pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

РЕГУЛЯЦІЯ ПОВЕДІНКИ СХІДНОСЛОВ’ЯНСЬКИХ ПАРУБКІВ ТА ДІВЧАТ У МОЛОДІЖНІЙ ГРОМАДІ ХІХ – ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХ ст

ОКОЛЬНИЧА Тетяна Володимирівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті, на основі аналізу етнографічних джерел проаналізовано особливості регуляції поведінки парубків і дівчат у східнослов’янській молодіжній громаді ХІХ – першої чверті ХХ ст. Автором розкритоосновні механізми регуляції поведінки: пряма агресія, примушування (репресивні методи) та схвалення й заохочення (пермисивні методи). Провідними темами у діяльності молодіжних громад виступали гендерно-комунікативні аспекти, регулювання яких давало можливість здійснити необхідну підготовку до реалізації шлюбної стратегії, від успішності якої залежав перехід в повноправну групу одружених чоловіків та жінок, а також стабільне функціонування усіх сфер життя.

Ключові слова: східнослов’янські дівчата та парубки, етнографічні джерела, молодіжні громади, механізми регуляції поведінки, молодіжна субкультура.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Дикарев М. Збірки сільської молодіжі на Україні / М. Дикарев// МУРЕ.– Львів, 1918. – Т. XVIII. – С. 170–275

2. Иванов П. В. Жизнь и поверья крестьян Купянского уезда Харьковской губернии / П. Иванов // ХИФО. – 1907. – Т. XVII. – С. 56–76

3. Кобринська Н. Руське жіноцтво в Галичині в наших часах / Н. Кобринська // Перший вінок. Жіночий альманах. – Львів, 1887. – С. 68–102

4. Костащук В. Парубоцька громада в селі Тулові на Покуттю, в Галичині / В. Костащук // Побут. – 1929. – Ч. 4-5. – С. 21–35

5. Красильников Ф. С. Малороссия и малоруссы. (Георафическо-этнографический очерк) / Ф. С. Красильников. – М., 1904. – 56 с.

6. Крачковский Ю. Ф. Быт западно-русского селянина / Ю. Ф. Крачковский. – М., 1874. – 212 с.

7. Кузеля З. Ярмарки на дівчата. (Причинок до української етнольогії) / З. Кузеля. – Львів, 1914. – 12 с.

8. Милорадович В. Народные обряды и песни Лубенского уезда Полтавской губернии, записанные в 1888–1895 гг. / В. Милорадович // Сборник Харьковского историко-филологического общества. – Харьков, 1897. – Т.6. –223 с.

9. Прислів’я та приказки: Людина. Родине життя. Риси характеру / Упоряд., вступ. ст. та комент. М. М. Пазяк. – К., 1990. – 522 с.

10. Сільські забави в Чернігівщині. Зап. Ф. Коломийченко від Марії Коломийченкової // МУЕ. – Львів, 1918. – Т. XVIII. – С. 132–142

11. Труды этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край, снаряженной Русским Географическим Обществом: материалы и исслед., собр. д. чл. Чубинским П. П. : в 7 т. – СПб.: Типография П. Безобразова и комп., 1872. – Т. 1. – Вып. 1. : Верования и суеверия малорусского народа. – 228 с.

12. Ястребов В. Новые данные о союзах неженатой молодежи / В. Ястребов // Киевская старина. – 1896. – № 10. – С. 110–128

ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН ЗАСОБАМИ STEM-ОСВІТИ В КУРСІ «ХІМІЧНА ЕКОЛОГІЯ»

ПЛЮЩ Валентина Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри хімії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка e-mail: [email protected]

БОХАН Юлія Володимирівна –

кандидат хімічних наук, доцент кафедри хімії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

У статті проаналізовано основні проблеми реалізації концепції неперервної екологічної освіти, формуванні екологічної культури у майбутніх учителів природничих дисциплін. Розкрито проблеми формування екологічної культури та особливостей формування хіміко-екологічної компетентності майбутніх вчителів природничих дисциплін засобами STEM-освіти на прикладі курсу «Хімічна екологія». Визначено та експериментально підтверджено можливості STEM-освіти як засобу підвищення екологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін.

Ключові слова: екологічна культура, хіміко-екологічна компетентність, вчителі природничих дисциплін, методи і засоби навчання, STEM-освіта.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Власенко О. Г. Екологічна освіченість студентів агрохімічних спеціальностей // Педагогічні науки: зб. наук. праць / відп. ред. М .О. Лазарев. – Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2004. – С. 339–348.

2. Пузир Т. М. Формування екологічної культури майбутніх техніків-екологів у процесі професійної підготовки в коледжах / Т. М. Пузир. Дис. … к.п.н. за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомир – 2016, 213 с.

3. STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 9–10 листопада 2017 року, м. Київ. – К.: ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017 – 160 с.

4. Морзе Н. STEM: проблеми і перспективи /Наталія Морзе – [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.slideshare.net/ippo-kubg/stem65590054

МОДЕЛЮВАННЯ ФІЗИЧНОГО СТАНУ ОРГАНІЗМУ СТУДЕНТІВ РІЗНИХ ГРУП СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНОГО УДОСКОНАЛЕННЯ

ПРИЙМАК Сергій Георгійович –

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент, доцент кафедри біологічних основ фізичного виховання, здоров’я та спорту

Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

e-mail: [email protected]

ЗАВОРОТИНСЬКИЙ Андрій Володимирович –

кандидат фізико-математичних наук, старший викладач кафедри математики та економіки

національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Мета роботи – визначення структури та обумовленість функціонального стану систем організму студентів різних груп спортивно-педагогічного удосконалення в залежності від домінування режимів енергозабезпечення реалізації діяльності. Методи дослідження: соматометрія, спектральний аналіз ритму серця, фотоплетизмографія, методи штучного інтелекту.

Ключові слова: біопедагогіка, освітній процес, студенти, штучний інтелект, фізичний стан організму.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Белоцерковский З. Б. Эргометрические и кардиологические критерии физической работоспособности у спортсменов / З. Б. Белоцерковский. – Москва: Советский спорт, 2005. – 312 с.


2. Бурева В. К., Стоянов Е. И. Применение методов искусственного интеллекта в спорте // Актуальные вопросы технических наук: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Пермь, апрель 2015 г.). — Пермь: Зебра, 2015. – С. 1–12.

3. Галкин М., Змиевской Г., Ларюшин А., Новиков В. Кардиодиагностика на основе анализа фотоплетизмограмм с помощью двухканального плетизмографа / М. Галкин, Г. Змиевской, А. Ларюшин, В. Новиков // Москва: Фотоника. – 2008. – №3. – C. 30–35.

4. Иваницкий М. Ф. Анатомия человека / М. Ф. Иваницкий / изд. 7-е. под ред. Б. А. Никитюка, А. А. Гладышевой, Ф. В. Судзиловского. – Москва: Олимпия, 2008. – 624 с.

5. Михайлов В. М. Вариабельность ритма сердца: опыт практического применения метода / В. М. Михайлов // Иваново: Ивановская государственная медицинская академия, 2002. – 290 с.

6. Мюллер А., Гвидо С. Введение в машинное обучение с помощью Python: руководство для специалистов по работе с данными / Андреас Мюллер, Сара Гвидо. – Москва, Санкт-Петербург: Діалектика, Альфа-Книга, 2017. – 472 с.

7. Носко М. О. Особливості проведення тренувального процесу при заняттях зі студентами у групах спортивного удосконалення: [спортивні ігри] / М. О. Носко, О. О. Данілов, В. М. Маслов // Фізичне виховання і спорт у вищих навчальних закладах при організації кредитно-модульної технології: підруч. для каф. фіз. вихов. та спорту ВНЗ. – Київ, 2011. – С. 115–134.

8. Приймак С. Г. Спортивно-педагогічне удосконалення студентів: морфофункціональне забезпечення діяльності [Монографія] / С. Г. Приймак / – Чернігів: ПАТ «ПВК «Десна», 2018. – 292 с.

9. Task Force of the European Society of Cardiology and the North American Society of Pacing and Electrophysiology. Heart rate variability. Standarts of Measurement. Physiological interpretation and clinical use // Circulation. – 1996. V. 93. – P. 1043– 1065.

ВИКОРИСТАННЯ АЛГОРИТМІВ НА ЕТАПІ РЕДАГУВАННЯ ТЕКСТУ ПЕРЕКЛАДУ ПРИ ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ПЕРЕКЛАДАЧІВ

СЄРГЄЄВА Оксана Володимирівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та перекладознавства Хмельницького національного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

  Розглянуто сутність і зміст поняття редагування стосовно професійної підготовки майбутніх перекладачів, показано можливості використання алгоритму в процесі редагування з метою підвищення якості перекладів. Визначено компоненти алгоритму редагування, а також наведено деякі прийоми редагування.

Ключові слова: переклад, редагування, професійна підготовка перекладача, алгоритм, якість перекладу, прийоми редагування.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Алексеева И. С. Профессиональный тренинг переводчика: учеб. пособие по устному и письменному переводу для переводчиков и преподавателей / И. С. Алексеева. – СПб.: Союз, 2008. – 456 с.

2. Гончаренко С. У. Укр. педагогічний словник / С. У. Гончаренко; ред. С. Головко; Міжнар. фонд «Відродження». – К.: Либідь, 1997. – 374 c.

3. Латышев Л. К. Технология перевода: учеб. для студ. переводч. фак. высш. учеб. зав. / Л. К. Латышев – 3-е изд.. – М.: Академия, 2008. – 317 с.

4. Комиссаров В. Н. Современное переводоведение: учеб. пособие. / В. Н. Комиссаров. – М.: ЭТС, 2010. – 424 с.

5. Усов Р. А. Когнитивные процедуры самоконтроля в письменном переводе // Р. А. Усов: дис. … канд. филол. наук. – М., 2003. – 216 с.

6. Черноватий Л. М. Методика викладання перекладу як спеціальності: підручник для студ. вищих заклад. освіти за спец. «Переклад» / Л. М. Черноватий. – Вінниця: Нова Книга, 2013. – 376 с.

7. Asadi P., Séguinot C. Shortcuts, Strategies and general Patterns in a Process study of Nine Professionals // Meta: Translators’ Journal. – 2005. – Vol. 50., no. 2. – P. 522–547.

8. Madraso J. Proofreading: The skill we‟ve neglected to teach // English Journal. – 1993. – Vol. 82, no. 2. – P. 32–41.

9. Mossop B. Revising and Editing for Translators (Translation Practices Explained). – Manchester: St. Jerome Publishing, 2007.

СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ НА КІРОВОГРАДЩИНІ (ЄЛИСАВЕТГРАДЩИНІ) У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – ХХ СТ. В ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИХ РЕФЛЕКСІЯХ УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ

ФІЛОНЕНКО Оксана Володимирівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті аналізуються різновидові праці сучасних учених, у яких розкрито специфіку становлення та розвитку педагогічної освіти в регіональному та спеціально-професійному контекстах; подано широкий краєзнавчий матеріал; узагальнено статистичні та архівні матеріали щодо розвитку педагогічної освіти на різних етапах її становлення. Подальшого розвитку набули аналіз і систематизація досліджень з даної проблеми.

Ключові слова: Кіровоградщина (Єлисаветградщина), історико-педагогічні рефлексії, історіографія, педагогічна освіта, навчальні заклади.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вдовенко В. Народна освіта та педагогічні з’їзди доби Гетьманату / В. Вдовенко // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2004. – Вип. 58. – 312 с.

2. Величко С. П. Кафедрі фізики та методики її викладання КДПУ ім. В. Винниченка – 80 років. Історичний нарис (1930–2010 рр.): зб. біогр. інформ. / С. П. Величко, О. В. Слободяник; Міністерство освіти і науки України. – Кіровоград: ЕксклюзивСистем, 2010. – 108 c.

3. Вівсяна І. Заснування педагогічного інституту в Єлисавегграді (1918–1919 рр.) / І. Вівсяна // Університетський меридіан. – 2000. – 24 листопада. – С. 5–32.

4. Данилків Я. Н. Історія створення і діяльність кафедри біології Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка (науковий історико-педагогічний
аспект) / Я. Н. Данилків. – Кіровоград : Центр.-Укр. Вид-во, 2014. – 86 c.

5. Калініченко Н. А. Василь Харцієв: підготовка педагогічних кадрів / Н. А. Калініченко // Історикопедагогічний альманах. – 2012. – № 2. – С. 55–59.

6. Кіровоградський державний педагогічний інститут імені О. С. Пушкіна (до 50-річчя з дня заснування) / [ред. Т. Г. Долганова]. – Кіровоград, 1980. – 13 с.

7. Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка – 95 років в історії та розвитку Центральної України. Тексти доповідей регіональної наукової конференції / ред. кол. О. А. Семенюк [та ін.]. – Кіровоград: КДПУ, 2017. – 160 c.

8. Королюк С. К. До двадцятиріччя існування Кіровоградського педінституту ім. О. С. Пушкіна / С. К. Королюк // Наук. зап. Кіровоградського держ. пед. ін-ту імені О. С. Пушкіна. – 1951. – Т. 1. – С. 3– 24.

9. Краткий отчет о состоянии Елисаветградской общественной женской гимназии за 1902 год // Общий отчет Елисаветградской уездной земской управы за 1902 г. – Елисаветград, 1903.

10. Краткий отчет о состоянии Елисаветградской общественной женской гимназии за 1905 год // Народное образование в Елисаветградском уезде Херсонской губернии в 1905 году: приложения. – Елисаветград: Тип. Гольденберга, 1906. – С. ХХХІ– ХХХVІІ.

11. Люта О. М. Педагогічне забезпечення початкової освіти на Єлисаветградщині в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. / О. М. Люта // Наукові записки. Серія: Історичні науки / ред. В. М. Філоретов [та ін.]. – Кіровоград: КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. – Вип. 12. – С. 96–105.

12. Михида С. Вузу – 60 / С. Михида // Молодий комунар. –1990. – 29 вересня.

13. Овчаренко Ф. Вуз особливого призначення / Ф. Овчаренко // Кіровоградська правда. – 1975. – 30 серпня.

14. Паніотов О. О. До історії підготовки вчительських кадрів на Єлисаветградщині (1923– 1925 рр.) / О. О. Паніотов // Міжвузівська наукова конференція з історичного краєзнавства: тези доповідей. – Кіровоград, 1990. – С. 75–77.

15. Пашутин А. Исторический очерк г. Елисаветграда / А. Пашутин. – Елисаветград: Лито-Типография бр. Шполянских, 1897. – 311 с.

16. Поляруш О. Полудень віку / О. Поляруш // Кіровоградська правда. – 1980. – 1 жовтня.

17. Постолатій В. Педагогічна освіта на Кіровоградщині (1865–1965 рр.): монографія / В. Постолатій. – Кіровоград: Нашвидав, 2006. – 144 с.

18. Постолатій В. Підготовці вчителів у краї – 120 літ / В. Постолатій // Університетський меридіан. – 2001. – 3 жовтня. – С. 2.

19. Прибора Т. Особливості жіночої освіти Єлисаветградщини II половини XIX – початку XX століття / Т. Прибора // Вісник Черкаського університету. – Серія : Педагогічні науки. – Черкаси, 2014. – Випуск 6 (299). – С. 101–105.


20. Фізико-математичному факультету – вісімдесят: витоки, становлення, сьогодення, перспективи: історична література / за заг. ред. Р. Я. Ріжняка. – Кіровоград: КОД, 2010. – 160 c.

21. Шевченко С. І. Alma mater єлисаветградських гімназисток / С. І. Шевченко. – Кіровоград: ВО «Акорд», 2007. – 196 с.

22. Шевченко С. І. Історія Кіровоградського державного педагогічного унівеститету імені Володимира Винниченка (1964–1999 рр.) / С. І. Шевченко. – Кіровоград: ВО «Акорд», 2005. – 126 с.

23. Шевченко С. І. Старі стіни: Єлисаветградська громадська жіноча гімназія. 1860–1920 рр. / С. І. Шевченко. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. Володимира Винниченка, 2007. – 179 с.

24. Якименко С. І. Жіноча середня освіта в Херсонській губернії (кінець XIX – початок XX століття) [Монографія] / С. І. Якименко, О. М. Литвиненко. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2011. – 208 с.

25. Яловий Ф. З. У нас на загальнонауковому / Ф. З. Яловий // Кіровоградська правда. – 1965. – 14 травня.