pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ МОВНОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ У СТУДЕНТІВ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ (курс «Українська мова за професійним спрямуванням»)

ІЛІАДІ Олександр Іванович –

доктор філологічних наук, завідувач кафедри методик дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

е-mail: [email protected]

ГРОМКО Тетяна Василівна –

 

кандидат філологогічних наук, доцент кафедри української мови

Центральноукраїнського державного педагогічного Університету імені Володимира Винниченка

е-mail: [email protected]

Анотація

    Фахова мовнокомунікативна компетенція – це індикатор наявності системи професійних знань, комунікативних умінь і навичок, антропоцентричної ціннісної орієнтації, загальної гуманітарної культури, інтегральних показників культури мовлення, необхідних для якісної професійної діяльності з перспективою карʼєрного зростання. Тому важливе завдання сучасної системи освіти – створення належних умов для формування професійної мовнокомунікативної компетенції. Важливу роль у комплексній реалізації цієї стратегічної мети відіграє навчальний курс «Українська мова за професійним спрямуванням», який дає в руки майбутнього професіонала основне знаряддя фахового спілкування – уміння грамотно й чітко висловити свою думку.

Ключові слова: комунікативна компетенція, мовна компетенція, мовознавчі складові професійної компетенції, культура мовлення, українська мова за професійним спрямуванням.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вовк О. І. Комунікативно-когнітивна компетентність студентів-філологів: нова освітня парадигма [Текст] / О. І. Вовк. – Черкаси : Чабаненко Ю.А., 2013. – 500 с.

2. Данилова Г. С. Управління процесом становлення професійної компетентності методиста [Текст] / Г. С. Данилова. – К. : УІПКККО, 1995. – 80 с.

3. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / [за заг. ред. О. В. Овчарук]. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с.

4. Онопрієнко О. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті [Текст] / О. Онопрієнко // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 32– 37.

5. Ситник О. П. Професійна компетентність вчителя [Текст] / О. П. Ситник // Управління школою. – 2006. – № 14. – С. 2–9.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. [Текст] / В. О. Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1976. – Т. 1. – 654 с.

7. Чемерис І. Нові вимоги до спеціаліста: поняття компетентності й компетенції [Текст] / І. Чемерис // Вища освіта України. – 2006. – № 2. – С. 84–88.

РОЗВИТОК EМОЦІЙНОГО ІНТEЛEКТУ МАЙБУТНІХ ПEДАГОГІВ (НА МАТEРІАЛІ ТВОРІВ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО)

КОЗИР Маргарита Валентинівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та історії педагогіки

Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка

ОRCІD іD: 0000-0001-8402-2589 e-mail: [email protected]

БРЕЧКО Анастасія Олексіївна –

студентка ІІІ курсу освітньої програми «Українська філологія» Інституту філології Київського університету імені Бориса Грінченка

ORCID iD: 0000-0001-9644-4754

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті йдеться про особливості процесу розвитку емоційного інтелекту майбутніх педагогів на матеріалі літературних творів і педагогічних праць видатного вітчизняного педагога – Василя Олександровича Сухомлинського. Зазначено актуальні проблеми формування особистості в умовах бурхливого розвитку інформаційного суспільства. Наголошено на вагомій ролі встановлення емоційного контакту між педагогом і дитиною з метою покращення якості освіти.

Ключові слова: емоційний інтелект, емоційний контакт, «килимкові читання», педагог, покоління Z.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гоулман Д. Емоційний інтелект / Деніел Гоулман; пер. З англ. С. ̶ Л. Гумецької. ̶ Х.: Віват, 2018. ̶ 512 с.

2. Історія розвитку дослідження емоційного інтелекту. Режим доступу: https://www.empatia.pro/istoriya-vynyknennya-ei-taempatiyi/

3. Палфри Дж., Гассер У. Дети цифровой эры / [пер. с англ.. Н. Яцюк] – Москва: Эксмо, 2011. – 284 с.

4. Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям. – К.: Рад.школа, 1972. – 244 с

5. Сухомлинський В. О. Стежка до квітучого саду. // Літературна Україна. ̶ 26. ІХ.1969.

6. Сухомлинський В. О. Як любити дітей. //Вибрані твори. В 5-ти т. Т. 5. Статті. – К., «Рад.школа», 1977. – С. 292 ̶ 308.

PEDAGOGICAL VIEWS OF V. SUKHOMLYNS’KYI AND THE DEVELOPMENT OF CREATIVE PERSONALITY OF STUDENTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF XXI CENTURY

KRYCHUN Liudmyla Petrivna –

The Dean of the faculty of Philology and Journalism, Ph.D.,

Associate Professor Department of the Ukrainian Language

Centralukrainian Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

e-mail:[email protected]

HABELKO Olena Mykolayivna –

Ph.D.,Associate Professor Department of Linguodidactics and Foreign Languages

Centralukrainian Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

e-mail: [email protected]

Анотація

    У науковій публікації розглядаються педагогічні погляди Василя Сухомлинського на розвиток творчої особистості школяра крізь призму формування мовленнєвої компетентності учня ХХІ століття. Авторами запропоновано три моделі-підходи до розвитку лінгвістичної творчості учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Ці підходи було виокремлено з роздумів В. О. Сухомлинського, опублікованих у різних виданнях, та трансформовано на сучасні освітні реалії. Досліджено й підтверджено думку про те, що лінгвістичні бачення вчителя та директора Павлиської середньої школи залишаються актуальними і в наш час, незважаючи на розвиток інформаційних технологій.

Ключові слова: В. Сухомлинський, особистість школяра, моделі-підходи.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Глазова О. П. Рідна мова : підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. П. Глазова, Ю. В. Кузнецов. – К. : Зодіак ЕКО, 2008. – 239 с.

2. Заболотний О. В. Рідна мова : підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К. : Генеза, 2008. – 240 с.

3. Павлюк Р. Креативність як складова частина професійної підготовки майбутніх учителів. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka. com/16_NPM_2007/Pedagogica/22154.doc.htm

4. Пентилюк М. І. Рідна мова : підручник для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. / М. І. Пентилюк, І. В. Гайдаєнко, А. І. Ляшкевич, С. А. Омельчук; за ред. д. п. н., професора М. І. Пентилюк. – К. : Освіта, 2008, – 273 с.

5. Протас О. Л. Розвиток творчих здібностей учнів в умовах загальноосвітнього навчального закладу // Освіта та розвиток обдарованої особистості № 3 (22) /03/2014 С 26–28).

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5 т. Т. 4. Павлиська середня школа. Розмова з молодим директором школи / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1976. – 640 с.

ТЕОРІЯ ПРИРОДОВІДПОВІДНОГО ВИХОВАННЯ У ПЕДАГОГІЦІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

КРАВЦОВ Віталій Олександрович –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та психології

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

e-mail: [email protected]

КРАВЦОВА Тетяна Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена дослідженню інтерпретації та реалізації теорії природовідповідного виховання у педагогіці Василя Сухомлинського. Головна увага приділена аналізу філософсько-педагогічних поглядів В. Сухомлинського як теоретичних основ організації природовідповідного виховання у його педагогічній системі. Також здійснено аналіз методичних аспектів реалізації В. Сухомлинським теорії природовідповідності в розумовому, моральному, естетичному, трудовому, фізичному, екологічному вихованні учнів усіх вікових груп.

Ключові слова: людина і природа, природовідповідне виховання, принцип природовідповідності, філософія ноосфери, виховання, світогляд.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – Київ: Либідь, 1997. – 374 с.

2. Кравцов В. О. Принцип природовідповідності виховання у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / В. О.Кравцов. – Автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. – Кривий Ріг, 2001. – 20 с.

3. Сухомлинський В. О. Вчитель і діти. – ЦДАОВУ. – Ф. 5097. – Оп. 1. – Спр. 535. – 27 арк.

4. Сухомлинський В. О. Заповіді дитинства та отроцтва. – ЦДАОВУ. – Ф. 5097. – Оп. 1. – Спр. 139. – 230 арк.

5. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – С. 283–582.

6. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 4. – С. 7–392.

7. Сухомлинський В. О. Праця, покликання, щастя / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – С. 167–176.

8. Сухомлинський В. О. Природа, праця, світогляд/ В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – С. 551– 562.


9. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 4. – С. 393– 626.

10. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 8. – С. 7–282.

11. Сухомлинський В. О. Школа і природа / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – Київ: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – С. 536–551.

РОЛЬ ВЧИТЕЛЯ У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

ЛЕБІДЬ Інна Юхимівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та управління навчальним закладом

Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Мета використання активних методів навчання у викладанні педагогічних дисциплін пов’язана: з розвитком у майбутніх вчителів уявлення про педагогічну діяльність, як рефлексивне керування діяльністю учня (переміщення його у позицію активного суб’єкта навчання; розвиток його здатності до самоуправління власною діяльністю); з організацією процесу навчання як вирішення навчально-пізнавальних проблем на основі творчої взаємодії з учнями; з створенням умов для формування у студентів гуманної позиції щодо розуміння мети і завдань власної педагогічної діяльності; з допомогою майбутнім педагогам опанувати механізми використання особистісного потенціалу для вирішення педагогічних завдань навчання і виховання; з визначенням оптимальних засобів і напрямків професійного самовдосконалення.

Ключові слова: особистість педагога, професійна культура вчителя, мистецтво спілкування, глибина розуму, ясність мислення, самовдосконалення, самоосвіта.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Антонець М. Проблема педагогічної творчості вчителя у спадщині В. О. Сухомлинського [Текст] : До 13-х Всеукраїнських педагогічних читань «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю» / М. Антонець // Рідна школа. – 2006. – № 9. – С. 7–10.

2. Бабіч Л. В., Кондратенко Г. М., Рідкоус О. В. Використання гуманної спадщини В. О. Сухомлинського в системі підготовки спеціалістів / Л. В. Бабіч, Г. М. Кондратенко, О. В. Рідкоус // Зб.наук.праць. Педагогічні науки. Випуск 50. – Херсон: ХДУ, 2008. – С. 26–31.

3. Безносюк О. О. В. О. Сухомлинський про відповідальність у науковопедагогічних дослідженнях [Текст] / О. О. Безносюк // Збірник наукових праць Полтавського державного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка. Сер. Педагогічні науки / Гол. ред. В. О. Пащенко. – Полтава : ПДПУ, 2005. – Вип. 5 (44). – С. 267–274.

4. Бєлан Ганна. Спадщина В. О. Сухомлинського в професійній підготовці сучасного педагога / Ганна Бєлан // Наукові записки. – Випуск 78 (2). – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – С.262–265.

5. Васянович Г. П. Педагогічна етика : Навчально-методичний посібник / Г. П. Васянович. – Львів: «Норма», 2005. – 344 с.


6. Гергуль Світлана. Самоосвіта вчителя в контексті педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського / Світлана Гергуль // Наукові записки. – Випуск 78 (2). Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – С. 323–327.

7. Кондратенко Галина, Бабіч Людмила. Проблема підготовки майбутніх спеціалістів на основі гуманістичної спадщини В. О. Сухомлинського / Галина Кондратенко, Людмила Бабіч // Наукові записки. – Випуск 78 (2). Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – С. 280–285.

8. Новгородська Ю. Ідеї В. О. Сухомлинського живуть і розвиваються / Ю. Новгородська // Рідна школа. 2002. – С. 44–45.

9. Стахів Л., Плахова С. Втілення ідей В. О. Сухомлинського в сучасній загальноосвітній школі / Л. Стахів, С. Плахова // Молодь і ринок. – 2010. – №5. – С. 120.

10. Федяєва Валентина. Педагогічна система В. О. Сухомлинського в підготовці майбутнього вчителя / Валентина Федяєва // Наукові записки. – Випуск 78 (2). – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – С. 303–305.