pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПРОБЛЕМИ СПІЛКУВАННЯ ТА КОМУНІКАЦІЙ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В КОНТЕКСТІ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

СЛЮСАРЕНКО Ніна Віталіївна –

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки,

психології й освітнього менеджменту імені проф. Є. Петухова Херсонського державного університету

ORCID iD: 0000-0002-9215-5936,

e-mail: [email protected]

Анотація

    Статтю присвячено проблемам спілкування як основи плідної обопільної діяльності вчителя і учня Нової української школи. Наведено думки В. О. Сухомлинського щодо необхідності і доцільності педагогічного спілкування. Акцентовано, що педагог відводив значну роль спілкуванню, вважав його досить ефективним
засобом обміну інформацією, навчання та виховання молодого покоління. Схарактеризовано різні види комунікацій, в які доводиться вступати вчителю задля успішного здійснення своєї педагогічної діяльності, та наведено приклади таких комунікацій за творами В. О. Сухомлинського.

Ключові слова: Нова українська школа; спілкування; педагогічне спілкування; комунікація; види комунікацій; В. О. Сухомлинський.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukr ainska-shkola-compressed.pdf

2. Освіта дорослих: енциклопедичний словник / за ред. В. Г. Кременя, Ю. В. Ковбасюка; [упоряд.; Н. Г. Протасова, Ю. О. Молчанова, Т. В. Куренна; ред. рада: В. Г. Кремень, Ю. В. Ковбасюк, Н. Г. Протасова та ін.]; Нац. акад. пед. наук України, Нац. акад. держ. упр. при Президентові України [та ін.]. – К.: Основа, 2014. – 496 с.

3. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1979. – Т. 1. – С. 403– 637.

4. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1979. – Т. 4. – С. 7–390.

5. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1979. – Т. 4. – С. 393–622.

6. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1979. – Т. 3. – С. 7–279.

7. Сухомлинський В. О. Сто порад вчителеві / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1979. – Т. 2. – С. 450–698.

8. Сухомлинський В. О. Щоб душа не була пустою / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Рад. школа, 1979. – Т. 5. – С. 269–335.

9. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К. Радянська школа, 1979. – Т. 2. – С. 149–416.

ДИВОСВІТ ДИТИНСТВА У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

ХАЙРУЛІНА Василина Миколаївна –

член-кореспондент НАПН України, доктор філософії, заслужений працівник освіти України

e-mail: [email protected]

 

Анотація

    У статті досліджуються шляхи виховання Особистості - створення себе в собі, становлення духовної культури індивідуума. На прикладі життєдіяльності Українського колежу ім. В. О. Сухомлинського, а також наукового та особистого життєвого досвіду автора, сформульовано визначення Школи духовного розвитку і чесноти, показаний процес її діяльності, форми реалізації в шкільну практику. Розглядаючи проблему в широкому контексті, акцент зроблений на досвід і використання елементів християнської культури, творчості, інтелектуального розвитку.

Ключові слова: духовний розвиток, дитинство, В. Сухомлинський.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін. – К.: Рад. шк., 1976. – Т. 2. – С. 479–487.

2. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін. – К.: Рад. шк., 1977. – Т. 3. – С. 219–257.

ІДЕЇ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО У ЗМІСТІ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

ХОМИЧ Лідія Олексіївна –

доктор педагогічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті проаналізовано ідеї В. О. Сухомлинського про формування у майбутніх вчителів гуманного ставлення до дітей, розвиток особистості майбутнього вчителя, усвидомлення ним системи цінностей які становлять основу професійної діяльності, а також формування педагогічної культури майбутнього вчителя, розвиток його інтелекту, творчості і сприяння саморозвитку. Актуалізується необхідність їх використання у процесі підготовки вчителя для нової української школи.

Ключові слова: вчитель, гуманізм, розвиток особистості, система цінностей, педагогічна культура, творчість, саморозвиток.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. [Електронний ресурс] / Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова та ін. – Київ, Міністерство освіти і науки України, 2016. – 36 c.

2. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 3. – К. : Рад. школа, 1977. – С. 283–582.

3. Сухомлинський В. О. Народний учитель / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – Т. 5. – К.: Рад. Школа, 1977. – С. 239–255.

4. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 4. – К. : Рад. школа, 1977. – С. 7–390.

5. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 1. – К.: Рад. школа, 1976. – 654 с.

6. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 4. – К.: Рад. школа, 1977. – С. 393–626.

7. Сухомлинський В. О. Сто порад учителю / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – Т. 2. – К.: Рад. Школа, 1976. – С. 419–656.

8. Сухомлинський В. О. Суспільство і вчитель / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – Т. 5. – К.: Рад. Школа, 1977. – С.108–122. 9. Хайруліна В. М. Педагогіка добротворення: наук.-метод. посіб. / В. Хайруліна. – Київ, 2018. – 416 с.

ІДЕЇ СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ У ХУДОЖНІХ ТВОРАХ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ЯНЧЕНКО Тамара Василівна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри соціальної роботи,

Національного університету «Чернігівський колегіум»

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена характеристиці соціально-педагогічних ідей у дитячих творах Василя Сухомлинського. Увага приділяється соціальному становленню дитини, формуванню відповідальності за свої вчинки, волонтерській діяльності та допомозі людям.

Ключові слова: дитина, соціальна педагогіка, соціально-педагогічна допомога, волонтерська діяльність, соціальне становлення.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. История социальной педагогики: хрестоматия-учеб. / [под ред. М. А. Галагузовой]. – М.: ВЛАДОС, 2001. – 544 с.

2. Соціальна педагогіка / [За ред. А. Й. Капської]. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 488 с.

3. Сухомлинський В. О. Квітка сонця: Притчі, казки, оповідання/ В. О. Сухомлинський. – Харків: ВД «ШКОЛА», 2013. – 240 с.

4. Сухомлинский В. А. О воспитании / В. А. Сухомлинский / [Сост. и авт. вступит. очерков С. Соловейчик]. – М.: Политиздат, 1975. – 272 с.

5. Сухомлинский В. Сердце отдаю детям / В. Сухомлинский. – К.: Акта, 2012. – 563 с.

ПРОВІДНІ ІДЕЇ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ В. СУХОМЛИНСЬКОГО У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ПРАКТИКИ ОСВІТИ І ВИХОВАННЯ

ЯЩУК Інна Петрівна –

доктор педагогічних наук, професор, декан факультету початкової освіти та філології

Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті представлений матеріал про творчий шлях педагога-новатора Василія Сухомлинського. На основі аналізу його педагогічної історії розкривається шлях становлення Сухомлинського як педагога; характеризується дієстостним характером нравственного виховання; виділені провідні ідеї виховання в його педагогічному наследжені та співставлені з сучасними концептами виховання. Обґрунтовано значення педагогічних ідей та установок видатного педагога для сучасної практики освіти та виховання молоді.

Ключові слова: В. Сухомлинський, педагогічна належність, педагогічна система, Павлишська середня школа, нравственное виховання, особистісний та дієвостний підходи, азбука моралі, сучасна практика освіти та виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бондар Л. С. До питання виховання моральних цінностей у школярів у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / Л. С. Бондар // Наука і освіта. – 2001. – № 5. – С. 18–21.

2. Гуманізація навчально-виховного процесу: Збірник наукових праць / За заг. ред. проф. В. І. Сипченка. – Слов’янськ: Видавничий центр СДПУ, 2007. – 182 с.

3. Петренко О. Б. Педагогіка діалогу В. О. Сухомлинського як умова виховання толерантності особистості / О. Б. Петренко // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер.: Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 1.46. – С. 98–102.

4. Сухомлинська О. Випереджаючи час… (Василь Олександрович Сухомлинський – до 85-річчя від дня народження) / О. Сухомлинська // Рідна школа. – 2003. – №9. – С. 6–9.

5. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1978. – 263 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. / В. Сухомлинський. – К., Рад. шк., 1977. – Т. 3. – 670 с.

7. Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра / В. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – С. 209–400.

8. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв. в 5 т. – К.; Рад. Шк.., 1977. – Т.4. – С. 7–390.

9. Сухомлинський В. О. Народження громадянина/ В. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1970. – С. 146–206.

10. Сухомлинский В. А. О воспитании / В. А.Сухомлинский. Изд. 2-е. – М.: Политиздат, 1975. – 272 с.

11. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. Сухомлинський // Вибр. тв.: В 5 т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 3. – С. 7–274.

12. Сухомлинский В. А. Хрестоматия по этике / Сост. О. В. Сухомлинская. – М.: Педагогика, 1990. – 304 с.

13. Этюды о В. А. Сухомлинском. Педагогические апокрифы / сост.О. В. Сухомлинская. – Х.: Акта, 2008. – 430 с.