pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД У КОНТЕКСТІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

ІЛІНІЦЬКА Наталія Степанівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики мистецтв, завідуюча комісії фортепіанних дисциплін

Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті розкрито можливість застосування синергетичного підходу у професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Складові синергетичного підходу дозволяють розглянути педагогічний процес, який здійснює розвиток та саморозвиток кожного суб’єкта. Проаналізовано поняття «синергетика» в науці, що становить на сьогодні нове методологічне направлення, де відтворюються принципи та закономірності самоорганізації педагогічних систем. Виявлені напрямки введення синергетики в освітній процес.

Ключові слова: синергетика, синергетичний підхід, педагогічний процес, розвиток та саморозвиток, фахова підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аршинов В. И. Синергетикакак феномен постнеклассической науки / В. И. Аршинов. – Рос. акад. наук. Ин-т философии. – М.: ИФРАН, 1999. – 200 с.

2. Буданов В. Г. Трансдисциплинарное образование в XXI веке: проблемы становления // Будущее России в зеркале синергетики // В. Г. Буданов. – М.: 2006. – С. 169–179.

3. Жилин В. И. Онтологическая и методическая специфика синергетического сциентизма: автореф. дис. ... д-р. филос. наук: 09.00.01/ В. И. Жилин. – Омск, 2011. – 38 с.

4. Игнатова В. А. Синергетика как метод познания природы и общества / В. А. Игнатова // Экология и жизнь. – 1999. – №2 – С. 26–30.

5. Нестеренко Г. О. Синергетичний вимір самореалізації особистості в умовах трансформації суспільства: Дис. ... канд. філософських наук: 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії / Г. О. Нестеренко. – Запоріжжя, 2002. – 201 с.

6. Полякова Е. С. Синергетический подход в профессиональной подготовке будущего учителя музыки / Е. С. Полякова // Пути повышения качества профессиональной подготовки студентов: П90 материалы науч.-практ. конф. Минск, 22-23 апр. 2010 г. – Минск: БГУ, 2010. – 567 с.

7. Симонов С. Н., Копаев О. В. Синергетический подход в педагогике [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://lib.sportedu.ru/Press/TPFK/2007N8/p29-31.htm

8. Щербакова А. И. Философия музыки и музыкального образования. Часть I. Учебное пособие / А. И. Щербакова. – М.: ООО «Учебнометодический центр «ГРАФ-ПРЕСС»», 2008. – 256 с.

9. Яковлев С. Теоретическая модель формирования музыкально-исполнительской компетентности будущего учителя музыки. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.scientific-notes.ru/pdf/014-27.pdf

10. Synergetics // Wikipedia, The Free Encyclopedia. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: (станом на 2010 р.): http://wikipedia.org/wiki/Synergetics

ДИДАКТИЧНІ ОСНОВИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ СУТНОСТІ ТА СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВНИХ АСПЕКТІВ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ-ВОКАЛІСТІВ

ІРИГІНА Світлана Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті актуалізується проблема професійної підготовки фахівців, чия діяльність безпосередньо пов’язана з цілеспрямованою побудовою і регулюванням соціокультурних процесів. Відзначається, що освіченість, інтелект, духовність і культура, прагнення до творчості та вміння орієнтуватися в умовах глобальних соціальних змін, що відбуваються в сучасному суспільстві, є найважливішими факторами розвитку особистості сучасного професіонала (вокального виконавця і педагога). Інтерпретація сутності та змісту багатоскладної категорії «музична культура особистості» представлена через розкриття змісту основних понять і їх похідних. В кінці статті сформульовано всеосяжне поняття «музична культура студентів-вокалістів».

Ключові слова: культура, мистецтво, музичне мистецтво, вокальна музика, музична культура, професійнопедагогічна освіта, музично-естетичне виховання, музична культура студентів-вокалістів.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Коломиец Г. Г. Музыкально-эстетическое воспитание (аксиологический подход): Монография / Г. Г. Коломиец. – Оренбург: Изд-во ООИПКРО, 2001. – 240 с.

2. Кукуев А. И. Андрагогический подход в педагогике: автореф. дисс. ... докт. пед. наук:  спец.13.00.01 «Теория и история педагогики» / А. И. Кукуев. – Ростов-на-Дону, 2010. – 55 с.

3. Культурология. Введение в культурологию: учеб. пособие / Под общ. ред. В. А. Сапрыкина. – М.: МГИЭМ (ТУ), 1995. – 210 с.

4. Оганов А. А. Теория культуры / А. А. Оганов, И. Г. Хангельдиева. – М.: ФАИРПРЕСС, 2001. – 238 с.

5. Радынова О. П. Музыкальное воспитание дошкольников: учеб. пособие / О. П. Радынова, А. И. Катинене, М. Л. Палавандишвили. – М.: Академия, 1998. – 240 с.

6. Шацкая В. Н. Музыкально-эстетическое воспитание детей и юношества / В. Н. Шацкая. – М.: Педагогика, 1975. – 200 с.

7. Швейцер А. Культура и этика / А. Швейцер. – М.: Прогресс, 1973. – 344 с.

8. Якушева С. Д. Музыкальное искусство в формировании духовной культуры студенческой молодежи // Российский научный форум. «Россия. Культура. Будущность». – Челябинск, 2005. – 169 с.

ВИВЧЕННЯ ОСНОВНИХ ЧИННИКІВ ФОРМОУТВОРЕННЯ В АРХІТЕКТУРНИХ АНСАМБЛЯХ КРОПИВНИЦЬКОГО НА ДИСЦИПЛІНАХ ХУДОЖНЬОГО СПРЯМУВАННЯ

КИРИЧЕНКО Олена Іванівна –

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри образотворчого мистецтва та дизайну

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

https://orcid.org/0000-0002-2879-3300

e-mail: [email protected]

МАЛЕЖИК Юлія Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри образотворчого мистецтва та дизайну

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

https://orcid.org/0000-0003-2829-3493

e-mail: [email protected]

Анотація

    Виявляються особливості формоутворення в класичній і сучасній архітектурі та вплив на цей процес певних факторів, якими обумовлені принципи відбору архітектурних форм і елементів. Підкреслюється необхідність ознайомлення студентів з факторами формоутворення в архітектурі при вивченні дисциплін мистецького спрямування. Приділено увагу порівнянні форм класичної стильової архітектури і сучасних будівель, які складають єдині ансамблі в міському просторі. Ключові слова: формоутворення, архітектурний ансамбль, архітектурний образ, художній стиль, форма, чинники, формотворчий процес.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Мартынов Ф. Т. Основные законы и принципы эстетического формообразования и их проявление в архитектуре и дизайне. Учебное пособие / Ф. Т. Мартынов. – Екатеринбург: Уральский архитектурно-художественный институт, 1992. – 107 с.

2. Сомов Г. Ю. Проблемы теории архитектурной формы / З. Ю. Сомов // Раппапорт А. Г., Сомов Г. Ю. Форма в архитектуре: Проблемы теории и методологии. Часть 2. – М.: Стройиздат, 1990. – С. 164–335.

3. Дженкс Ч. Новая парадигма в архитектуре / Пер. с англ. А. Ложкин, С. Ситар / Ч. Дженкс // A3D.ru. – URL: http://www.a3d.ru/architecture/stat/155

4. Иконников А. В., Степанов Г. П. Основы архитектурной композиции / А. В. Иконников, Г. П. Степанов. – М.: Искусство, 1971. – 224 с.

5. Раевский А. А. Семантика архитектурного стиля / А. А. Раевский: атореф. дисс. ... канд. архры: 18.00.01. –Екатеринбург, 2002. – 24 с.

6. Кириченко О. І. Специфіка стилю ампір в провінційному тексті культури (на прикладі Єлисаветграда – центру військових поселень) // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: Збірний наукових праць. – Вип. 14 (19). Частина 2. – К.: НПУ, 2013. – 243 с.

7. Курбатов Ю. И. Очерки по теории формообразования: курс лекций / Ю. И. Курбатов. – СПб.: СПбГАСУ, 2015. – 132 c.

8. Хлебников А. С. Методология формообразования в Баухаузе, ВХУТЕМАСе и ИНХУКе / А. С. Хлебников // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Выпуск 7 (63). – 2008. – С. 227–232.

МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ХОРМЕЙСТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

КОКАРЕВА Елеонора Олексіївна –

кандидат педагогічних наук, доцент, в. о. завідувача кафедри методики музичного виховання, співу та хорового диригування

ДВНЗ «Криворізький державний педагогічний університет»

e-mail: [email protected]

Анотація

    У даній статті розглядається проблема підготовки студентів музичних спеціальностей вищих педагогічних навчальних закладів до роботи з хоровим колективом. Автором виокремлено хормейстерські компетенції, формування яких є необхідним для професійного становлення майбутніх учителів музичного мистецтва. У статті запропоновані форми та методи роботи для дисциплін диригентського й вокально-хорового циклу, систематичне та цілеспрямоване впровадження яких сприятиме якісній підготовці студента до хормейстерської діяльності.

Ключові слова: підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва, робота з хоровим колективом, хормейстерська діяльність, хорове диригування, диригент.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Амирова Л. Т. Дирижирование и чтение хоровых партитур: практическое пособие / Л. Т. Амирова. – Уфа: Изд-во БГПУ, 2010. – 60 с.

2. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. – Книги первая и вторая. – Ленинград: Музыка, 1971. – 376 с.

3. Безбородова Л. А. Дирижирование: учебное пособие / Л. А. Безбородова. – Москва: Просвещение, 1990. – 159 с.

4. Живов В. Л. Методика управлением хором / В. Л. Живов. – Москва, 2003. – 321 с.

5. Казачков С. А. От урока к концерту / С. А. Казачков. – Казань: Издательство Казанского университета, 1990. – 342 с.

6. Кокарева Е. О. Основи диригентської підготовки: навчально-методичний посібник / Е. О. Кокарева. – Кривий Ріг: КПІ ДВНЗ «КНУ», 2015. – 232 с.

СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНО-МОВЛЕННЄВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

КОСЯК Людмила Іванівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри методики музичного виховання, співу та хорового диригування

Криворізького державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті висвітлено специфіку формування вокально-мовленнєвої культури студентської молоді. Визначено сутність та показники цього складного особистісного надбання, конкретизовано методи формування вокально-мовленнєвої культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі самостійної роботи над вокальним твором.

Ключові слова: вокально-мовленнєва культура, показники вокально-мовленнєвої культури, специфіка формування вокально-мовленнєвої культури, методичні шляхи формування вокально-мовленнєвої культури, процес самостійної роботи над вокальним твором.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Дерев’янко Л. А. Особливості формування вокально-мовленнєвої культури як складової педагогічної майстерності майбутнього вчителя: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Музичне мистецтво» / Л. А. Дерев’янко, Київський держ. ун-т. ім. Т. Г. Шевченка. – Київ, 1993. – 21 с.

2. Задорожна Л. Педагогічні аспекти професійної підготовки майбутнього вчителя / Л. Задорожна // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2002. – № 4. – С. 79–85.

3. Линклэйтер К. Освобождение голоса / Кристин Линклэйтер; [пер. с англ. О. Грищенко]. – Москва: ГИТИС, 1993. – 176 с.

4. Ткаченко Т. В. Формування вокальносценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних ВУЗів: монографія / Тетяна Володимирівна Ткаченко. – Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016. – 307 с.

5. Цзяньшу Ван. Педагогічні умови формування вокально-виконавської майстерності майбутніх учителів музичного мистецтва / Ван Цзяньшу // Вісник Луганського національного університету ім. Т. Г. Шевченка. – Луганськ, 2013. – № 17 (276). – С. 130–131.