До 80-річчя шкільної фізичної культури і спорту в Україні
11 - 12 листопада 2015 року у КЗ “Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського” кафедра теорії та методики олімпійського і професійного спорту КДПУ ім. В. Винниченка провела регіональну науково-практичну конференцію “Шкільній фізичній культурі і спорту - 80”.
Співорганізаторами конференції виступили: Департамент освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації, КЗ “Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського”, Кіровоградське регіональне відділення Олімпійської Академії України та Кіровоградське регіональне відділення НОК України. У конференції взяли участь 56 учасників, серед них: учителі фізичної культури, науковці кафедр та магістранти факультету фізичного виховання. Конференцію відкрили вітальним словом проректор з наукової роботи Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка доктор філологічних наук, професор Михида С.П. та кандидат педагогічних наук, заступник директора з навчально-організаційної діяльності Комунального закладу “Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського” Нудний В.М. З пленарними доповідями виступили учителі сільських та міських шкіл Кіровоградської області і науковці університету. На думку оргкомітету кращими доповідачами були:
Світлана Головко (ЗШ № 3 м. Кіровограда) “Учитель фізичної культури – як організатор здорового способу життя”;
Василь Коломієць (ЗШ № 32 м. Кіровограда) “Розвиток рухового інтелекту учнів 6–10 років на уроках фізичної культури”;
Олена Голуб (КДПУ ім. В. Винниченка) “Проблема розвитку стресової стійкості у професійній діяльності учителя фізичної культури”;
Ростислав Парцей (Олександрівська ЗШ, Долинського району) “Організація спортивних свят та змагань, як чинник зміцнення авторитету шкільної фізичної культури”;
Іван Коток (ЗШ № 32 м. Кіровограда) “Використання сучасних соціальних проектів та мереж для зміцнення матеріальної бази уроків фізичної культури”.
За підсумками роботи конференції було ухвалено звернення учасників до міністра освіти і науки України.
Звернення учасників науково-практичної конференції “Шкільній фізичній культурі і спорту - 80” – учителів та науковців до Міністра освіти і науки України
Шановний Сергію Мироновичу!
Звертаємось до Вас, щоб донести нашу занепокоєність, тривоги, розчарування і надії щодо стану та перспектив розвитку фізичного виховання учнів.
Організація шкільного навчання сьогодні вимагає тривалої, виснажливої розумової праці дітей в умовах нерухомості. Такі вимоги і ціна досягнень результатів навчання – високого інтелектуального рівня. Урок фізичної, тобто тілесної культури рухів, формування життєво необхідних рухових умінь та навичок – це чи не єдиний ефективний засіб відновлення порушеного обсягами навчальних навантажень балансу між інтелектуальною і тілесною складовими людської природи.
Таким чином, вся організація шкільного навчання фатально спрямовується на невпинну інтенсифікацію процесу засвоєння все більшої кількості навчальної інформації, мимовільно відбираючи в дітей природне право на кінезофілію, та формує у частини учнів старших класів відразу до будь-яких фізичних вправ і рухової активності. Школа перетворилася в установу, що дає знання (про якість говорити не будемо), але здоров’я забирає як обов’язковий “податок за грамотність”. Лише 5 – 7 % випускників визнаються лікарями практично здоровими (чи недостатньо обстеженими?!).
Логічним у цьому трагічному становищі зі здоров’ям учнів є питання підвищення ролі та значення шкільної фізичної культури як дієвого природного чинника оздоровлення дітей.
Натомість ми стаємо свідками настирливих спроб вчинити публічний осуд шкільної фізичної культури. У той час, коли шкільна освіта всіх розвинутих країн наполегливо та послідовно розвиває і удосконалює систему фізичного виховання учнів, а сучасні здоров’язбережувальні технології європейських “Шкіл сприяння здоров’ю” користуються великим попитом в освітян всього світу, – у нас фізичні вправи на уроці фізичної культури “добивають і забирають останнє здоров’я учнів”, а навчальні нормативи цілком серйозно порівнюються з олімпійськими рекордами. Так “правдиво”, “об’єктивно”, а головне “науково” розкривається в засобах масової інформації відраза і “всенародна дитяча ненависть” до уроку фізичної культури (див. ТСН Тиждень від 20.09.2015 р. сюжет Галини Сергєєвої “Шкода школи”).
У контексті викладеного: чи буде сприяти удосконаленню (або, можливо, оптимізації?) процесу фізичного виховання рекомендація МОН щодо заміни одного з трьох уроків фізичної культури у початковій школі на інші види рухової активності? (Лист МОН “Про структуру 2015 / 2016 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів” № 1 / 9 – 253 від 22.05.2015 р.).
Як буде реалізовуватися розрахована на три уроки на тиждень новостворена навчальна програма з “Фізичної культури” для 1 – 4 класів, що була підготовлена кращими науковцями, методистами країни, у якій закладені реальні підходи до модернізації шкільної фізичної культури? Можливо, зазначена програма за три роки показала себе невдалою, неефективною, але ж вчителі-практики свідчать про зворотнє.
Чому ж так безпідставно, похапцем були ініційовані МОН такі деструктивні зміни?
Дозволимо собі нагадати Вам про кількарічну епопею щодо запровадження цього третього уроку?
Шановний Сергію Мироновичу! Учасники регіональної науково-практичної конференції “Шкільній фізичній культурі і спорту - 80”, що відбулася в м. Кіровограді 11 – 12 листопада 2015 р., вимагають від Вас активної, послідовної позиції щодо збереження цінностей фізичної культури в школі, яка в наші нелегкі часи здатна зробити надзвичайно багато для виховання підростаючого покоління, але потребує Вашої персональної підтримки й захисту від некомпетентних псевдореформаторів-недоброзичливців.
З повагою,
за дорученням учасників конференції
кандидат педагогічних наук,
професор, завідуючий кафедрою
теорії та методики
олімпійського і професійного спорту
Кіровоградського державного
педагогічного університету
імені Володимира Винниченка – Бондаренко Сергій Васильович.
Інформація надана факультетом фізичного виховання