pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО І ЮНАЦЬКОГО ВІКУ В ПРАКТИЦІ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ

КУРКІНА Сніжана Віталіївна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва і хореографії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

  У даній статті підкреслено особливу роль початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів в процесі музично-естетичного виховання, збагаченні культурного й творчого потенціалу особистості. Урахування психологічних особливостей підліткового і юнацького віку під час набуття спеціальних мистецьких виконавських компетентностей, дозволяє підвищити якість надання освітніх послуг, зробити навчальновиховний процес у закладах позашкільної освіти більш сучасним і ефективним.

Ключові слова позашкільна мистецька освіта, музичне мистецтво, музично-естетичне виховання, творча діяльність, учень, підліток, юнак.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь. – 1997. – 376 с.

2. Закон України «Про позашкільну освіту» (Відомості Верховної Ради України), 2000. [Електор. ресурс]. – Режим доступа: zakon3 rada.gov.ua /lais (show)z 0803-01

3. Кабалевский Д. Б. Воспитание ума и сердца: Кн. для учителя / Д. Б. Кабалевский. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Просвещение, 1984. – 206 с.

4. Лист Міністерства культури України від 01.02.2017р. №83/7-4/15-17 щодо механізмів збереження та розвитку початкової мистецької освіти та мистецьких шкіл. [Електор. ресурс]. – Режим доступа: onmcpk.kh.ua/dopomoga_kerivniku/

5. Лотман Ю. М. Культура и взрыв // Ю. М. Лотман. – М.: Гнозис. Издательская группа «Прогресс», 1992. – 272 с.

6. Положення про початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад (школу естетичного виховання) (Відомості Верховної Ради України), 2000. [Електор. ресурс]. – Режим доступа: zakon3 rada.gov.ua /lais (show)z 0803-01

7. Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. заоч. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). / Под. общ. ред. Г. Д. Ахматовой. – СПб.: Реноме, 2012. – 244 с.

8. Торшилова Е. М. Тенденции и уровни развития художественного вкуса детей и подростков в эпоху социального кризиса: монография. – Е. М. Торшилова. – М.: ИХО РАО, 2012. – 132 с.

9. Ямбург Е. А. Школа и ее окрестности / Е. А. Ямбург. – М., 2011. – 576 с.

СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАНЯТЬ В СИСТЕМІ МАГІСТЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ – МУЗИКАНТІВ

КУРИШЕВ Євген Володимирович –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інструментально-виконавської майстерності Інституту мистецтв

Київського університету імені Бориса Грінченка

e-mail: [email protected]

ЛЯШЕНКО Ольга Дмитрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інструментально-виконавської майстерності Інституту мистецтв

Київського університету імені Бориса Грінченка

e-mail: music 1951@ ukr.net

Анотація

  У статті на основі практичного досвіду розглянуто компонентну структуру індивідуальних занять, що включає роботу педагога з магістрантом: над навчальним репертуаром; підготовку до конкурсу й публічного виступу; обговорення виступів українських та зарубіжних виконавців, конкурсантів після відвідуваного музичного заходу; осмислення навчально-методичних матеріалів.

Ключові слова: магістерська підготовка, індивідуальні заняття, студенти-магістранти, зміст робочої програми.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вакаріна Л. М. Клас № 86 / Л. М. Вакаріна. – Київ, Музична Україна, 2015. – 96 с.

2. Гріднєва Н. В. Хочу грати на роялі / Н. В. Гріднєва. – К.: Музична Україна, 2012. – 200 с.

3. Куришев Є. В. Музичний архів Бориса Грінченка / Є. В. Куришев. – Київ, КУ ім. Б. Грінченка, 2011. – 91 с.

4. Куришев Є. В. Поезія Бориса Грінченка у творчості українських композиторів та виконавців / Є. В. Куришев. – Київ, КУ ім. Б. Грінченка, 2013. – 208 с.

5. Куришев Є. В., Ляшенко О. Д. Розвиток музично-виконавської компетентності у майбутных педагогів музичного мистецтва в умовах вищої музичної освіти / Е. В. Куришев, О. Д. Ляшенко // Наук, часопис. Серія: Теорія і методика мистецької освіти. – Київ, 2017. – Вип. 23(28).– С. 73–78.

6. Куришев Е. В., Ляшенко О. Д. Робоча програма навчальної дисципліни «Музичний інструмент» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/22198/. 7. Свириденко Н. С. Стилістика виконання старовинної музики на прикладі творів Й. С. Баха: навч.-метод. посібник / Н. С. Свириденко. – К.: Інтерсервіс, 2017. – 242 с.

 

СТАНОВЛЕННЯ МЕТОДИКИ МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ В УКРАЇНІ

ЛЮБАР Руслана Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри методики музичного виховання, співу та хорового диригування

Криворізького державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті висвітлені методико-практичні здобутки українських композиторів-класиків у галузі музичного виховання школярів. Описані основні положення розробленої композитором та педагогом М. Леонтовичем методики викладання музики в середній школі, дидактичні вимоги до уроку музики, методичні поради щодо засвоєння нотної грамоти і розвитку музичних здібностей учнів. Розглянуті ідеї відомих музичних діячів щодо створення методичної системи комплексного навчання музичному мистецтву школярів.

Ключові слова: музичне виховання, хоровий спів, нотна грамота, методична система.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Горбенко С. С. Історія гуманізації музичної освіти. Навчальний посібник за модульнорейтинговою системою навчання / Сергій Семенович Горбенко – Кам’янець-Подільський: Видавець ПП Зволейко Д. Г., 2007. – 348 с.

2. Леонтович М. Д. Практичний курс навчання співу у середніх школах України / Микола Дмитрович Леонтович. – Київ: Музична Україна, 1989. – 135 с.


3. Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти: [підручник] / Володимир Черкасов – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – 528 с.

ДІЯЛЬНІСНО-ТВОРЧИЙ КОМПОНЕНТ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА З ВИКОРИСТАННЯМ СУГЕСТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

МІЩАНЧУК Вікторія Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри музикознавства,

інструментальної та хореографічної підготовки Криворізького державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядається діяльнісно-творчий компонент у структурі музично-виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва з використанням сугестивних технологій; здійснюється аналіз понять «діяльність», «творчість», «музично-виконавська діяльність»; визначаються професійні якості музикантавиконавця, які необхідні для успішного здійснення музично-виконавської діяльності. Наголошується на доцільності оволодіння студентами комплексом музично-виконавських знань, умінь і навичок та комплексом прийомів, методів та засобів сугестивного впливу для розкриття та реалізацію креативних якостей особистості у процесі продукування оригінальних інтерпретацій музичних творів, яскравого їх виконання та донесення створеного образу до слухацької аудиторії.

Ключові слова: діяльність, творчість, музично-виконавська підготовка, майбутній вчитель музичного мистецтва, професійні якості музиканта-виконавця, сугестивна технологія, саморегуляція.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гончаренко С. У. Методика як наука / С. У. Гончаренко // Шлях освіти. – 2000. – №1. – С. 2–6.

2. Гуренко Е. Г. Исполнительское искусство: методологические проблемы / Евгений Григорьевич Гуренко. – Новосибирск : НГК, 1985. – 86 с.

3. Загвязинский В. И. Педагогическое творчество учителя / В. И. Загвязинский. – Москва : Педагогика, 1987. – 59 с.

4. Козир А. В., Федоришин В. І. Вступ до акмеології мистецької освіти : навч.-методич. посіб. / А. В. Козир, В. І. Федоришин. – Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – 263 с.

5. Олексюк О. М., Ткач М. М. Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва: навчальний посібник / О. М. Олексюк, М. М. Ткач – Київ: Знання України, 2004. – 264 с.

6. Психология музыкальной деятельности. Теория и практика: учебное пособие для студентов музыкальных факультетов высших педагогических учебных заведений / Под. ред. Г. М. Цыпина – Москва: Академия, 2003. – 368 с.

7. Ражников В. Г. Динамика художественного сознания в музыкальном обучении: дис... д-ра пед.наук в форме науч. докл.: 13.00.02; 19.00.07 / В. Г. Ражников. – Москва, 1993. – 70 с.

8. Роменець В. А. Психологія творчості: навч. посібник / Володимир Андрійович Роменець. – 3-тє вид. – Київ: Либідь, 2004. – 288 с.

9. Федоров Е. Е. К вопросу об эстрадном волнении / Е. Е. Федоров // Психологопедагогические проблемы высшего музыкального образования. – Москва: ГМПИ им. Гнесиных, 1979. – Вып. 43. – С. 107–118.

ВОКАЛЬНА КУЛЬТУРА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИКИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

ОСАДЧА Тетяна Всеволодівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    Формування вокальної культури, як важливого компонента професійної підготовки студентів у вищих навчальних закладах музично-педагогічного спрямування отримало широке висвітлення у науково-методичній літературі. У багатьох дослідженнях термін «вокальна культура» є вживаним, натомість автори не розкривають семантику означеного поняття в усій його повноті, а обмежуються лише застосуванням цього терміну у вузько конкретизованому формулюванні. Стаття присвячена проблемі визначення поняття вокальна культура майбутніх учителів музики та її структурні компоненти у системі вищої школи. Вокальна культура майбутніх учителів музики має специфічні особливості, що проявляються в єдності педагогічної та виконавської компетенцій.

Ключові слова:професійно-педагогічна культура, художня культура, музична культура, вокальна культура, структурни компоненти вокальної культури.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Арчажникова Л. Г. Профессия – учитель музыки: [учеб. пособие] / Л. Г. Арчажникова. – М.: Просвещение, 1984. – 111с.

2. Гавриленко Л. М. Методика формування основ вокальної культури молодших школярів у школах мистецтв: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (музика)» / Лариса Миколаївна Гавриленко. – Київ, 2010. – 20 с.

3. Днепров С. А. Педагогическое сознание: теории и технологии формирования у будущих учителей: монография / С. А. Днепров. – Екатеринбург: Уникум, 1998. – 298 с.

4. Зданович А. П. Некоторые вопросы вокальной методики / А. П. Зданович. – М.: Музыка, 1965. – 148 с.

5. Рудницька О. П. Музика і культура особистості: проблема сучасної педагогічної освіти: [навчальний посібник] / Оксана Петрівна Рудницька. – Київ: ІЗМН, 1998. – 248 с.

6. Стахевич О. Основи вокальної педагогіки. Курс лекцій: навч. посіб. для студентів диригентсько-хорових факультетів музичних і педагогічних вузів / О. Стахевич. – Х.: ХДАК, 2002. – 92 с.

7. Тельчарова Р. А. Музыка и культура (личностный подход) / Р. А. Тельчарова. – М.: Знание, 1986. – 64 с.

8. Хоруженко К. Культурология. Энциклопедический словарь / К. Хоруженко. – Ростов-на-Дону : Изд-во «Феникс», 1997. – 402 с.

9. Юцевич Ю. Є. Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу: [навч.метод. посібник для викладачів студентів мистецьких навчальних закладів, учителів шкіл різного типу] / Ю. Є. Юцевич. – К.: ІЗМН, 1998. – 160 с.