pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПОЕТАПНІСТЬ СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В АКАДЕМІЧНОМУ АНСАМБЛІ ПІСНІ І ТАНЦЮ «КОЗАКИ ПОДІЛЛЯ»

КАЧУРИНЕЦЬ Лілія Валеріївна –

старший викладач кафедри теорії та методики музичного мистецтва

Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

https://orcid.org/ 0000-0002-7800-789X

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті проводиться аналіз історії становлення і розвитку хореографічного відділу ансамблю пісні і танцю «Подолянка» та її правонаступника Академічного ансамблю пісні і танцю «Козаки Поділля» Хмельницької обласної філармонії. Автор уперше робить спробу впорядкування етапів існування колективу з 1938 року до сьогодення, наголошує на вкладі ведучих балетмейстерів у створення хореографічного репертуару, наводить приклади хореографічних постановок ансамблю.

Ключові слова: «Подолянка», «Козаки Поділля», балетна група, хореограф-постановник, балетмейстер, танці, хореографічні постановки.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Авдієвський Юрій Іванович. URL: http://kultura.km.ua/avdievskij (дата звернення 5.04.2019).

2. Борчук І. Перший концерт хорової капели облфілармонії / І. Борчук // Червоний кордон. 1939. – (Березень 6) – №53 (2831).

3. Кам’янець-Подільська обласна Державна філармонія // Червоний кордон. 1938. – (Грудень 18) – № 280 (2767).

4. Карась П. Осяяні піснею / П. Карась // Радянське Поділля. 1979. – (Листопад 13). – №217. – С. 4–19.

5. Микола Балема: Можливо, на 25-ту річницю незалежності України будуть марширувати під мою музику. – URL: https: // vsim.ua/lyudi/mikola-balema (дата звернення 5.04.2019).

6. Програма гастрольних колективів і плани роботи філармонії на 1975 рік. ДАХмО. (Державний архів Хмельницької області). – Ф. Р5106. Оп. 2. Спр. 29. – С. 32–37.

7. Програма гастрольних колективів і плани роботи облфілармонії на 1976 рік. ДАХмО. (Державний архів Хмельницької області). – Ф. Р5106. Оп. 2. Спр. 35. – С. 84–86.

8. Програма плану маршрутів і графік роботи гастрольних колективів в Хмельницькій області на
1971 рік. ДАХмО. (Державний архів Хмельницької області). – Ф. Р-5106. Оп. 2. Спр. 4. – С. 50–55.

9. Рішення, розпорядження міськвиконкому по обласній філармонії за 1949 рік. ДАХмО. (Державний архів Хмельницької області). – Ф. Р5106. Оп. 1. Спр. 21. – С. 12–15.

10. Указ Президії Верховної Ради УРСР від 16 січня 1954 року // Радянське Поділля. 1954. – (Січень 17) – №12 (6868).

11. Фестиваль-конкурс народної хореографії імені Володимира Глушенкова. – URL: https://www.facebook.com/glushenkovfest2015 (дата звернення 5.04.2019).

ДІАЛОГІЧНЕ СПІЛКУВАННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬО-МОВЛЕННЄВИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ ХОРМЕЙСТЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ

ЛЄСНІК Олена Степанівна –

старший викладач кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету

імені К. Д. Ушинського e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті розглядається діалогічне спілкування як засіб формування художньо-мовленнєвих умінь в процесі хормейстерської підготовки у відповідності до сучасних новацій хорового письма, показано, що диригентський жест – це невербальна мова диригента, вказано на її тісний взаємозв’язок з вербальною мовою, визначено сутність художньо-мовленнєвих умінь, висвітлено умови впровадження діалогічного спілкування його ефективні методи й форми, показано лінгвістичні аспекти формування художньомовленнєвих умінь.

Ключові слова: диригентський жест, вербальна мова, невербальна мова диригента, мовлення, художньо-мовленнєві уміння, мовотворче осмислення слова.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андреев В. Педагогика: Учебный курс для творческого саморазвития / В. Андреев − 2-е изд. − Казань: Центр инновационных технологий, − 2000, − 608 с.

2. Горбенко О. Педагогічні умови інструментально-виконавської компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва / О. Горбенко // Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені В. Винниченка. Сер.: Педагогічні науки. − 2015. − Вип. 139. − С. 135−139.

3. Ержемский Г. Психология дирижирования: Некоторые вопросы исполнительства и творческого взаимодействия дирижера с музыкальным коллективом / Г. Ержемский. – М.: Музыка, 1988. – 80 с.

4. Куринная А. Речетворческое осмысление слова: социокультурное измерение / А. Куринная // Науковий вісник ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. − №9−10. − Одеса, 2011. − С. 3−9.

5. Леснік О. Дослідження рівня сформованості художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музики на основі хормейстерської підготовки / О. Лесник // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: Збірник наукових праць. – Вип. 7 (12) Матеріали ІІІ Міжнар. науково-практичної конференції «Гуманістичні орієнтири мистецької освіти» – К.: НПУ, 2009. – С.105−111.

6. Мусин И. Техника дирижирования / И. Мусин. – Л.: Музыка, 1967. – 352 с.

7. Ольхов К. Вопросы теории дирижерской техники и обучения хоровых дирижеров / К. Ольхов. – Л.: Музыка, 1979. – 200 с.

8. Петрушин В. Музыкальная психология / В. Петрушин. – М.: Владос, 1997. – 334 с.

9. Приходько О. Хорова музика a capella другої половини ХХ – початку ХХІ століття: теоретичне осмислення і виконавські підходи / О. Приходько: Дис. кандидата мистецтвознавства, спец. 13.00.03 Музичне мистецтво, мистецтвознавство. – К., 2017. − 255 c.

10. Сорока М. Особливості формування мовної особистості здобувача освіти у коледжі / М. Сорока //«Молодий вчений». – № 4.1 (56.1). – Квітень, 2018. – С. 56−71.

11. Теплов Б. Психология музыкальных способностей / Б. Теплов. – М.: АПН РСФСР, 1947. – 335 с.

12. Трезміна О. Художественная функция дирижёрского жеста / О. Трезмина // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств 4 (36), 2013. – С. 78−85.

МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ СПІВАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ ХОРМЕЙСТЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ

ТКАЧЕНКО Марина Юріївна –

старший викладач кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету

імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

РАДЮШІНА Світлана Олександрівна –

старший викладач кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету

імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті розглядається категорія «співацька грамотність» як одна з професійних компетенцій майбутніх учителів музичного мистецтва, розкрито взаємозв’язок понять «грамотність» і «компетентність», висвітлено зміст ефективних методологічних підходів формування співацької грамотності, позначена їх пріоритетність у впровадженні в освітній процес хормейстерської підготовки.

Ключові слова: «компетентність», «компетенція», «професійна компетентність», «грамотність», «музична грамотність», «співоча грамотність», хорове мистецтво, методологічні підходи.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бойчук Ю. Д. Компетентнісний підхід як основа модернізації сучасної освіти / Бойчук Ю. Д. // Освітній простір. Глобальні, регіональні та інформаційні аспекти: наук. метод. журн. – Чернівці: Черемош, 2013. – Вип. 13. – С. 130–135.

2. Гаврилова Е. З. Формирование музыкальной грамотности в профессиональной подготовке студентов колледжа искусств: Автореф... канд. пед. наук: 13.00.02 / Е.З. Гаврилова. – Москва, 2012. – 161 с.

3. Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века: в поисках практикоориентированных образовательных концепций / Б.С. Гершунский. – М.: Совершенство, 1998. – 608 с.

4. Кокун О. М. Психофізіологія / О. М. Кокун. – К., 2006. – 181 с.

5. Немов Р. С. Психология: В 2-х кн. Кн.1. Общие основы психологии / Р. С. Немов. – М.: Просвещение: Гуманитарный издательский центр Владос, 1994. – 572 с.

6. Новейший философский словарь / В. А. Кондрашов, Д. А. Чекалов, В. О. Конорулина; под общ. Ред. А. П. Ярещенко.– Изд. 2-е – Ростов-н/Д: Феникс, 2006. – 789 с.

7. Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи. Види педагогічних технологій: [Електронний ресурс] / Л. В. Ортинський Режим доступу: http://pidruchniki.com /17190512 / pedagogika /vidi_pedagogichnih_tehnologiy.

8. Сенько Ю. В. Гуманитарные основы педагогического образования: курс лекций / Ю. В. Сенько. – М.: Издательский центр «Академия», 2000. – 240 с.

9. Сіренко Т. М. Щодо формування вокальної культури студентів вокалістів / Т. М. Сіренко // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – № 18 (277). – Ч. ІІ, 2013. – С. 101–110.

10. Ткаченко М. Ю. Теоретичні засади формування співацької грамотності майбутніх учителів музичного мистецтва / М. Ю. Ткаченко. //
Наукові записки. Серія: педагогічні науки. – Кропивницький. – 2018. – №170.– С. 17–25.

11. Фесенко Г. А. Підвищення фінансової грамотності населення як педагогічна проблема / Г. А. Фесенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 50: збірник наукових праць. – Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – С. 259–264.

ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬОЇ СВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ ФАКУЛЬТЕТУ МИСТЕЦТВ У СВІТЛІ СУЧАСНИХ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

ЦИГАНЮК Люція Ігорівна –

старший викладач кафедри теорії та методики музичного мистецтва

Хмельницької гуманітарно педагогічної академії

https://orcid.org/ 0000-0002-0998-9906

e-mail:[email protected]

Анотація

  Серед проблем музичного навчання у вищій школі однією із пріоритетних є формування художньої свідомості студентів факультету мистецтв, яка стає необхідною умовою для розвитку їхніх художніх смаків, потреб та ідеалів, формує творче ставлення особистості до світу, до мистецтва, визначає моральні цінності, а також забезпечує духовний розвиток, саморозвиток і самореалізацію особистості. У статті здійснено аналіз поняття «свідомість» з філософської та психологічної точки зору, визначено сутність поняття «свідомість», «художня свідомість», визначено структурні компоненти художньої свідомості студентів факультету мистецтв.

Ключові слова: свідомість, художня свідомість, структура художньої свідомості, мистецтво, студенти факультету мистецтв.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Агаджанян Н. А. Физиология человека / Н. А. Агаджанян, Л. З. Тель и др. – М.: РУДН, 2001. – 408 с.

2. Вергунова В. С. Педагогічні умови формування художньої свідомості учнів / В. С. Вергунова // Проблеми мистецької освіти: збірник науково-методичних статей викладачів, студентів і аспірантів факультету культури і мистецтв. – Вип.1 / Відп. ред. О. Я. Ростовський. – Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2007. – С. 145–153.

3. Данильян О. Г. Філософія: підручник / О. Г. Данильян, В. М. Тараненко. – 2-ге вид., доповн. і переробл. – Х.: Право, 2012. – 312 с.

4. Корнеенков С. С. Концепции сознания: сознание как особое свойство материи / С. С. Корнеенков // Психолог. — 2013. – № 3. – С. 271–305.

5. Леонтьев О. Н. Деятельность, сознание, личность / О. Н. Леонтьев. – М.: Политиздат. 1975. – 304 с.

6. Маслоу А. Г. Мотивация и личность / А. Г. Маслоу. – СПб.: Евразия, 1999. – 478 с.


7. Основы физиологии человека: учебник для высших учебных заведений: в 2-х т. / [под ред. Б. И. Ткаченко]. – СПб: Международный Фонд истории наук, 1994. – Т. 2. – 1994. – 413 с.

8. Психологический словарь / [ред. В. В. Давыдова, А. А. Запорожца, Б. Ф. Ломова и др]. – М.: Педагогика,1983. – 448 с.

9. Ражников В. Г. Диалоги о музыкальной педагогике / В. Г. Ражников. – М.: Классика – XXI, 2004. – 136 с.

10. Раструба Т. В. Особистісно-орієнтована музична освіта і художня свідомість / Т. В. Раструба // Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник наукових праць. – Кам’янецьПодільський: ПП Звойленко Д. Г., 2013. – Вип. 13. – С. 324–328.

11. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. Том I. – М.: Педагогика. 1989. – 483 с.

12. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навчальний посібник / О. П. Рудницька. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 360 с.

13. Філософія: [навчальний посібник / За ред. І. Ф. Надольного]. – К.: «Вікар», 1997. – 580 с.

14. Шаповалова Л. В. Рефлексивний художник. Проблемы рефлексии в музыкальном творчестве / Л. В. Шаповалова. – Х.: «Скорпион», 2007. – 292 с.

СТВОРЕННЯ ТВОРЧОГО СЕРЕДОВИЩА В МИСТЕЦЬКОМУ ПРОСТОРІ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

ВЕНГРИНЮК Оксана Володимирівна –

аспірант Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих

ім. І. Зязюна НАПН України

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядається питання створення творчого середовища в мистецькому просторі для вчителів музичного мистецтва. Проаналізовано погляди науковців понять «середовище» та «освітнє середовище». Автор подає визначення понять «особистість», «творчість вчителя»

Ключові слова: творче освітнє середовище, творчість вчителя, особистість, вчителі музичного мистецтва.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды: в 2-х т. / под. ред. А. А. Бодалева, Б. Ф. Ломова. – М.: Педагогика, 1980. – Т. 1. – 230 с.

2. Гончаренко Н. В. Гений в искусстве и науке / Н. В.Гончаренко. – М.: Искусство, 1991. – 432 с.

3. Жук Ю. О. Роль засобів навчання у формування навчального середовища / Ю.О. Жук // Нові технології навчання. – К.:ІЗМІ, 1998. – Вип. 22. – С. 106–112.

4. Корчак Я. Право ребенка на уважение / Я. Корчак. – М., 1990. – С. 175–194.

5. Мировська Ю. Створення творчого середовища як умова мотивації до формування художньо-комунікативних умінь майбутніх учителів музики і хореографії / Ю. Мировська // Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол.: Побірченко Н. С. (гол. ред.) та ін.]. – Умань: ФОП Жовтий О. О., 2013. – Випуск 8. – Частина 1. – 365 с.

6. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г. М. Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.

7. Реброва О. Є. Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду в проекції педагогіки мистецтва: [монографія] / О. Є. Реброва. – Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. – 295 с.

8. Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. – М.: Политиздат, 1991. –560 сю

9. Ясвин В. А. Образовательная среда. От моделирования к проектированию / В. А. Ясвин – 2-е изд. – М.: Смысл, 2001. – 366 с.