Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

КОНЦЕПЦИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБЛИКА УЧИТЕЛЯ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ НАСЛЕДИИ В. А. СУХОМЛИНСКОГО

КОНДРАШОВА Лидия Валентиновна –

доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры педагогики высшей школы и образовательного менеджмента

Черкасского национального университета имени Богдана Хмельницкого

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядається проблема нової філософії особистості педагога як фактора морального світогляду і рушійної сили становлення духовності підростаючого покоління. Аналізуються ідеї В. Сухомлинського з проблем формування духовно-моральної і професійної культури педагога, шляхи вдосконалення професійної підготовки в системі університетської освіти на основі принципу рольової перспективи, за допомогою різних індивідуальних і колективних форм, способів і прийомів навчання.

Ключові слова: концепція формування морально-професійного образу педагога, двохаспектність ціле покладання підготовки, принцип рольової перспективи, рольова ситуація.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сухомлинский В. А. Этюды о коммунистическом воспитании // В. Сухомлинский // Народное образование. – № 2. – 1967. – С. 89–120.

2. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / ред. кол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін.. –Т.2. – К.: Рад. шк. – 213 с.

3. Шелер М. Формы знания и образование / М. Шелер // Избранные произведения. – М., 1994. – 432 с.

4. Этюды о В. А. Сухомлинском. Педагогические апокрифы / Составление, предисловие, послесловие, комментарии, вступления к частям книги О. В. Сухомлинской. – Акта-издание, 2008.– 430 с.

5. Bubluk M. Koncepcja pedagogiczna I system wychowawczy Wasyla Suckohomlinskiego / Marian Bubluk. – Torun, 1982. – 230 p.

6. Cockerill A. Each One Must Shine. The Efucational Legacy of V.A. Suckohomlinsky. – New York, 1999. – 230 p.

7. Marshall A. Principles of economics. – L., 1983. – 246 р.

8. Gartmann E. Pafagogiczwischen Menschen – und Guterpoduction. ZurSitflikeifserziehung V. A. Suchohomlinskys. – Munchen, 1984. – 201 s.

В. О. СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ

КУЗЬМЕНКО Василь Васильович –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки й менеджменту освіти

КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

e-mail: [email protected]

МУСІЄНКО Вікторія Сергіївна –

кандидат педагогічних наук, викладачка федри теорії й методики дошкільної, початкової освіти та мовних комунікацій

КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті досліджено одну з найактуальніших проблем сьогодення – питання патріотичного виховання дітей. На основі аналізу педагогічної спадщини Василя Олександровича Сухомлинського акцентовано, що засобами патріотичного виховання є природа, праця, моральна краса людської поведінки, книга, творчість, історичне минуле нашого народу. Розкрито підходи до формування в дітей дошкільного віку любові до Батьківщини.

Ключові слова: патріотизм, патріотичне виховання, дитячі садки, діти дошкільного віку, виховання любові до рідного краю.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/doshkilnaosvita/30154/Додаток

2. Богуш А. М., Лисенко Н. В. Українське народознавство в дошкільному закладі / А. М. Богуш, Н. В. Лисенко. – К.: Вища школа, 1994. – С. 264–265.

3. Назаренко К. В. Патріотичне й інтернаціональне виховання дітей дошкільного віку / К. В. Назаренко. – К.: Радянська школа, 1979. – 167 с.

4. Педагогічна енциклопедія. Т. 3. – М.: Радянська енциклопедія, 1996. – 879 с.

5. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. І. Поніманська. – К.: Академвидав, 2006. – 456 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 1: Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Духовний світ школяра. Методика виховання колективу. – 654 с.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 3: Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. – 670 с.


8. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 5: Статті. – 640 с.

9. Сухомлинський В. О. Чиста криниця – В. О. Сухомлинський. – К. : Веселка, 1993. – 287 с.

10. Тоцька Т. Рід, родина, Україна: Патріотичне виховання старших дошкільників за літературними творами В. Сухомлинського / Тетяна Тоцька. – К.: Шкільний світ, 2011. – 128с.

СТОРІТЕЛЛІНГ: ДОСВІД В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

КУЗЬМЕНКО Юлія Василівна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри адміністративного права та адміністративної відповідальності

Херсонського факультету Одеського державного університету внутрішніх справ

e-mail: 1geoekonomika@gmail.соm

РІДКОУС Леся Володимирівна –

старший викладач кафедри педагогіки й освітнього менеджменту

КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

e-mail: 1geoekonomika@gmail, [email protected]

Анотація

    У цій статті поставлено смисловий акцент на важливість впровадження ідей В. О. Сухомлинського у практику сучасної школи. Розкрито шляхи використання методу навчання «сторітеллінг» в освітньому процесі на основі досвіду педагога-новатора. Подано перелік творів В. О. Сухомлинського в контексті таких видів сторітеллінгу як культурний, соціальний, дружній та особистий. Наведено приклади наслідування педагогами Херсонщини його настанов щодо навчання дітей створювати цікаві авторські твори.

Ключові слова: педагогічна спадщина, ідеї В. О. Сухомлинського, сторітеллінг, приклади, учні.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Буковська О. Сучасні методи викладання: сторітеллінг як неформальний метод навчання / Оксана Буковська // Математика в рідній школі, 2018. – № 3. – С. 43–48.

2. Воротня Н. Методичний кабінет як сервісний центр. Формування медіаінформаційної компетентності педагогів засобами інноваційних технологій / Надія Воротня // Методист, 2017. – № 3. – С. 11–26.

3. Казачінер О. С. Інноваційні педагогічні технології в сучасному навчанні іноземної мови / Олена Семенівна Казачінер // Б-ка журн. «Англійська мова та література» (Осн.). – 2016. – № 3. – 77 с.

4. Калініченко Н. А. Світлий геній Павлиша / Н. А. Калініченко. Видання третє, доповнене. – Кропівницький: ТОВ «Імекс-ЛТД», 2018. – 268 с.

5. Крутій К. Сторітелінг: мистецтво розповідати, або Як зацікавити й мотивувати дітей / К. Крутій, Л. Зданевич // Дошкільне виховання, 2017. – № 7. – С. 2–6.

6. Кузьменко Ю. В., Кохановська О. В. Василь Сухомлинський крізь тисячоліття про те як виховати Людину. Нова українська школа – діалог з
В. О. Сухомлинським: матеріали Всеукр. наук.практ. конф. (Херсон, 25 квіт. 2018 р.). – Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2018. – С. 124–128.

7. Меркулова Ю. Сторітелінг – ефективний метод навчання на виховання / Юлія Меркулова // Соціальний педагог (Шк. світ), 2016. – № 12. – С. 4– 6.

8. Ніколенко О. Storytelling як освітня технологія вивчення зарубіжної літератури / Ольга Ніколенко // Всесвітня література в школах України, 2018. – № 3. – С. 2–5.

9. Романюк І. Педагогічними стежками до шляху професійного успіху / Ірина Романюк, Вікторія Колчик // Вихователь-методист дошкільного закладу, 2015. – № 10. – С. 17–23.

10. Стасенко В. Г. Обговорюємо... Рекомендуємо... Тлумачимо... Нововведені терміни та поняття в оновленій програмі для початкових класів / В. Г. Стасенко, О. А. Фоменко, В. В. Волканова // Початкове навчання та виховання (Осн.), 2017. – № 22/24. – С. 9–26.

11. Сухомлинський В. О. Особа вчителя, педагогічний колектив і колектив вихованців / В. О. Сухомлинський. Вибр. твори в 5 т. – Т. 1. – Київ: Радянська школа, 1977. – с. 597.

12. Сухомлинський В. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський. – К.: «Акта», 2012. – 537 с. 13. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. шк., 1988. – 310 с.

В. СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ВИХОВАННЯ «ВАЖКИХ ДІТЕЙ»: ПЕДАГОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АКЦЕНТИ

МАРУСИНЕЦЬ Мар’яна Михайлівна –

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки

Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

e-mail: [email protected]

Анотація

    Мета статті полягає в розширенні уявлень про педагогічну спадщину Василя Сухомлинського, його ставленні до важковиховуваних дітей. Визначено сутнісні акценти феноменології «важкі діти» та детермінанти, що зумовлюють це психологічне явище. Обґрунтовано авторський підхід педагога до виховання таких дітей – гуманний, зумовлений врахуванням індивідуально-психологічних, вікових особливостей та соціальних (сім’ї, школи, дитячого колективу, вулиці).

Ключові слова: педагогічна спадщина Василя Сухомлинського, особистість дитини в нормі і відхиленнях, важкі діти, чинники, що зумовлюють складність виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сухомлинський В. А. Трудные дети / В. Сухомлинский. – Избр. пед.соч. – Т.3. – М., 1981. – С. 451–455.

2. Сухомлинський В. О. Виховання ідеальних уявлень про красу поведінки. Формування самооцінки рівня домагань / В. О. Сухомлинський. – Вибр. твори. в 5-ти т. – Т. 1. – К.: «Радянська школа, 1976. – С. 539–556.

3. Фіцула М. М., Парфанович І. І. Відхилення у поведінці неповнолітніх: шляхи їх попередження та подолання: навч.-метод. посіб. / М. М. Фіцула, І. І. Парфанович. – Тернопіль: Навчальна книга: Богдан, 2008. – 432 с.

4. Юнг Н. В. Взаимосвязи между показателями ценностных ориентаций и типами акцентуаций характера в подростковом возрасте // Н. В. Юнг // Науковий вісник ПДПУ ім. К. Д. Ушинського. – Одеса, 2005. – № 5– 6. – С. 127–132.

5. Frick P. J. Conduct Disorders and Antisocial Behavior. – New York: Plenum Press, 1999. – 312 p.

ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ЕСТЕТИЧНУ ПІДГОТОВКУ ВЧИТЕЛЯ ЗАСОБАМИ ПРИРОДИ

МЕЛЬНИЧУК Сергій Гаврилович –

доктор педагогічних наук, почесний професор кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченека, заслужений працівник освіти України, лауреат обласної премії Василя Сухомлинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    Cтаття присвячена формуванню естетичної культури вчителя засобами природи. Автором виділені структурі компоненти естетичної культури вчителя, з-поміж яких: духовно-споглядальний, науковосамоосвітній і практично-конструктивний.

Ключові слова: естетична культура,професійна діяльність вчителя.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Съезд директоров учительских институтов и семинариев Киевского учебного округа 16–19 июля 1910 г. – К., 1911.

2. Сухомлинський В. О. Твори в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К., Рад.школа, 1976. – С. 500–543.

3. Сухомлинский В. А. О воспитании / В. А. Сухомлинский. – М.: Политиздат, 1973. – 453 с.

4. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський. Т. 3. – К., 1997. – 234 с.

5. Эстетика и эстетическое воспитание в педагогическом институте. – М., Пед общество РМФСР, 1971. – 342 с.

6. Мельничук С. Г. Теорія і практика формування естетичної культури майбутніх учителів (історико-педагогічний аспект 1860–1990 р.р.): монографія / С. Г. Мельничук. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2006. – 248 с.