pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

«УРОК МИСЛЕННЯ» В ДИДАКТИЧНІЙ СИСТЕМІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

ДЕМЧЕНКО Юлія Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри методик дошкільної і початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті на аналізі досвіду педагогічного колективу Павлиської середньої школи, педагогічних праць В. О. Сухомлинського визначається місце «уроків мислення» в дидактичній системі В. О. Сухомлинського.

Ключові слова: В. Сухомлинський, дидактична система, «урок мислення».

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. В. А. Сухомлинский. Антология гуманной педагогики / сост. и авт. вступ. ст. Г. Д. Глейзер. – М.: Изд. дом Шалвы Амонашвили, 1997. – 224 с.

2. Розенберг, А. Я. Урок в дидактической системе В. А. Сухомлинского / А. Я. Розенберг // Василий Александрович Сухомлинский и современность: материалы Четвертых всеукраинских пед. чтений. – Вип. 4. – 1997. – 245 с.

3. Рындак В. Г. Уроки Сухомлинского / В. Г. Рындак. – изд. 2-е. – М.: Пед. вестн., 2003. – 340 с.

4. Сухомлинский, В. А. Письмо о педагогической этике / В. А. Сухомлинский // Нар. образование. – 1970. – № 11. – С. 48–52.

5. Сухомлинский, В. А. Павлышская средняя школа: обобщение опыта учеб.-воспитат. работы в сел. сред. школе / В. А. Сухомлинский. – М.: Просвещение, 1979. – 393 с.


6. Сухомлинский, В. А. Разговор с молодым директором школы / В. А. Сухомлинский. – М.: Просвещение, 1982. – 206 с.

7. Сухомлинский, В. А. Сердце отдаю детям / В. А. Сухомлинский. – Киев: Радянська школа, 1974. – 288 с.

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗДОБУТКІВ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

КІНДЕЙ Леся Григорівна –

кандидат філологічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У пропонованому дослідженні віддзеркалено положення про те, що в умовах реформування національної системи освіти, реалізації новітніх засад Концепції Нової української школи важливо вивчати й упроваджувати в начально-виховний процес початкової школи найкращі здобутки видатних українських педагогів та методистів, зокрема творчу спадщину В. Сухомлинського. Зазначено, що педагог зробив вагомий внесок у становлення методики навчання української мови; викладено основні науково-методичні погляди вченого на шляхи підвищення ефективності уроків рідної (української) мови, на вимоги до рівня володіння словом учнів і вчителів; проаналізовано рекомендації педагога щодо формування творчого мислення й зв’язного мовлення, організації літературно-художньої діяльності учнів.

Ключові слова: культура мовлення, мовленнєвий розвиток учнів, зв’язне мовлення, уроки мислення, формування особистості, літературно-творча діяльність, творча уява.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Богуш А. М. Витоки виховання мовної особистості вчителя у спадщині В. О. Сухомлинського / А. М. Богуш // Початкова школа. – 2003. – № 9. – С. 12–14.

2. Вашуленко М. Літературна творчість В. О. Сухомлинського в нових підручниках для початкової школи / М. Вашуленко // Початкова школа. – 2003. – № 9. – С. 4–6.

3. Державний стандарт початкової освіти [Електронний ресурс] / Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018. № 87. – Режим доступу: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http:// nus.org.ua/wpcontent/uploads/2018/03/5a8de25e1504c877583228. doc

4. Жарко К. З власного досвіду вихователя / К. Жарко // Розкажіть онуку. – 1998. – № 22. – С. 10–12.

5. Лопушинський І. П. Рідна мова в українській школі: роздуми Василя Сухомлинського і реальність [Електронний ресурс] / І. П. Лопушинський, О. В. Ковнір // Педагогічні науки : зб. наук. пр. / Херсон. держ. ун-т. – Херсон : [б. в.], 2009. – Вип. 53. – С. 102–106. – Режим доступу: http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_53/22.pdf

6. Мамчур Л. І. Внесок В. О. Сухомлинського в теорію і практику навчання рідної мови / Л. І. Мамчур // Дивослово. – 1991. – № 9. – С. 34–35.

7. Методика розвитку зв’язного мовлення молодших школярів: Методичні рекомендації для
студентів педінститутів та учнів педучилищ. – В 2-х ч. / Укл. Л. О. Варзацька, Л. М. Шевченко. – К. : PHMK, 1992.

8. Нова українська школа: порадник для вчителя [Електронний ресурс] / Під заг. ред. Бібік Н. М. – К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с. – Режим доступу: http://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlyavchytelya.pdf

9. Осадченко І. І. Методика роботи над складанням казок / І. І. Осадченко // Обдарована дитина. – 2004. – № 4. – С. 39–48.

10. Палуза В. Чарівний світ українського слова на кожному уроці / В. Палуза // Початкова школа. – 2002. – № 1. – С. 16–18.

11. Савченко О. Я. Розвиток Сухомлиністики за десять років / О. Я. Савченко // Наукові записки. – Вип. 52. – Ч. І. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград, РВЦ КДПУ, 2003. – С. 8–10.

12. Сухомлинська О. В. Біографія В. О. Сухомлинського у світлі наукового аналізу / О. В. Сухомлинська // Рідна школа. – 1993. – № 8. – С. 32–34.

13. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5ти т. [Текст] / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 2. – 668 с.

14. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5ти т. [Текст] / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 3. – 670 с.

15. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5ти т. [Текст] / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 5. – 638 с.

РІДНА МОВА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

ГОРСЬКА Олена Олександрівна 

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкриваються основні ідеї В. О. Сухомлинського щодо значення і впливу рідної мови на процес формування патріотизму в учнів початкової школи.

Ключові слова: рідна мова, рідне слово, патріотичне виховання, Батьківщина, молодший школяр.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Державний стандарт початкової загальної освіти. Освітня галузь «Мови і літератури» // Початкова освіта. – 2011. – № 18 (594). – С. 8–11.

2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 14 класи. Українська мова // На допомогу вчителеві початкових класів. 2 клас: для загальноосвіт. нвч. закл. України. – К. : ВД «Освіта», 2016. – С. 3–11.

3. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. : Вибр. тв.: у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад.шк., 1977. – Т. 3. – 1977. – С. 7–279.

4. Сухомлинський В. О. Слово про слово. : Вибр. тв.: у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад.шк., 1977. – Т. 5. – 1977. – С. 160–167.

5. Сухомлинський В. О. Слово рідної мови / В. О. Сухомлинський // Українська мова і література у школі. – 1965. – № 5. – С. 47–54.

6. Сухомлинський В. О. Слово рідної мови / В. О. Сухомлинський // Українська мова і література у школі. – 1968. – № 12. – С.1–10.

ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ЛЮДИНИ НОВОГО ТИПУ З ПОЧУТТЯМ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГІДНОСТІ

КОРНІЄНКО Світлана Іванівна –

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української мови та славістики

Бердянського державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття висвітлює певні аспекти виховання й формування національної свідомості студентської молоді через призму громадянської позиції, на прикладі методики викладання болгарської мови акцентується увага на ви на проблемі виховання свідомих громадян України.

Ключові слова: національне виховання, громадське виховання, педагогічні умови національного виховання, громадянський обовʼязок, національна свідомість.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бех І. Д. Програма патріотичного виховання дітей та учнівської молоді / Бех І. Д., Чорна К. І. // Шкільний світ. – 2007 – № 13 – квітень – С. 12

2. Білюк О. В. В. О. Сухомлинський про виховання особистості школярів: Навчальнометодичний посібник. – Миколаїв : Вид-во «Ілліон», 2007. – С. 47.

3. Гончаренко С. Український педагогічний словник. – К. : Либідь, 1977. – 376 с.

4. Концепція національного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів / Світ виховання. – 2007 - № 4 – С. 36–38.

5. Сухомлинський В. О. Вибрані твори у 5-ти томах. – К. : Рад. шк., 1977. – т.3. – 670 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори у 5-ти томах. – К. : Рад. шк., 1970. – т. 3. – 291 с.

7. Тарасова С. М. В. О. Сухомлинський про громадське виховання підлітків та сучасні проблеми виховання національно свідомих громадян / Тарасова С. М. // Педагогічні науки. Випуск 1.47 (114). – С. 269–273.

ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ВОКАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ОВЧАРЕНКО Наталія Анатоліївна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри методики музичного виховання,

співу та хорового диригування Криворізького державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті відображено актуальність проблеми професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-виконавської діяльності. Визначено методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-виконавської діяльності; структуру професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-виконавської діяльності, яка включає компоненти: мотиваційно-смисловий, вокально-технічний, художньо-семантичний, перевтілювально-сценічний; напрями удосконалення змісту, форм та методів професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-виконавської діяльності.

Ключові слова: вокально-виконавська діяльність; майбутній учитель музичного мистецтва; методологічні засади, професійна підготовка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Антипова Л. А. Сценические формы воплощения репертуара и создание концертной программы педагога / Л. А. Антипова // Вокальное образование начала ХХІ века. – Москва: Новый ключ, 2008. – С. 11–17.

2. Жишкович М. А. Основи вокальнопедагогічних навиків: методичні поради для студентів вокальних факультетів вищих навчальних закладів культури і мистецтв III-IV рівнів акредитації / М. А. Жишкович. – Львів, 2007. – 43 с.

3. Овчаренко Н. А. Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: теорія та методологія: монографія / Н. А. Овчаренко. – Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов, 2014. – 400 с.