Accessibility Tools

Програма Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції «Психологічні умови становлення особистості у сучасному суспільстві»

ОСОБИСТІСТЬ ТА РУШІЙНІ СИЛИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ

УДК 159.9   Д.Т. Долматова

Анотація. За сучасною класифікацією людей індивід займає проміжне становище (людина, індивід, особистість, індивідуальність). Це поняття, не будучи ще суто соціальним, все-таки містить у собі більше соціальних особистостей, ніж ним володіє біологічна сутність. Індивід є суспільно-історичним утворенням, здатним діяти усвідомлено. Характеристика його передбачає сукупність природних задатків, набутих знань, соціального досвіду, які виявляються у поведінці та діяльності.

Ключові слова: Індивід, особистість, рушійні сили розвитку особистості, становлення особистості.

Аннотация. По современной классификации людей индивид занимает промежуточное положение (человек, индивид, личность, индивидуальность). Это понятие, не будучи еще чисто социальным, все-таки содержит в себе больше социальных личностей, чем им владеет биологическая сущность. Индивид является общественно-историческим образованием, способным действовать осознанно. Характеристика его предусматривает совокупность природных задатков, приобретенных знаний, социального опыта, которые оказываются в поведении и деятельности.

Ключевые слова: индивид, личность, движущие силы развития личности, становления личности.

СТРЕСОСТІЙКІСТЬ ЯК ВАЖЛИВА ЯКІСТЬ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТА

УДК 159.96 Г.М.Дубчак

У статті викладено результати емпіричного дослідження стресостійкості сучасних  студентів вищих та середніх навчальних закладів.

Ключові слова: професійна підготовка, студенти, стрес, стресостійкість.

В статье изложены результаты эмпирического исследования стрессо-устойчивости современных студентов высших и средних учебных заведений.

Ключевые слова: профессиональная подготовка, студенты, стресс, стрессоустойчивость.

The article presents results of empirical study of stress resistance of the modern students from universities and vocational schools.

Keywords: professional training, students, stress, stress resistance.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

УДК 159.9 О.О. Зінченко

У статті розглядається питання психологічного супроводу становлення особистості в навчальній  діяльності. Напрями роботи психолога в успішному становленні школяра, як особистості.  Проблема становлення особистості в навчальній діяльності, як один з основних моментів роботи психолога.

Ключові слова: Супровід, психолог, особистість, психологічна служба.

В статье рассматриваются вопросы психологического сопровождения становления личности в учебной деятельности. Направления работы психолога в успешном становлении школьника как личности. Проблема становления личности в учебной деятельности, как один из основных моментов работы психолога.

Ключевые слова: Сопровождение, психолог, личность, психологическая служба.

The article discusses the issues Psychological support Formation of personality in learning activity. Directions of the work of a psychologist in the successful formation of a schoolboy as a person. The problem of the formation of personality in educational activity, as one of the main moments of the work of a psychologist.

Keywords: Escort, psychologist, personality, psychological service

Діалектичне визначення співвідношення значень і смислів в контексті рефлексії індивідуальності

УДК 159.9 Зубченко В.В.

Значення в цьому плані визначається як системна якість сукупності властивостей однієї з діалектичних протилежностей, протиставленої сукупності властивостей іншої протилежності в контексті їх взаємодії. Саме протиставленість певної сукупності властивостей іншій такій сукупності (при цьому вони є точками екзистенційної опори одна для одної) наділяє її значенням – інакше вона є індиферентною аморфною даністю, що не має до розвитку і тим більше до пізнання істотного відношення.

Смисл при цьому визначається як факт освоєння індивідуальністю значень, властивих інтегрованим нею протилежностям, – той або інший варіант синтезу взаємовідношення цих значень. Первинні смисли виникають разом з індивідуальністю (у актах релятивного вибору) і є її першими втіленнями, здійснюваними, відповідно, у сфері діалектичних тверджень і заперечень. Ці смисли утворюються шляхом гносеологічного підпорядкування одного значення іншому, здійснюваного як екзистенційний перехід однієї діалектичної протилежності в іншу. Підпорядковане значення при цьому знецінюється, а протилежність, що відповідає йому, яка перейшла в іншу, – заперечується; значення ж, що запанувало, переоцінюється, а протилежність, що відповідає йому, в яку перейшла інша, – затверджується. Індивідуальність осмислює значення, визначуване сукупністю особливостей властивих протилежності, з якою вона взаємодіє, будучи актуально ідентифікована з іншою протилежністю у момент смислоутворення. 

Отже, значення осмислюється за посередництва його співвідношення з іншим, протилежним до нього значенням, яке у момент осмислення, за рахунок ідентифікації, є по суті властивим індивідуальності. Тобто, осмислення індивідуальністю значень протилежностей, які детермінують її в поєднанні, відбувається шляхом вироблення нею власного відношення до властивостей останніх. Але в той же час, цей процес є, в міру діалектичності пізнання, осмислення індивідуальністю самої себе за рахунок чергованої ідентифікації з протилежними аспектами власного розвитку. Таким чином, кожен акт первинного осмислення вносить свій заперечний або ствердний внесок у формування сфери самосвідомості індивідуальності. 

ПРОСОЦІАЛЬНА ПОВЕДІНКА ЯК СПОСІБ СТАНОВЛЕННЯ ДУХОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ

УДК 159.9     Л.В. Калашникова

У статті представлено теоретичний аналіз феномену духовності з огляду теології, філософії, психології та педагогіки. Розкрито сутність просоціальної поведінки як способу становлення духовності особистості. Проаналізовано особливості впливу соціально – психологічного тренінгу в контексті становлення духовності майбутніх практичних психологів.

Ключові слова: духовність, просоціальна поведінка, ціннісне ставлення до навколишніх, гуманізація освіти, діалогічний підхід, соціально – психологічний тренінг, професійна компетентність.

В статье представлен теоретический анализ  феномена духовности с точки зрения теологии, философии, психологии и педагогики. Раскрыто сущность просоциального поведения как способа становления духовности личности. Проанализировано особенности влияния социально – психологического тренинга в контексте становления духовности будущих практических психологов.

Ключевые слова: духовность, просоциальное поведение, ценностное отношение к окружающим, гуманизация образования, диалогический подход, социально – психологический тренинг, профессиональная компетентность.