pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ДУХОВНО-МИСТЕЦЬКА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРАЦЯХ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

КОВАЛЬ Петро Миколайович –

доктор педагогічних наук, професор кафедри фахових методик і технологій початкової освіти

Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

e-mail: [email protected]

Анотація

    Мета статті зорієнтована на професійну підготовку майбутніх педагогів шляхом використання засобів мистецтва як важливої складової духовного розвитку. У статті розглядаються наукові досягнення В. О. Сухомлинського, який велику увагу приділяв духовності вчителя, його морально-стійким позиціям. Особливе місце у його працях займає педагогічна майстерність яка формується у педагога через любов до дітей. Ця ідея у нього проходить червоною ниткою у всій його професійній діяльності. Ключові слова: професійна підготовка, педагогічна майстерність, засоби мистецтва, духовність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Дубасенюк О. А. Теоретичні і методичні основи виховної діяльності педагога / О. А. Дубасенюк / дисертація д-ра пед. наук.: 13.00.04 Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих, Київ, 1996. – 453 с.

2. Зязюн І. А. Духовні чинники елітарної особистості // І. А. Зязюн // Розвиток особистості в полікультурному освітньому просторі: [збірка матеріалів Міжнародного конгресу. ІV Слов’янські педагогічні читання. – Черкаси: Вид-во ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2005. – 338 с.

3. Коваль П. М. Психолого-педагогічні чинники педагогічної дії в системі учитель – учень, викладач – студент // П. М. Коваль // збірник наукових праць. Івано-Франківськ, 2011. – Вип. 8. – С. 143–148.

4. Мистецтво життєтворчості особистості: наук.-метод. посіб.: у 2 ч. / Ред. рада: В. М. Доній, Г. М. Нессен та ін., Київ, 1997. – Ч. 1: Теорія і технологія життєтворчості. – 392 с.

5. Постельняк А. І., Сухомлинський В. О.: діалог із сучасністю / А. І. Постельник. – Кіровоград: Центрально-Українське вид-во, 2003. – 178 с.

6. Соловьев В. С. Сочинения : в 2-х т. / В. С. Соловьев. – Москва, 1998. – 824 с.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Т. 3. – Київ: Рад. школа,
1976. – 670 с.

8. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. О. Сухомлинський. – Київ: Радянська школа, 1978. – 263 с.

9. Сухомлинський В. О. Людина неповторна. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – С. 80–96.

10. Сухомлинский В. А. О воспитании / В. А. Сухомлинский. – Москва, 1975. – 262 с.

11. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 3. – С. 7–282.

12. Ушинський К. Д. Вибрані твори / К. Д. Ушинський. – Київ, 1983. – Т. 1. – С. 192–205.

VASIYL SUKHOMLINSKY’S INSPIRATION AND GUIDANCE IN THE AUSTRALIAN VALUES EDUCATION PROGRAM

TERENCE J Lovat –

Emeritus Professor & Former Pro Vice-Chancellor The University of Newcastle, Australia,

Honorary Research Fellow, University of Oxford, UK, Adjunct Research Professor, Royal Roads University, Canada

e-mail: [email protected]

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Adalbjarnardottir, S. (2010). Passion and purpose: Teacher professional development and student social and civic growth. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 737–764). Dordrecht, Netherlands: Springer.

2. Abdul-Samad, S. (2010). Facilitating values education leadership through discovery of personal beliefs and values. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 455–470). Dordrecht, Netherlands: Springer.

3. ADEEWR (2008). At the heart of what we do: Values education at the centre of schooling. Report of the Values Education Good Practice Schools Project – Stage 2. Melbourne: Curriculum Corporation. Retrieved 12 September from: http://www.curriculum.edu.au/values/val_vegps2_final_
report,26142.html.

4. ADEST (2003). Values education study. (Executive summary final report) Melbourne: Curriculum Corporation. Retrieved 12 September, 2016: http://www.curriculum.edu.au/verve/_resources/V ES_Final_Report14Nov.pdf

5. ADEST (2005). National framework for values education in Australian schools. (Canberra, Australian Government Department of Education, Science and Training). Retrieved 12 September, 2016 from: http://www.curriculum.edu.au/verve/_resources/F ramework_PDF_version_for_the_web.pdf

6. ADEST (2006). Implementing the national framework for values education in Australian schools: Report of the Values Education Good Practice Schools Project – Stage 1: Final report, September 2006. Melbourne: Curriculum Corporation. Retrieved 12 September, 2016 from: http://www.curriculum.edu.au/verve/_resources/V EGPS1_FINAL_REPORT_081106.pdf

7. Arthur, J., & Wilson, K. (2010). New research directions in character and values education in the UK. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 339–358). Dordrecht, Netherlands: Springer.

8. Benninga, J., & Tracz, S. (2010). Continuity and discontinuity in character education. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 521-548). Dordrecht, Netherlands: Springer.

9. Carr, D. (2010). Personal and professional values in teaching. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 63–74). Dordrecht, Netherlands: Springer.

10. Churchland, P. (2012). Braintrust: What neuroscience tells us about morality. Princeton: Princeton University Press.

11. Clement, N. (2010). Student wellbeing at school: The actualisation of values in education. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 37–62). Dordrecht, Netherlands: Springer.

12. Cockerill, A. (1999). Each one must shine: The educational legacy of V. A. Sukhomlinsky. New York: Peter Lang.

13. Dasoo, N. (2010). Nurturing teacher wellbeing through values education. . In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 359–376). Dordrecht, Netherlands: Springer.

14. Farrer, F. (2010). Re-visiting the «Quiet Revolution». In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 395–408). Dordrecht, Netherlands: Springer.

15. Gellel, A. (2010). Teachers as key players in values education: Implications for teacher formation. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 163–178). Dordrecht, Netherlands: Springer.

16. Hawkes, N. (2010). Values education and the national curriculum in England. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 225–238). Dordrecht, Netherlands: Springer.

17. Immordino-Yang, M. H. (2011). Implications of affective and social neuroscience for educational theory. Educational Philosophy and Theory, 43(1), 98– 103.

18. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2010). The impact of social interdependence on values education and student wellbeing. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 825–848). Dordrecht, Netherlands: Springer.

19. Kristjannson, K. (2010). Valuing the self. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 179–194). Dordrecht, Netherlands: Springer.

20. Lovat, T. (2018). Spirituality in Australian education: A legacy of confusion, omission and obstruction. In M. de Souza & L. Halafoff (Eds.), Reenchanting education and spiritual wellbeing (pp. 36– 47). London: Routledge.

21. Lovat, T. & Schofield, N. (2004). Values education for all schools and systems: A justification and experimental update. New Horizons in Education, 111, 4–13.

22. Lovat, T., Toomey, R., Dally, K., & Clement, N. (2009). Project to test and measure the impact of values education on student effects and school ambience. Report for the Australian Government Department of Education, Employment and Workplace Relations (ADEEWR) by The University of Newcastle, Australia. Canberra: DEEWR. Retrieved 12 September, 2016 from: http://www.curriculum.edu.au/verve/_resources/Project _to_Test_and_Measure_the_Impact_of_Values_Educati on.pdf

23. Lovat, T., Toomey, R. & Clement, N. (Eds.). (2010). International research handbook on values education and student wellbeing. Dordrecht, Netherlands: Springer.

24. Lovat, T., Dally, K., Clement, N. & Toomey, R. (2011). Values pedagogy and student achievement: Contemporary research evidence. Dordrecht, Netherlands: Springer.

25. Narvaez, D. (2010). Building a sustaining classroom climate for purposeful ethical citizenship. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education
and student wellbeing (pp. 659–674). Dordrecht, Netherlands: Springer.

26. Narvaez, D. (2014). Neurobiology and the development of human morality: Evolution, culture, and wisdom. New York: W. W. Norton & Company.

27. Nielsen, T. (2010). Towards pedagogy of giving for wellbeing and social engagement. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 617–630). Dordrecht, Netherlands: Springer.

28. Ofsted. (2007). Inspection report: West Kidlington Primary School, 21-22 March, 2007. Manchester, UK: Office for Standards in Education.

29. Osterman, K. (2010). Teacher practice and students’ sense of belonging. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 239–260). Dordrecht, Netherlands: Springer.

30. Robinson, W., & Campbell, R. (2010). School values and effective pedagogy: Case studies of two leading edge schools in England. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 75-90). Dordrecht, Netherlands: Springer.

31. Sukhomlinska, O. (2010). Values education and whole person development in Ukraine: The role of Vasyl Sukhomlinsky and current applications (A. Lenchovska, Addition & Trans.). In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 549–558). Dordrecht, Netherlands: Springer.

32. Sukhomlinsky, V. A. (1981). To children I give my heart. (transl. H. Smith) Moscow: Progress.

33. Tirri, K. (2010). Teacher values underlying professional ethics. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 153–162). Dordrecht, Netherlands: Springer.

34. Tooth, R. (2010). Using a new body/mind place-based narrative pedagogy to teach values education in the age of sustainability. In T. Lovat, R. Toomey & N. Clement (Eds.), International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 937–946). Dordrecht, Netherlands: Springer.

EMPATHY, CURIOSITY AND CREATIVITY: THE RELEVANCE OF SUKHOMLINSKY’S LEGACY IN THE 21ST CENTURY

Alan COCKERILL –

Adjunct Research Fellow, Monash University, Melbourne, Australia

e-mail: [email protected]

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Demetriou, Helen. (2018). Empathy, emotion and education. London: Palgrave Macmillan.

2. Hoffman, Martin L. (2000). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. Cambridge: Cambridge University Press.


3. Hopkins, David and Craig, Wayne. (2015). Curiosity and powerful learning. McRel Australia.

4. McGuire, Bill. (2012) Waking the Giant: How a changing climate triggers earthquakes, tsunamis, and volcanoes. Oxford: Oxford University Press.

5. Sukhomlinsky, V. A. (1979). Sto sovetov uchitelyu (100 Pieces of advice for teachers) in Izbrannye proizvedeniya v pyati tomakh (Selected works in five volumes), Vol. 2. Kyiv: Radyans’ka shkola.

6. Sukhomlinsky, V. A. (1980). Pavlyshskaya srednyaya shkola (Pavlysh secondary school) in Izbrannye proizvedeniya v pyati tomakh (Selected works in five volumes), Vol. 4. Kyiv: Radyans’ka shkola.

7. Sukhomlinsky, V. A. (1981). Metodika vospitaniya kollektiva (Methodology for educating the collective). Moscow: Prosveshchenie.

8. Sukhomlinsky, V. A. (1987). Pis’ma k synu (Letters to my son). Moscow: Prosveshchenie.

9. Sukhomlinsky, V. A. (1989). Kak vospitat’ nastoyashchego cheloveka (How to educate a genuine human being). Moscow: Pedagogika.

10. Sukhomlinsky, Vasily (2016). My heart I give to children. Brisbane: EJR Language Service Pty. Ltd.

ZUM 100. GEBURTSTAG VON WASSILI ALEXANDROWITSCH SUCHOMLYNSKI

Bärbel HERRMANN –

Die Pädagogik W.I. Suchomlynskis in meiner Arbeit als Grundschullehrerin

e-mail: [email protected]

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

 

1. Suhomlinskij, V. A. (1987). Bibliografija. (1987). [V. A. Sukhomlynskyi. Bibliography]. Kyiv.

2. Sukhomlynskyi, V. O. Вiobibliohrafiia (2001– 2008 rr.). [V. O. Sukhomlynsky: biobibliography. (2001–2008)]. Kyiv.

3. Sukhomlynskyi, V. O. (1978). Bibliohrafiia tvoriv. [V. O. Sukhomlynsky: Bibliography of works]. Kyiv.

4. Sukhomlynskyi, V. O. (2001). Biobibliohrafiia: 1987–2000 rr. [V. O. Sukhomlynsky: Biography:1987– 2000]. Kyiv.

5. Vasyl Oleksandrovych Sukhomlynskyi: do 100richchia vid dnia narodzhennia. (2018). [Vasyl Oleksandrovych Sukhomlynskyi: to the 100th anniversary of his birthday]. Vinnytsia.

ПОЧЕМУ ПОЛЬСКАЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ МЫСЛЬ НЕ ОБОГАТИЛАСЬ ТВОРЧЕСТВОМ В. А. СУХОМЛИНСКОГО?

БЫБЛЮК Мариан –

доктор педагогических наук, профессор хабилитованный, Куявско-Поморская высшая школа, Быдгощ, Польша

e-mail: [email protected]

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Абдильдин, Ж. М. (1979). (ред.), Роль категории «идея» в научном познании, Алма-Ата 1979

2. Bukałowa, D. (1978). Radosna szkoła (rec.) «Głos Nauczycielski».

3. Bybluk, M. (1982). Koncepcja pedagogiczna i system wychowawczy Wasyla Suchomlińskiego, Toruń.

4. Bybluk, M. (1990). Radosna Szkoła Suchomlińskiego, Warszawa-Toruń.

5. Bybluk, M. (1978). System wychowawczy Wasyla Suchomlińskiego [w:] Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1975, pod red. W. Okonia, Warszawa.

6. Bybluk, M. Wasyl Suchomliński o pracy pedagogicznej i nauczycielu-wychowawcy, «Ruch Pedagogiczny», 1977 nr 6; tegoż Rola pracy w systemie wychowawczym Wasyla Suchomlińskiego, «Szkoła Zawodowa», 1977 nr 11; tegoż Kształcenie w systemie wychowawczym Wasyla Suchomlińskiego, «Nowa Szkoła», 1979 nr 4; tegoż Innowacje w systemie wychowawczym Wasyla Suchomlińskiego, «Nowa Szkoła», 1979 nr 5

7. Bybluk, M. (2007). Suchomliński (Suchomłynśkyj) Wasyl Оłeksandrowycz [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom VI, pod red. T. Pilcha, Warszawa.


8. Bybluk, M. (2006). Zawiłości wędrówek idei pedagogicznych [w:] Pyrzyk I. (red.), Pedagogika Janusza Korczaka – realizm czy utopia? Włocławek.

9. Domżal, U. (2008). Suchomliński Wasyl [w:] Marzec A. i in. (red.) Nowe oblicza pedagogiki. Pojęcia, przedstawiciele, literatura, Częstochowa.

10. Kamiński, A. (1962). O trwałych i zmiennych składnikach pedagogiki makarenkowskiej, «Nowa Szkoła».

11. Kwieciński, Śliwerski, B. (red.) (2003). Pedagogika, podręcznik akademicki, tom 1 i 2, Warszawa.

12. Lewin, A. (1978). Wasyl Suchomliński – wybitny pedagog naszych czasów [w:] W. Suchomliński, Oddaję serce dzieciom. Wstęp, Warszawa.

13. Lewin, A. (1995). Wędrówka idei czy wzoru człowieczeństwa, «Kultura i Edukacja».

14. Łobocki M., (1999). ABC wychowania, Warszawa.

15. Łobocki, M. (2003). Teoria wychowania w zarysie, Kraków.

16. Michałkiewicz, T. (1978). W. Suchomliński, Oddaję serce dzieciom (rec.) «Nowa Szkoła».

17. Okoń, W. (1999). Pawłyska szkoła Wasyla Suchomlińskiego [w:] Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa.

18. Okoń, W. (1979). Szkoła współczesna, Warszawa.

19. Okoń, W. (1979). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1975, Warszawa.

20. Okoń, W. (1981). Słownik Pedagogiczny, Warszawa.

21. Pikus, S.(1983). O praktyce i teorii W.A. Suchomlińskiego, «Oświata i Wychowanie», 1983 nr 17 22. Pomykało, W. (1983). Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa.

23. Starczak-Kozłowska, K. (1978). Pod błękitnym niebem, «Fakty».

24. Suchomliński, W. (1954). Przewodnik i nauczyciel [w:] O pracy organizacji pionierskiej, Warszawa.

25. Suchomliński, W. Pierwiastek estetyczny we wszechstronnym rozwoju człowieka, «Kwartalnik Pedagogiczny», 1960 nr 2; tegoż Jedność nauczania i wychowania, «Wychowanie», 1964 nr 7; tegoż Rozum i ręce, «Szkoła Zawodowa», 1961 nr 2

26. Suchomliński, W. Narodziny obywatela (fragment książki), «Kraj Rad», 1975 nr 45; tegoż O miłości (fragment książki), «Kraj Rad» 1983 nr 7

27. Suchomliński, W. Oddaję serce dzieciom. Tłumaczył Marian Bybluk, Warszawa 1978; tegoż Me serce – dzieciom. Tłumaczyła Maria Dolińska, Moskwa 1982

28. Suchomlinski, W. A. (1982). Narodziny obywatela. Tłumaczyła Maria Dolińska, Moskwa.

29. Suchomliński, W. A. (1982). Słów kilka o wychowaniu (Pedagogika rodzicielska). Przełożył Wacław Bielecki, Warszawa.

30. Suchomliński, W. A. (1987). Sto rad dla nauczyciela. Tłumaczył Aleksander Słowiński, Warszawa.

31. Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania, podręcznik akademicki, Kraków.

32. Wiloch, T. (1963). Szkoła radziecka na nowym etapie, «Kwartalnik Pedagogiczny», 1963 nr 4

33. Wiloch, T. (1978). Wospitanije licznosti w sowietskoj szkole (rec.) «Wychowanie».

34. Wołoszyn, S. (1998). «Pedagogika serca» Wasyla Suchomlińskiego [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyd. 2, tom III, wybór i opracowanie Stefan Wołoszyn, Kielce.