pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

РОЗВИТОК МИСТЕЦЬКОЇ РЕФЛЕКСІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ

МІЩАНЧУК Вікторія Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри музикознавства,

інструментальної та хореографічної підготовки

Криворізького державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядаються основні аспекти розвитку мистецької рефлексії майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі музично-виконавської підготовки, здійснюється аналіз понять «рефлексія», «мистецька рефлексія»; визначається роль рефлексії у формуванні фахової майстерності майбутніх вчителів музичного мистецтва; розглядаються якості музиканта-виконаця, які сприяють розвитку мистецької рефлексії; виокремлюються педагогічні умови, створення яких сприятиме підвищенню ефективності означеного процесу. Наголошується на доцільності використання моделі рефлексивної діяльності майбутніх фахівців музичного мистецтва для розвитку їх рефлексивних умінь. Пропонується застосування різноманітних проективних вправ, завдань на моделювання особистісних музично-виконавських досягнень, на вирішення проблемних ситуацій. Використання рефлексивних тренінгів у процесі музично-виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва сприятиме усвідомленню ними власної позиції, включенню механізмів саморегуляції внутрішніх станів, пошуку нестандартних шляхів вирішення поставлених завдань, самовдосконаленню особистості та самореалізації нею своїх творчих здібностей у музично-виконавській діяльності.

Ключові слова: мистецька рефлексія, самопізнання, самовдосконалення, самореалізація, майбутній вчитель музичного мистецтва, музичний твір, музично-виконавська підготовка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Брилін Б. А., Козир А. В. Здатність до мистецької рефлексії як ознака фахової майстерності майбутніх учителів музики / Б. А. Брилін, А. В. Козир // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського: збірник наукових праць / За ред. В. Д. Будака, О. М. Пєхоти. – Випуск 1.31. – Миколаїв: МДУ імені В. О. Сухомлинського, 2010. – С. 11–18.

2. Куева Давіла Л. С. Формування рефлексивної компетентності в майбутніх учителів музики в процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Луїс Сократес Куева Давіла. – Одеса: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2016. – 226 с.

3. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Галина Микитівна Падалка. – Київ: Освіта Україна, 2008. – 274 с.


4. Парфентьєва І. П. Формування мистецької рефлексії у майбутніх учителів музики / Ірина Петрівна Парфентьєва // Теорія та методика мистецької освіти. Наукова школа Г. М. Падалки. Колективна монографія / Під наук. ред. А. В. Козир. – Вид. друге, допов. – Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. – С. 285–291.

5. Пискунова Е. В. Профессиональная педагогическая рефлексия в деятельности и подготовке педагога / Е. В. Пискунова // Вестник ТГПУ.– Томск: Томский государственный педагогический університет. – Выпуск 1 (45), 2005. – С. 62–66.

6. Пов’якель Н. І. Професійна рефлексія психолога-практика / Н. І. Пов’якель // Практична психологія та соціальна робота. – 1998. – № 6–7. – С. 3–6.

7. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навч.посібник / О. П. Рудницька. – Київ: ТОВ «Інртерпроф», 2002. – 270 с.

8. Чжан Цзінцзін. Методика формування мистецької рефлексії майбутнього вчителя музики в процесі вокального навчання: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Чжан Цзінцзін. – Київ : Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2016. – 20 с.

9. Яблонська Т. М. Тренінг педагогічної рефлексії для студентів та вчителів / Т. М. Яблонська // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. – № 2. – С. 9–12.

10. Korthagen Fred A.J., Kessels Jos P.A.M. Linking theory and practice: changing the pedagogy of teacher education // 1999. Educational researcher. 1999. – Vol. 28. – № 4. – pp. 4–17.

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ З ГРИ НА ФОРТЕПІАНО ДОРОСЛИХ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ

СОБОЛЬ Наталія Віталіївна –

кандидат педагогічних наук,

старший викладач кафедри інструментально-виконавської майстерності

Інституту мистецтв Київського університету

імені Бориса Грінченка

http://orcid.org/ 0000-0001-8082-9692

e-mail: [email protected]

Анотація

    Автор статті розкриває специфіку навчання дорослих грі на фортепіано. Проаналізовано основні проблеми реалізації навчального процесу на індивідуальних заняттях з дорослими, які тільки починають грати на музичному інструменті. Відзначається необхідність розмежування педагогічних методів і прийомів у роботі з дітьми та дорослими, удосконалення засобів навчання відповідно до потреб, можливостей, інтересів саме дорослих учнів. Зокрема, велика увага має приділятися вибору реперутару, підбору креативних дидактичних завдань та розвитку у тих, хто навчається навичок для ефективного самонавчання. Важливим завданням для викладача є зацікавити та підтримати мотивацію дорослих учнів до кропіткої репетиційної роботи на заняттях і вдома, розробити стратегію оцінювання та заохочення до навчання без примусу та негативних емоцій.

Ключові слова: навчання упродовж життя; навчання дорослих; музична освіта; гра на фортепіано; початковий етап навчання гри на музичному інструменті; навчальний репертуар; креативність; мотивація до навчальної діяльності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Близнюкова О. М. Психологічний аналіз чинників кризи підліткового віку / О. М. Близнюкова // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – 2010. – Вип. 8. – С. 66–75.

2. Василькова Т. А. Основы андрагогики: учебное пособие. / Т. А. Василькова. – Москва: КНОРУС, 2010. – 256 с.

3. Мартинець Л. А. Освіта дорослих: форми та зміст / Л. А. Мартинець // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2015. – № 6. – С. 14– 17.

4. Панченко С. М. Психологічні особливості дорослої людини як суб’єкта навчання / С. М. Панченко // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2013. – Вип. 3. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_3_35

5. Пшеничних М. М. Моніторинг інструментально-виконавської компетентності майбутніх учителів музики / М. М. Пшеничних, Н. М. Дермельова // Молодий вчений. — 2017. — №9. – с. 130–133.


6. Ростовська І. О. Виховання самостійності учнів як проблема фортепіанної педагогіки / І. О. Ростовська // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2015. – Вип. 2. – С. 68–72.

7. Щербак О. І., Софій Н. З., Бович Б. Ю. Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень: Навчально-методичний посібник / За наук. ред. О. І. Щербак. – Івано-Франківськ, «ЛілеяНВ», 2014. – 136 с.

8. Barrett M. A Systems view of musical creativity / M. Barrett // Praxial Music Education: Reflections and Dialogues: David J. Elliot. – New York, Oxford University Press, 2005. – pp. 177–196.

9. Burnard P. Rethinking musical creativity. / P. Burnard // Musical Creativity: Insights From Music Education Research / O. Odena (Ed). – Aldershot, Hants: Ashgate, 2012. – pp. 5–28.

ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ РОЗВИТКУ МЕТОДИКИ РОБОТИ НА ПЛЕНЕРІ

СОВА Ольга Сергіївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач

кафедри образотворчого мистецтва

Національного педагогічного університету

імені М. П. Драгоманова

https://orcid.org/ 0000-0001-9335-4155

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті представлена ретроспектива розвитку методики роботи художників на пленері. Проведено аналіз становлення теоретичних основ методичного забезпечення пленерної роботи від часів Відродження до сьогодення. Висвітлені наукові праці видатних світових митців, де зазначено щодо необхідності регулярних практичних вправлянь у художній роботі в умовах природного середовища. Репрезентуються здобутки видатних українських художників, які своєю творчістю посприяли розквіту національного пленерного живопису. Представлено авторську систему навчально-творчих завдань з пленеру, що сприяє цілісному формуванню художньо-педагогічних умінь майбутніх учителів образотворчого мистецтва.

Ключові слова: пленерний живопис, образотворче мистецтво, художньо-педагогічна освіта, вчитель образотворчого мистецтва, живопис, пленер

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Асєєва Н. Ремінісценції імпресіонізму в українському живописі ХХ ст. / Н. Асєєва // Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст.: В 2 кн. – Київ, 2006. – Кн. 1. – С. 122–161.

2. Дидро Д. Эстетика и литературная критика: Пер. с фр. / [Вступит. статья В. Бахмутского; Примеч. Е. Сапрыкиной]. – Москва: Худож. лит., 1980. – 658 с.

3. История мирового искусства [Text]: монография / Авт. кол.: Э. Анноша и др.; Пер. с итал. Е. Балаховская и др.; Ред. Е. Сабашникова. – Москва: БММ АО, 1998. – 720 с.

4. Коваленко Є. В. Характеристика основних естетичних параметрів імпресіоністичної техніки у пленерному живописі / Є. В. Коваленко // Гілея: науковий вісник: Збірник наукових праць. – Київ, 2014. – Випуск 86. – С. 253–256.

5. Лесли Ч.-Р. Жизнь Джона Констебля, эсквайра / Пер. с англ. – Москва: Искусство, 1964. – 335 с.

6. Музика О. Пленерна практика як важливий компонент підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва / Ольга Музика // Проблеми підготовки сучасного вчителя: зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – Умань: ПП Жовтий О. О., 2012. – Випуск 6. – Частина 2. – С. 47–52.

7. Пилипенко І. Про досвід організації літньої практики для студентів мистецького ВУЗу / Іван Пилипенко // Сучасні проблеми художньої освіти в Україні: Зб. наук. пр. – Київ: Муз. Україна, 2010. – Вип. 6. – C. 164–167.

8. Юр М. Естетико-культурологічні особливості художнього простору в живописі імпресіонізму / М. Юр // МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. – 2014. – Вип. 10. – С. 255–269.

ПРИНЦИПИ УДОСКОНАЛЕННЯ МУЗИЧНО-ТЕОРЕТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУЧАСНИХ УМОВАХ

ЯРОШЕНКО Олена Миколаївна –

cтарший викладач кафедри музикознавства,

інструментальної та хореографічної підготовки

Криворізького державного педагогічного університету

https://orcid.org/ 0000-0001-6292-1989

e-mail: [email protected]

Анотація

  Стаття розглядає принципи удосконалення музично-теоретичної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва шляхом створення комплексного інтегрованого навчального курсу «Загальна теорія музики» у контексті умов оптимізації навчального процесу. У статті окреслено педагогічні умови, критерії включення до комплексного інтегрованого курсу «Загальна теорія музики» дисциплін «Гармонія» і «Сольфеджіо».

Ключові слова: музично-теоретичні дисципліни, загальна теорія музики, гармонія, сольфеджіо, оптимізація, інтеграція, комплексність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Анасенко А. В. Программа переподготовки. Музыка: теория и методика преподавания в профессиональном образовании / Алексей Вячеславович Анасенко. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=pcSjLGT3DC8

2. Бабанський Ю. К. Оптимізація педагогічного процесу / Юрій Костянтинович Бабанський, Марк Максимович Поташник. – Київ: пед. школа, 1983. – 287 с.

3. Бурназова В. В. Інноваційні методи формування професійних компетентностей майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі музично-теоретичної підготовки / В. В. Бурназова / Режим доступу: http://www.rusnauka.com/11_NND_2015/Pedagogica /5_190995.doc.htm

4. Виноградов Г. С. Гармония и сольфеджио. Учебн. для высш. муз. учебн. заведений / Гліб Семенович Виноградов. – Київ, Музична УкраЇна, 2003. – 304 с.

5. Гарбер Л А. Начальная стадия развития музыкальных способностей // кн.: Проблемы способностей. / Л. А. Гарбер. – Москва, АПН, 1962. – С. 214–228.

6. Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепьянной игры: зап. педагога / Генрих Густавович Нейгауз; [ред. Д. В. Житомирский]. – 2-е изд. – Москва: Музгиз, 1961. – 317 с.

7. Малашевська І. А. Методика музичнотеоретичної підготовки майбутніх учителів музики на історико-стильовій основі / І. А. Малашевська. // Автореферат. диссерт. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. – Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. – Київ, 2005. – 20 с.

МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНА ОСВІТА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИКИ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ

КАБУР Людмила Миколаївна –

викладач кафедри музично-інструментальної підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету

імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена проблемі професійного становлення майбутнього вчителя в галузі музичнопедагогічної освіти, формування професійної мобільності – як необхідної складової фахової підготовки спеціаліста, яка надає можливості майбутньому вчителю музики активно ї творчо реалізовувати себе в різних аспектах професійної діяльності, відповідно до характеру економічного та соціального розвитку суспільства.

Ключові слова: професійна мобільність, музично-педагогічна діяльність, майбутній вчитель музики.

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Апраксина О. А. О праве учителямузыканта на эксперимент /О. А. Апраксина // Музыкальное воспитание в школе. – Вып.15. – М., 1982. – – 22 с.

2. Арчажникова Л. Г. Профессия – учитель музыки / Л. Г. Арчажникова. – М.: Просвещение, 1984. – 111 с.

3. Асафьев Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании / Б. В. Асафьев. – М., 1973. – 142 с.

4. Горохова Т. К. Профессиональнообразовательная мобильность молодых, безработных в современном обществе / Т. К. Горохова: дис. … канд. социол. наук. – СПб., 1995. – 169 с.

5. Сластенин В. А. Mонография / В. А. Сластенин. – М.; Изд.Дом МАГИСТРПРЕСС, 2000. – 488 с.

6. Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти: [підручник] / Володимир Черкасов. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – 528 с.