УДК 159.953.5-053.5:[612.81:57.018.7-025.56]
ЛОЗЕНКО Анна Павлівна
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри педагогіки та методики початкового навчання
Національного педагогічного університету імені Михайла Петровича Драгоманова
ORCID 0000-0003-1029-5108
e-mail: [email protected]
Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. Як зазначено у Концепції «Нова українська школа»: «Кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. Місія Нової школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками» [3]. Психологічні механізми й особливості функціонування нервової системи та мозку обумовлюють індивідуальний стиль навчання кожної людини, а надто – дитини молодшого шкільного віку. Тому підготовка і перепідготовка сучасного вчителя початкової школи, у відповідності із останніми реформами, повинна, серед інших, розв’язувати завдання формування здатності враховувати в навчально-виховному процесі індивідуальні особливості психофізіологічного розвитку дитини.
УДК 372.853
ЛІСКОВИЧ Олена Володимирівна
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри теорії й методики
природничо-математичної освіти та інформаційних технологій
Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
ORCID ID 0000-0001-9523-8131
e-mail: [email protected]
Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. Концепцією Нової української школи визначено десять ключових компетентностей учнів, що є необхідними для успішного життя в умовах сучасного суспільства. Компетентнісний потенціал шкільних предметів відображено в оновлених навчальних програмах. Зокрема, розкрито потенціал предметів щодо формування кожної з десяти компетентностей, визначено найбільш ефективні навчальні ресурси. Вперше в навчальних програмах з усіх предметів виокремлено наскрізні змістові лінії («Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність»), що відбивають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, які послідовно розкриваються в освітньому процесі. Розпочато роботу з розроблення навчально-методичних матеріалів для вчителів щодо реалізації наскрізних ліній, певні матеріали розміщені на сайті Інституту модернізації змісту освіти. Проте, опитування вчителів фізики ЗЗСО засвідчило, що найбільше труднощів вони відчувають у процесі реалізації таких змістових ліній як «Громадянська відповідальність», «Підприємливість та фінансова грамотність».
УДК 378.12
ЗАПОРОЖЦЕВА Юлія Сергіївна
кандидат педагогічних наук
комунального закладу «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»
Житомирської обласної ради,
старший викладач кафедри педагогіки та андрагогіки,
ORCID ID 0000-002-2944-4911
e-mail: [email protected]
Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. Сучасна реальність все більше стає полікультурним простором, в якому відбувається визнання відмінностей, множинності культурного і соціального універсуму, толерантності, діалогу культур.
У центрі уваги даної статті аналіз полікультурного суспільства, а також рівня міжкультурної взаємодії. Тож одним із найважливіших питань стає момент узгодженості термінологічного апарату відповідно до проблеми освіти.
Read more ...
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
Величко Людмила
Сучасна школа забезпечує варіативність освітніх послуг, у тому числі, за рахунок курсів за вибором [1]. Відповідно, реальні потреби учнів можна задовольнити в разі наявності достатньої кількості таких курсів. У вітчизняній методиці навчання хімії накопичено практичний досвід розроблення курсів за вибором, програми деяких з них увійшли до збірки [2], розроблено перелік програм [3], рекомендованих Міносвіти і науки України. Є приклади авторських курсів, що затверджуються відділами освіти і педагогічними радами шкіл. Аналіз стану реалізації варіативного складника профільної середньої освіти засвідчує обмаль розробок, які задовольняли б попит на них.
Важливим є питання, які функції покладаються на той чи інший курс за вибором, відповідь на яке визначає його зміст і структуру. Відомі з публікацій курси за вибором з органічної хімії для старшої школи, що увійшли до цих переліків, переважно стосуються хімії живого організму, хімії їжі, побутової, медичної хімії і спрямовуються на розкриття практичного значення знань з органічної хімії. Цілком очевидно, що використано не всі функціональні можливості варіативного складника хімічної освіти в розділі органічної хімії, хоча корисність таких курсів не викликає сумнівів.
УДК 372.851
БОТУЗОВА Юлія Володимирівна
кандидат педагогічних наук,
старший викладач кафедри математики
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
ORCID ID 0000-0002-1313-0010
e-mail: [email protected]
ГНЕЗДІЛОВА Кіра Миколаївна
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки вищої школи і освітнього менеджменту
Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького,
ORCID ID 0000-0002-5226-840X
e-mail: [email protected]
Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. Важливою умовою якісного функціонування державної системи освіти є забезпечення структурно-організаційних та змістовно-цільових взаємозв’язків її послідовних ступенів і рівнів. Тому проблеми узгодженості та наступності різних ланок цієї системи цікавлять теоретиків і практиків шкільної та вищої освіти [1].
Безсумнівним є той факт, що якісна підготовка майбутніх учителів математики буде здійснюватися лише тоді, коли встановиться тісний взаємозв’язок з тими процесами, які відбуваються в сучасній школі.