pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ В ПРОЦЕСІ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

ЧУБАР Василь Васильович –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

ЛИПКА Дмитро Миколайович –

студент ІV курсу фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення розвитку творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання. У дослідженні використано методи, які доповнюють один одного: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, психологічної, педагогічної та філософської літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для з’ясування шляхів удосконалення розвитку творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи в процесі трудового навчання. Авторами проаналізовано й запропоновано шляхи удосконалення розвитку творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання шляхом застосування інтерактивних технологій навчання, зокрема: інтелектуальних творчих тренінгів, методів та прийомів активізації навчальної діяльності учнів; сформульовано висновки; запропоновано напрямки подальших наукових досліджень проблеми.

Ключові слова: розвиток, творчість, здібності, інтерактивні технології, трудове навчання, учні загальноосвітньої школи.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Альтшуллер Г. Найти идею: введение в теорию решения изобретательских задач / Г. Альтшуллер – Новосибирск: Наука, 1986. – 209 с.

2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23. 11. 2011 р. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF.

3. Ильин Е. Психология творчества, креативности, одаренности / Е. Ильин. – СПб. : Питер, 2012. – 448 с.

4. Кільдеров Д. Концептуальні підходи до розвитку трудового навчання: стан та перспективи / Д. Кільдеров // Трудова підготовка в рідній школі. – 2017. – № 2. – С. 3-5

5. Концепція профільного навчання в старшій школі. Наказ МОН України № 1456 від 21.10.2013 // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2013. – № 10. – С. 2-10.

6. Лук А. Психология творчества / А. Лук. – М. : Наука, 1978. – 128 с.

7. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. Пєхота, А. Кіктенко. О. Любарська та ін. / За ред. О. Пєхоти. – К. : А.С.К., 2004. – 256 с.

8. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посібн. / О. Пометун, Л. Пироженко. / За ред. О. Пометун. – К. : Вид-во А.С.К., 2004. – 192 с.

9. Психологічна енциклопедія / Автор упорядник О. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 424 с.

10. Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості: монографія / Авт. кол., наук. кер. В. Моляко. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 208 с.

11. Психологія: підручник / Ю. Трофімов, В. Рибалка, П. Гочарук та ін.; / За ред. Ю. Трофімова. – 5те вид., стер. – К. : Либідь, 2005. – 560 с.

12. Рапацевич Е. Педагогика. Современная энциклопедия / Е. Рапацевич / Под общ. ред. А. Астахова. – Минск : Современная школа, 2010. – 720 с.

13. Рубинштейн С. Основы общей психологии / С. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2002. – 720 с.

14. Сисоєва С. Підготовка вчителя до формування творчої особистості учня / С. Сисоєва – К. : Поліграфкнига, 1996. – 406 с.

15. Творчество: теория, диагностика, технологии. Словарь-справочник / Под общ. ред. Т. Барышевой. – СПб. : Изд-во. ВВМ, 2014. – 380 с.

16. Теорія і методика навчання технологій: навчальний посібник / І.П. Андрощук, І.В. Андрощук, В.В. Бербець. О.В. Бялик та ін.; за заг. ред.
О.М. Коберника. – Умань : ФОП Жовтий О.О., 2015. – 474 с.

17. Трудовая подготовка учащихся в межшкольных комбинатах: Психол. аспект / В. Моляко. Р. Пономарьова, Н. Литвинова и др.; под ред. В. Моляко. – К. : Рад. шк., 1988. – 168 с.

18. Упровадження допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів: методичні рекомендації МОН України // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 19, 20, 21, жовтень 2008 р. – С. 3 – 9.

19. Щирбул О. Використання інноваційних підходів до вдосконалення змісту і методів підготовки студентів при вивченні ними дисципліни технічна творчість / О. Щирбул. // Наукові записки. – Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2017. – Вип. 11. – С. 162–164.

20. Пономарев Я. Психология творчества и педагогика / Пономарев Я. – М. : Педагогика, 1976. – 280 с.

СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВА МОДЕЛЬ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ З ДОКУМЕНТОЗНАВСТВА В ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ

ЧУМАЧЕНКО Дар’я Володимирівна –

аспірант Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті обґрунтована структурно-змістова модель підготовки педагога професійного навчання з документознавства в педагогічних університетах. Проаналізовано галузеві стандарти вищої освіти та основні положення щодо розвитку освіти в Україні. Визначено складові змісту підготовки педагога професійного навчання з документознавства, основні методологічні підходи та дидактичні принципи, відповідно до завдань, які висуваються до підготовки бакалаврів спеціальності 015.15 «Професійна освіта (Документознавство)». Виокремлено і запропоновано форми, методи та засоби навчання майбутніх фахівців. Представлено рівні, критерії та засоби моніторингу рівня підготовки педагогів професійного навчання з документознавства. На основі викладеного матеріалу зроблені висновки та окреслені перспективи подальших досліджень.

Ключові слова: структурно-змістова модель; педагог професійного навчання; документознавство; вищий навчальний заклад.

 

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бовтрук Н.С. Формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів технологій у процесі навчання фахових дисциплін з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. … дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Н. С. Бовтрук – Київ, 2017. – 21 с.

2. Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика: монографія / за ред. Н.Г. Ничкало. – Хмельницький: ТУП. – 2002. – 334 с.

3. Освітньо-професійний комплекс: 015 Професійна освіта. Документознавство: науковометодичне видання нормативних документів та змісту навчальних дисциплін та змісту навчальних дисциплін, практик, курсових та випускної кваліфікаційної роботи щодо підготовки бакалаврів за спеціальністю 015 Професійна освіта (Документознавство), галузь знань 01 Освіта/ Педагогіка / Т.А. Жижко, Т.Б. Гуменюк, Н.М. Титова, О.О. Субіна – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова. 2017. – 192 с.

4. Паржницький О.В. Формування професійної компетентності майбутніх токарів у фаховоорієнтованому освітньому середовищі: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / О.В. Паржницький – Київ, 2017 . – 273 с.

5. Радкевич В.О. Принципи модернізації професійно-технічної освіти / В.О. Радкевич // Модернізація професійно-технічної освіти і навчання: проблеми, пошуки і перспективи. – К., 2010. – Вип. 1. – С. 5–17.

АНАЛІЗ ДЖЕРЕЛ ЗДОБУТТЯ ІНФОРМАЦІЇ УЧНЯМИ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ

ШИШКІН Геннадій Олександрович –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри фізики та методики навчання фізики Бердянського державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

ЗИКОВА Клавдія Миколаївна –

аспірантка кафедри фізики та методики навчання фізики Бердянського державного педагогічного університету e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена дослідженню основних джерел здобуття інформації до яких звертаються учні загальноосвітніх закладів та студенти професійних коледжів при вивченні фізики. Методом анкетного опитування визначено пріоритети обрання джерел інформації учнями шкіл та студентами коледжів при виконанні домашніх завдань, підготовки рефератів, доповідей, виконанні проектних завдань. Розглянуто основні типи мотивів навчання, особлива увага зверталася на пізнавальний інтерес. Зазначається, що для розв’язання проблеми активізації пізнавальної діяльності при вивченні фізики необхідно визначити джерел інформації, яким учні та студенти надають перевагу та розробити ефективні методи щодо їх використання в навчальному процесі.

Ключові слова: навчання фізики, навчальна діяльність, пізнавальний інтерес, джерела інформації, фізичні явища, середня школа.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Жабєєв В.Г. Методика використання Інтернетресурсів у процесі профільного навчання фізики: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кан. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика)» / В.Г. Жабєєв. – К., 2009. – 19 с.

2. Мініч Л.В. Особливості формування мотивації учнів основної школи/ Л.В. Мініч, Л.Ю. Благодаренко // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. –
2010. – Вип. 16: Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізико-технічного профілю в умовах євроінтеграції. – С. 37-39.

3. Солодовник А.О. Організація самостійної пізнавальної діяльності учнів з фізики з використанням інформаційних технологій / А.О. Солодовник, В.Д. Шарко // Інформаційні технології в освіті. – 2012. – №11. – С. 3138.

4. Косогов І.Г. Вимоги до навчальних джерел інформації з фізики для учнів старших класів / І.Г. Косогов, Г.О. Шишкін // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – 2017. – Вип. 2 – С. 80-86.

УДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ ДИСЦИПЛІНИ «ТЕХНІЧНА ТВОРЧІСТЬ» – ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ СТУДЕНТІВ

ЩИРБУЛ Олександр Миколайович –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID ID 0000-0001-7541-509Х

e-mail: a.shirbul@ ukr.net

Анотація

    Стаття присвячена проблемам удосконалення змісту дисципліни «Технічна творчість» при підготовці майбутніх учителів трудового навчання. Проведено теоретичний аналіз наукових джерел з питань змісту технічної творчості, методів навчання, способів організації творчої технічної діяльності. Розкрито сутність практичних завдань, які використовуються для підготовки студентів в аспекті технічної творчості. Зокрема, в публікації основна увага приділяється класифікації технічних задач як одного з видів технічних завдань, котрі дають можливість студентам формувати свої знання, уміння й навички з технічної творчості, використовувати різні способи розв’язання технічних протиріч, розвивати інтуїцію, здатність до аналіз, синтезу, узагальнення, критичної оцінки, перенесення досвіду та інші творчі технічні здібності.

Ключові слова: технічна творчість, зміст підготовки, технічні задачі, творчі здібності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Горский В.А. Внеклассная работа по техническому творчеству и сельскохозяйственному опытничеству / Горский В.А., Комский Д.М., Раздымалин И.Ф. – М.: Просвещение, 1985. – 176 с.

2. Технічна творчість учнів / В.І. Амелькін, В.М. Зойончик, В.К. Сидоренко, В.Є. Шмельов. – Бердянськ: БДПУ, 2009. – 370 с.

3. Техническое творчество учащихся: Пособие для учителей и руководителей кружков: Из опыта работы: / Сост. П.Н. Андрианов. – М.: Просвещение, 1986. – 128 с.


4. Техническое творчество учащихся / [Ю.С. Столяров, Д.М. Комский, В.Г. Гетта, А.М. Плуток, В.В. Колотилов]; под. ред. Ю.С. Столярова, Д.М. Комского – М.: Просвещение, 1989. – 222 с.

5. Туров М.П. Основи винахідництва та методи пошуку розв’язку творчих технічних задач / Туров М.П. – К.: Освіта України, 2008. – 310 с.

6. Тхоржевський Д.О. Методика викладання загальнотехнічних дисциплін і трудового навчання: навчальний посібник / Тхоржевський Д.О. – [ 2-е вид., пер., і доп.] – К.: Вища школа, 1980. – 352 с.

7. Чубар В.В. Система вправ у процесі профільного навчання старшокласників технологій виробництва [Текст] Стаття / Василь Чубар // Педагогіка вищої та середньої школи № 22. – Спеціальний випуск: Формування професійної компетентності майбутніх педагогів. – 2008. – С. 243 – 253.

ФОРМУВАННЯ АНАЛІТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ ПРИ РОЗВ’ЯЗУВАННІ ЗАВДАНЬ НА ПРОЕКТУВАННЯ БАЗ ДАНИХ

КОПОТІЙ Вікторія Володимирівна –

викладач кафедри інформатики та інформаційних технологій Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

e-mail: [email protected]

ПУЗІКОВА Анна Валентинівна –

кандидат фізико-математичних наук, старший викладач кафедри інформатики та інформаційних технологій Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена проблемам формування професійної компетентності вчителя інформатики у рамках компетентнісного підходу до навчання студентів. Зокрема, розглядається одна із складових професійної компетентності – аналітична компетентність. Її формування здійснюється через добір компетентнісних завдань, особливістю яких є практична спрямованість, зв’язок із реальними життєвими ситуаціями і міжпредметний характер. Компетентнісними завданнями з комп’ютерних дисциплін можуть виступати комплексні задачі прикладного характеру, для яких обов’язковим є застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. У даній роботі описано досвід формування аналітичної компетентності майбутнього вчителя інформатики при вивченні дисципліни «Бази даних», а також запропоновано приклад компетентнісного завдання з проектування реляційної схеми бази даних, виконання якого вимагає свідомого застосування строгих математичних методів з даної області знань.

Ключові слова: компетентнісний підхід, аналітична компетентність, реляційні бази даних, проектування, логічна модель.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Delobel С. Decomposition of a data base and the theory of Boolean switching functions / C. Delobel, R. G. Casey // IBM J. Res. And Dev. 1973. Vol. 17, № 5. P. 374–386.

2. Биков В. Ю. Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: метод. реком. / В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. – К.: Атіка, 2010. – 88 с.

3. Дрибас В. П. Реляционные модели баз данных / В. П. Дрибас. – Минск: Изд-во БГУ им. В. И. Ленина, 1982. – 192 с.

4. Інформатика: Підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.: академ. рівень, профільн. рівень / Й. Я Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернікова, В. В. Шакотько. – К.: Генеза, 2011. – 304 с.

5. Исаченко А. Н. Модели данных и СУБД / А. Н. Исаченко, С. П. Бондаренко – Минск: БГУ, 2007. – 205 с.

6. Морзе Н.В. Система компетентнісних завдань як засіб формування компетентностей на уроках інформатики / Н.В. Морзе, О.В. Барна, В.П. Вембер, О.Г. Кузьмінська // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2015. – №4. – C.17-27.

7. Отрошко Т.В. Модель технічної компетентності майбутніх вчителів інформатики / Т.В.Отрошко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – Харків, 2009. – № 24-25. – С. 177–188.

8. Реляційні бази даних: табличні алгебри та SQL-подібні мови / В.Н. Редько, Ю. Й. Брона, Д. Б. Буй, С. А. Поляков. – Київ: Академперіодика, 2001. – 198 с.