ТРИФОНОВА Олена Михайлівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики та методики її викладання Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
ORCID ID 0000-0002-6146-9844
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглядається проблема удосконалення методики навчання фізико-технологічних дисциплін у процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології» у світлі вимог технологічно-інформаційної революції. Проаналізовано специфіку підготовки зазначених фахівців та встановлено, що єдиного системного підходу до окреслення проблем удосконалення методики навчання фізикотехнологічних дисциплін у процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології» в аспекті використання інноваційних технологій зроблено не було. У статті запропоновано шляхи осучаснення навчального експерименту під час навчання фізико-технологічних дисциплін у процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології». Обґрунтовано впровадження елементів основ робототехніки до змісту курсів фізико-технологічних дисциплін.
Ключові слова: методика навчання, фізико-технологічні дисципліни, робототехніка, професійна освіта, комп’ютерні технології, підготовка інженерів-педагогів.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бодненко Т.В. Теоретико-методичні засади навчання дисциплін з автоматизації виробництва майбутніх фахівців комп’ютерних систем: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.02; 13.00.04 / Бодненко Тетяна Василівна; М-во осв. і науки України, Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова. – К., 2017. – 425 с.
2. Бондаренко Т.С. Методи і моделі формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до розробки та використання комп’ютерних навчальних систем: [монографія] / Т.С. Бондаренко, Г.К. Кожевніков. – Харків: УІПА, 2013. – 342 с.
3. Волкова Т.В. Чинники розвитку професійної освіти і навчання в умовах інформаційного суспільства / Т.В. Волкова // Теорія і методика професійної освіти. – 2012. – Вип. 2. – Режим доступу: http://tmpe.eor.by/images/docs/2/11voltis.pdf. – (Дата звернення: 08.04.2018)
4. Кабак В.В. Підготовка майбутніх інженерівпедагогів до професійної діяльності засобами комп’ютерних технологій: [монографія] / В.В. Кабак, Р.М. Горбатюк. – Луцьк: ВМА «Терен», 2015. – 264 с.
5. Комп’ютерні технології в освіті: навч. посібн. / Ю.С. Жарких, С.В. Лисоченко, Б.Б. Сусь, О.В. Третяк. – К.: Вид.-полігр. центр «Київський ун-т», 2012. – 239 с.
6. Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / Кремень В.Г. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.
7. Мартинюк О.С. Особливості підготовки фахівців у галузі освітньої робототехніки / О.С. Мартинюк // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – 2013. – № 19. – С. 168-170.
8. Садовий М.І. Історія фізики з перших етапів становлення до початку ХХІ століття: [навч. посібн. для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «ЦОП «Авангард», 2013. – [2-ге вид. переробл. та доп.] – 436 с.
9. Садовий М.І. Організація професійної підготовки фахівців в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Актуальні проблеми сучасної соціології, соціальної роботи та професійної підготовки фахівців: [матер. доп. та повід. Міжнародн. наук.-практ. конф., 16 верес. 2016 р., м. Ужгород]. – Ужгород, 2016. – С. 176-178.
10. Садовий М.І. Особливості формування дослідницької компетентності студентів фізикотехнологічного профілю у хмаро орієнтованому навчальному середовищі / М.І. Садовий, О.М. Трифонова, А.В. Шаховська // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський, 2017. – Вип. 23: Теоретичні і практичні основи управління процесами компетентністного становлення майбутнього учителя фізико-технологічного профілю. – С. 28-31
11. Сажко Г.І. Формування фандрайзингових умінь у майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю / Г.І. Сажко, В.І. Шеховцова // Науковий журнал: Молодий вчений. – Херсон, 2014. – № 9, Ч. 2. – С. 66-70.
12. Слюсаренко В.В. Методика формування експериментальних компетентностей старшокласників з використанням вимірювального комплекту на уроках фізики: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Слюсаренко Віктор Володимирович; М-во осв. і науки України, КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2015. – 272 с.
13. Соменко Д.В. Використання можливостей апаратно-обчислювальної платформи Arduino в лабораторному практикумі з фізики / Д.В. Соменко,
О.О. Соменко // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Кіровоград, 2016. – Вип. 9, Ч. 1. – С. 173-184.
ФЕДОРЕНКО Владилена Петрівна –
викладач Криворізького медичного коледжу
ORCID 0000-0002-8134-2437
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена дослідженню міждисциплінарних зв’язків з фізикою при самостійному вивченні студентами деяких обов’язкових питань навчальної програми з дисципліни «Основи біофізики та медичної апаратури» в медичному коледжі в умовах реалізації нової концепції освіти в Україні. Розв’язання окресленого питання передбачається шляхом впровадження навчального посібника «Зошит для самостійної роботи» з основ біофізики та медичної апаратури для студентів І-ІІ курсів відділення «Лікувальна справа» Криворізького медичного коледжу. На основі аналізу, узагальнення й систематизації наукових джерел висвітлено психолого-педагогічні та методологічні аспекти використання міждисциплінарних зв’язків фізики з дисциплінами природничо-наукового профілю в медичних коледжах. Зроблені в статті висновки можуть бути використані під час узагальнення теоретичних засад та створення методичного забезпечення самостійної роботи студентів з теми «Основи біомеханіки, біоакустики, біореології та гемодинаміки» при вивченні біофізики в медичних коледжах.
Ключові слова: профільне навчання, природничо-наукове мислення, зміст фізичної освіти, компетентності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Галузеві стандарти вищої освіти: ОПП та ОКХ молодшого спеціаліста. – Офіц. вид. – К.: М-во освіти і
науки, молоді та спорту України. – 2011. – (Нормативний документ МОН України. ГСВО).
2. Гапонцева М.Г. Интегрированный подход в содержании непрерывного естественнонаучного образования: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / М. Г. Гапонцева. – Екатеринбург, 2002. – 214 с.
3. Дольнікова Л.В. Інтегративно-диференційований підхід до структурування змісту природничих дисциплін у медичних коледжах: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец.13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л.В. Дольнікова. – Т., 2001. – 20 с.
4. Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII «Про вищу освіту» / Відомості Верховної Ради (ВВР). – 2014. – № 37-38. – 204 с.
5. Корсак К. Інтегрований курс «Основи сучасного природознавства» як засіб формування синергетичного світобачення студентів / К. Корсак // Вища освіта України. – 2003. – № 2. – С. 94–99.
6. Косенко О. І. Роль інтегрованих природознавчих курсів в осучасненні змісту вищої освіти / О.І. Косенко, Ж.П. Ольховська // Вища освіта України. –2004. – № 4(14) – Додаток. Безперервна освіта: реалії та перспективи: Матеріали ІІ Всеукраїнської конференції. – С. 119–123.
7. Панченко Е.И. Межпредметная интеграция курса физики, математики в медицинском вузе / Е.И. Панченко // Международ. журн. прикладн. и фундамент. исследов. – 2016. – № 4, Ч. 1. – С. 244-245.
8. Садовий М.І. Формування сучасної наукової картини світу засобами системи наскрізних понять // М.І. Садовий, О.М. Трифонова, С.М. Стадніченко. – Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 132. – С. 65-70. – (КДПУ ім. В. Винниченка).
9. Садовий М.І. Сучасна фізична картина світу : [навч. посіб. для студ. пед. вищ. навч. закл.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2016.
10. Федорова Н.Б. Межпредметная интеграция в курсе физики : учеб.-метод. пос. / Н.Б. Федорова, О.В. Кузнецова, А.С. Поляков. – Рязань : Ряз. гос. ун-т им. С.А. Есенина, 2010. – 108 с.
ФЕСЕНКО Ганна Анатоліївна –
аспірант кафедри педагогіки, психології й освітнього менеджменту Херсонського державного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми підготовки молоді до фінансової діяльності. Доведено, що важливу роль у підвищенні фінансової грамотності школярів відведено вчителям математики, які можуть реалізовувати це завдання у межах навчання учнів шкільного курсу математики. Визначено проблеми, пов’язані з підготовкою майбутніх учителів математики до фінансового виховання школярів. Розглянуто можливість застосування методичного коворкінгу як інноваційної форми організації додаткової освіти студентів з питань здійснення фінансової діяльності. Розкрито особливості використання освітнього простору закладів вищої освіти у введенні цієї інноваційної форми навчання студентів. Запропоновано здійснювати такий формат додаткового навчання у межах спецкурсів за вибором ВНЗ (Фінансова математика) та вільного вибору студентів (Основи фінансової грамотності). Наведено ключові принципи і структуру методичного коворкінгу, котра передбачає: інформаційне занурення; презентацію професійного досвіду; роботу в навчальних групах із застосування запропонованої методики та її адаптації до професійної діяльності кожного учасника; обговорення методики у форматі «плюси» і «мінуси». Обґрунтовано доцільність включення до учасників методичного коворкінгу викладачів економічних кафедр, фахівців з методики навчання математики, вчителів шкіл та студентів.
Ключові слова: інноваційні форми навчання, майбутні вчителі математики, фінансове виховання, методичний коворкінг.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. – Львів, 2016. – 64 с.
2. Математика Навчальна програма для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. – К., 2017. – 35 с.
3. Фінансова математика. Програма спецкурсу за вибором ВНЗ / Укл.: Фесенко Г.А., Федяєва В.Л. –Херсон, 2016. – 18 с.
4. Основи фінансової грамотності. Програма спецкурсу за вільним вибором студентів / Укл.: Фесенко Г.А., Гончаренко Т.Л. – Херсон, 2016. – 18 с.
5. Кривошей Т.Є. Використання ідей В.О. Сухомлинського в системі підготовки вчителя до інноваційної діяльності / Т.Є. Кривошей // http://journal.osnova.com.ua/article/38296
5. Белай В.И. Коворкинг как перспективное направление в современной экономике / В.И. Белай, Е.Н. Страданченкова // Альманах современной науки и образования. – 2013. – № 10 (77). – С. 30-32.
6. Бавина П. Методические коворкинги в организации обучения педагогов в дошкольном образовании [Електронный ресурс]. – 2016. – Режим доступа: https://interactive-plus.ru/e-publications/epublication-277.pdf
7. Игнатьева Г.А. Образовательный коворкинг как новый формат организации образовательного пространства дополнительного профессионального образования / Г.А. Игнатьева, О.В. Тулупова, А.С. Мольков. – [Електронный ресурс]. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/ article/n/obrazovatelnyy-kovorkingkak-novyy-format-organizatsii-obrazo
8. Фесенко Г.А. Підвищення фінансової грамотності населення як педагогічна проблема / Г.А. Фесенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – 2014. – Вип. 50. – С. 384-391.
9. Фесенко Г.А. Підготовка майбутніх учителів математики до фінансового виховання учнів профільної школи / Г.А. Фесенко // Збірник наукових праць «Педагогічні науки». – Херсон, 2016. – Вип. LXXІ. – С. 148-152.
10. Фесенко Г.А. Підготовка майбутніх учителів математики до розвитку мотивації учнів профільних класів до підприємницької і фінансової діяльності / Г.А. Фесенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – 2017. – Вип. 59. – С. 196-204.
11. Фесенко Г.А. Ситуативне навчання основ фінансової математики учнів профільної школи як спосіб підвищення їх фінансової грамотності / Г.А. Фесенко // Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Педагогічні науки. – 2017. – Вип. 52. – С.221-224.
12. Фесенко Г.А. Залучення учнів до розв’язування математичних задач фінансового змісту та підготовка майбутніх учителів математики до їх використання в навчальному процесі / Г.А. Фесенко // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2016. – Вип. 9, Ч. 2. – C.57-64.
13. Фесенко А.А. Веб-квест как технология подготовки будущих учителей математики к формированию финансовой компетентности школьников / А.А. Фесенко // Сборник научных трудов SWorld. – 2015. – Вып. № 2 (39). – Режим доступа: http://www.sworld. com.ua/ index.php/ru/pedagogy-psychology-and-sociology215/theory-and-methods-of-studying-education-and-training215
ЧИСТЯКОВА Людмила Олександрівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
ORCID ID 0000-0002-9076-2484
e-mail: [email protected]
КУДРЕВИЧ Ірина Олександрівна –
студентка ІV курсу фізико-математичного факультету спеціальності «Технологічна освіта» Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
В статті розкривається проблема впровадження безперервного навчання з технології клаптикового шиття (печворк, квілтинг) для людей різних вікових категорій. Наголошується на необхідності експериментальної перевірки універсальної навчальної програми з даної технології та спеціальної підготовки майбутніх вчителів трудового навчання для впровадження цієї програми в освітній процес.
Ключові слова: безперервна освіта, технологія, клаптикове шиття (печворк, квілтинг), навчальна програма.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Боринець Н. Технологія клаптикового шиття (печворк та квілт) [Текст]. : варіативні модулі до навч.
програми «Технології» : 10-11 кл. / Надія Боринець// Трудове навчання. Шкільний світ. – 2011. – №3. – С.6-8.
2. Навчальні програми з позашкільної освіти науково-технічний напрям (випуск 3)/ за загальною редакцією Г.А.Шкури, Н.Ю.Ніколайко : – К., 2017. – 112с
3. Основи вжиткової творчості і методика викладання: Навч. посіб./ М.І. Резніченко, Т.П. Ковальчук, Л.Р. Богайчук та ін.. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 224 с.
4. Програми з позашкільної освіти / за загальною редакцією к.п.н. Л.В.Тихенко. – Суми : Університетська книга, 2014. – 316с
5. Про освіту. Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/214519
6. Салоїд Т. І. Навчальна програма з позашкільної освіти науково-технічного напрямку «Веселі клаптики» [Електронний ресурс] / Тетяна Іванівна Салоїд. – 2016. – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/0BzDvg_FwSh9_Q19ieVJ6W FE1VE0/view
7. Трудове навчання 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html
8. Хандан О. В. Навчальна програма з позашкільної освіти (художньо-естетичний напрям). Гурток декоративно-ужиткового мистецтва "Текстильна майстерня" [Електронний ресурс] / Олена Володимирівна Хандан. – 2016. – Режим доступу: http://cdut.ostv.zp.ua/file/metod/prorams/adapt/text_majstr.pdf
9. Lengrand P. Courting the Positive Virtues: a Case for Feminist Science / P. Lengrand // European Journal of Science Education. – 1986. – Vol. 8, No. 2. – Р. 121 – 134.
10. Nomura N. The Iemoto System and the Development of Contemporary Quiltmaking in Japan [Електронний ресурс] / Nao Nomura // Textile Society of America Symposium Proceedings. – 2008. – Режим доступу: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=11 19&context=tsaconf
11. Rush B. The complete book of seminole patchwork / B. Rush, L. Wittman. – New York: Dover Publications, 1993. – 117 с.
12. Shaver C. Sashiko: A Stitchery Of Japan [Електронний ресурс] / Cynthia Shaver // Textile Society of America Symposium Proceedings. – 1992. – Режим доступу: http://digitalcommons.unl.edu/tsaconf/584
ЧУБАР Василь Васильович –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності
Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення практичної підготовки учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва в процесі профільного технологічного навчання. У дослідженні використано методи, які доповнюють один одного: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, психолого-педагогічної та соціологічної літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для виявлення шляхів удосконалення практичної підготовки старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва. Автором виділено й проаналізовано декілька підходів до удосконалення практичної підготовки старшокласників до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва за допомогою трудового стажування, запропоно-вано шляхи його реалізації, сформульовано висновки, а також напрямки подальших наукових досліджень проблеми.
Ключові слова: профільне навчання технологій, підготовка, транзиції, старшокласники, трудова діяльність, інноваційне виробництво.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23. 11. 2011 р. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1392 -2011n. (дата звертання: 30. 01. 2018 р.)
2. Інноваційна Україна. – 2020: Національна доповідь: [За ред. В. М. Гейця та ін.]. – К.: НАН України, 2015 – 336 с. : табл., рис.
3. Коберник О. М. Концепція технологічної освіти учнів загально-освітніх навчальних закладів України / О. М. Коберник, В.К. Сидоренко // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2010. – № 6. – С. 3–11.
4. Концепція профільного навчання в старшій школі. Наказ МОН України № 1456 від 21. 10. 2013 // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2013. – № 10. – С. 2–10.
5. Корець М. Шляхи реалізації профільного технологічного навчання в старшій школі / М. Корець // Трудова підготовка в рідній школі. – 2017. – № 2. – С. 5–8.
6. Людина і світ професій. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (8-9 класи) // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2008. – № 1. – С. 43–56.
7. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України; [ред. кол.: В.Г. Кремень, В.І. Луговий, А.М. Гуржій, О.Я. Савченко]. – К. : Педагогічна думка, 2016. – 448 с.
8. Побудова кар’єри. Програма для 11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2010. – № 6. – С. 3–11.
9. Стойкова В.В. Моделювання профільного навчання в регіоні: діагностико-прогностичний підхід / В.В. Стойкова // Імідж сучасного педагога. – 2009. – № 8-9 (97-98). – С. 114–117.
10. Терещук А. І. Концептуальне бачення профільної технологічної підготовки учнів старшої загальноосвітньої школи / А.І. Терещук // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2012. – № 11. – С. 42–47.
11. Федотова Е.Е., Копытов М. А., Новикова Л.А. Трудоустройство выпускников учебных заведений как педагогическая проблема (на опыте западных стран) [Електронний ресурс]: Режим доступу https://cyberleninka. ru/article/n/trudoustroystvo-vypusknikov-uchebnyhzavedeniy-kak-pedagogi cheskaya-problema-na-opytezapadnyh-stran. (дата звертання 29. 01. 2018 р.)
12. Царенко О.М. Інноваційні засоби у вивченні курсу «Теорія та методика профорієнтаційної роботи» / Наукові записки. – Серія : Проблеми методики фізикоматематичної і технологічної освіти. – 2017. – Вип. 12, Ч. 3. – С. 181–187.
13. Packer A.H., Pines M.W., Stluka F M., Surowiec C. School-to-Work. – Princeton, NJ: Eye on Education, Inc., 1996. – 288 p. 14. Schlossberg, N. K. Counseling adults in transition: linking practice with theory. – New York: Springer Pub. Co., 1984. – 212 p.