pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ОСНОВІ СПОРТИВНОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ

БРЮХАНОВА Тетяна Сергіївна –

викладач кафедри фізичного виховання і спорту

Донбаської державної машинобудівної академії

e-mail [email protected]

Анотація

    У статті розглянуто питання впровадження у процес фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти спортивно-орієнтованого фізичного виховання. Мета дослідження полягає у вивченні та аналізу літературних джерел вітчизняних та зарубіжних авторів, які розглядали питання впровадження спортивноорієнтованого фізичного виховання на заняттях з фізичного виховання у вищих навчальних закладах.

Ключові слова: фізичне виховання, студентська молодь, вищі навчальні заклади, спортивно-орієнтоване, впровадження.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Дуркин П. К. Спортивно-ориентированное физическое воспитание студентов как перспективное направление формирования физической культуры личности / П. К. Дуркин // Проблемы и перспективы физического воспитания и студенческого спорта в условиях модернизации высшей школы: тезисы докладов VI Всероссийской научно-практической конференции. – Казань: Стар, 2007. – С. 109–110.

2. Козлов A. B. Внедрение структуры спортивно-ориентированного физического воспитания студентов / A. B. Козлов, A. C. Игнатьев, Б. В. Федоров // Культура физическая и здоровье. – Воронеж: ВГПУ, 2004. – № 2. – С. 33–35.

3. Радаева С. В. Физическое воспитание студентов не физкультурного вуза на основе спортивно-ориентированных технологий: автореф. дисс. … канд. пед. наук / С. В. Радаева. – Красноярск. – 2008. – 24 с.

4. Танянський С. Результати застосування спортивних спеціалізацій у технічному ВНЗ / С. Танянський, Л. Барибіна, О. Церковна // Теоретико-методичні основи організації фізичного виховання молоді: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції; за заг. ред. Р. Р. Сіренко. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. – С. 166–169.

5. Темченко Ст. А. Секційна форма організації фізичного виховання студентів / В. А. Темченко, Р. Р. Сіренко // Фізичне виховання студентів / Науковий журнал. – Харків: ХООНОКУ: ХДАДМ, 2010. – № 3. – С. 99–104.

КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕФЛЕКСІЇ МАЙБУТНІХ АВІАЦІЙНИХ ФАХІВЦІВ

ЛОПАТЮК Олена Володимирівна –

старший викладач кафедри фізичної та психофізіологічної підготовки Льотної академії Національного авіаційного університету

ORCID: 0000-0003-2086-6250

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкрито сутність понять «критерій» та «показник», виділено чіткі вимоги до визначення показників, які характеризують виявлення якості досліджуваного явища. Розглянуто критерії сформованості професійної рефлексії майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом у фаховій підготовці під час навчання у льотних навчальних закладах, що дозволяють досліджувати динаміку освоєння основ професійного саморозвитку особистості. Визначено та обґрунтовано їх показники задля досягнення високих результатів у підвищенні рівня досліджуваного поняття на основі сутності структурних компонентів професійної рефлексії.

Ключові слова: професійна рефлексія, інтерес, знання, вміння, навички, аналіз та корекція, самопізнання та самодіагностика.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Большой толковый психологический словарь / пер. с англ. Ребер Артур. –Москва: Вече, 2001. – Т. 1. – 592 с.

2. Блощинський І. Г. Обгрунтування критеріїв і показників ефективності процесу формування адекватної самооцінки курсантів у навчальному процесі ВВЗО / І. Г. Блощинський // Наукові записки ВДПУ імені М. Коцюбинського. Сер. Педагогіка і психологія. – 2001. – № 4. – С. 74–76.

3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / гол. ред. В. Т. Бусел. – Київ: ВТФ Перун, 2003. – 1440 с.

4. Городов П. Н. Оптимизация процесса воспитания в высшей военной школе / П. Н. Городов. – Москва: ВПА, 1983. – 125 с.

5. Рапцевич Е. С. Педагогика. Современная энциклопедия / под ред. А. П. Астахова. – Минск: Современная школа, 2010. – 720 с.

6. Семенова А. Парадигмальне моделювання як напрямок підвищення ефективності управління інноваційним освітнім процесом у навчальному закладі / А. Семенова // Науковий вісник Чернівецького університету. Сер. Педагогіка та психологія. – 2007. – № 335. – С. 161–170.

7. Самостійність – це не завжди незалежність. URL: http://zmiya.com.ua/page/59a39ebcf0b2dcc0bd8e08cd/ articles/edu-and-science/_samostijnist-ce-ne-zavzhdinezalezhnist-psiholog/789469. (дата звернення 7.07.2018 )

ВИМОГИ ДО ПЕДАГОГІВ У ШКОЛІ НОВОГО ТИПУ К. М. ВЕНТЦЕЛЯ

ШАРОШКІНА Тетяна Анатоліївна –

кандидат педагогічних наук, викладач Кіровоградського медичного коледжу

ім. Є. Й. Мухіна

[email protected]

Анотація

    В статті виокремлено вимоги до педагогів у школі нового типу К. М. Вентцеля. Автором аналізуються новаторські ідеї педагога, які втілювались у практичну діяльність освітньо–виховного закладу нового ти «Будинку вільної дитини», аналізуються вимоги вченого до педагогів, які працювали у школі нового типу. Автор приходить до висновку, що педагог нової школи повинен володіти такими особливими якостями як: толерантність, інтуїція, стриманість, прагнення до самовдосконалення.

Ключові слова: вільне виховання, творча особистість, вільна особистість, школа нового типу «Будинок вільної дитини», педагог нового типу.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Богуславский М. В. Долгая дорога к Вентцелю / М. В. Богуславский // Магистр. – 1991. – Ноябрь. – С. 49–55.

2. Вентцель К. Н. Деятельность учителя / К. Н. Вентцель // Свободное воспитание. – 1907– 1908. –№ 3. – С. 1–10.

3. Вентцель К. Н. Как создать свободную школу (Дом свободного ребенка) / К. Н. Вентцель. – М., 1908. – 62 с.

4. Вентцель К. Н. Отделение школы от государства и Декларация прав ребенка / К. Н. Вентцель. – М., 1918. – 15 с.

5. Вентцель К. Н. Провозглашение декларации прав ребенка / К. Н. Вентцель // Свободное воспитание и свободная трудовая школа. – 1918. – № 1–3. – С. 69–78.


6. Вентцель К. Н. Мораль жизни и свободного идеала / К. Н. Вентцель // Этика и педагогика творческой личности. – М.: Книгоиздательство К. И. Тихомирова. – 1911. – Т. 1. – С. 18–102.

7. Горбунов-Посадов И. И. Новое воспитание и образование / И. И. Горбунов-Посадов. – М., 1912. – 334 с.

8. Дебольский Н. Г. О высшем благе, или О верховной цели нравственной деятельности / Н. Г. Дебольский. – СПб., 1886. – 386 с.

9. Дружников Ю. Явная и тайная жизнь Константина Вентцеля / Ю. Дружников // Вопросы философии. М., – 1996. – № 4. – С. 106–126.

10. Кистяковская М. В. Первый опыт свободной трудовой школы. «Дом свободного ребенка» / М. В. Кистяковская, E. E. ГорбуноваПосадова. – М., 1923. – 89 с.

11. Михайлова М. В. «Дом свободного ребенка» / М. В. Михайлова // Советская педагогика. – 1983. – № 4. – С. 102–106.

12. Стеклов М. Е. К. Н. Вентцель о формировании ценностных ориентаций личности в детском возрасте / М. Е. Стеклов // Формирование ценностных ориентаций личности в теории и истории отечественной и зарубежной педагогики (конец ХХ – начало ХХІ вв.). – М.: ИТИП РАО, 2005. – С. 215–254.

13. Стеклов М. Е. Л. Н. Толстой и К.Н. Вентцель: два взгляда на свободное воспитание / М. Е. Стеклов // Педагогика. – 2003. – № 3. – С. 85–88.

14. Стеклов М. Е. Русские педагоги / М. Е. Стеклов. – М.: СКРИН, 1997. – 221 с.

15. Стеклов М. Е. Четыре портрета: С. А. Рачинский, В. П. Вахтеров, Х. Д. Алчевская, К. Н. Вентцель / М. Е. Стеклов. – Смоленск, 1995. – 160 с.

16. Стеклов М. Е. Эволюция педагогических взглядов К.Н. Вентцеля / М. Е. Стеклов. – Смоленск: Изд-во СГМУ, 1999. – 209 с.

 

ДЖЕРЕЛЬНА БАЗА ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ ЗРІЛОСТІ В ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ В УКРАЇНІ У КІНЦІ XX – НА ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ

КОШЛЯК Михайло Анатолійович –

здобувач кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail [email protected]

Анотація

    У статті розкрито педагогічні джерела сучасних українських науковців, в яких здійснено аналіз категорії «соціальна зрілість». Розкрито основні підходи до класифікації джерельної бази, подано результати власного пошуку автора. Зважаючи на велику кількість опрацьованих джерел, охарактеризовано одну з виділених груп, що включає наукові джерела, а саме: монографії, дисертації, наукові статті, присвячені досліджуваній темі. Виокремлені ключові аспекти вивчення представленої проблеми. Подальшого розвитку набули аналіз і систематизація досліджень з даної проблеми.

Ключові слова: соціальна зрілість, джерела дослідження, історіографія, педагогічні дослідження.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ваховський Л. Методологія дослідження історико-педагогічний процесу: постановка проблеми / Л. Ваховський // Шлях освіти. – 2005. – № 2. – С. 7–11.

2. Галета Я. В. Соціальна зрілість особистості в умовах оновлення інформаційної культури суспільства: монографія / Я. В. Галета. – Харків: Мачулін, 2018. – 392 с.

3. Ганжа О. В. Формування соціальнопрофесійної зрілості майбутнього вчителя історії у навчально-виховному середовищі: автореф. … дис. канд. пед. наук / О. В. Ганжа. – Кіровоград, 2011. – 21 с.

4. Гупан Н. Актуальні проблеми методології історико-педагогічних досліджень / Н. Гупан // Рідна шк.: щомісячн. наук.-пед. журн. – 2013. – № 4/5. – С. 53–56.

5. Комар Т. В. Соціальна зрілість особистості як чинник становлення професійної зрілості психолога / Т. В. Комар // Проблеми сучасної психології. – 2016. – Вип. 34. – С. 200–210.

6. Коптєва О. М. Формування соціальнопрофесійної зрілості учнів закладів професійнотехнічної освіти: дис.... канд. пед. наук: 13.00.04 / О. М. Коптєва. – Кропивницький, 2018. – 230 с.

7. Методологічні засади педагогічного дослідження: [моногр.] / авт. кол.: Є. М. Хриков, О. В. Адаменко, В. С. Курило та ін.; за заг. ред. В. С. Курила, Є. М. Хрикова; Держ. закл. «Луган. Нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ: видво ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. – 248 с.

8. Михайлов О. В. Формування соціальної зрілості студентів економічного профілю: дис. … канд. пед. наук / О. В. Михайлов. – Кіровоград, 2000. – 190 с.

9. Поліщук С. П. Психологічні умови розвитку соціальної зрілості учнів вищого професійного училища: дис. … канд. психол. наук.: 19.00.07 / С. П. Поліщук. – Київ, 2007. – 201 с.

10. Радул В. В. Соціально-педагогічна зрілість: монографія / В. В. Радул. – Кіровоград: ПВЦ ТОВ «Імекс ЛТД», 2002. – 248 с.

11. Радул В. В. Становлення соціальної зрілості молодого вчителя (теорія і практика): автореф. … дис. д-ра пед. наук / В. В. Радул. – К., 1998. – 36 с.

12. Радул В. В. Соціальна зрілість особистості: монографія / В. В. Радул. – Харків: Мачулін, 2017. – 441 с.

13. Раскин Д. И. Класификация историкопедагогических источников / Д. И. Раскин // Историографические и методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогики. – М., 1989. – С. 85–98.


14. Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К.: А.П.Н., 2003. – 68 с.

15. Хмуринська Т. О. Формування соціальнопрофесійної зрілості майбутніх соціальних педагогів у вищих навчальних закладах: автор. дис. … канд. пед. наук / Т. О. Хмуринська. – Тернопіль. – 2014. – 23 с.

16. Яворська Г. Х. Соціально-професійна зрілість курсантів вищих закладів освіти МВС України: [монографія] / Г. Х. Яворська. – Одеса : ПЛАСКЕ ЗАТ, 2005. – 408 с.

17. Яворська Г. Х. Теоретичні та методичні засади формування соціально-професійної зрілості курсантів вищих навчальних закладів МВС України ): автореф. … дис. д-ра пед. наук / Г. Х. Яворська. – К., 2006. – 43 с.

ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ В ПРОЦЕС ВИКЛАДАННЯ ОСНОВНОГО МУЗИЧНОГО ІНСТРУМЕНТА

ЛЯШЕНКО Ольга Дмитрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інструментально-виконавської майстерності Інституту мистецтв

Київського університету імені Бориса Грінченка

e-mail: music 1951@ ukr.net

КИРИЧУК Тетяна Михайлівна –

викладач кафедри інструментально-виконавської майстерності Інституту мистецтв

Київського університету імені Бориса Грінченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглянуто таку форму навчання, як змішане навчання. Презентовано використання нової моделі змішаної форми навчання на індивідуальних заняттях в класах фортепіано та бандури. Розглянуто науковий метод пізнання творів мистецтв на різних етапах цієї моделі. Доведено доцільність впровадження в педагогічну практику роботи зі студентами таких методичних прийомів, як «опорні образи» та «оціночні судження».

Ключові слова: інтерпретація, змішана форма навчання, науковий метод, методичні прийоми, професійна виконавська підготовка, фортепіано, бандура, система вищої освіти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гуренко Е. Г. Проблемы художественной интерпретации: философский анализ / Е. Г. Гуренко. – Новосибирск: Наука, 1982. – 256 с.

2. Лабінцева Л. П. Актуальні проблеми музичної освіти. навч. посібник для студентів спец. «Музичне мистецтво» ін.-тів культури і мистецтв / Л. П. Лабінцева. – Луганськ, Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 126 с.

3. Ляшенко О. Д. Особливості виконавської підготовки майбутніх педагогів-музикантів /
О. Ляшенко // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Випуск 157. – С. 88–91.

4. Ляшенко О. Д. Художньо-педагогічна інтерпретація музичного твору в професійній підготовці майбутніх учителів музики [Текст ]: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / О. Д. Ляшенко. – Київ, 2001. – 211 с.

5. Москаленко В. Творческий аспект музыкальной интерпретации (к проблеме анализа) [ монографія] / В. Москаленко. – К., НМАУ ім. П. Чайковского, 1994. – 157 с.

6. Растригіна А. Інноваційний контекст професійної підготовки майбутнього педагогамузиканта / А. Растригіна // Наукові записки – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2014. – Вип.133. – С. 57–64.