Accessibility Tools

Використання інфографіки в освіті

Панченко Любов, Разорьонова Марина

ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

(Старобільськ)

Анотація. Розглядається сутність інфографіки, її функції для вирішення освітніх завдань, принципи використання, напрямки використання в освіті. Аналізуються наявні комп’ютерні засоби та Інтернет-ресурси, запропоновано зміст спецкурсу «Інфографіка в освіті» для науково-педагогічних працівників  та методистів з кадрових питань закладів освіти, наведено приклади практичних завдань.

Ключові слова: інфографіка; візуалізація інформації; комп’ютерні засоби візуалізації; використання в освіті; науково-педагогічні працівники

 

Панченко Любовь, Разоренова Марина

Луганский национальный университет имени Тараса Шевченко

Использование инфографики в образовании

Аннотация. Рассматривается сущность инфографики, ее функции для решения образовательных задач, принципы использования, направления использования в образовании. Анализируются имеющиеся компьютерные средства и Интернет-ресурсы, предложено содержание спецкурса «Инфографика в образовании» для научно-педагогических работников и методистов по кадровым вопросам учебных заведений, приведены примеры практических задач.

Ключевые слова: инфографика; визуализация информации; компьютерные средства визуализации; использование в образовании; научно-педагогические работники

 

Panchenko L.F., Razorjonova M.V.

Luhansk Taras Shevchenko National University

INFOGRAPHICS IN EDUCATION

Annotation. The article discusses the potential of infographics, its functions to solve educational problems, principles of use, modern trends in education. Varieties of infographics software and Internet resources are compared. The content of course "Basic of Infographics in Education" for teaching staff and trainers is proposed. The examples of practical tasks are discusses.

Keywords: infographics; visualization of information; data visualization, computer visualization; education; scientific and teaching staff training

 

Детальніше

Особливості формування змісту математичної освіти майбутніх інженерів-механіків

Мурашковська Віра

Чернігівський   національний   технологічний  університет

(Чернігів)

Анотація. Стаття присвячена проблемі формування змісту математичної освіти, що відповідає  сучасним  вимогам до інженерної освіти. Зазначено, що розв’язувана проблема сприятиме формуванню у студентів професіоналізму і компетентності в широкій предметній області, здатності не тільки освоювати, але і створювати нові технології в умовах постійно обновлюваного інформаційного середовища. Визначені основні принципи в навчанні математичних дисциплін для інженерів-механіків. З’ясовано, що успішне вирішення складного і багатогранного завдання підготовки майбутнього інженера-механіка, зокрема з математичних дисциплін, залежить від багатьох факторів. Процес пошуку шляхів підвищення рівня професійної компетентності майбутнього інженера-механіка треба спрямовувати на використання інноваційних методів, розробку і впровадження сучасних інтеграційних технологій навчання. Обгрунтовано ідею інтеграційного підходу, який є однією з основоположних ідей сучасної вищої школи (інтегровані заняття, інтегровані модулі, інтегровані курси).

Ключові слова: зміст, інтеграція, компетентність, математична освіта, модуль.

 

Мурашковская  Вера

Черниговский национальный технологический университет

Особенности формирования содержания математического образования будущих инженеров

Аннотация. Статья посвящена проблеме формирования содержания математического образования, которое соответствует современным требованиям инженерного образования. Отмечено, что решаемая проблема будет способствовать формированию у студентов профессионализма и компетентности в широкой предметной области, способности не только осваивать, но и создавать новые технологии в условиях постоянно обновляемой информационной среды. Определены основные принципы в обучении математических дисциплин для инженеров-механиков. Выяснено, что успешное решение сложной и многогранной задачи подготовки будущего инженера-механика, в частности по математическим дисциплинам, зависит от многих факторов. Процесс поиска путей повышения уровня профессиональной компетентности будущего инженера-механика надо направлять на использование инновационных методов, разработку и внедрение современных интеграционных технологий обучения. Обоснованно идею интеграционного подхода, которая является одной из основополагающих идей современной высшей школы (интегрированные занятия, интегрированные модули, интегрированные курсы).

Ключевые слова: содержание, интеграция, компетентность, математическое образование, модуль.

 

Murashkovska Vira

Chernihiv National University of Technology

SPECIFICS FORMATION OF CONTENTS MATHEMATICAL EDUCATION OF FUTURE MECHANICAL ENGINEER

Abstract. The article devoted to the problem of forming the content of mathematics education that meets modern requirements for engineering education. It is noted that the problem is solved will contribute to students' professionalism and competence in a broad subject area, the ability to not only develop, but also create new technologies in a constantly updated information environment. In addition, the improvement of mathematics education will enable to solve professional problems arise, so as to be competitive in the labor market. The basic principles for teaching mathematical disciplines of Mechanical Engineers were identified. It was found that the successful resolution of the complex and multifaceted task of training future mechanical engineer, including mathematical sciences, depends on many factors. The process of finding ways to improve the professional competence of future mechanical engineer should guide the use of innovative methods, development and introduction of modern integration technology training. The study of mathematical disciplines thus becomes paramount, because it is formed scientific outlook of future mechanical engineers. An idea of the integration approach is one of the fundamental ideas of modern high school (integrated class, integrated modules, integrated courses) was grounded.

Keywords: content, integration, competence, mathematical education, module.

 

Детальніше

Методика застосування моделей “стиснення” навчальної інформації на уроках сталого та стійкого розвитків

Мукосєєнко Ольга

Комунальний заклад “Маріупольська загальноосвітня школа

І – ІІІ ступенів №33 Маріупольської міської ради Донецької області”

Анотація. В статті розглянута методика навчання складанню моделей “стиснення” навчальної інформації: карт пам’яті та конспектів-метапланів на уроках сталого та стійкого розвитків з урахуванням вікових особливостей учнів. Розглянута можливість використання конспектів-сходинок в якості роздаткового матеріалу для побудови карт пам’яті та конспектів-метапланів. Описаний експеримент по виконанню творчих завдань учнями восьмого класу та наведені його результати.

Ключові слова: урок сталого розвитку, урок стійкого розвитку, модель “стиснення” навчальної інформації, карта пам’яті, конспект-гілки, конспект-картина, конспект-метаплан, конспект-сходинки.

 

Методика использования моделей «сжатие» учебной информации на уроках постоянного и стойкого развития

Мукосеенко Ольга

Аннотация. В статье рассмотрена методика обучения составлению моделей «сжатия» учебной информации: карт памяти и конспектов-метапланов на уроках устойчивого развития с учётом возрастных особенностей учащихся. Рассмотрена возможность использования конспектов-ступеней в качестве раздаточного материала для построения карт памяти и конспектов-метапланов. Описан эксперимент по выполнению творческих заданий учащимися восьмого класса и приведены его результаты.

Ключевые слова: урок устойчивого развития, модель «сжатия» учебной информации, карта памяти, конспект-ветви, конспект-картина, конспект-метаплан, конспект-ступени.

 

METHOD OF THE USE OF MODELS «COMPRESSION» OF EDUCATIONAL INFORMATION ON LESSONS OF PERMANENT AND PROOF DEVELOPMENT

Mukoseenko Olga

Abstract: The article reviews a teaching method on composition of teaching information “compression” models: mind map and notes-metaplans when studying the course “Lessons of sustainable development” taking into account the age peculiarities of the pupils. The usability of notes-steps as hand-outs for making mind map and notes-metaplans is examined. The experiment on doing creative tasks by pupils of the eights form is described and results are presented.

Keywords: Sustainable Development lesson, teaching information “compression” model, mind map, notes-branches, notes-pictures, notes-metaplans, notes-steps.

 

Детальніше

Питання розвитку інтересу учнів до природничих наук у системі післядипломної педагогічної освіти

Клименко Людмила

Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

(Миколаїв)

Анотація. Висвітлюються деякі заходи, методи підвищення кваліфікації вчителів природничих дисциплін загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної освіти з питання розвитку інтересу учнів до наук у межах STEM-освіти, а саме: ознайомлення із сучасними науковими досягненнями; використання психолого-педагогічного потенціалу навчального експерименту; вивчення історії фундаментальних наук та їх творців, акцентуючи на українознавчий аспект; залучення учнів до інтелектуальних змагань природничого спрямування.

Ключові слова: наука, інтерес, розвиток, учень, післядипломна педагогічна освіти, STEM-освіта.

 

Клименко Людмила

Николаевский областной институт последипломного педагогического образования

ВОПРОС РАЗВИТИЯ ИНТЕРЕСА УЧАЩИХСЯ К ЕСТЕСТВЕННЫМ НАУКАМ    В СИСТЕМЕ ПОСЛЕДИПЛОМНОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ 

Аннотация. Освещаются некоторые мероприятия, методы повышения квалификации учителей естественных дисциплин общеобразовательных учебных заведений в системе последипломного педагогического образования по вопросу развития интереса у учащихся к наукам в пределах STEM-образования, а именно: ознакомление учащихся с новыми научными  достижениями; использование психолого-педагогического потенциала учебного эксперимента; изучение истории фундаментальных наук и их творцов; привлечение учащихся к интеллектуальным соревнованиям естественного направления.

Ключевые слова: наука, интерес, развитие, ученик, последипломное педагогическое образование, STEM-образование.

 

Ljudmila Klimenko

Mykolayiv In Service Teacher Training Institute

ISSUE OF INCREASE OF STUDENTS’ MOTIVATION IN STUDYING SCIENCE SUBJECTS I N IN SERVICE TEACHER TRAINING SYSTEM

Annotation. The article covers certain activities and methods of science teachers’ professional growth in the in service teacher training system within STEM education as far as increase in students’ motivation  in studying science subjects is concerned, i.e. acquaintance with modern achievements; implementation of psychological and pedagogical potential of study experiments; fundamental science history and its creators’ study with the  focus on Ukrainian aspect; students’ involvement in science  intellectual contests. The article contains criteria of choosing modern science achievements appropriate as school contents.  It is supposed to deal with such human values as science real-life implementation, its impact on human life and social development, space exploration information, the reasons of the Universe and life creation, research on the impact of technogenic human activity on human health  and health awareness technology development. The contents of a scientific discovery or achievement  must be of metasubject (generalizing) character.

Key words are: science, motivation, growth, student, in service teacher training system, STEM-education.

 

Детальніше

Структура професійної компетентності вчителя трудового навчання загальноосвітньої школи

Дедерко Дмитро

(Глухів)

Анотація. У статті розкривається проблема визначення структури професійної компетентності вчителя трудового навчання загальноосвітньої школи. На основі діяльнісного підходу  розкрито структуру професійної компетентності вчителя трудового навчання.

Ключові слова: структура професійної компетентності, професійна компетентність, вчитель загальноосвітньої школи.

 

Дмитрий Дедерко

Структура профессиональной компетентности учителя трудового обучения общеобразовательной школы

Анотация. В статье раскрывается проблема определения структуры профессиональной компетентности учителя трудового обучения общеобразовательной школы. На основании деятельносного похода раскрыто структуру профессиональной компетентности учителя трудового обучения.

Ключевые слова: профессиональная компетентность личности, учитель общеобразовательной школы, общеобразовательная школа.

 

Dmitry Dederko

Structure of professional competence of the teacher of labor training of comprehensive school

Abstract. The article deals with the problem of determining the structure of professional competence of labor training secondary school teachers.Based on an activity campaign it is revealed structure of professional competence of the teacher of labor training. In the context of labor training teacher professional competence structure determined that the scientific-theoretical component of competence encompasses knowledge in the field of technological disciplines; Methodological component involves the skill level of competence in the field of the formation of the relevant knowledge, skills, attitudes and values ​​of students; psychological component of competence involves knowledge of the motives, abilities, orientation of pupils; reflection of pedagogical activity.

Keywords: professional competence of the personality, teacher of comprehensive school, comprehensive school.

 

Детальніше