pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ В УМОВАХ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ

СТОМА Валентина Миколаївна –

аспірант кафедри інформатики Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

ORCID ID 0000-0003-0581-0670

e-mail: [email protected]

Анотація

  В статті обґрунтовано важливість підготовки вчителів фізики в умовах впровадження STEM-освіти. Зазначено про спеціалізовані комп’ютерні засоби фізичного спрямування та потребу їх вивчення в межах спецкурсу «STEM - освіта: проблеми та засоби впровадження».

Ключові слова: STEM-освіта, інтегроване навчання, «Природничі науки», освітній процес, майбутній вчитель фізики.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Використання природних умов і ресурсів та їхня охорона. [Електронний ресурс] // Картографія – Режим доступу до ресурсу: http://kartographia.com.ua/interactivemap-of-ukraine/.

2. Вольянська С.Є. STEM–освіта / С.Є. Вольянська // Довідник сучасного педагога / С.Є. Вольянська. – Х. : Вид. група «Основа», 2016. – С. 124–125. – (Б–ка журн. «Управління школою» ; Вип. 5).

3. Закон України «Про інноваційну діяльність» [Електронний ресурс] // 2002 – Режим доступу до ресурсу: http://osvita.ua/legislation/law/2437/.

4. Закон України «Про наукову та науковотехнічну діяльність» [Електронний ресурс] – 2003. – Режим доступу до ресурсу: http://osvita.ua/legislation/law/2244/.

5. Закон України «Про позашкільну освіту» [Електронний ресурс] – 2000. – Режим доступу до ресурсу: http://osvita.ua/legislation/law/2241/.

6. Закон України про «Про загальну середню освіту». [Електронний ресурс] – 1999. – Режим доступу до ресурсу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T990651.html.

7. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

8. Інтерактивна Лабораторія «Фізика. Практикум» [Електронний ресурс] // Компанія СТЕМ – Режим доступу до ресурсу: http://stemco.ru/contacts/.

9. Морзе Н.В. Презентація STEAM-освіта [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу: http://www.stemschool.com/.

10. Навчальне програмне забезпечення з фізики для 7-10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. [Електронний ресурс] / Розробка «Квазар-Мікро» – Режим доступу до ресурсу: http://letitbit.net/download/43592caacb77b9c0/phisic_86_zada chnik.rar.html

11. Наказ Міністерства освіти і науки України від 17.05.2017 № 708 «Про проведення дослідноекспериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Науково-методичні засади створення та функціонування Всеукраїнського науково-методичного віртуального STEM-цен [Електронний ресурс] // Міністерства освіти і науки. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://docs.google.com/viewer?url=http://mon.gov.ua/files/no rmative/2017-05-23/7475/nmo-708.pdf&embedded=false.

12. План заходів щодо впровадження STEAM-освіти в Україні на 2016-2018 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2016/11/10/planzahodiv-shhodo-vprovadzhennya-steam-osviti-v-ukrayini-na2016-2018-roki/?print=pdf

13. ППЗ «Інтегрований електронний комплекс «Економічна та соціальна географія світу 10 клас» [Електронний ресурс] // Острів знань – Режим доступу до ресурсу: http://shkola.ostriv.in.ua/special/get_file/code3FD8E723CBACF.

14. ППЗ Бібліотека електронних наочностей 7-11 клас [Електронний ресурс] / Розробка «Квазар-Мікро» –Режим доступу до ресурсу: http://letitbit.net/download/4393.4a32e497062592caacb77b9c 0/phisic_79_zadachnik.rar.html

15. ППЗ ФІЗИКА 11 клас [Електронний ресурс] / Розробка «Квазар-Мікро» – Режим доступу до ресурсу: http://depositfiles.com/files/u7al4f7od

16. Скрипник О.О. Енергозбереження на уроках фізики. Матеріали до уроків, розробки уроків фізики з досвіду роботи вчителя / О.О. Скрипник. – Х.: Основа, 2012. – 126 с. – (Б-ка журн. «Фізика в школах України»; Вип. 11 (107)).

17. Стома В.М. Комп’ютерна підтримка навчання фізики: ретроспективний аналіз/ В.М. Стома // Фізикоматематична освіта. – Суми: СумДПУ імені А.С.Макаренка, 2017. – № 4 (14) – С. 299-303.

18. Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» [Електронний ресурс]. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/U344_13.html.

19. Физический конструктор [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://obr.1c.ru/educational/uchenikam/1s-fizicheskijkonstruktor-20/.

20. Цифрова лабораторія Data Harvest [Електронний ресурс] // Компания СТЕМ – Режим доступу до ресурсу: http://stemco.ru/contacts/.

21. Цифрова лабораторія Архімед 4.0: Фізика [Електронний ресурс]: [Веб-сайт]. – Інститут нових технологій. – Режим доступу: http://www.intedu.ru/object.php?m1=3&m2=2&id=1004

22. Цифрова лабораторія Архімед 4.0: Хімія та екологія [Електронний ресурс]: [Веб-сайт]. – Інститут нових технологій. – Режим доступу: http://www.intedu.ru/object.php?m1=3&m2=2&id=1004

23. Цифровая лаборатория Еinstein: Физикa [Электронный ресурс] : [Веб-сайт]. – Інститут нових технологій. – Режим доступу: http://www.intedu.ru/content/cifrovye-laboratorii-einstein

24. Шарко В.Д. Модернізація системи навчання учнів STEM-дисциплін як методична проблема /В.Д.Шарко // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. / За заг. ред. М.І. Садового. – 2016 – Вип. 10, Ч. 3. – С.160-164.

25. Шарко В.Д. Напрями модернізації системи шкільної освіти в умовах переходу на STEMнавчання / В.Д. Шарко // STEM-освіта як шлях до інноваційного розвитку національної освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (20-28 жовтня 2016 року, м. Херсон)/ за ред. Г.С.Юзбашевої. – Херсон, 2016. – С. 6-9.

26. Google Play [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://play.google.com/store.

27. Сoggle.it [Електронний ресурс] // Coggle – Режим доступу до ресурсу: https://coggle.it.

28. STEAM-освіта: інноваційна науково-технічна система навчання» [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://ippo.kubg.edu.ua/content/11373

29. STEM-освіта: готувати до інновацій [Електронний ресурс] / Дмитро ШУЛІКІН // «Освіта України». Офіційне видання Міністерства освіти і науки України. – 2015 рік. – №26. – С.8-9. – Режим доступу: http://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2015/08/262015_osvita_ukr-inet.pdf

WEB-RESOURCES TO THE METHODS OF TRAINING BIOPHYSICS IN MEDICAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

SUKHOVIRSKA Liudmyla Pavlovna –

Candidate Degree in Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of the Department of Medical Physics and Information Technologies No. 2 of Donetsk National Medical University

ORCID ID 0000-0003-0353-9354

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячана питанням, що повязані з застосуванням комп’ютеризації та інформатизації в усіх сферах життя. Швидке проникнення в освіту веб-технологій та веб-ресурсів забезпечує перехід від індустріального суспільства до інформаційно-технологічного. Oснoву oсвiтньoгo процесу у вiдкритiй oсвiтi складає цiлеспрямoвана, кoнтрoльoвана, інтенсивна самoстiйна рoбoта студентів, які можуть вчитися в зручному для себе мiсцi, за iндивiдуальним рoзкладoм, маючи при сoбi комплект спеціальних засoбiв навчання i пoгoджену мoжливiсть контакту з викладачем, а також кoнтактiв мiж сoбoю. Метою вiдкритoї oсвiти є пiдгoтoвка студентів дo дiяльнoстi в умовах iнфoрмацiйнoгo та телекoмунiкацiйнoгo суспільства. Ресурси та їх якісні характеристики значною мірою визначають результат освіти. Ресурси – це передусім потенціальні можливості, то завдання закладів вищої освіти полягає в тому, щоб актуалізувати їх, шляхом організаційних заходів і вивести їх у розряд реальних засобів, що відповідають завданням і програмам. Зовнішні та внутрішні освітні ресурси можуть успішно функціонувати в певному освітньому середовищі – ресурсно-орієнтоване освітнє середовище, яке взаємодіє з ресурсами та потенціалом суб’єктів навчання. Використовуючи методичні засади цього середовища нами розроблений веб-ресурс – «Ресурсний центр з фізики» та розроблена методика використання веб-ресурсів до навчання біофізики в медичних закладах вищої освіти. Відмінність Інтернет-ресурсів та веб-ресурсу «Ресурсний центр з фізики» полягає у тому, що у ресурсному центрі уже окреслена множина надійної і об’єктивної інформації з біофізики, яка систематизована за темами та розділами курсу біофізики, чого немає в загальній мережі Інтернету. Навчання з використанням веб-ресурсу «Ресурсний центр з фізики» є синхронним (оnline), студенти працюють за однією навчальною програмою з загальним стартовим початком. Використання у процесі навчання біофізики в медичних закладах вищої освіти мультимедійних презентацій, створених викладачем та студентами, педагогічних програмних засобів, комп’ютерних тестів, ресурсного центру, сприяє формуванню та розвитку пізнавального інтересу до біофізики; стимулюванню активності та самостійності студентів під час підготовки матеріалу, в роботі з літературою, самостійній науково-дослідній роботі.

Ключові слова: веб-ресурси, біофізика, медичний заклад вищої освіти, інформаційно-комунікаційні технології, зовнішні ресурси.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Биков В. Ю. Методичні системи сучасних інформаційно-освітніх технологій / В. Ю. Биков // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. – 2002. – Вип. 3. – С. 73–83.

2. Лізинський В. М. Ресурсний підхід в управлінні розвитком школи / В. М. Лізинський. – Х. : Веста : Вид-во «Ранок», 2007. – 160 с.

3. Основи ринкової економіки : навч. посібник / [ред. А. С. Пелиха]. – М. : Наука, 1995. – 282 с.

4. Садовий М. І. Вибрані питання загальної методики навчання фізики : навч. посібн. [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / Садовий М. І., Вовкотруб В. П., Трифонова О. М. – Кіровоград : ПП «ЦОП «Авангард», 2013. – 252 с.

5. Співаковський О.В. Теорія і практика використання інформаційних технологій у процесі підготовки студентів математичних спеціальностей: монографія / О.В. Співаковський. – Херсон: Айлант, 2003. – 249 с.

6. Суховірська Л.П. Методика навчання фізики на основі ресурсного підходу [навч.-метод. посібник для загальноосвіт. навч. закладів] / Л.П. Суховірська; за ред. Садового М.І. – Кропивницький : ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2017. – 102 с.

7. Суховірська Л.П. Ресурсний підхід до методики навчання фізики в загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Суховірська Л.П. ; ЦДПУ ім. В. Винниченка. – Кропивницький, 2017. – 20 с.

8. Суховірська Л.П. Принципи ресурсного підходу в навчальному процесі з фізики / Л.П. Суховірська // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізикоматематичної і технологічної освіти. – 2014. – Вип. 5, Ч. 3. – С. 179–182.

СУЧАСНІ ГАДЖЕТИ ТА СЛУЖБА GOOGLE CLASSROOM ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ

ТКАЧЕНКО Анна Валеріївна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.

e-mail: [email protected]

МИНДРУЛ Борис Ігорович –

вчитель фізики та інформатики Шполянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської області

Анотація

    В статті здійснено аналіз дидактичних можливостей гаджетів у навчально-виховному процесі з фізики, а також визначено роль, місце та дидактичні функції мобільних додатків у навчанні учнів фізики. Виокремлено сервіс підтримки навчання Google Classroom, що поєднує в собі можливості Google Docs, Google Drive і Gmail, який завдяки зручному та якісному поєднанню основних інструментів підтримки навчального процесу може бути повною мірою зреалізований навчальними закладами для запровадження «дистанційної» та змішаної форм освіти. Визначено та описано основні дидактичні можливості сервісу Google Classroom для навчання учнів фізики. Показано роль і місце навчальних програмних тренажерів та симуляторів, що імітують той чи інший вид навчальної діяльності учнів, у навчальновиховному процесі з фізики. Наведено приклад застосування технології мобільного навчання на уроках фізики, зокрема представлено віртуальну лабораторну роботу «Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра й вольтметра», яку учні виконують, використовуючи сервіси Google Classroom. Подано покрокову інструкцію виконання учнями зазначеної лабораторної роботи з використанням смартфонів та відповідних мобільних додатків.

Ключові слова: методика навчання фізики, технологія мобільного навчання, середовище GOOGLE CLASSROOM, віртуальна лабораторна робота з фізики, гаджети у навчанні.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бабич А. Використання технології BYOD у процесі навчання в основній школі/ А. Бабич // Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology Vol. 5. No 2. June 2017. pp. 1-4.

2. Введение в Google Classroom [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://newtonew.com/web/vvedenie-v-google-classroom

3. Вікіпедія. Вільна енциклопедія. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/

4. Евзикова О. В. Что такое мобильное обучение и BYOD [Електронний ресурс] Режим доступу: http://teachtech.ru/teoriya-onlajn-obucheniya/chto-takoemobilnoe-obuchenie-i-byod.html

5. Інтернет-сервіси для проведення експериментів [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://dnepredu.com/uploads/editor/1437/641598 /sitepage_161/files/mostepan.docx

6. Мобильное обучение [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://goo.gl/7UdXI

7. Покоління Z: як ми стаємо свідками появи нової генерації інноваторів [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://earlybirds.platfor.ma/z-generation 

8. Рекомендации ЮНЕСКО по политике в области мобильного обучения [Електронний ресурс] Режим доступу: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf

9. Слободяник. О. В. Мобільні додатки на уроках фізики [Електронний ресурс] Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/ mobilni-dodatki-na-urokahfizik

10. Фелонюк В.В. Розвиток інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики з використанням хмарних технологій засобами google classroom. Методичний посібник. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://teacherjournal.in.ua/images/easyblog_articles/458/Class room-2017.docx

НОВІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПИТАННЯ «ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ. АЛКОГОЛІЗМ» ПРИ ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІНИ «БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОХОРОНА ПРАЦІ В ГАЛУЗІ»

ТКАЧУК Андрій Іванович –

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглянуті нові підходи при вивченні соціальних небезпек, що пов’язані з такими шкідливими звичками, як регулярне вживання алкогольних напоїв (алкоголізм), студентами вищих навчальних закладів у процесі викладання безпеки життєдіяльності та охорони праці в галузі за рахунок більш ефективного компонування та подачі відповідного лекційного матеріалу за допомогою системи мультимедійних презентацій.

Ключові слова: соціальні небезпеки, шкідливі звички, алкоголізм.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бурлака В.В. Профілактика поширення наркозалежності серед молоді: навч.-метод. посібн. / В.В. Бурлака. – Київ: Герб, 2008. – 224 с.

2. Горюшкин И.И. Механизмы алкоголизма: регуляционно-структурные отношения – патогенез, диагностика, лечение: [научная монография] / И.И. Горюшкин. – М.: Спутник, 2008. – 151 с.

3. Лінський І.В. Епідемії алкоголізму та наркотоксикоманій в дзеркалі медичної статистики МОЗ України / Інститут неврології, психіатрії та наркології АМНУ. – Київ; Харків: Плеяда, 2009. – 168 с.


4. Кашкаров О.О. Алкоголізм та наркоманія як фактор детермінації вбивств з сексуальних мотивів / О.О. Кашкаров, О.Б. Шигонін // Форум права. – 2010. – № 4. – С. 453-457.

5. Сосін І.К. Наркологія : національний підручник / І.К. Сосін, Ю.Ф. Чуєв. – Харків : Колегіум, 2014. – 1428 с.

6. Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2016 рік / МОЗ України, ДУ «УІСД МОЗ України». – Київ, 2017. – 516 с.

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА ЕТАПИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

ТКАЧУК Галина Володимирівна –

кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

ORCID ID 0000-0002-6926-1589

e-mail: [email protected]

Анотація

  Автором проаналізовано основні організаційно-педагогічні умови впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіти. Визначено, що організаційні умови є стійкими управлінськими, матеріально-технічними, кадровими вимогами для успішної організації змішаного навчання та функціонування освітнього середовища. Педагогічні умови можна розглядати як сукупність організаційних форм, методів, засобів навчання та інших складових педагогічного процесу. Крім педагогічних умов, доцільно враховувати психологічні чинники, які забезпечують готовність педагогічних працівників до організації змішаного навчання та готовність студентів до навчання за новою методикою. На основі організаційно-педагогічних умов визначено, що впровадження змішаного навчання потрібно здійснювати за такими етапами: визначення загальної стратегії організації змішаного навчального процесу, аналіз матеріально-технічної бази, побудова освітнього середовища, проектування змісту освіти з орієнтацією на компетентнісну модель фахівця, моніторинг ефективності впровадження компонентів змішаного навчання.

Ключові слова: змішане навчання, організаційно-педагогічні умови, онлайн-навчання, дистанційне навчання, освітнє середовище.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Громяк М. Проблеми впровадження та використання електронного навчання у вищих навчальних закладах [Електронний ресурс] / М. Громяк, Я. Василенко, В. Галан. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/93/1/Gromjak_ Vasulenko.pdf. – Назва з екрану.

2. Крамаренко Т.А. Педагогічні умови підготовки майбутніх інженерів-педагогів некомп’ютерного профілю до використання комп’ютерних технологій у професійній діяльності / Т. А. Крамаренко // Педагогічний альманах. – 2011. – Випуск 12. – Частина 3. – С.119-123.

3. Магомедова Р.М. Организационные условия формирования профессиональных компетенций преподавателя вуза в процессе послевузовской подготовки / Магомедова Р. М. // Вестник Томского государственного педагогического университета. – 2013. – № 1 (129). – C. 97-100.

4. Теорія та практика змішаного навчання / В.М. Кухаренко, С.М. Березенська, К.Л. Бугайчук, Н.Ю. Олійник, Т.О. Олійник, О.В. Рибалко, Н.Г. Сиротенко, А. Л. Столяревська; за ред. В.М. Кухаренка – Харків: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016 – 284 с.

5. Фомина А.С. Смешанное обучение в вузе: институциональный, организационно-технологический и педагогический аспекты [Электронный ресурс] / А. С. Фомина. – Режим доступа: http://teoriapractica.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/2014/21/pedagogics/fomin a.pdf.

6. Khan B.H. Responsible Analytics and Data Mining in education. Global Perspectives on Quality, Support, and Decision-Making [Electronic resource] / B. H. Khan, J. R. Corbeil, M. E. Corbeil. – Accessed: https://big-data-ineducation.blogspot.com.

7. Stacey E. Success factors for blended learning [Electronic resource] / E. Stacey, P. Gerbic // Proceedings ascilite Melbourne, 2008. – Accessed: http://www.ascilite.org/conferences/melbourne08/procs/stacey .pdf.