pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

АКТУАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО У КОНТЕКСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

ПУСТОВІТ Григорій Петрович –

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри природничо-математичної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,

ORCID iD: 0000-0001-7754-0249,

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті схарактеризовано інклюзивну освіту в сучасній українській школі, що спрямована на надання кожній дитині, всім вразливим групам дітей можливостей для результативного навчання завдяки адаптації освітніх програм та навчального середовища до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними
можливостями. У такому контексті проаналізовано педагогічну концепцію Василя Сухомлинського, що ґрунтується на позиції неповторності Людини, на переконанні, що кожна дитина заслуговує на розвиток своїх здібностей, розкриття інтелектуального потенціалу. У статті наголошується на актуальності прогностичних ідей В. Сухомлинського щодо організації інклюзивного навчання, де вагомими чинником ефективності такої роботи, за його переконанням, було створення особливих умов і здійснення делікатного індивідуального підходу до кожної такої дитини. В. Сухомлинський звертав особливу увагу на індивідуалізацію роботи з такими дітьми, на необхідності залучення кожної такої дитини до посильної для неї розумової праці, до цікавої діяльності, щоб у неї розвивалося почуття власної гідності.

Ключові слова: Василь Сухомлинський, інклюзивна освіта, Павлиська середня школа, важка дитина, дитина з особливими потребами, виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. «Обережно: дитина»: В. О. Сухомлинський про важких дітей: Темат. зб. / упор. Т. В. Філімонова; за наук. ред. проф. О. В. Сухомлинської. – Луганськ: Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2008. – 264 с.

2. Демченко І. І. В. О. Сухомлинський про психолого-педагогічну підтримку дітей в умовах інклюзивної освіти / І. І. Демченко // Vĕdeckýpokroknapřelomutysyachalete – 2012: мateriály VIII mezinárodnívědeckopraktickáconference: Publiscing House «Education and Science», 2012. – S. 22–25.

3. Іноземцева С. В. Використання педагогічних ідей В. О. Сухомлинського в роботі з дітьми з особливими потребами / С. В. Іноземцева // Теорія та методика навчання та виховання: зб. наук. пр. / Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. – Х., 2008. – Вип. 21. – С.55–61.

4. Калініченко Н. А. В. О. Сухомлинський про роботу з дітьми з особливими потребами /
Н. А. Калініченко // Педагогічний вісник. – 2013. – № 4(28). – С. 74–76.

5. Сухомлинська О. В. Школа Сухомлинського у Павлиші  погляд крізь призму часу: науковопопулярне видання / О. В. Сухомлинська.  К.: Педагогічна думка, 2013.  124 с.

6. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором. / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1977. –Т. 4. – С. 393–628.

7. Сухомлинський В. О. Найвідсталіший у класі … / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1977. – Т. 5. – С. 584–590.

8. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1976. – Т. 1. – С. 55–208.

9. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1976. – Т. 3. – С. 7–282.

10. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1976. – Т. 2. – С. 149–418.

11. Шевців З. М. Проблема захисного дитинства і соціалізації в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. / З. М. Шевців // Вісник Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2000. – № 7. – С. 158–163.

12. Штефан Л. А. Проблема «важких» дітей в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / Л. А. Штефан // Педагогіка та психологія. – Харків: ХДПУ, 1999. – Вип.10. – Ч. 2. – С. 84–87.

СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В КОНТЕКСТІ ТВОРЧОЇ СПАДЩИНИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

РАЦУЛ Олександр Анатолійович –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та психології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Аналізуючи соціально-педагогічну роботу соціального педагога і її проблеми, автор окреслює педагогічні технології павлиського вчителя, а саме: технологію вивчення дитини; технологію опіки та милосердя; технологію проектування процесу соціалізації. Принципи виховання, методичні рекомендації та поради вченого є дієвою школою та допомогою педагогам в соціально-педагогічній роботі.

Ключові слова: соціально-педагогічна робота;творча спадщина В. О. Сухомлинського;принципи виховання; новітні технології павлиського вченого; технологія вивчення дитини; технологія опіки та милосердя; технологія проектування процесу соціалізації.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Горілий А. Г. Історія соціальної роботи / А. Г. Горілий. – Тернопіль: Астон, 2004. – 174 с.

2. Коваль Л. Г. Соціальна педагогіка / Л. Г. Коваль / Звєрєва І. Д., Хлебік С. Р. – К., 1997.

3. Козлов А. А. Социальная работа за рубежом / А. А.Козлов. – М.: Флинта, 1998.

4. Коломинский Я. Л. Человек: психология / Я. Л. Коломинский. – М: Просвещение, 1986. – 223 с.

5. Ляшенко А. И. Организация и управление социальной работой / А. И. Ляшенко. – М.: Наука, 1995.

6. Мигович І. І. Соціальна робота / І. І. Мигович. – Ужгород: УДУ, 1999.

7. Соціальна педагогіка / за ред. А. Й. Капської. – К.: Центр навч. Л-ри, 2006. – 468 с.

8. Соціальна робота: технологічний аспект / за ред. А. Й. Капської. – К., 2004.

9. Сухомлинський В. О. Вибр. Тв.: у 5-ти т. – К.: Рад. Школа, 1976-77.

СИСТЕМА САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ШКОЛЯРІВ ПАВЛИША В ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

РАЦУЛ Анатолій Борисович –

професор, кандидат педагогічних наук, заслужений працівник освіти України декан факультету педагогіки та психології

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

  Досліджена система самореалізації вихованців Павлиської школи. Накреслені шляхи та умови залучення школярів до трудової, технічної та художньої діяльності. Виявлені закономірності самореалізації на етапах самовиявлення, самовираження та самоствердження. Обґрунтована сутність компонентів системи, де емоції, збудження, протиріччя, пошана, заслуги, успіх, вияв можливостей, корисність є ведучими.

Ключові слова: система, самореалізація, шляхи, умови, закономірності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

2. Кондратова В. В. Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів / В. В. Кондратова // Пед. вісник, 2008. – № 2. – С. 117–120.


3. Краснощок І. П. Соціальна самореалізація майбутнього вчителя / І. П. Краснощок / Соціальнопрофесійне становлення особистості: Монографія / За ред. В. В. Радула. – Кіровоград: «Імекс ЛТД», 2002 – 263 с.

4. Муляр В. И. Самореализация личности / В. И. Муляр. – К.: КГУ, 1990. – 160 с.

5. Національна доктрина розвитку освіти // ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти. – К., 2001.

6. Основи психології / за ред.. О. В. Киричука, В. Л. Роменця. – К.: Либідь, 1996. – 632 с.

7. Постельняк А. І. Розвиток обдарованості особистості в спадщині В. О. Сухомлинського / А. І. Постельняк // Педагогічний вісник, 2008. № 1– 2. – С. 126–132.

8. Сафин В. Ф. Психология самоопределения личности / В. Ф. Сафин. – Свердловск, 1986. – 142 с.

9. Сухомлинский В. А. Изб.соч.: в 3-х т. / Сост. О. С. Богданова, В. З. Смаль. – М.: Педагогика, 1979–80. – 560 с.

10. Сухомлинский В. А. Павлышская средняя школа / В. А. Сухомлинский. – М.: Просвещение, 1979. – 393 с.

ПОГЛЯДИ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО НА ТРУДОВЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ НА ЗЛАМІ ЕПОХ

САДОВИЙ Микола Ілліч –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID ID: 0000-0001-6582-6506

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена актуальній проблемі формування всебічно розвиненої особистості інформаційного суспільства, де праця лежить в основі життєдіяльності людей. Неоднозначність відношення до трудового виховання, яка появилася на початку 90-х років минулого століття уже привела до значного нівелювання трудового навчання у закладах середньої та вищої освіти. Причому науково-педагогічного обґрунтування зведення трудового виховання нанівець через ніби то привабливіші форми не зроблено. Визнані світом науковцівчителі мали інші погляди на проблему. Яскравим прикладом такого підходу ми розглядаємо через аналіз науково-педагогічної та громадської діяльності визначного українського вченого В. О. Сухомлинського, у якому цілісно поєднувалися наступні складові: громадянин, син, брат, батько, чоловік, товариш, науковець громадський діяч і саме головне великий вчений-педагог, який серце віддав дітям сповна. На основі досліджень В. О. Сухомлинського ми узагальнили принципи та функції трудового виховання і визначили їх зміст для нинішніх умов. До них ми віднесли неоднорідність видів праці, раннє залучення до продуктивної праці, праця як поєднання функцій розуму і рук, процес переходу продуктивної праці дорослих у дитячу, інноваційний характер праці, єдність праці та духовного життя, посильність трудової діяльності, розвиток індивідуальності у праці, єдність і цілісність трудового виховання і загального розвитку, спадкоємність змісту трудової діяльності, системний характер продуктивної праці, всебічно розвинена особистість в праці.

Ключові слова: трудове виховання, В. О. Сухомлинський, принципи, цінності, особистість.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Врецьона Г. З. Воспитуюча наука / Г. З. Врецьона // Шкільна Часопись. – 1881. – Ч. 9. – С. 26–27.

2. Садовий М. І. В. О. Сухомлинський – учитель, директор школи, вчений школі // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – Вип. 52, Ч. І. – С. 75–78.

3. Садовий М. І. Діяльнісний та системний підхід у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського // Наукові записки – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 304–318.

4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: [в 5-ти томах] / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 4. – С. 306–358.

5. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу / В. О. Сухомлинський. //Педагогіка: [хрестоматія; укл.: А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко]. – К., 2003. – С. 436.

6. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – 654 с.


7. Трифонова О. М. Сучасна концепція всебічно-розвиненої особистості й В. О. Сухомлинський / О. М. Трифонова // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 352–356.

ДУХОВНО-МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

САВЧЕНКО Наталія Сергіївна –

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

КОТЕЛЯНЕЦЬ Наталка Валеріївна –

доктор педагогічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті аналізуються педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського щодо змісту основних категорій духовноморального виховання та шляхів їх формування у процесі гармонійного розвитку та виховання особистості дитини в контексті гуманістичної педагогіки, ґрунтуючись на пріоритеті загальнолюдських цінностей, любові до дитини, повазі до її внутрішнього, духовного світу.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, гуманістична педагогіка, гуманізм, духовність, загальнолюдська мораль, моральність, педагогіка Добра, людяність, совість, обов’язок.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Антонець М. Я. Проблеми діяльності вчителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського: монографія / М. Я. Антонець – [5-те вид, доповн.] – К.:Четверта хвиля, 2012. – 224 с.

2. Білюк О. В. Сухомлинський про виховання особистості школяра: навч-метод. посібник / О. В. Білюк. – Миколаїв: Вид-во «Іліон», 2007. – 160 с.

3. Богуш А. Патріотичне виховання починається з доброти / Алла Богуш // Дошкільне виховання. – 2014. – №11 – С. 4–7.

4. Волков Г. Н., Петрова Т. М., Панькин А. Б. Введення в етнопедагогіку / Г. Н. Волков, Т. М. Петрова, А. Б. Панькин. – М., 2006. – 366 с.

5. Омельчук В. Педагогіка В. Сухомлинського – педагогіка гуманізму / В. Омельчук // Рідна школа. – 2013. – № 8–9 – С. 28–30.

6. Персоналії в історії національної педагогіки. 22 видатних українських педагоги / А. М. Бойко, В. Д. Бардінова та ін.; [Під заг. ред. А. М. Бойко]. – К.: ВД«Професіонал», 2004. – 576 с.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. / Сухомлинський В. О. – К.: Радянська школа, 1977. – Т.4. – 640 с.

8. Сухомлинський В. А. Як виховати справжню людину / уклад. О. В. Сухомлинська. – М., 1990. – 273 с.