pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

КОЛЕКТИВНЕ МУЗИКУВАННЯ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

КУРКІНА Сніжана Віталіївна –

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри музичного мистецтва і хореографії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті зроблено спробу дослідити психологічні особливості творчого розвитку дітей молодшого шкільного віку в процесі колективного музикування на уроках музичного мистецтва в загальноосвітній школі. Проаналізовані дослідницькі праці учених й досвід педагогів-музикантів щодо процесу розвитку музичних здібностей, уявлень, умінь та навичок. Вивчено шляхи формування в учнів молодшого шкільного віку інтересу до музикування, виконавської діяльності, підготовки дітей до сприймання інструментальної музики, оцінювання та інтерпретації музичних творів, методики навчання грі на різних інструментах, розвитку творчої активності дітей й організації колективної інструментальної творчості. Доведено, що найбільш прийнятною і доступною для дітей без спеціальної музичної освіти є гра на примітивних духових інструментах, зокрема на сопілці. Музикування на інструментах такого типу – це в першу чергу активна дихальна гімнастика, яка сприяє загальному оздоровленню дитячого організму, розвиток дрібної моторики і координації рухів пальців, масаж їхніх кінчиків, робота м’язів губ і ротоглотки, що сприяє покращенню мовлення, більш швидкому навчанню читанню, письму й прискоренню інтелектуального розвитку.

Ключові слова музика, колективне музикування, творчість, розвиток, музичні здібності, урок музичного мистецтва, учні молодших класів, духові музичні інструменти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Баренбойм Л. Музыкальная педагогика и исполнительство / Л. Баренбойм. – Л.: Музыка, 1984. – 136 с.

2. Бойко А. Оновлена парадигма виховання: шляхи реалізації [підготовка вчителя до формування виховуючих відносин з учнями] / А. Бойко. – К.: ІЗМИ, 1996. – 232 с.

3. Выготский Л. С. Психология искусства / Л. С. Выготский. – СПб: Азбука, 2016. – 448 с.

4. Гончаренко С. Український педагогічний словник / С. Гончаренко. – К., 1997. – 376 с.

5. Лебедєв В. К. Використання народних музичних інструментів у загальноосвітній школі: навч.–метод. посібник зі спеціальності «Музична педагогіка та виховання» [для студентів муз.– пед. факультетів та вчителів музики] / В. К. Лебедєв. – Вінниця: Навч.книга, 2004. – 112 с.

6. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание / С. Л. Рубинштейн. – М.: Изд – во АН СССР, 1957. – 330 с.

7. Теплов Б. М. Психология и психофизиология индивидуальных различий / Б. М. Теплов. – М.:МОДЭК, 2009. – 640 с.

8. Цыпин Г. М. Психология музыкальной деятельности: проблемы, суждения, мнения (пособие для учащихся муз. отделений педвузов и консерваторий) / Г. М. Цыпин. – М.: Интерпракс, 1994. – 384 с.

ВІДНОВЛЮВАЛЬНО-КОРЕКЦІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНИХ МЕДИЧНИХ ГРУП

МАЛАХОВА Жанна Володимирівна –

кандидат наук з фізичної культури і спорту, доцент кафедри медичної реабілітації

Донецького національного медичного університету

e-mail: [email protected]

ЛОСІК Вікторія Георгіївна –

Викладач кафедри фізичного виховання і спорту

Донбаської державної машинобудівної академії

e-mail: [email protected]

Анотація

    Представлена стаття розкриває значення організованих корекційних занять з фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп.

Ключові слова: фізичні вправи, корекція порушень психофізичного розвитку, опорно-руховий апарат.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Борисова О. В. Научно-методические основы определения уровня физической подготовленности студентов: учебно-методическое пособие / О. В. Борисова, А. А. Кудинов. – Волгоград: ВГАФК, 2004. – 49 с.

2. Глоба О. П. Корекційно-реабілатаційне навчання студентів вищих навчальних закладів з обмеженнями психофізичного розвитку засобами адаптивної фізичної культури / О. О. Ніколаєва, О. П. Глоба // Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка. – Луганськ, 2011. – № 23 (234). – С. 67–78.

3. Дубогай О. Д. Методика фізичного виховання студентів, віднесених за станом здоров’я до спеціальної медичної групи / О. Д. Дубогай, В. І. Завацький, Ю. О. Короп. – Луцьк: Надстир’я, 1995. – 220 с.

4. Ермаков В. А. Теория и технология дифференцированного физического воспитания детей и учащейся молодежи: автореф. дис. … докт. пед. наук. / В. А. Ермаков. – М., 1996. – 48 с.

5. Физическая культура студента: учебник / под ред. В. И. Ильинича. – М.: Гардарики, 1999. – 448 с.

6. Бернштейн, Н. А. О построении движений / Н. А. Бернштейн. – М.: Медгиз, 1947. – 255 с.

7. Голубев, В. Н. Проблема восстановления функциональных резервов в процессе адаптации / В. Н. Голубев // Всесоюз. науч. конф. «Функциональные резервы и адаптация» – К., 1990. – С. 148–151.

8. Грибан Г. Аналіз стану здоров'я студентів вищих навчальних закладів / Г. Грибан, Т. Кутек // Спорт. вісн. Придніпров’я – 2004. – № 7. – C. 130– 132.

РОЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ СЛОБІДСЬКОГО КРАЮ У РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ

МАРТИНЕНКО Іван Іванович –

кандидат педагогічних наук,

доцент кафедри теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя

Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

e-mail: [email protected]

БЕЗЕМЧУК Лариса Валентинівна –

кандидат педагогічних наук,

доцент кафедри теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя

Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена аналізу ролі української інтелігенції Слобідського краю XIX ст. у розвиток національної освіти. На основі аналізу широкої джерельної бази проаналізовано соціально- педагогічні передумови розвитку проблеми національної освіти учнівської молоді, визначено внесок прогресивної педагогічної громадськості XIX ст. у розробку теоретичних засад національної освіти. Обґрунтовано та схарактеризовано досвід діяльності передової інтелігенції Слобожанщини, яка значно вплинула на упровадження ідеї національної освіти у практику вітчизняного шкільництва у визначених хронологічних межах, виділено та проаналізовано його основні форми та напрямки.

Ключові слова: інтелігенція, національна освіта, засади організації національної освіти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Білоцерківський В. Я. Історія України. Курс лекцій. Навч. Посібник / В. Я. Білоцерківський. – Харків, 1999. – 652 с.

2. Дорошенко Д. Нариси історії України. [В 2 т.] – Т.2. (Від половини XVII століття) / Д. Дорошенко. – Мюнхен, 1991 // Репринтне видання. – К., 1991. – 349 с.

3. Друганова О. М., Мартиненко І. І. Внесок інтелігенції Слобідського краю у розвиток національної освіти (історико-педагогічний аспект): монографія / О. М.Друганова, І. І. Мартиненко. – Х.: ХНАДУ, 2015. – 212 с.

4. Кін О. М. Проблеми навчання і виховання в педагогічній спадщині М. Ф. Сумцова: дис. …кандидата пед. наук: 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Олена Миколаївна Кін. – Х., 2001 – 220 с.

5. Основи національного виховання: Концептуальні положення / В. Г. Кузь, Ю. Д. Руденко, З. О. Сергійчук та ін.; За заг. Ред. В. Г. Кузя та ін. – К.: Інформ. – вид. Центр «Київ», 1993. – (Ч.1). – 152 с.

6. Русова С. М. П. Драгоманов. Його життя й твори / Русова С. Ф. Вибрані педагогічні твори: У 4 кн. Кн.4 / За загальною редакцією Є. І. Коваленко; Упорядн., прим. Є. І. Коваленко, О. М. Таран. – Чергові: КП «Видавництво «Чернігівські обереги», 2009. – 328 с.


7. Склабовский А. О состоянии просвещения в Харькове и о публичниых испытаниях, происходивших в его учебных заведениях, сего 1824 г. в июне и июле месяцах // Украинский журнал. – 1824. – Ч. 3–4. – №13–20. – С. 49–50, 106– 224.

8. Українська педагогіка в персоналіях: у 2 кн. Кн.1: навч. посібник / за ред. О. В. Сухомлинської. – К.: Либідь, 2005. – 552 с.

ЗМАГАЛЬНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ

МОЙСЕЄНКО Раїса Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та освіти,

Маріупольського державного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті проаналізовані наукові підходи щодо проблеми активізації пізнавальної діяльності. Визначена важливість розвитку активізації пізнавальної діяльності студентів, оскільки від цього буде залежати формування майбутнього фахівця як професіонала, і як особистості. Зосереджена увага на значущості та сутнісних характеристиках змагальних методів навчання. Змагальні методи дають можливість ефективно взаємодіяти в системі «викладач – студенти» («студенти – студенти»), застосовувати продуктивні форми спілкування з елементами змагання, невимушеності, справжньої зацікавленості. Учасники змагання орієнтуються в нових ситуаціях, розвивають свою фантазію, уяву, які так необхідні для формування творчої особистості майбутнього фахівця. Застосування змагальних методів навчання в навчальному процесі вищої школи сприяє формуванню у студентів позитивного ставлення до навчання; розвиває відповідальність за рішення, що приймаються.

Ключові слова: діяльність; пізнавальна активність; активізація пізнавальної діяльності студентів; змагальні методи навчання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аристова Л. П. Активность учения школьников / Л. П. Аристова. – Москва: Педагогика, 1968. – 141 с.

2. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учебн. пособ. / А. Н. Леонтьев. – Москва: Смысл, Академия, 2005. – 352 с.

3. Максименко С. Д. Загальна психологія : навчальний посібник / С. Д. Максименко. – Київ: Центр навчальної літератури, 2004. – 272 с.

4. Махмутов М. И. Проблемное обучение. Основные вопросы теории / М. И. Махмутов. – Москва: Педагогика, 1975. – 368 с.

5. Павленко О. О. Активізація навчання в економічній освіті з дисципліни «Методика викладання економіки». Модуль 6 / укл. О. О. Павленко. – Кривий Ріг: КЕІ КНЕУ, 2003. – 53 с.

6. Павленко О. О. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Методика викладання економіки». «Застосування змагальних методів навчання при викладанні економічних
дисциплін» / О. О. Павленко. – Кривий Ріг: КЕІ КНЕУ, 2003. – 49 с.

7. Павленко О. О. Навчальна активність студентів як визначальний фактор формування творчої особистості / О. О. Павленко // Педагогика высшей и средней школы: сб. науч. работ / глав. ред. проф. В. К. Буряк. – Кривой Рог: КГПУ, 2007. – Вып. 17. – С. 274–284.

8. Павленко О. О. Формування методичної культури викладача економіки: теоретикометодологічний аспект: монографія / О. О. Павленко. – Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов, 2016. – 472 с.

9. Петровский А. В. Личность. Деятельность. Коллектив / А. В. Петровский. – Москва: Политиздат, 1982. – 255 с.

10. Сластенин В. А. Педагогика: учебн. пособ. для студ. высш. пед. учебн. завед. / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; под ред. В. А. Сластенина. – Москва: Академия, 2002. – 576 с.

11. Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі / З. І. Слєпкань. – Київ: НПУ, 2000. – 210 с.

12. Тернавська Т. А. Педагогічні умови активізації пізнавальної діяльності студентів ВНЗ у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін / Т. А. Тернавська // Психологопедагогічні проблеми сільської школи: зб. наук. праць / Уманський держ. пед. ун-т ім. П. Тичини. – Умань: Софія, 2008. – С. 96–102.

13. Шамова Т. И. Активизация учения школьников / Т. И. Шамова. – Москва: Педагогика, 1982. – 209 с.

14. Щукина Г. И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе / Г. И. Щукина. – Москва: Просвещение, 1979. – 160 с.

 

АВТОНОМІЯ ВІТЧИЗНЯНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ У ПОЛІТИЦІ МІНІСТРІВ НАРОДНОЇ ОСВІТИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)

МОКЛЯК Володимир Миколайович –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та андрагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка

ORCID: 0000-0001-9922-7667

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті доведено, що характерним для ліберальних міністрів народної освіти (О. Головнін, А. Сабуров, О. Ніколаї, П. Ванновський, В. Глазов, І. Толстой, П. Кауфман, П. Ігнатьєв) було позитивне ставлення до автономії університетів. За часів їхнього перебування на посаді відбувалися реформи, які збільшували самостійність закладів вищої освіти (зокрема, прийнято один із найдемократичніших статутів 1863 р.). Реакційні ж очільники Міністерства народної освіти (Д. Толстой, І. Делянов, М. Боголепов, О. Шварц, Л. Кассо) дотримувалися політики панівного уряду, обмежували автономію і здійснювали заходи (з-поміж них – прийняття реакційного статуту 1884 р.), спрямовані на придушення університетських свобод.

Ключові слова: автономія, університет, міністр народної освіти, статут, реформи, контрреформи.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Временные правила организации студенческих учреждений в высших учебных заведениях ведомства Министерства народного просвещения: утверждены 22 декабря 1901 г. Министром народного просвещения // Право. – 1902. – № 1 (52). – С. 41–47.

2. Высочайше утвержденные Временные Правила об отбывании воинской повинности воспитанниками высших учебных заведений, удаляемыми из сих заведений за учинение скопом беспорядков (29 июля 1899 г.) // Полное собрание законов Российской империи. – Ч. IІI. – СПб., 1902. – Т. 19 (отделение первое). – С. 935–936.

3. Высочайше утверждённый Общий Устав Императорских Российских Университетов (18 июня 1863 г.) // Полное собрание законов Российской империи. – Ч. II. – СПб., 1866. – Т. 38 (отделение первое). – С. 621–638.

4. Иванов А. Е. Высшая школа в России в конце ХІХ – начале ХХ века / А. Е. Иванов. – М.: Институт истории СССР АН СССР, 1991. – 392 с.

5. Князев Е. А. Автономия и авторитарность: исторический обзор реформ отечественного высшего образования / Е. А. Князев. – М.: Изд-во НИИВО, 1991. – 56 с.

6. Костомаров Н. Замечание о наших университетах / Н. Костомаров // Университетская идея в Российской империи XVIII – начала ХХ веков: Антология: учеб. пособие для вузов. – М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2011. – С. 209–218.

7. Маркевич А. И. Двадцатипятилетие Императорского Новороссийского университета. – Одесса: Экономическая типография, 1890. – 734 с., LXXXIX с.

8. О введении в действие временных правил об управлении высшими учебными заведениями ведомства Министерства Народного Просвещения (27 августа 1905 г.) // Полное собрание законов Российской империи. – Ч. III. – СПб., 1908. – Т. 25 (отделение І). – С. 658–659

9. Победоносцев К. П. Письма Победоносцева к Александру III / Предисл. М. Н. Покровского. В 2 т. – М.: Новая Москва, 1925. – Т. 1 (1865–1882). – 448 с.

10. Рождественский С. В. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения: 1802–1902 / С. В. Рождественский. – Санкт-Петербург: Издание Министерства народного просвещения, 1902. – 786 с.

11. Сравнительная таблица уставов университетов 1884, 1863, 1835 и 1804 гг. – СанктПетербург: Типо-литография Санкт-Петербургской тюрьмы, 1901. – 270 стб.

12. Тихомиров Л. Публицистическое сознание. М. Н. Катков / Л. Тихомиров // Монархическая государственность. – М.: ГУП «Облиздат», ТОО «Алир», 1998. – С. 215–218.