Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

РОЗВИТОК МИСТЕЦЬКОЇ РЕФЛЕКСІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ

МІЩАНЧУК Вікторія Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри музикознавства,

інструментальної та хореографічної підготовки

Криворізького державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядаються основні аспекти розвитку мистецької рефлексії майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі музично-виконавської підготовки, здійснюється аналіз понять «рефлексія», «мистецька рефлексія»; визначається роль рефлексії у формуванні фахової майстерності майбутніх вчителів музичного мистецтва; розглядаються якості музиканта-виконаця, які сприяють розвитку мистецької рефлексії; виокремлюються педагогічні умови, створення яких сприятиме підвищенню ефективності означеного процесу. Наголошується на доцільності використання моделі рефлексивної діяльності майбутніх фахівців музичного мистецтва для розвитку їх рефлексивних умінь. Пропонується застосування різноманітних проективних вправ, завдань на моделювання особистісних музично-виконавських досягнень, на вирішення проблемних ситуацій. Використання рефлексивних тренінгів у процесі музично-виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва сприятиме усвідомленню ними власної позиції, включенню механізмів саморегуляції внутрішніх станів, пошуку нестандартних шляхів вирішення поставлених завдань, самовдосконаленню особистості та самореалізації нею своїх творчих здібностей у музично-виконавській діяльності.

Ключові слова: мистецька рефлексія, самопізнання, самовдосконалення, самореалізація, майбутній вчитель музичного мистецтва, музичний твір, музично-виконавська підготовка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Брилін Б. А., Козир А. В. Здатність до мистецької рефлексії як ознака фахової майстерності майбутніх учителів музики / Б. А. Брилін, А. В. Козир // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського: збірник наукових праць / За ред. В. Д. Будака, О. М. Пєхоти. – Випуск 1.31. – Миколаїв: МДУ імені В. О. Сухомлинського, 2010. – С. 11–18.

2. Куева Давіла Л. С. Формування рефлексивної компетентності в майбутніх учителів музики в процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Луїс Сократес Куева Давіла. – Одеса: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2016. – 226 с.

3. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Галина Микитівна Падалка. – Київ: Освіта Україна, 2008. – 274 с.


4. Парфентьєва І. П. Формування мистецької рефлексії у майбутніх учителів музики / Ірина Петрівна Парфентьєва // Теорія та методика мистецької освіти. Наукова школа Г. М. Падалки. Колективна монографія / Під наук. ред. А. В. Козир. – Вид. друге, допов. – Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. – С. 285–291.

5. Пискунова Е. В. Профессиональная педагогическая рефлексия в деятельности и подготовке педагога / Е. В. Пискунова // Вестник ТГПУ.– Томск: Томский государственный педагогический університет. – Выпуск 1 (45), 2005. – С. 62–66.

6. Пов’якель Н. І. Професійна рефлексія психолога-практика / Н. І. Пов’якель // Практична психологія та соціальна робота. – 1998. – № 6–7. – С. 3–6.

7. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навч.посібник / О. П. Рудницька. – Київ: ТОВ «Інртерпроф», 2002. – 270 с.

8. Чжан Цзінцзін. Методика формування мистецької рефлексії майбутнього вчителя музики в процесі вокального навчання: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Чжан Цзінцзін. – Київ : Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2016. – 20 с.

9. Яблонська Т. М. Тренінг педагогічної рефлексії для студентів та вчителів / Т. М. Яблонська // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. – № 2. – С. 9–12.

10. Korthagen Fred A.J., Kessels Jos P.A.M. Linking theory and practice: changing the pedagogy of teacher education // 1999. Educational researcher. 1999. – Vol. 28. – № 4. – pp. 4–17.