Питання розвитку інтересу учнів до природничих наук у системі післядипломної педагогічної освіти

Клименко Людмила

Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

(Миколаїв)

Анотація. Висвітлюються деякі заходи, методи підвищення кваліфікації вчителів природничих дисциплін загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної освіти з питання розвитку інтересу учнів до наук у межах STEM-освіти, а саме: ознайомлення із сучасними науковими досягненнями; використання психолого-педагогічного потенціалу навчального експерименту; вивчення історії фундаментальних наук та їх творців, акцентуючи на українознавчий аспект; залучення учнів до інтелектуальних змагань природничого спрямування.

Ключові слова: наука, інтерес, розвиток, учень, післядипломна педагогічна освіти, STEM-освіта.

 

Клименко Людмила

Николаевский областной институт последипломного педагогического образования

ВОПРОС РАЗВИТИЯ ИНТЕРЕСА УЧАЩИХСЯ К ЕСТЕСТВЕННЫМ НАУКАМ    В СИСТЕМЕ ПОСЛЕДИПЛОМНОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ 

Аннотация. Освещаются некоторые мероприятия, методы повышения квалификации учителей естественных дисциплин общеобразовательных учебных заведений в системе последипломного педагогического образования по вопросу развития интереса у учащихся к наукам в пределах STEM-образования, а именно: ознакомление учащихся с новыми научными  достижениями; использование психолого-педагогического потенциала учебного эксперимента; изучение истории фундаментальных наук и их творцов; привлечение учащихся к интеллектуальным соревнованиям естественного направления.

Ключевые слова: наука, интерес, развитие, ученик, последипломное педагогическое образование, STEM-образование.

 

Ljudmila Klimenko

Mykolayiv In Service Teacher Training Institute

ISSUE OF INCREASE OF STUDENTS’ MOTIVATION IN STUDYING SCIENCE SUBJECTS I N IN SERVICE TEACHER TRAINING SYSTEM

Annotation. The article covers certain activities and methods of science teachers’ professional growth in the in service teacher training system within STEM education as far as increase in students’ motivation  in studying science subjects is concerned, i.e. acquaintance with modern achievements; implementation of psychological and pedagogical potential of study experiments; fundamental science history and its creators’ study with the  focus on Ukrainian aspect; students’ involvement in science  intellectual contests. The article contains criteria of choosing modern science achievements appropriate as school contents.  It is supposed to deal with such human values as science real-life implementation, its impact on human life and social development, space exploration information, the reasons of the Universe and life creation, research on the impact of technogenic human activity on human health  and health awareness technology development. The contents of a scientific discovery or achievement  must be of metasubject (generalizing) character.

Key words are: science, motivation, growth, student, in service teacher training system, STEM-education.

 

Детальніше