Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ІНТЕГРАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ

ПОДОПРИГОРА Наталія Володимирівна –

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики та методики її викладання Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький.

ORCID ID 0000-0002-4092-8730

e-mail: [email protected]

КЛОЦ Євген Олександрович –

кандидат хімічних наук, доцент, проректор з науково-педагогічної роботи, доцент кафедри хімії Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький.

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядається проблема інтеграції змісту природничих дисциплін. Виявлено дидактичні основи, що забезпечують розв’язання суперечності між вимогами до високого теоретичного рівня навчального матеріалу та його доступністю, наочністю і посильністю в навчанні. Обґрунтовано, що інтеграція як втілення інтегративного підходу до навчання є одним із засобів, який спроможний уніфікувати, об’єднати й сконцентрувати знання на основі взаємопроникнення його елементів, зміцнення й ускладнення зав’язків між ними. Встановлено, що цей процес є набагато ширшим ніж поняття міждисциплінарні зв’язки, та передбачає віддзеркалення в змісті природничих дисциплін тих діалектичних взаємозв’язків, які об’єктивно діють у природі і пізнаються природничими науками. До інтегративних чинників, що забезпечують процес інтеграції в природничій освіті віднесено: складні об’єкти пізнання, методи дослідження, наукові ідеї і теорії, цілі науки і наукові картини світу. До системоутворювальних орієнтирів інтеграції віднесено цілеспрямовану навчально-пізнавальну, науково-практичну, науково-дослідну діяльності студентів. Визначено та схарактеризовано напрями проектування змісту навчання природничих наук відповідно до дидактичних основ розгортання логіки навчальної дисципліни.

Ключові слова: інтеграція, професійна освіта, природничі науки, проектування змісту, міждисциплінарні зв’язки.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андрущенко В. Організоване суспільство : Монографія / Віктор Андрущенко – К. : Інститут вищої освіти АПН України, 2006. – 615 с.

2. Гончаренко С.У. Проблема підвищення теоретичного рівня освіти / С.У. Гончаренко, Н.В. Пастернак // Педагогіка і психологія. – 1998. –№ 2. – С. 16-29.

3. Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти / Наказ МОН України від «01» червня 2017 № 600 (у редакції наказу МОН України від «21» грудня 2017 № 1648).

4. Неперервна професійна освіта : проблеми, пошуки, перспективи : колективна монографія / [Зязюн І. А., Ничкало Н. Г., Сисоєва С. О. та ін.] ; за ред. І. А. Зазюна. – К. : Віпол, 2000. – 636 с.

5. Подопригора Н. В. Математичні методи фізики як інтегративний чинник міждисциплінарних зв’язків у професійній науково-предметній підготовці майбутніх учителів фізики / Н. В. Подопригора // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 3. – С. 235–242.

6. Подопригора Н. В. Фундаменталізація змісту навчання математичних методів фізики в педагогічних університетах / Н. В. Подопригора // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. – 2015. – Вип. 1. – С. 216–223.

7. Проблеми інтеграції у сучасній професійній освіті: методологія, теорія, практика : монографія / за ред. І. Козловської, Я. Кміта. – Львів: Сполом, 2004. – 243 с.

8. Сергєєв О. В. Тенденції інтеграції сучасної дидактики фізики як наукової дисципліни / О. В. Сергєєв, С. П. Куриленко // Збірник наукових праць Кам’янецьПодільського державного педагогічного університету. Серія педагогічна. – 2001. – Вип. 7 : Модель середньої фізичної освіти в умовах переходу на 12-річний термін навчання. – С.135 – 141.

НАУКОВА ОСВІТА ЯК ІННОВАЦІЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ УКРАЇНИ

ПОЛІХУН Наталія Іванівна –

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник Інституту обдарованої дитини НАПН України

ORCID ID 0000-0002-0176-0752

e-mail: [email protected]

СЛІПУХІНА Ірина Андріївна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри загальної фізики Національного авіаційного університету

ORCID ID 0000-0002-9253-8021

e-mail: [email protected]

ЧЕРНЕЦЬКИЙ Ігор Станіславович –

кандидат педагогічних наук, завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань Національного центру «Мала академія наук України»

ORCID ID 0000-0001-9771-7830

e-mail: [email protected]

Анотація

    Проведено аналіз філософських засад наукової освіти. Досліджено її соціально-економічну ґенезу і визначено зміст. Виявлено біфункціональну природу поняття наукової освіти. З’ясовано, що наукова освіта орієнтована на розвиток здібностей до наукової творчості і має виражену пропедевтичну функцію. Виявлено, що STEM підхід у навчанні формує природничо-наукову грамотність і корелює з розвитком наукової освіти. Базисними компонентами спеціалізованої наукової освіти є інтегрована освітня система, метод наукового пошуку та навчально-наукове, інноваційне освітнє середовище. Її метою є оволодіння науковим та інженерним методами дослідження і набуття компетентностей, необхідних для подальшої дослідно-експериментальної, конструкторської та винахідницької діяльності. Результатом спеціалізованої наукової освіти є набуття природничо-наукової грамотності. Перспективним напрямом є розроблення стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування.

Ключові слова: наукова освіта, STEM освіта, природничо-наукова грамотність, міждисциплінарний підхід.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вознюк О. В. Синергетична парадигма креативної педагогіки: монографія / за ред. Н. В. Гузій. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – С. 3-22.

2. Гоцуляк Ю. В. Наукова освіта в Україні: теоретичний та нормативно-правовий контекст / Ю. В. Гоцуляк, М. С. Гальченко. – Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2016. – №4. – С. 5–11.

3. Енциклопедія освіти / [Бех І. Д., Бібік Н. М., Биков В. Ю. та ін.]; гол. ред. В. Г. Кремень. – К : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

4. Карпов А. О. Принципы научного образования / А. О. Карпов.– Вопросы философии.– 2004.– № 11.– С. 89–102.

5. Карпов А. О. Современная теория научного образования: проблемы становления / А. О. Карпов. – Философия и общество.– 2010.– С. 15–24.

6. Леднев В. С. Научное образование: развитие способностей к научному творчеству / В. С. Леднев.– М.: МГАУ, 2002.–120 с.

7. Пономарьов О. С. Філософія освіти, синергетика і нова освітня парадигма / О. С. Пономарьов. [Електронний ресурс]. – НТУ «Харківський політехнічний інститут».– Режим доступу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/200809/08pasnep.pdf

8. PISA: природничо-наукова грамотність / уклад. Т. С. Вакуленко, С. В. Ломакович, В. М. Терещенко, С. А. Новікова; перекл. К. Є. Шумова. – К. : УЦОЯО, 2018. – 119 с.

9. Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України від 25.11.2015 № № 848-VIII. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/848-19/page

10. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145VIIІ [Електронний ресурс]. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page

11. Ронжин И. В. Научное образование как фактор развития научного творческого мышления личности / И. В. Ронжин.– Общество: социология, психология, педагогика. – 2011, № 3-4.– С. 116–120.

12. Стрижак О. STEM-освіта: основні дефініції / О. Стрижак, І. Сліпухіна, Н. Поліхун, І. Чернецький Information Technologies and Learning Tools [Електронний ресурс]. – К.:ІІТЗН НАПН України, 2017. – Т. 62. – № 6. – С. 16-33. – Режим доступу: URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1753/1276

13. Report to the european commission of the expert group on science education, Science education for Responsible Citizenship. [Online]. Available: http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/ KI-NA-26-893-EN-N.pdf . Accessed on: July, 12, 2017.

14. The Human Capital Report 2016 / World Economic Forum [Online]. Available: http://www3.weforum.org/docs/HCR2016_Main_Report.pdf

15. The New Ukrainian School [Online]. Available: http://mon.gov.ua/Новини%202017/02/17/book-final-eng-csupd-16.01.2017.pdf.

ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОГО ІМІДЖУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

ПУЛЯК Ольга Василівна–

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID 0000-0002-7061-5620

e-mail: [email protected]

МОШУРЕНКО Олександр Юрійович –

аспірант кафедри фізики та методики її викладання Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID 0000-0002-2283-6568

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті визначені та проаналізовані основні сім етапів формування педагогічного іміджу майбутніх учителів технологій в умовах закладу вищої освіти. Перший етап: формування уявлення про образ ідеального викладача. Другий етап: виявлення і аналіз власних психофізіологічних, професійних характеристик. Третій етап: порівняння реальних характеристик ідеальним образом вчителя технологій, адекватна самооцінка на підставі самодіагностики. Четвертий етап: розробка програми самовдосконалення, самокорекції з формування іміджу вчителя технологій. П’ятий етап: проведення корекції реальних характеристик відповідно до ідеального образу та очікувань. Шостий етап: уживання в новий образ шляхом відпрацювання прийомів, вироблення компетентностей, удосконалення зовнішнього образу тощо. Сьомий етап: індивідуалізація отриманого нового образу. Наголошено, що формування педагогічного іміджу забезпечується цілеспрямованою, ретельною та спеціально організованою роботою викладачів і студентів. Визначено, що всі методичні та психолого-педагогічні дисциплін, яки вивчають студенти мають велике значення для формування педагогічного іміджу вчителя технологій.

Ключові слова: імідж, імідж учителя технологій, етапи формуванні іміджу, педагогічні компетенції.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бондаренко В. І. Теоретичні засади формування професійного іміджу майбутніх учителів технологій /
В. І. Бондаренко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. – 2015. – Вип. 43. – С. 174-179.

2. Довга Т.Я. Імідж особистості як необхідна умова професійного становлення педагога. / Т. Я Довга. // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. – 2010. – Вип. 1 (13). – С. 66-75.

3. http://osvita.ua/school/reform/53666/ Нова українська школа: практична реалізація

4. Прус Н.О. Основні етапи формування іміджу майбутнього викладача іноземних мов / Н.О. Прус // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – Запоріжжя, 2016. – Вип. 46 (99). – С. 126-133.

5. Рябець С.І. Сучасні підходи у формуванні навчальних планів на прикладі спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання) / С.І. Рябець // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2015. – Вип. 8, Ч. IV. – С. 92-98.

ПРОБЛЕМИ ЄДНОСТІ ТА СУПЕРЕЧЛИВОСТІ КВАНТОВИХ ФІЗИЧНИХ ПРОЦЕСІВ І ЯВИЩ У ПІЗНАННІ МІКРОСВІТУ

РУДЕНКО Євгеній Володимирович –

аспірант кафедри фізики та методики її викладання Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, викладач НВК «Олександрійський колегіум – спеціалізована школа» ID

ORCID: 0000-0003-0799-0433

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена розгляду єдності та суперечливості квантових фізичних процесів і явищ у пізнанні мікросвіту при вивченні розділів квантова фізика та атомна і ядерна фізика. Стаття також присвячена аналізу специфіки досліджуваного в розділах навчального матеріалу а саме дуалізму властивостей частинок, речовини і поля, дискретність енергії, властивості ядра атома та елементарних частинок. Показано особливості цих понять у контексті їх унаочнення. Зроблено спробу показати протиріччя хвиля – частинка, дискретність – неперервність з позиції діалектичного матеріалізму. Метою даної статті є дослідження ідей про невичерпність матеріальних об’єктів мікросвіту; матеріальності фізичних полів, зокрема ядерної взаємодії; взаємозв’язку і матеріальної єдності поля й речовини; залежності характеру матеріальної взаємодії від структури та просторово-часових масштабів матеріальних об’єктів, у контексті їх застосування до вивчення даних розділів.

Ключові слова: методика навчання фізики, квантова фізика, атомна та ядерна фізика, властивості мікрочастинок, шала відстаней, шкала часу.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бережной Ю.А. Удивительный квантовый мир / Бережной Ю.А. – К: Мастер-класс, 2007. – 240 с.

2. Бугайов О.І. Вивчення атомної та ядерної фізики в школі: посібник для вчит. / Бугайов О.І. – К.: Рад. школа 1982. – 158 с.

3. http://zakon2.rada.gov.ua/ держстандарт базової і повної загальної середньої освіти

4. Кучерук І.М. Загальний курс фізики: у 3 т. / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук; за ред. І.М. Кучерука. – [2-ге вид., випр.] – К.: Техніка, 2006. – Т. 3: Оптика. Квантова фізика. – 518 с.

5. Теория и методика обученияфизике в школе: Частные вопросы: учеб. пособие для студ. пед. вузов / С.Е. Каменецкий, Н.С. Пурышева, Т.И. Носова и др.: Под ред. С.Е. Каменецкого. – М.: Академия, 2000. – 384 с.

6. Садовий М.І. Становлення та розвиток фундаментальних ідей дискретності та неперервності у курсі фізики середньої школи. / М.І. Садовий. – Кіровоград: Грінд-Імідж, 2001. – 396 с.

7. Садовий М.І. Методика і техніка експерименту з оптики: [посібн. для студ. фіз. спец. вищ. пед. навч. закл. та вчителів фізики] / Садовий М.І., Сергієнко В.П., Трифонова О.М., Сліпухіна І.А., Войтович І.С. – Луцьк: Волиньполіграф, 2011. – 292 с.

8. Трифонова О. М. Проблема компетентнісного підходу у вищій школі / Олена Михайлівна Трифонова // Вища освіта України. – 2014. – № 3 : Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології, т. 1. – С. 156-160.

ЦІННІСНІ АСПЕКТИ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ДО ФОРМУВАННЯ В СТАРШОКЛАСНИКІВ УМІННЯ НАВЧАТИСЯ В СИСТЕМІ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ

САВОШ Валентин Олексійович –

кандидат педагогічних наук, завідувач відділу фізико-математичних дисциплін Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглянуто різні змістові контенти трактування поняття «цінності»; узагальнено наукові погляди на суть цього феномену в контексті неперервної освіти та готовності до навчання в системі неперервної освіти; узагальнено наукові напрацювання, у яких ідеться про: цінності як систему, що містить підсистеми; взаємоперехідні форми існування цінностей; їх класифікацію; цінності значущі для сучасної педагогіки та шкільної освіти; індивідуальні якості-цінності; ціннісні орієнтації та ціннісні установки. Узагальнено дані результатів дослідження ціннісних аспектів готовності вчителів фізики до формування в старшокласників уміння навчатися в системі неперервної освіти. З’ясовано цінності, якими вчителі фізики та старшокласників послуговуються в житті, професійній діяльності, навчанні. Виявлено спрямованість їхніх ціннісних установок та виявлено їхнє ставлення до ціннісних аспектів навчання впродовж життя.

Ключові слова: цінності, ціннісні орієнтації, ціннісні установки принцип неперервної освіти, готовність учителів фізики до формування в старшокласників уміння навчатися в системі неперервної освіти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Асташова Н. А. Учитель: проблема выбора и формирование ценностей / Н. А. Асташова. – М. : МОДЭК, 2000. – С. 114.

2. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний редактор В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

3. Здравомыслов А. Г. Потребности. Интересы. Ценности / А. Г. Здравомыслов. – М. : Политиздат, 1986. – С. 165.

4. Кирмач Г. А. Людина як цінність: ретроспективний аналіз та сучасний стан проблеми / Г. А. Кирмач // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. – К. : Ін-т проблем виховання НАПН України, 2008. – Вип. 12, кн. 1. – С. 37–43.

5. Котова И. Б. Философские основания современной педагогики / И. Б. Котова, Е. Н. Шиянов. – Ростов-наДону : Изд-во РГПУ, 1994. – 142 с.

6. Махлах Е. С. Методика измерения ценностей личности / Е. С. Махлах // Методы cоциальнопсихологических исследований : сб. науч. статей. – М., 1975. – С. 5–10.

7. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навчальний посібник. 5-е видання, доповнене і перероблене / Н. Є. Мойсеюк. – К., 2007. – 656 с.

8. Пелех Ю. В. Теоретико-методичні засади ціннісносмислової готовності майбутнього педагога до професійної діяльності : автореф. … докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Ю. В. Пелех. – Київ. – 2010. – 30 с.

9. Разин А. В. Ценностные ориентации и благо человека / А. В. Разин // Вестник Моск. ун-та. – Сер. 7. Философия. – 1996. – № 1. – С. 77.

10. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2 т. / С. Л. Рубинштейн. – М., 1989. – Т. 2. – С. 269. 11. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник / О. Я. Савченко. – К. : Грамота, 2012. – С. 499.

12. Франкл В. Человек в поисках смысла : пер. с англ. : сборник / В. Франкл ; под общ. ред. Л. Я. Гофман, Д. А. Леонтьева. – М. : Прогресс, 1990. – С. 101.

13. Щепаньский Я. Элементарные понятия социологии / Ян Щепаньский. – М. : Прогресс, 1969. – С. 52.