Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНІ ФОРМИ І МЕТОДИ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ-МУЗИКАНТІВ ДО РОБОТИ НАД ТВОРАМИ ДУХОВНОЇ МУЗИКИ

РАДЮШІНА Світлана Олександрівна –

cтарший викладач кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

ЛЄСНІК Олена Степанівна –

старший викладач кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені. К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті актуалізується проблема духовного розвитку школярів та молоді. Як найбільш доступна і корисна форма навчання і виховання духовної особистості у шкільній музичній освіті розглядається вокальнохорове мистецтво, привертається увага до можливості використання православної духовної музики у навчальному процесі. Розглянуто особливості виконання духовної музики та представлені практико-орієнтовані форми й методи підготовки педагогів-музикантів до роботи над творами духовної музики.

Ключові слова: духовність, духовна культура, духовна музика, особливості виконання духовної музики, компетентність педагогів-музикантів, практико-орієнтовані форми й методи навчання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Балыбердина И. История становления и развития духовной музыки [Электронный ресурс]. – Режим доступа:// www.itn.ru/attachment/aspx?id=60990

2. Кондратюк Л. Українська духовна музична культура в історико-культорогічному вимірі / Лариса Кондратюк автореф. дис…канд. філософських наук: 09.00.12 . – К., 2011. – 19 с.

3. Кошмина И. Русская духовная музыка: Учебное пособие для вузов: В 2 кн./ Ирина Кошмина – М., Гуманит. Изд. Центр ВЛАДОС, 2001. – 123 с.

4. Кифенко А. Духовна хорова музика в репертуарі студентського хорового колективу // Анна Кифенко // Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку: Зб. наукових праць, – Матеріали ХVІІ Всеукраїнської науковопрактичної інтернет-конференції, 17–18 жовтня 2015 р. – С. 56–64.

5. Майба Л. Методика формування духовних цінностей молодших школярів у процесі вокальнохорового навчання / Любов Майба / Дис…канд. пед. наук: 13.00.02 теорія та методика музичного навчання. – К., 2017. – 231 с.

6. Маріо М. Виховання молоді засобами православної духовної музики у закладах освіти України (кінець ХІХ – початок ХХ століття): автореф. дис…канд. пед. наук: 13.00.01 / Маргарита Маріо. – Х., 2000. – 19 с.

7. Пальшкова І. Практико-орієнтований підхід у професійному навчанні майбутніх педагогів початкової ланки, Ірина Пальшкова // Психологопедагогічні проблеми сільської школи. – №33, – 2010. – С. 67–78.

8. Просалова В. Концепция внедрения практико-ориентированного подхода [Электронный ресурс] / Вероника Просалова // Интернет журнал «Науковедение». – №3. – 2013. – Режим доступа: http: // naukovedenie.ru

ДИРИГЕНТСЬКІ ФОРМИ ВИСЛОВУ ЯК БАЗИСНА ОСНОВА У ВДОСКОНАЛЕННІ ПРОФЕСІЙНОГО РІВНЯ МАЙБУТНІХ ХОРЕОГРАФІВ

РЕШЕТНІКОВА Тетяна Павлівна –

старший викладач кафедри методики музвиховання, співу та хорового диригування

Криворізького державного педагогічного університету

е-mail: [email protected]

ФУРДАК Тетяна Дмитрівна –

старший викладач кафедри методики музвиховання, співу та хорового диригування Криворізького державного педагогічного університету

е-mail: [email protected]

Анотація

    В статті розглядається роль диригування та інтеграція його в основи професійної підготовки хореографів. Визначається аналогія співвідношення деяких прийомів вислову крізь призму диригентських і хореографічних рухів. Автори аналізують тематичну спрямованість двох модулів з курсу навчальної дисципліни «Основи диригентської та вокальної культури», зміст яких передбачає взаємодію мистецтв і забезпечує формування знань за принципом взаємозв’язку та взаємодоповнення.

Ключові слова: диригування, хореографія, інтеграція, модуль, прийоми вислову, професійний рівень, музичний простір.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Захаров Р. В. Записки балетмейстера / Р. В. Захаров. – М.: Искусство, 1976. – 351 с.

2. Колногузенко Б. М. Хореографічне мистецтво: зб. статей «Методичні матеріали для підготовки бакалаврів і спеціалістів за фахом «хореографія» (6.020200) / Б. М. Колногузенко. – Х.: ХДАК, 2008. – 224 с.

3. Рейзенкінд Т. Й. Дидактичні основи професійної підготовки вчителя музики в педагогічному університеті: монографія / Т. Й. Рейзенкінд. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2006. – 640 с.

4. Рудницька О. Педагогіка: загальна та мистецька: навчальний посібник / О. П.Рудницька. – Київ: ТОВ. «Інтерпроф», 2002. – 270 с.

5. Рекреаційна функція бальної хореографії / М. В. Богданова. Питання культурології. – 2015. – Вип. 31. – С. 128–133.

ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ПОКАЗНИК СЦЕНІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

СТУКАЛЕНКО Зоя Михайлівна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри музичного мистецтва і хореографії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті здійснено феноменологічний аналіз поняття «емоційний інтелект», «сценічна майстерність майбутнього вчителя музичного мистецтва». Розглянуто теоретичні та практичні аспекти емоційного інтелекту та його взаємозв’язок з сценічно-творчою діяльністю майбутнього вчителя музичного мистецтва. Розкрито основні прийоми саморегуляції педагога-музиканта на сцені.

Ключові слова: емоційний інтелект, вчитель музичного мистецтва, сценічна майстерність, музикантвиконавець.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андреева И. Н. Об истории развития понятия «Эмоциональный интеллект» / Ирина Николаевна Андреева // Вопросы психологии. – 2008. – № 5. – С. 83–95.

2. Бочкарёв Л. Л. Психология музыкальной деятельности / Л. Л. Бочкарёв. – М.: «Институт психологии РАН», 1997. – 352 с.

3. Григорьев В. Ю. Исполнитель и эстрада / В. Ю. Григорьев. – М.: Изд. дом «Классика-ХХІ», 2006. – 156 с.

4. Гуренко Е. Г. Проблемы художественной интерпретации (Философский анализ) / Евгений Гуренко. – Новосибирск: Наука , 1982. – 256 с.

5. Івченко А. О. Тлумачний словник української мови / А. О. Івченко. – Харків : Фоліо, 2002. – 540 с.

6. Лабінцева Л. П. Концертна діяльність як показник виконавської майстерності музикантів / Л. П. Лабінцева // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., 16-17 жовт. 2014 р. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 297–303.

7. Саїк Г. Ф. Музично-виконавська майстерність як художньо-педагогічна проблема. Г. Ф. Саїк // Вісник «Педагогіка». – 2001. – № 5. – С. 19–21.

8. Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп [учеб. пос.] /Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов – / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М.: Ин-т. Психотерапии, 2005. – С. 57–68.

9. Четверик-Бурчак А. Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на успішність життєдіяльності особистості: дис. ... на здоб. наук. ступ. канд. псих. наук : 19.00.01 / А. Г. Четверик-Бурчак. – Д., 2015. – 187 с.

10. Шаовей Мінь. Формування рефлексивних умінь майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки: дис. ... на здоб. наук. ступ. канд. псих. наук: 19.00.01 / Мінь Шаовей. – О., 2017. – 230 с.

11. Bar-On R. Emotional Intelligence in Men and Women: Emotional Quotient Inventory: Technical Mannual / R. Bar-On. – Toronto: Multi-Health Systems, 1997.

12. Gardner H. Frames of mind: The theory of multiple intelligence / Howard Gardner. – New York: Basic Books, 2011. – 528 p.

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СПІВАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

ТКАЧЕНКО Марина Юріївна –

старший викладач кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті розглядається проблема формування співацької грамотності майбутнього вчителя музичного мистецтва як однієї з компетенцій в системі професійної компетентності фахівця, обґрунтовано зміст основних понять, простежується схожість і відзнаки понять «компетентність» і «компетенція», визначено сутність поняття «співацька грамотність» як інтегральний показник професійної компетентності.

Ключові слова: «компетентність», «компетенція», «професійна компетентність», «грамотність», «музична грамотність», «функциональная грамотность», «співацька грамотність».

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Адольф В. А. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя / В. А. Адольф // Педагогика. – № 1. –1998. – С. 45–56.

2. Алмазова Н. И. Когнитивные аспекты формирования межкультурной компетентности при обучении иностранному языку в неязыковом вузе: автореф. дис. ... док. пед. наук : 13.00.02 / Н. И. Алмазова – СПб., 2003. – 47 с.

3. Бурназова В. В. Професійна компетентність музиканта-інструменталіста: зміст, структура, методи розвитку // В. В. Бурназова // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. – Сер: Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 1. – С. 65–70.

4. Великий тлумачний словник сучасної української мови [Уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел]. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2003. – 1440 с.

5. Гершунский Б. С. Философия образования для ХХ1 века / Гершунский Б.С. – М.: Изд-во «Совершенство», 1998. – 608 с.

6. Гаврилова Е. З. Формирование музыкальной грамотности в профессиональной подготовке студентов колледжа искусств: дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Е.З. Гаврилова. – Москва, 2012. – 161 с.

7. Демура І. В. Сутність професійних компетентностей / І. В. Демура // Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць. – Вип. XXXVIII / заг. ред. проф. В. І. Сипченка. – Слов’янськ: Видавництво центр СДПУ, 2007. – С. 64–71.

8. Емельянов В. В. Развитие голоса. Координация и тренинг / В. В. Емельянов – СПб.: Изд-во «Планета музики», 2010. – 193 с.

ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ НА ЛІВОБЕРЕЖНІЙ УКРАЇНІ (X–XVIII ст.)

ТКАЧЕНКО Олена Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання

ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті автором розглядаються соціальні та культурно-історичні передумови становлення мистецької освіти на Лівобережній Україні у XVIII – на початку XIX cт. Відповідно хронологічній послідовності, від Х – до XVIII століття визначено та здійснено аналіз розвитку кожного напряму мистецької освіти в Україні. Встановлено, що у ході історичного розвитку культури України всі види мистецтва почали виокремлюватися ще із синкретичного мистецтва.

Ключові слова: мистецтво, мистецька освіта, соціальні та культурно-історичні передумови, музична освіта, художня освіта, театральна освіта, Лівобережна Україна.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аскоченский В. Киев с древнейшим его училищем академией: В 2-х т. / В. Аскоченский. – К., 1856. – Т. 1. – 370 с.

2. Безклуба С. Синкретизм культури Київської Русі (філософсько-естетичний аспект дослідження): дис... канд. філос. наук: 09.00.08 / С. Безклуба. – К., 1996. – 172 л.

3. Гессен С. Основы педагогики: Введение в прикладную философию / С. Гессен. – М.: Школапресс, 1995. – 157 с.

4. Голубев С. Киевский митрополит Петр Могила и его сподвижники / С. Голубев. – К., 1883. – Т. 1. – С. 464–469.

5. Гольденвейзер А. Задачи музикального воспитания / А. Гольденвейзер // А. Гольденвейзер о музыкальном искусстве. – М., 1975. – 416 с.

6. Грушевський М. Про старі часи на Україні. Коротка історія України (для першого початку) / М. Грушевський. – К.: АТ «Обереги», 1991. – 104 с.

7. Енциклопедія освіти. / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремінь. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

8. Енциклопедія українознавства: Словникова частина. Т. 5.: Перевидання в Україні / ред. В. Кубійович. – Львів, 1996. – С. 144–150.