Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

АКТУАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ОСВІТИ

МИХИДА Сергій Павлович –

доктор філологічних наук, професор, проректор з наукової роботи

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Статья посвящена актуализации идей В. А. Сухомлинского по управлению учреждением образования. Акцєнт ставится на функциях управления и должностных функциональных обязанностях педагогических работников, принципах управления учреждением образования, личностных качествах руководителя учреждения образования, организации менеджмента в сфере образования.

Ключевые слова: управління закладом освіти, функції керівника, принципи та особистісні якості, менеджмент сфери освіти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бебик В. М. Менеджмент освіти глобального суспільства // Глобалізація і
Болонський процес : проблеми і технології: Кол. моногр. – К.: МАУП, 2005. – 390 с.

2. Освітній менеджмент: навч. посіб. / за ред. Л. Даниленко, Л. Карамушки. – К.: Шкільний світ, 2003. – 400 с.

3. Пекельна В. С. Теоретические основы управления (школоведческий аспект). – М.: Высшая школа, 1990. – 398 с.

4. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в п’яти томах. – Т. 4. – К.: Радянська школа, 1977. – 638 с.

5. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в п’яти томах. – Т. 4. – К.: Радянська школа, 1977. – 640 с.

РЕАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ В. СУХОМЛИНСЬКОГО У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ГАРМОНІЙНО РОЗВИНЕНОЇ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТА НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ

НІКОЛАЄНКО Станіслав Миколайович –

ректор Національного університету біоресурсів та природокористування, доктор педагогічних наук, професор член-кореспондент НАПН України

e-mail: pednauk@gmаil.com

Анотація

    Cтаття присвячена актуальній проблемі формування гармонійної, всебічно розвиненої особистості, як найвищої цінності суспільства. В аспекті формування гармонійно розвиненої особистості педагогічна спадщина В. Сухомлинського за своєю глибиною та змістом є невичерпним джерелом. Незважаючи на те, що В. О. Сухомлинський не займався проблемами вищої школи, студентства, його праці і нині є актуальними для університетської освіти країни. Видатний педагог неодноразово наголошував на тому, що «людська індивідуальність дитини неповторна. Виховання особистості, особливо сучасного студента, є складним, довготривалим, безперервним процесом, який не завершується одночасно з закінченням загальноосвітнього навчального закладу чи коледжу, адже людина протягом усього життя постійно зазнає виховних впливів. Переконливо, що молодь, яка навчається в університеті, обов’язково має бути не лише включена в систему виховного впливу на відповідному рівні, а й бути безпосереднім активним учасником виховних заходів, всього внутрішньоуніверситетського життя.

Ключові слова: особистісь, виховання, цінності, індивідуальність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Комінарець Т. В. Гуманістичне виховання у педагогіці А. Макаренка та В. Сухомлинського / Т. В. Комінарець // Педагогічна спадщина А. С. Макаренка та В. О. Сухомлинського: історія та сучасність: матеріали обласних педагогічних читань (м. Херсон, 15 березня 2013 р.). – Херсон, 2013. – С. 46–52.

2. Перфільєва М. В. Виховання студентської молоді як основний напрямок у процесі успішної соціалізації майбутніх педагогів / М. В. Перфільєва // Соціум. Наука. Культура: IV Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конф., 28–30 січня 2009 p.

3. Слюсаренко Н. В. Василь Сухомлинський і система трудового виховання учнів Павлиської школи / Н. В. Слюсаренко // Педагогічна спадщина А.С. Макаренка та В.О. Сухомлинського: історія та сучасність: матеріали обласних педагогічних читань (м. Херсон, 15 березня 2013 р.). – Херсон, 2013. – С. 128–131.

4. Сухомлинский В. А. Проблемы воспитания всесторонне развитой личности // История педагогики в России. – М., 1999. – 374 с.

5. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Київ : Рад. шк., 1977. – Т. 3 : Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. – 670 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Київ : Рад. школа, 1977. – Т. 1: Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Духовний світ школяра. Методика виховання колективу. – 654 с.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Київ : Рад. шк., 1977. – Т. 5: Статті. – 640 с.

8. Сухомлинський В. О. Павлишська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – Київ: Рад. шк., 1977. – Т. 4. – С. 7–392.

9. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський. – Київ : Рад. шк., 1973. – 244 с.

10. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Т. 1. – Київ : Рад. шк., 1976. – С. 64–329.

11. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Т. 2. – Київ : Рад. шк., 1976. – С. 449–643.

12. Ніколаєнко С. М., Шинкарук В. Д., Рудень Д. М., Сопівник Р. В., Сопівник І. В., Петрів Г. В., Кушнір А. О., Моїсєєв В. В., Давидова О. П. Програма виховання студента: «Фахівець, громадянин, патріот». Навчально-методичний посібник / С. М. Ніколаєнко, В. Д. Шинкарук, Д. М. Рудень, Р. В. Сопівник, І. В. Сопівник, Г. В. Петрів, А. О. Кушнір, В. В. Мойсєєв, О. П. Давидова. – К.: «Ай Си Ес - Актив», 2016. – 75 с.

13. Сухомлинський В. О. Народження громадянина // Вибрані твори : в 5 т. – Київ: Рад. шк., 1976. – Т. 5. – С. 283–582.

14. Багдасарова Е. Интервью с професором Гарвардского университета Маней Клеменчич. / Вопросы образования. 2016. №1. – С. 10-17. Режим доступу: https://vo.hse.ru/data/2016/03/21/1128168175/Intervie w%20Klemencic.pdf/

15. Франко І. Украдене щастя. – Харків: «Фоліо», 2011. – С. 121–134.

КОНЦЕПЦІЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПОГЛЯДІВ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ПАНТЮК Тетяна Ігорівна –

доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

ORCID iD: 0000-0003-0672-9663

e-mail: [email protected]

ПАНТЮК Микола Павлович –

доктор педагогічних наук, професор, проректор з наукової роботи Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

ORCID iD: 0000-0001-7336-6714

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті зроблена спроба з’ясувати сутність основних пріоритетів, які склали засадничу основу концепції дошкільної освіти В. Сухомлинського. До них віднесено: опертя дошкільної освіти на досконале аксіологічне підґрунтя; природовідповідність виховання; дитиноцентризм в дошкільному вихованні; особлива важливість і цінність дошкільного дитинства для всього людського життя; тісна взаємодія виховних інституцій у процесі дошкільного виховання; гармонія навчання, виховання й розвитку у процесі становлення дитини-дошкільника. Доведено незаперечну актуальність педагогічного доробку В. Сухомлинського для побудови сучасної нової української школи.

Ключові слова: В. Сухомлинський, дошкілля, дитина-дошкільник, пріоритет, дитиноцентризм, природовідповідність, аксіологія.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Кочубей Т. Д. Філософія дитинства: соціально-педагогічний аспект : навч. посіб. / Т. Д. Кочубей. – Умань: ФОП Жовтий О. О., 2014. – 185 с.

2. Палійчук В. Самоцінність дошкільного дитинства і питання підготовки дитини до школи / В. Палійчук, О. Павлушкіна // Підготовка дітей до школи. Наступність і перспективність: зб. / В. І. Войтенко, Л. А. Грицюк, М. І. Каратаєва. – Хмельницький, 2002. – 140 с.

3. Пантюк Т. Підготовка дітей до школи в Україні: суспільно-педагогічний контекст (друга пол. ХХ – поч ХХІ ст.): монографія / Тетяна Пантюк. – Дрогобич: РВВ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2016. – 504 с.


4. Скотний В. Г. Філософія освіти: екзистенція ірраціонального в раціональному / В. Г. Скотний. – Дрогобич: Вимір, 2004. – 348 с.

5. Сухомлинський В. Виховання любові до знань, до школи і вчителя // Радянська школа. – 1964. – С. 9–15.

6. Сухомлинський В. Вчити вчитися // Початкова школа. – 1969 р. – Серпень. – № 2. – С. 7–34.

7. Сухомлинський В. Дорослі в країні дитинства // Радянська освіта. – 1945. – № 99. – С. 78–90.

8. Сухомлинський В. Учитель і діти // Радянська Україна. – 1964 – 26 листопада. – С. 56– 87.

9. Сухомлинський В. Школа і сім’я // Ударна праця. – 1946 р. – 1 грудня. – С. 78–112.

10. Сухомлинський В. Як любити дітей // Радянська школа. – 1967. – №7. – C. 68–74.

11. Сухомлинський В. О. Мудра влада педагога // Радянська освіта. – 1967. – № 98. – С. 89– 98.

12. Сухомлинський В. Серце віддаю дітям. Науково-популярне видання / В. Сухомлинський. – В-во «Акта», 2012. – 537 с.

13. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори : в 5 т. / В. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 3: Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. – 670 с.

ГАННА ІВАНІВНА СУХОМЛИНСЬКА – ПЕДАГОГ, ПОПУЛЯРИЗАТОР ДОРОБКУ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ПЕТРЕНКО Оксана Борисівна –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і методики виховання Рівненського державного гуманітарного університету,

ORCID iD: 0000-0001-6906-3542,

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті проаналізовано життя, педагогічну й просвітницьку діяльність Ганни Іванівни Сухомлинської – педагога, дружини, популяризатора доробку Василя Сухомлинського. Виокремлено й схарактеризовано основні вектори педагогічної й просвітницької діяльності Г. Сухомлинської, як-то: педагогічна діяльність в Удмуртській республіці та на Кіровоградщині як викладача та управлінця; педагогічна діяльність в Павлиській середній школі як вчителя словесності та класного керівника; упорядкування і популяризація літературно-педагогічної спадщини Василя Олександровича Сухомлинського.

Ключові слова: Ганна Іванівна Сухомлинська, Василь Олександрович Сухомлинський, Павлиська середня школа, педагогічна діяльність, просвітницька діяльність, популяризація літературно-педагогічної спадщини.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Борисовский А. М. В. А. Сухомлинский: Кн. для учащихся / А. М. Борисовский. – М.: Просвещение, 1985. – 128 с.

2. В. А. Сухомлинский: Библиография / Сост. А. И. Сухомлинская, О. В. Сухомлинская. – Киев: Радянська школа, 1987. – 255 с.

3. В. О. Сухомлинський: біобібліогр. (2001– 2008 рр.) / Акад. пед. наук України, Укр. асоц. В. Сухомлинського; упоряд. Л. М. Заліток. – Київ, 2008. – 195 с.

4. В. О. Сухомлинський: Бібліографія творів / уклад. Г. І. Сухомлинська, О. В. Сухомлинська. – Київ: Рад. шк., 1978. – 109 с.

5. В. О. Сухомлинський: Біобібліографія: 1987–2000 рр. / Уклад. Г. І. Сухомлинська, О. В. Сухомлинська. К.: КНЕУ, 2001. – 128 с.

6. Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження : біобібліогр. покажч. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського; упоряд.: О. В. Сухомлинська, Л. Д. Березівська, Л. І. Страйгородська та ін. – Вінниця: Твори, 2018. – 395 c.

7. Державний педагогічно-меморіальний музей В. О. Сухомлинського. Путівник. – Павлиш, 2008. – 50 с.

8. Замість некрологу «Віддана мені, як і я їй» // Освітянське слово. – 2003. – № 9. – С. 2.

9. Педагогічно-меморіальний музей В. О. Сухомлинського: путівник / Кіровогр. облас. ін-т післядиплом. пед. освіти ім. В. О. Сухомлинського, Пед.-мемор. музей В. О. Сухомлинського. – Павлиш, 2013. – 45 с.

10. Рябоконь Л. Педагогічне соло в сімейному супроводі / Л. Рябоконь // День. 2003. – 23 вересня. – Режим доступу: https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/pedagogichnesolo-v-simeynomu-suprovodi

11. Степанова О. Человека воспитывать можно только добром / Ольга Степанова // УкраїнаЦентр. Всеукраїнський тижневик. – 2018. – 7 квітня. – Режим доступу: http://uc.kr.ua/2018/02/06/cheloveka-vospytyvatmozhno-tolko-dobrom/

12. Сухомлинский В. Наш педагогичекий коллектив / В. Сухомлинский // Народное образование. –1963. – № 9. – С.34–42.

13. Сухомлинский В. А. Родина в сердце / В. А. Сухомлинский: сост. А. И. Сухомлинская, Л. В. Голованов. – М.: Молодая гвардия, 1980. – 175 с.

14. Сухомлинська Г. І. Сила духу і розуму / Г. І. Сухомлинська // Сучасники
В. О. Сухомлинського. – Кіровоград, 1998. – 260 с. – С.22–36.

15. Сухомлинська О. Деякі аспекти еволюції сприйняття творчості В. Сухомлинського: дорога довжиною в 40 років / О Сухомлинська // В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів: монографія / [О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко, В. С. Курило, І. Д. Бех та ін.]. – Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2012. – С. 74–96.

16. Сухомлинський В. О. Думки про шкільне виховання / В. О. Сухомлинський // Комуніст України. – 1968. – № 10. – С. 83–91.

17. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв. : в 5 т. – К. : Рад. шк., 1977. – Т. 3. – С. 283–582.

18. Тартаковский Б. С. Повесть об учителе Сухомлинском; Смерть и жизнь рядом: Повести. / Б. С. Тартаковский. – К.: Днипро, 1983. – 408 с.

19. Ткаченко З. Ю. Невичерпне джерело мудрості / З. Ю. Ткаченко // Педагогічний дискурс. – 2011. – № 10. – С.485–492.

СУЧАСНІ ПРІОРИТЕТИ РОЗВИТКУ ВІТЧИЗНЯНОЇ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОЛОЖЕНЬ ВИХОВНОЇ СИСТЕМИ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

ПРИМАКОВА Віталія Володимирівна –

доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії і методики виховання, психології та інклюзивної освіти

КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена аналізу сучасних пріоритетів розвитку національної освіти України суголосних з педагогічними ідеями В.Сухомлинського. Зокрема здійснено спробу простежити точки дотику між основними положеннями виховної системи видатного педагога-гуманіста та центральними орієнтирами в розвитку вітчизняної шкільної освіти, окресленими в чинних нормативних документах. В результаті аналізу визначено ключові вектори реформаційних змін в освіті України, суголосні з ідеями і поглядами педагога-гуманіста; схарактеризовано потенціал і масштаби реактуалізації педагогічного досвіду класика, які потребують нині пильної уваги та орієнтують на конструктивні напрями подальших реформаційних змін в освіті.

Ключові слова: пріоритети; реформаційні зміни; виховна система; педагог-гуманіст; педагогічна спадщина В.Сухомлинського; розвиток освіти; освіта України.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalnaserednya/ua-sch-2016 /. – 40 с.


2. Концепція середньої загальноосвітньої школи України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://naps.gov.ua/ ua/activities/nsko/. – 26 с.

3. Ляшенко О. І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти / Ляшенко О. І. – К, 2017. – 89 с.

4. Сухомлинский В. А. Письмо болгарскому учителю «Воспитывайте разум ребенка». Письмо первое. – ЦДАВО України, ф. 5097, оп. 1, спр. 590, арк. 20–48.

5. Сухомлинский В. А. Трудные судьбы / В. А. Сухомлинский. – М.: Знание, 1967. – 79 с.

6. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу // Вибрані твори: у 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – С. 401–637.

7. Сухомлинський В. О. Природа, праця, світогляд / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: у 5т. – К.: Радянська школа. – 1977. – Т. 5. – С. 551– 562.

8. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: у 5т. – К.: Радянська школа. – 1976. – Т. 3 – С. 7–279.

9. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину // Вибрані твори: у 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 2. – С. 147–416.