ясовано, що норми законодавства забезпечують взаємодію між органами виконавчої влади та громадянами в усіх сферах суспільного життя, зокрема у правоохоронній сфері та сфері оподаткування, що за сучасних умов визначають основний критерій оцінювання якості державної політики. Розкрито сутність адаптації національного законодавства. Доведено, що в Україні існує достатньо розвинена нормативно-правова база, яка регламентує основні моменти адаптації вітчизняного законодавства до законодавства Європейського Союзу (зокрема, у сфері реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування). Визначено основні кроки в напрямі забезпечення ефективного функціонування адміністративно-правового механізму забезпечення реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування. Запропоновано внести зміни до методології та процесу планування робіт з адаптації чинного національного законодавства у сфері оподаткування.
Ключові слова: адміністративно-правове забезпечення, правоохоронна функція, правовідносини у сфері оподаткування, контролюючі органи, адаптація законодавства.
Повний текст статті:
Список використаних джерел:
- Безпалова О. І. Адміністративно-правовий механізм реалізації правоохоронної функції держави: монографія. Х.: Харківський національний університет внутрішніх справ, 2014. 544 с.
- Теремецький В. І. Поняття адміністративно-правового регулювання у сфері оподаткування. Держава та регіони. Серія «Право». 2012. № 1 (35). С. 50–54.
- Теремецький В. І. До питання про проблеми розмежування податкових та інших правовідносин. Наше право. 2012. № 2. Ч. 3. С. 115–120.
- Теремецкий В. И., Байрачная Т. А. Европейский опыт организации контроля за деятельностью правоохранительных органов и возможность его использования в Украине. Форум права. 2017. № 4. С. 262–267.
- Скакун О. Ф. Теория государства и права: учебник. Х.: Консум, 2000. 704 с.
- Катеринчук І. П. Організаційно-правові засади співробітництва України та Європейського Союзу в правоохоронній сфері: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2010. 18 с.
- Гетьман І. В. Правова герменевтика і адаптація законодавства України в умовах становлення європейського правового простору. Вісник Академії правових наук України. 2012. № 4 (71). С. 43–51.
- Заєць А. П. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС як пріоритет реалізації державної політики інтеграції України до Європейського Союзу. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2003. № 1. С. 93–100.
- Гетьман І. В. Герменевтичний підхід до праворозуміння: витоки, зміст, практичне призначення. Проблеми законності. Вип. 97. 2008. С. 13–14.
- Білозерська Т. О. Адміністративно-правові засади співробітництва України та Європейського Союзу в сучасних умовах: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2008. С. 113–114.
- Пархоменко Н. М. Гармонізація податкового законодавства України з європейським та міжнародним правом: методи, етапи, види. Часопис Київського університету права. 2012. № 1. С. 338–342.